beantwoord

Kostenberekening Traject Vrij bij reizen buiten Traject met meedere vervoerders

• 9 april 2015
  • 8 reacties
  • 662 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Deze vraag wordt lekker ingewikkeld denk ik. Ik hoop dat we hier uit gaan komen. De medewerker van de klantenservice aan de telefoon begreep mij niet.
Mijn vraag gaat over de kostenberekening van reizen die ik gemaakt heb buiten het afgekochte traject van mijn Traject Vrij abonnement. Voor een voorbeeld van een deel van mijn factuur, zie de bijlage.

Situatie: ik bezit een Traject Vrij Jaar abonnement Ede Centrum - Amersfoort.
Regelmatig reis ik door naar Arnhem, zoals ook op de factuur te zien is.
Overigens reis ik tussen Arnhem, Ede Centrum en Amersfoort altijd in de spits, ook de eventuele overstap vindt plaats binnen de spits. Het gaat in de factuur dus om reizen vol tarief. En ik reis ook altijd direct door. Er is geen sprake van een onderbreking o.i.d.

Nu begrijp ik niet hoe de prijzen die mij gefactureerd worden berekend worden.
Als ik het goed begrepen heb uit alle andere topics, zou de prijs voor het reizen buiten het afgekochte traject (eindbestemming voorbij rijden) berekend kunnen worden middels de NS reisplanner. In mijn geval zou ik bij reizen van Amersfoort naar Arnhem toch het deel Ede Centrum-Arnhem in rekening gebracht moeten krijgen dan??

Voor de reis Arnhem-Amersfoort klopt de berekening met de reisplanner. Het NS-deel Ah-Ed kost me € 3,70, en Connexxion ontvangt € 0,32 voor het extra stuk tot Ede Centrum. Edc-Amf reis ik binnen mijn traject.
Voor de reis Amersfoort-Arnhem begrijp ik de berekening niet. De NS reisplanner geeft aan: Connexxion ontvangt € 2,37 en NS € 1,90. Totaalprijs van de reis is € 4,27. Op de factuur wordt me echter € 2,37 + € 3,70 = € 6,07 in rekening gebracht voor deze reis.

Deze zelfde reis (Ah-Amf en v.v.) staat overigens vaker voor dezelfde bedragen op mijn factuur.

En dan nog een andere vreemde kostenberekening: op 23-3-2015 reisde ik in de daluren van Arnhem (Velperpoort) naar Utrecht en terug (niet tot Velperpoort), ook te zien in de bijlage. Aangezien mijn afgekochte traject geheel binnen Connexxion valt zou ik denken dat de reis geheel buiten mijn afgekochte traject plaatsvond. Nu kost een ritje Utrecht Centraal-Arnhem volgens de reisplanner € 6,20, terwijl mij slechts € 2,20 in rekening is gebracht...
Er staat niet vermeld over welk traject deze € 2,20 is berekend. Ook bij reizen vanaf Ede (€ 4,60) of Amersfoort (€ 2,60) kom ik niet op € 2,20 uit...
Wel lief hoor die extra goedkoper rit, maar ik zou graag willen weten hoe de prijs dan precies berekend is...
icon

Beste antwoord door Bart NS 21 april 2015, 12:22

Ja ze hebben flink gepuzzeld: het is een technisch probleem in de overstap met Connexxion, we hebben verzocht dit op te lossen maar daar is geen termijn voor bekend. Verder gaven de technische jongens aan dat je goedkoper uit bent met een abo Amersfoort -Ede Centrum via Barneveld ipv vrije routekeuze, mocht je dat willen wijzigen hoor ik het graag. Dank voor het aangeven via dit forum, je helpt ons en je medereizigers zeker door dit aan te kaarten.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Inderdaad heel vreemd, zowel het te hoge als het te lage bedrag.
Inderdaad lekker ingewikkeld, Keuzereiziger. Ik ga dit checken en laat het hier weten als ik antwoord heb.
Het is getest, maar ik kan het nog niet helemaal verklaren. De mannen achter de schermen zijn er druk mee bezig. Ik zal het teveel betaalde bedrag terugbetalen, dus houd je privéberichten in de gaten.
Reputatie 6
Badge +1
Alvast bedankt, ik wacht het antwoord van de technische mannen af!
Reputatie 6
Badge +1
En? hebben de technische mannen al iets uit kunnen puzzelen? Ik heb nog niets vernomen!
Ja ze hebben flink gepuzzeld: het is een technisch probleem in de overstap met Connexxion, we hebben verzocht dit op te lossen maar daar is geen termijn voor bekend. Verder gaven de technische jongens aan dat je goedkoper uit bent met een abo Amersfoort -Ede Centrum via Barneveld ipv vrije routekeuze, mocht je dat willen wijzigen hoor ik het graag. Dank voor het aangeven via dit forum, je helpt ons en je medereizigers zeker door dit aan te kaarten.
Reputatie 6
Badge +1
...
Reputatie 6
Badge +1
Nog even voor de duidelijkheid: in heb géén abonnement met met vrije routekeuze, maar alléén met Connexxion. Dat komt ook overeen met de prijs die ik betaal. En met een abonnement met vrije routekeuze zou mij hopelijk geen kosten in rekening gebracht worden voor Ede Centrum-Ede of voor Ede-Utrecht...

Nu nog een nieuw speldenprikje: nieuwe maand, nieuwe factuur, zelfde probleem met de kostenberekening. Nog niets veranderd dus...

Reageer