beantwoord

Kostenoverzicht Traject Vrij

• 13 augustus 2014
  • 11 reacties
  • 350 Bekeken

Hallo allemaal,

mijn dochter reist met een jaartrajectkaart (straks trajectvrij) met Veolia naar school.
Nu moet ze af en toe voor school op reis. De treinkosten worden dan ook door school vergoed.
Tot nu toe betekende dat zo snel mogelijk het treinkaartje inleveren.
Liefst de volgende dag nog maar i.i.g. binnen 1 week tijd.
Daar komt ons probleem. Reist zij straks buiten haar traject verder dan wordt het bedrag pas eind van de maand
verrekend. Omdat ze steeds een deel van haar reis met Veolia reist kan ze de kosten niet via mijn NS inzien.
Hoe lossen wij dit op? Of anders gezegd hoe krijg je zo snel mogelijk inzage in gemaakte reiskosten als je met meerdere
vervoerders reist
icon

Beste antwoord door Tochjo 13 augustus 2014, 20:02

Hebt u ook een Mijn OV-chipkaart-account gemaakt? Dat kan op www.ov-chipkaart.nl en daarmee kunt u ook reizen inzien die bij andere vervoerders dan NS gemaakt zijn. Hoe snel deze reizen precies verwerkt worden als met Traject Vrij wordt gereisd, weet ik niet. Eigenlijk weet ik ook niet zeker of reizen op rekening daar wel vermeld worden, maar dat lijkt me wel.

Vlak na de reis kan uw dochter bij een loket een uitdraai van de laatste tien transacties aanvragen. En als de school toch alle reiskosten vergoedt, zou uw dochter zelfs met een eenmalige chipkaart kunnen reizen. Dat kost weliswaar meer, maar die kosten komen niet voor uw rekening, maar voor rekening van de school.
Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3
Hebt u ook een Mijn OV-chipkaart-account gemaakt? Dat kan op www.ov-chipkaart.nl en daarmee kunt u ook reizen inzien die bij andere vervoerders dan NS gemaakt zijn. Hoe snel deze reizen precies verwerkt worden als met Traject Vrij wordt gereisd, weet ik niet. Eigenlijk weet ik ook niet zeker of reizen op rekening daar wel vermeld worden, maar dat lijkt me wel.

Vlak na de reis kan uw dochter bij een loket een uitdraai van de laatste tien transacties aanvragen. En als de school toch alle reiskosten vergoedt, zou uw dochter zelfs met een eenmalige chipkaart kunnen reizen. Dat kost weliswaar meer, maar die kosten komen niet voor uw rekening, maar voor rekening van de school.
Vermoedelijk staat in het overzicht op ov-chipkaart.nl wel waar de dochter heeft in- en uitgecheckt, maar ontbreken de ritprijzen. Er wordt immers niets in rekening gebracht tijdens het uitchecken. Dat zou het overzicht alsnog vrijwel nutteloos maken voor een declaratie.
Badge +3
Het zou natuurlijk kunnen dat de prijzen van alle buiten het traject gemaakte reizen aan het eind van elke dag worden berekend en dat de gegevens daarna worden doorgestuurd. Maar zoals ik al zei, geen idee of het ook zo werkt.
Ik kan me niet voorstellen dat NS die gegevens weer terugstuurt naar TLS, alleen maar voor dat overzicht, waarbij TLS die transacties niet met het kaartsaldo moet verrekenen. Maar je kunt altijd hoop houden dat er iets aan de OV-chipkaart boven verwachting prettig functioneert.

Dank voor dit antwoord. dit gaan we proberen.
Als ik haar dan voor school dan een andere persoonlijke OV Chipkaart geef kan ze daarop
(met 40% meereiskorting) reizen en de reiskosten waarschijnlijk wel snel inzien/uitprinten
Samenreiskorting gebruiken kan alleen als er iemand anders met een NS-abonnement reist. Ze kan niet 'samenreizen' met haar eigen abonnement waar ze op dat moment niet mee heeft ingecheckt.
Samenreiskorting gebruiken kan alleen als er iemand anders met een NS-abonnement reist. Ze kan niet 'samenreizen' met haar eigen abonnement waar ze op dat moment niet mee heeft ingecheckt.
Helemaal niet aan gedacht maar wel logisch eigenlijk.
Dan maar hopen dat er ergens toch ook een kostenoverzicht komt.................zucht.
Valt niet mee al dat uitzoek werk. Ben wel heel blij met dit forum.
Dank jullie
Zelf reis ik o.a. op rekening bij de RET.
De gemaakte ritten (in- en uitchecktijden en plaatsen) staan bij OV-chipkaart keurig vermeld, maar de ritprijzen niet.
Op OV-chipkaart wordt immers het saldo van de kaart bijgehouden en ritten die niet meteen verrekend worden (dus pas naderhand per factuur) worden wel vernoemd, maar de ritprijs niet omdat die niet van het saldo afgeboekt wordt.
Hallo madrike! Ik heb je topic naar Abonnementen verplaatst en de titel wat aangepast om de vindbaarheid te vergroten. Fijn om te lezen dat je blij bent met dit forum. Ik zie dat je ook al een aantal goeie antwoorden hebt gekregen. Het antwoord van Tochjo heb ik gemarkeerd als beste antwoord. De verschillende punten die hij benoemd zijn wel het makkelijkste. Een account aanmaken bij ov-chipkaart is eigenlijk altijd wel handig als je niet alleen met NS reist, want dan kan je ook de reisgegevens bij andere vervoerders inzien. Om de kosten door school zo snel mogelijk te laten vergoeden is het voor jouw en je dochter het meest gemakkelijk om haar te laten reizen met een eenmalige ov-chipkaart. Die kan namelijk gelijk ingeleverd worden bij school.
Hallo madrike! Ik heb je topic naar Abonnementen verplaatst en de titel wat aangepast om de vindbaarheid te vergroten. Fijn om te lezen dat je blij bent met dit forum. Ik zie dat je ook al een aantal goeie antwoorden hebt gekregen. Het antwoord van Tochjo heb ik gemarkeerd als beste antwoord. De verschillende punten die hij benoemd zijn wel het makkelijkste. Een account aanmaken bij ov-chipkaart is eigenlijk altijd wel handig als je niet alleen met NS reist, want dan kan je ook de reisgegevens bij andere vervoerders inzien. Om de kosten door school zo snel mogelijk te laten vergoeden is het voor jouw en je dochter het meest gemakkelijk om haar te laten reizen met een eenmalige ov-chipkaart. Die kan namelijk gelijk ingeleverd worden bij school.

Sorry voor mijn late reactie maar toch nog even.
Ik had begrepen dat je via mijn OV chipkaart wel inzage hebt in de reis maar niet in de prijs daarvan.
Klopt dat?
Daarnaast denk ik dat haar docenten niet blij zijn met de optie van een eenmalige ov-chipkaart kopen.
Weg 40 % (mee)reiskorting.

Op NS voorwaarden abonnementen consumenten vindt ik
9.4 U krijgt (indien van toepassing) korting op de vervoerbewijzen van
het reguliere reizen op saldo bij NS dan wel de vervoerbewijzen van het reguliere
reizen op rekening van NS.

en] Overigens krijgt u op vervoerbewijzen buiten uw Vaste traject op de
in artikel 9.4 bedoelde vervoerbewijzen 40% korting tijdens Daluren.
.
In artikel 1 lees ik dan:
Hoe schaft u een vervoerbewijs aan?
Door het inchecken én uitchecken per rit en per vervoerder heeft
u een vervoerbewijs en dus een reisrecht zodat u niet zwart rijdt.
Dit zou toch gewoon betekenen dat haar Traject vrij ook 40% korting geeft op een
daarnaast gebruikte reis op saldo geboekt op een extra ov-chipkaart van haar.
(beide kaarten gesteld op dezelfde naam.)
We gaan i.i.g. nog met school in overleg over wat in dit geval de beste oplossing is.
Het is inderdaad juist dat je via je Mijn OV-chipkaart account wel je reizen ziet, maar niet de prijzen hiervan. Het is daarnaast inderdaad juist dat een Traject Vrij recht geeft op 40% korting buiten je traject. Deze korting geldt niet indien je niet met deze OV-chipkaart reist. Je kan met een anonieme OV-chipkaart enkel korting krijgen indien je gebruik maakt van de Samenreiskorting zoals hierboven is aangegeven. Je zou aan school kunnen vragen of het mogelijk is eens per maand de facturen aan hen toe te zenden, dit zou een hoop gedoe schelen.

Reageer