beantwoord

kostenverdeling tussen spits en dal

  • 28 April 2022
  • 3 reacties
  • 205 Bekeken

Als ik om 8 uur uit Hengelo vertrek om om 10 uur in Groningen te zijn, betaal ik dan alleen extra tot 9 uur in de spits als ik daarnaast een flex dal vrij abonnement heb? Of moet ik de hele reis betalen omdat ik in de spits ben ingecheckt? Of moet ik na 9 uur ergens uit en inchecken?

icon

Beste antwoord door Momo 28 April 2022, 00:55

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De tijd van inchecken telt voor de hele reis. Dus als je om 8 uur incheckt betaal je voor de hele reis tot 10 uur het spitstarief. Anderom gaat het net zo, als je om 6:15 incheckt betaal je voor de hele reis het daltarief. Na 9 uur uit en weer inchecken helpt niet, tenzij er meer dan 35 minuten tussen het uit en weer inchecken zit omdat dan een nieuwe reis begint. Je kunt het omzeilen door met 2 OV-chipkaarten te werken, eentje voor het deel van 8 uur tot eerste station wat je na 9 uur bereikt en een tweede voor het deel vanaf 9 uur. Of je koopt een los e-ticket voor het eerste deel in de spits en checkt daarna na 9 uur in met je abonnement. 

Zie ook https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Dank voor dit heldere antwoord!

Reputatie 7
Badge +4

Het voordeel is gering. Vol tarief is het tweede klas €25,49. Splitst u de reis in Zwolle dan kost het €24,11.

Als u in Nijverdal snel in kunt checken en een e-ticket van Hengelo naar Nijverdal koopt, is het heel kritisch, maar dan zou het 20,12 kosten. De kans dat het niet lukt is reëel. Dan is het in Zwolle nog uitchecken bij Blauwnet en inchecken bij NS.

In Zwolle de reis splitsen kan met gemak maar het voordeel is dan €1,38. Daar zou ik het gedoe van werken met een e-ticket of twee chipkaarten niet voor doen, maar daar gaat u zelf over.

Dit als uitwerking van het juiste verhaal van @Momo 

 

Reageer