Looptijd abonnementen en dagkaarten

Reputatie 6
Badge +2
Abonnementen en dagkaarten, naar looptijd

Doorlopend, minstens een jaar:

Altijd Voordeel Jaar
Altijd Vrij Jaar 1e klas
Altijd Vrij Jaar 2e klas
Dal Voordeel
Dal Vrij hoofdabonnement 1e klas (normaal en 65-plustarief)
Dal Vrij hoofdabonnement 2e klas (normaal en 65-plustarief)
Grensabonnement 1e klas
Grensabonnement 2e klas
Intercity direct Altijd Toeslagvrij 1e klas
Intercity direct Altijd Toeslagvrij 2e klas
Kids Vrij hoofdabonnement
Traject Vrij Jaar 1e klas
Traject Vrij Jaar 2e klas
Voordeelurenabonnement (alleen nog te verlengen)
Weekend Vrij hoofdabonnement 1e klas (normaal en 65-plustarief)
Weekend Vrij hoofdabonnement 2e klas (normaal en 65-plustarief)

Doorlopend, minstens drie maanden:

Jaartrajectabonnement 1e klas (ingangsdatum niet later dan 8 juli 2014)
Jaartrajectabonnement 2e klas (ingangsdatum niet later dan 8 juli 2014)
OV-Jaarabonnement 1e klas
OV-Jaarabonnement 2e klas

Doorlopend, minstens twee maanden (zakelijk):

Dal
OV Vrij 1e klas
OV Vrij 2e klas
Traject Vrij Zakelijk 1e klas
Traject Vrij Zakelijk 2e klas
Trein Vrij 1e klas
Trein Vrij 2e klas

Jaar:

Dal Vrij bijabonnement 1e klas
Dal Vrij bijabonnement 2e klas
Kids Vrij bijabonnement
Weekend Vrij bijabonnement 1e klas
Weekend Vrij bijabonnement 2e klas

Maand:

Altijd Voordeel Maand
Altijd Vrij Maand 1e klas
Altijd Vrij Maand 2e klas
Intercity direct Maandtoeslag 1e klas
Intercity direct Maandtoeslag 2e klas
Maandtrajectabonnement 1e klas (ingangsdatum niet later dan 8 juli 2014)
Maandtrajectabonnement 2e klas (ingangsdatum niet later dan 8 juli 2014)

Dag:

Dagkaart 1e klas
Dagkaart 2e klas
Dagkaart Fiets
Dagkaart Hond
Keuzedag Dal Voordeel / Altijd Voordeel 1e klas
Keuzedag Dal Voordeel / Altijd Voordeel 2e klas
Keuzedag VDU 1e klas
Keuzedag VDU 2e klas
Overgang 2-1 Keuzedag
Railrunner
Toeslag 2-1 Dag
Toeslag 2-1 Daluren
Toeslag 2-1 Weekend

36 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Hiervan zijn als papieren kaartje bij de kaartautomaat verkrijgbaar:

Intercity direct Maandtoeslag 1e klas
Intercity direct Maandtoeslag 2e klas
Maandtrajectabonnement 1e klas (ingangsdatum niet later dan 8 juli 2014)
Maandtrajectabonnement 2e klas (ingangsdatum niet later dan 8 juli 2014)
Dagkaart Fiets
Dagkaart Hond
Overgang 2-1 Keuzedag
Railrunner
Reputatie 6
Badge +2
OV Vrij bestaat uit twee delen: Trein Vrij + Bus Tram en Metro Vrij (BTM Vrij). BTM Vrij is echter niet afzonderlijk verkrijgbaar.

Nieuw (zakelijk):

1 Dag Trein Vrij
Bedankt voor het starten van dit topic Dennis. Er zijn vast bezoekers van dit Serviceforum die het prettig vinden om deze informatie zo overzichtelijk te kunnen bekijken. Ik heb alleen de titel van dit topic iets aangepast zodat het duidelijker is waar je topic over gaat.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb ze wel gesorteerd naar looptijd, maar het is sowieso een overzicht van alle abonnementen en dagkaarten, vandaar dat ik "looptijd" niet in de titel had gezet.
Reputatie 6
Badge +2
Inmiddels lijkt het er op (https://forum.ns.nl/abonnementen-2/waarom-moet-klasse-kiezen-altijd-voordeel-abonnement-wil-kopen-2251/index1.html#post13523) dat onderscheiden moeten worden:
Altijd Voordeel Jaar 1e klas
Altijd Voordeel Jaar 2e klas
Altijd Voordeel Maand 1e klas
Altijd Voordeel Maand 2e klas
Dal Voordeel 1e klas
Dal Voordeel 2e klas

Reputatie 6
Badge +2
En vermoedelijk
VDU 1e klas
VDU 2e klas
Dal 1e klas
Dal 2e klas

Het feit dat je maar eens in de maand voor onbepaalde tijd van klasse kan wisselen zou je kunnen opvatten als het bestaan van aparte abonnementen 1e en 2e klas.

Klasseloos zijn van de abonnementen en dagkaarten dan alleen:
Kids Vrij bijabonnement
Dagkaart Fiets
Dagkaart Hond
Railrunner
Reputatie 6
Badge +2
Zonder aparte vermelding van de klasse, en met toevoeging van Grensabonnement Maand en Traject Vrij Maand die nog ontbraken:

Altijd Voordeel Jaar
Altijd Vrij Jaar
Dal Voordeel
Dal Vrij hoofdabonnement (normaal en 65-plustarief)
Grensabonnement Jaar
Intercity direct Altijd Toeslagvrij
Traject Vrij Jaar
Voordeelurenabonnement (niet nieuw af te sluiten)
Weekend Vrij hoofdabonnement (normaal en 65-plustarief)

Jaartrajectabonnement (ingangsdatum niet later dan 8 juli 2014)
OV-Jaarabonnement

Dal
OV Vrij
Traject Vrij Zakelijk
Trein Vrij

Jaar:

Dal Vrij bijabonnement
Kids Vrij bijabonnement
Weekend Vrij bijabonnement

Maand:

Altijd Voordeel Maand
Altijd Vrij Maand
Grensabonnement Maand
Intercity direct Maandtoeslag
Maandtrajectabonnement (ingangsdatum niet later dan 8 juli 2014)
Traject Vrij Maand

Dag:

Dagkaart
Dagkaart Fiets
Dagkaart Hond
Keuzedag Dal Voordeel / Altijd Voordeel
Keuzedag VDU
Overgang 2-1 Keuzedag
Railrunner
Toeslag 2-1 Dag
Toeslag 2-1 Daluren
Toeslag 2-1 Weekend
Reputatie 6
Badge +2
Update:

Altijd Voordeel Jaar
Altijd Vrij Jaar hoofdabonnement
Altijd Vrij bijabonnement
Dal Voordeel
Dal Vrij hoofdabonnement (normaal en 65-plustarief)
Dal Vrij bijabonnement
Grensabonnement Jaar
Intercity direct Altijd Toeslagvrij
Kids Vrij bijabonnement
Traject Vrij Jaar
Voordeelurenabonnement (niet nieuw af te sluiten)
Weekend Vrij hoofdabonnement (normaal en 65-plustarief)
Weekend Vrij bijabonnement

Jaartrajectabonnement (niet nieuw af te sluiten of te verlengen)
OV-Jaarabonnement

Dal
OV Vrij
Traject Vrij Zakelijk
Trein Vrij

Maand:

Altijd Voordeel Maand
Altijd Vrij Maand
Grensabonnement Maand
Intercity direct Maandtoeslag
Traject Vrij Maand

Dag:

Dagkaart
Dagkaart Fiets
Dagkaart Hond
Keuzedag Dal Voordeel / Altijd Voordeel
Keuzedag VDU
Overgang 2-1 Keuzedag
Railrunner
Toeslag 2-1 Dag
Toeslag 2-1 Daluren
Toeslag 2-1 Weekend
Reputatie 4
Badge
Mooi overzicht. Een kleine aanvulling, die bij velen onbekend is:
Bij de doorlopende jaarabonnementen (minstens een jaar) geldt dat deze na een vol jaar iedere maand opgezegd kunnen worden.
Reputatie 6
Badge +2
Aanvulling:

Bijabonnement bij OV-Jaarabonnement. Het is verder naamloos; de term "OV-Jaarabonnement bijabonnement" zou in deze systematiek verwarrend zijn, want het is zelf geen volwaardig OV-Jaarabonnement. Het valt te omschrijven als "OV Voordeeluren Vrij". Bij opzegging van het hoofdabonnement stoppen de bijabonnementen ook. Daarnaast is het eens per jaar mogelijk alleen een of meer van de bijabonnementen op te zeggen. Zie http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/reizigers/jaarabonnementen-2011/voorwaarden-jaarabonnement.pdf.
Badge +3
*blaast stof weg*

De abonnementen Dal Vrij en Weekend Vrij zijn nu kennelijk ook beschikbaar als tijdelijke abonnementen voor 1 of 3 maanden, tegen een iets hogere prijs dan bij het doorlopend abonnement. Zie deze pagina.
Reputatie 7
Badge +4
Het kunnen hele goede acties zijn. Consequenter zou zijn geweest om naast Vrij reizen als kopje Tijdelijk vrij reizen te nemen 😉

Het zou goed zijn dit soort veranderingen hier ook op het forum aan te kondigen. Je kunt een dergelijk tijdelijk abonnement overigens aangaan door een lopend abonnement om te zetten, zeker als er(bijna) een jaar van je abonnement om is.

Of de prijs iets hoger is, daarover kun je discussiëren maar het zijn mooie acties.
Badge +3
Of de prijs iets hoger is, daarover kun je discussiëren
Volgens mij is dat een feit? 😛
Reputatie 7
Badge +4
Dat de prijs hoger is, is alleen een feit. De discussie is of het 'iets' hoger is.

Dalvrij maand kost op jaarbasis 99 per maand en met deze actie is hij dertig euro duurder. Ik vind het niet onredelijk maar om nou te spreken van iets...:D
Reputatie 6
Badge +2
Mooi voor vakantie, zo'n abonnement voor 1 of 3 maanden.
Reputatie 7
Badge +4
Zeker, het is een fraaie uitbreiding maar ik neem aan dat je je Weekendvrij niet kunt opschorten als je drie maanden Dalvrij neemt. Dan is overgaan naar Dalvrij en na drie maanden stoppen beter, gesteld dat je eerste abonnementsjaar (bijna) om is:D

Gebruik maken van een ov-chipkaart zonder abonnement of een extra bijbestellen is wel een optie. Dalvrij voor een maand is mooi in juli of augustus. Een tijdelijke opschortmaatregel wordt niet genoemd en ik verwacht dat die er niet is.
Reputatie 6
Badge +2
En als ik het goed begrijp kan je ook 1 maand Weekend Vrij en daarna 2 maanden Dal Vrij nemen, of 2 maanden Weekend Vrij en daarna 1 maand Dal Vrij ("U kunt het eerste jaar uw Abonnement niet downgraden, wel upgraden").
Reputatie 7
Badge +4
Ja, maar het eerste jaar zit je dan wel aan het duurdere abonnement vast want je kunt het eerste jaar wel upgraden maar het duurdere abonnement pas weer opzeggen als het eerste jaar om is.:D

Het handigste is het nieuwe maand- of kwartaalabonnement op een lege kaart te zetten. Altijd handig als je er eentje extra aanvraagt bij ov-chipkaart of er eentje na het verstrijken van het abonnement bewaart.
Reputatie 1
Badge
Even terizjde-
De DAGkaart heet weer dagKAART (en opeens niet meer dagVRIJ) en is-zou sinds kort naast enkel NS ook bij de 5 andere regionale vervvoerders geldig zijn. Is nu ook met 1 eur toeslag als eenmalige chipkaart uit de automaat te halen.
Badge +3
Het OV-jaarabonnement is vervangen door OV Vrij. Dit abonnement bestaat uit twee producten: Altijd Vrij (325 euro) en Bus, Tram en Metro Vrij (54,05 euro). De prijs van OV Vrij is dan ook 379,05 euro, voor de tweede klas dus.

Interessant: in Mijn NS kan ik voor 54,05 euro per maand mijn Dal Vrij-abonnement uitbreiden met de extra optie Bus Tram Metro Vrij Particulier. Misschien dat dit ook bij andere abonnementen mogelijk is? Lijkt me een behoorlijk gunstig geprijsde optie dan. Sterker nog, Dal Vrij plus Bus Tram Metro Particulier is veel goedkoper dan een netabonnement voor bus, tram en metro?

Voor de mensen die van kleine lettertjes houden: er zijn ook nieuwe Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten.
Reputatie 6
Badge +2
Of bij een abonnement BTM Vrij verkrijgbaar is, is te zien onder "Extra optie's", na op https://www.ns.nl/producten/abonnementen op "Bestellen" te klikken. BTM Vrij blijkt verkrijgbaar bij Altijd Vrij Jaar en Dal Vrij Jaar. Het is ook een doorlopend abonnement.
Reputatie 6
Badge +2
BTM Vrij als "extra optie" bij een bijabonnement, voor zover daarbij verkrijgbaar, kost € 32,45 per maand.

http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-abonnementen-2015.pdf, gelinkt op http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven, is nog niet bijgewerkt.
Reputatie 6
Badge +2
http://www.ns.nl/reizigers/mijn-ns/_faqs/faq-mijn-ns-toevoegen-wijzigen-extra-opties.html moet ook bijgewerkt worden. De extra opties zijn nu (afhankelijk van het abonnement):
- Keuzedagen
- IC direct Altijd Toeslagvrij
- Bus Tram Metro Vrij Particulier.
Reputatie 7
Badge +4
Het mooie lijkt te zijn dat als je Dalvrij hebt, dus met spitstarief in sommige gevallen je met OV, je wel met BusTramMetroVrij in de spits kunt reizen.

Fraaie optie denk ik die een beetje doet denken aan de OV-jaarkaart, zaliger nagedachtenis. Dalvrij en BTMVrij kan een goede combinatie zijn. Deze combinatie vormt en betaalbare oude OV-jaarkaart met spitsbeperking.

I
Reputatie 6
Badge +1
Interessant: in Mijn NS kan ik voor 54,05 euro per maand mijn Dal Vrij-abonnement uitbreiden met de extra optie Bus Tram Metro Vrij Particulier. Misschien dat dit ook bij andere abonnementen mogelijk is? Lijkt me een behoorlijk gunstig geprijsde optie dan. Sterker nog, Dal Vrij plus Bus Tram Metro Particulier is veel goedkoper dan een netabonnement voor bus, tram en metro?

Interessant inderdaad. Dan heb je dus meer mogelijkheden om te reizen dan bij het netabonnement (je mag immers ook met de trein), terwijl het totaal minder kost. Nu denk ik niet dat er veel mensen zijn met een netabonnement (te duur), maargoed.

Het enige bestaansrecht voor het netabonnement lijkt dan nog te zijn dat het op Zutphen-Hengelo(-Oldenzaal) goedkoper is dan Traject Vrij. Met een netabonnement mag je namelijk in de Syntustrein wel zonder extra kosten in de spits reizen, en met Dal Vrij+BTM Vrij niet.

Reageer