beantwoord

Looptijd Grensabonnement

• 16 september 2020
  • 3 reacties
  • 101 Bekeken

Beste,

Ik moet een grensabonnement van Breda naar Hazeldonk afsluiten want ik ga aankomend jaar in Antwerpen studeren. Helaas is het niet mogelijk daar te gaan wonen dus zal ik 2 a 3 keer per week naar campus moeten vanuit Breda als er geen reisbeperking geldt omtrent covid19. Voorheen (lees ongeveer 5 weken) was het mogelijk om maandelijks voor 80 euro per maand het traject Breda - Hazeldonk te kiezen en nu is het alleen nog mogelijk om voor 66 per maand dit traject te kiezen maar dan zit ik er 12 maanden aan vast. Naast het feit dat mijn schooljaar geen 12 maanden duurt is het nu met corona ook zeker niet duidelijk of naar het buitenland reizen over 2, 4 of 8 maanden toegestaan is. 

Ik heb contact opgenomen met de klantenservice maar daar kreeg ik alleen het antwoord ‘het is nu alleen nog jaarlijks en wij weten niet waarom dit opeens is gewijzigd’.

Mijn vragen zijn daarom: waarom is het niet meer mogelijk een maandelijks abonnement aan te schaffen? En effectief hoef ik daar maar 9 maanden naar toe op voorwaarde dat de grenzen niet dicht gaan; hoe compenseert de NS dat?  

Graag advies wat mijn beste optie is en alvast bedankt.

Mvg,

Sarah

icon

Beste antwoord door Sascha NS 16 september 2020, 18:22

Goedemiddag SarieF. Welkom bij de NS Community.

Het is sinds 1 september 2020 niet langer mogelijk om maandabonnement aan te schaffen via de website. Dit kan enkel nog via de Klantenservice of bij de balie op het station. Het abonnement is gelukkig niet verdwenen! Excuses dat de medewerkers die je tot zo ver hebt gesproken hier niet van op de hoogte zijn.

Bekijk origineel

3 reacties

Goedemiddag SarieF. Welkom bij de NS Community.

Het is sinds 1 september 2020 niet langer mogelijk om maandabonnement aan te schaffen via de website. Dit kan enkel nog via de Klantenservice of bij de balie op het station. Het abonnement is gelukkig niet verdwenen! Excuses dat de medewerkers die je tot zo ver hebt gesproken hier niet van op de hoogte zijn.

Nog een kleine toevoeging op mijn collega: Wanneer je via onze Klantenservice het Grensabonnement afsluit kan deze ingaan over minimaal 10 dagen (in verband met de automatische incasso). Kortom, bestel dus wel tijdig een nieuw Grensabonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Ik verbaas me hier toch wel over. Los van het feit dat klantenservicemedewerkers dit schijnbaar niet wisten, waarom staat die informatie niet op de website?

Overigens hebben de voorgenomen wijzigingen van abonnement ook invloed op grensabonnementen, zie https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/grensabonnement.html

Vanaf eind 2020 wijzigt het Grensabonnement dat je nu hebt, in een Traject Vrij maandkaart. De Traject Vrij maandkaart is alleen geldig voor het afgekochte traject. Wil je in Nederland buiten je traject met korting reizen, dan kan je naast je Traject Vrij maandkaart kiezen voor een kortingsabonnement.

Het grensabonnement gaat dus niet zoals andere abonnementen over naar NS Flex, maar naar een prepaid Traject Vrij maandkaart. Maar wat gebeurt er dan met klanten die nu een Grensabonnement met looptijd een jaar afsluiten? Het jaar volmaken kan niet want vanaf eind 2020 wordt het een Traject Vrij maandkaart. Dan kan TS dus nu toch ook gewoon het jaarabonnement afsluiten, wat vervolgens over enkele maanden een prepaid maandkaart wordt? Precies wat TS nu al wil.

Reageer