beantwoord

Maandabonnement op bestaande OV-Chipkaart laden buitenland

• 3 augustus 2014
  • 7 reacties
  • 362 Bekeken

Ik wil een abonnement laden op mijn ov-chipkaart, het betreft een maandtrajectabonnement Roosendaal-Grens/Breda. Ik ben woonachtig in Antwerpen en kan online bij de gegevens van de kaarthouder niet 'België' kiezen bij land, hier staat enkel Nederland. Nu klopt dan bijvoorbeeld de postcode al niet. Moet ik dit negeren of is er een andere manier waarop ik het abonnement kan bestellen? Deze zou al vanaf morgen actief moeten zijn.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 3 augustus 2014, 21:58

Volgens de veelgestelde vragen op deze pagina kan men met een buitenlands woonadres en/of rekeningnummer het grensabonnement alleen telefonisch bestellen. NS Klantenservice is vanuit het buitenland bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur via 0031-30-7515134 (0,10 p.m.).
Bekijk origineel

7 reacties

Volgens de veelgestelde vragen op deze pagina kan men met een buitenlands woonadres en/of rekeningnummer het grensabonnement alleen telefonisch bestellen. NS Klantenservice is vanuit het buitenland bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur via 0031-30-7515134 (0,10 p.m.).
Ongeloofelijk, ik ben al behoorlijk wat geld kwijt aan de NS, al ongeveer drie jaar maandelijks zo'n 280€ en daarboven nog de kosten van de tijd die ik met de klantenservice aan de telefoon heb gehangen en op de NS-stations zelf van het kastje naar de muur gestuurd omdat blijkbaar niemand iets snapt van het reizen naar het buitenland met de ov-chipkaart. Kan je mij eventueel ook vertellen of het dan de bedoeling is dat ik IEDERE maand opnieuw moet bellen of ben ik hier na één keer van af?
Dat zal vermoedelijk iedere maand moeten gebeuren, tenzij u het jaarabonnement afsluit. Om mij onduidelijke redenen is een Traject Vrij maand dat vrijwel identiek is aan een Grensabonnement Maand wel bij de automaat verkrijgbaar, maar laatstgenoemde niet.
Een Traject Vrij is (in tegenstelling tot het oude maandtrajectabonnement) toch ook niet meer uit de automaat te halen vanwege het machtigen voor het reizen op rekening buiten het traject?
Sorry, je hebt helemaal gelijk.
Bedankt voor de reacties. Om andere lezers nog even de volledige opvolging hiervan te geven:
Vanmorgen direct gebeld met de klantendienst, na eerst 5 minuten in de wacht te hebben gestaan kreeg ik een dame aan de lijn. Een half uur verder kwam ze tot de conclusie dat het 'niet werkt in het systeem'. Ze kreeg mijn gegevens (nogmaals; woonachtig in België) niet in orde. Ik was behoorlijk geïrriteerd want dit gesprek had mij ondertussen al ongeveer 25€ gekost (buitenlands toestel, uiteraard). Ze was zo vriendelijk om mij later op mijn werk terug te bellen. (nee niet naar mijn persoonlijke mobiel want zij bellen niet naar buitenlandse nummers, kost wrs te veel geld). Ze had het uitgezocht en kwam met de volgende twee opties:
- Gewoon online een grensabonnement aanvragen, negeren dat je je adres in België niet kunt invullen maar gewoon een 'postadres' in Nederland opgeven. Nep dus eigenlijk want ik ontvang in NL nergens post.
- Even twee weken wachten op de machtiging

Zelf voor de eerste optie gegaan. Twee weken volle mep aan kaartjes betalen gaat me echt te ver, simpelweg omdat NS het systeem niet op orde heeft. Gelukkig kon ik het adres van mijn werk opgeven. Ik hoop nu dat het in ieder geval voor de komende maand zo in orde is.

Te belachelijk voor woorden dit en het voelt behoorlijk denigrerend dat er zo met je als vaste reiziger wordt omgesprongen. Uiteindelijk krijgen wij ook de boete wanneer iets niet helemaal 100% in orde is gegaan. Ik heb hier toch behoorlijk mijn best voor moeten doen en kan me hier erg kwaad om maken.
NS beroept zich er in andere topics over de gebrekkige/afwezige bestelmogelijkheden vanuit het buitenland doorgaans op dat buitenlanders (een term die bij NS nog al eens wordt verward met toeristen) meestal incidentele reizigers zijn en dus geen behoefte hebben aan een abonnement. Maar je zou toch zeggen dat ze juist bij het grensabonnement rekening zouden houden met de mogelijkheid dat ongeveer de helft van de potentiële gebruikers in een van onze buurland woont (en aldaar ook bankiert)...

Reageer