beantwoord

Mag ik buiten de vrije reisperiode van Weekend Vrij mijn reis gratis afmaken?

• 28 april 2017
  • 65 reacties
  • 1396 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Kan ik bijvoorbeeld in de nacht na Koningsdag bij vertrek om 02:35 uur uit Arnhem (100% korting met NS Weekend Vrij) tot Vlissingen gratis reizen?

Deze reis duurt nu ruim 5 1/2 uur. Stel dat ik onderweg vertraging oploop
óf nog even op station Rotterdam 30 minuten wil ontbijten.
Wat gebeurd er dan in Vlissingen, wanneer ik daar na ruim 6 uur reistijd uit wil checken?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 4 mei 2017, 16:34

Ik heb inmiddels meer duidelijkheid.

De eerste check-in bepaalt de prijs voor de hele reis (Rit naar reis principe), ook als de reis 5,5 uur duurt.

Je checkt in op 28 april om 02.35 uur. Op Koningsdag reis je de hele dag gratis tot 04.00 uur de volgende dag (dus 29 april). Je checkt in met tarief gratis. Op 28 april om 08.09 uur in Vlissingen wordt uitgecheckt. Dan is de reis nog steeds gratis.

Als het zo is dat je op 29 april om 02.35 uur incheckt, dan zou je met 40% korting inchecken.
Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 7
Na 04.00 reis je zwart want dan begint de doordeweekse dag. Ook betaal je bij uitchecken dan instaptarief. Dus een bekeuring en 10 euro in dit geval.
Helaas, tot 04:00 kun je reizen.
Het Weekend Vrij abonnement is geldig tot 04.00 uur de volgende morgen. Kortom, vanmorgen vanaf 04.00 uur waren de reguliere regels met betrekking tot Weekend Vrij weer van toepassing en reis je dus met 40% korting.
Waarom geeft de NS planner dan aan, dat je met een NS Weekend Vrij deze reis wel in zijn geheel gratis kunt afmaken?
Reputatie 4
Vast omdat niet alle voorwaarden, die bij van toepassing zijn op de vele verschillende abonnementsvormen, zijn geprogrammeerd in de reisplanner.
Het moment van inchecken bepaalt de prijs toch ?

Volgens mij kan je je reis gewoon afmaken dan (gratis) net als je in de spits met korting kan reizen bij andere abonnementen.
Reputatie 7
In dit geval geld dat niet, het gaat om een volledig andere dag.
In dit geval geld dat niet, het gaat om een volledig andere dag.
Staat dit ergens op papier of verzin je dit nu ter plekke?

Vooralsnog ga ik uit van wat de NS zelf communiceert:
Daarom past NS het reisprincipe aan van rit naar reis. Voortaan is de eerste check-in bepalend voor het tarief voor de hele reis. Tevens biedt het de reiziger de mogelijkheid het binnengebied te verlaten voor een boodschap in een van de winkels buiten de poortjes.

Ditzelfde principe geldt namelijk ook andersom: Als je net 1 seconde te vroeg incheckt, bijvoorbeeld op vrijdag om 18:24:59, bepaalt deze 1e check-in het tarief voor de héle reis.
Ik vraag me af hoe het dan zit met eenmalige chipkaarten en de OV Chipkaart zelf.

Dan zou je je reis niet kunnen afmaken zonder boete bij bv een vertraging.
Ik vraag me af hoe het dan zit met eenmalige chipkaarten en de OV Chipkaart zelf.

Dan zou je je reis niet kunnen afmaken zonder boete bij bv een vertraging.

Sterker nog, als gevolg van de 6 uurs regeling, zou je in Vlissingen niet eens meer het station
kunnen hebben verlaten, aangezien déze reis, ivm een storing, langer duurde dan 6 uur.

Reputatie 7
Badge +3
Wat is het nut van dit soort vragen? Het lijkt me een discussie om de discussie.
Reputatie 6
Badge +2
NS zegt vaak nogal slordig ''reizen'' terwijl ''inchecken'' bedoeld wordt, als het gaat om de tijden van geldigheid. Goed ingewijde reizigers weten dan dat ''inchecken'' bedoeld wordt, omdat het moment van inchecken bepalend is.

Als er toch gevallen zijn waarbij het moment van inchecken niet bepalend is dan moet NS dat zeer duidelijk laten weten, en bovendien nooit meer ''reizen'' zeggen terwijl ''inchecken'' bedoeld wordt.

Overigens geldt in het soortgelijke geval https://forum.ns.nl/overige-producten-6/ov-chipkaart-ros-dagkaart-voor-dag-1-reizen-na-400-op-dag-2-23785 volgens het daar door Klaas-Jan NS gegeven antwoord wel nog steeds dat het moment van inchecken bepalend is. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Wat is het nut van dit soort vragen? Het lijkt me een discussie om de discussie.
Hoezo? Zo vergezocht is de casus niet. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Na 04.00 reis je zwart want dan begint de doordeweekse dag. Ook betaal je bij uitchecken dan instaptarief. Dus een bekeuring en 10 euro in dit geval.
Je reist volgens mij nooit zwart met een ingecheckte kaart met Weekend Vrij op een reis van minder dan 6 uur, op een toegestane reisroute. De vraag is hoogstens of je vrij reist of dat de reis geld kost. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3
Hoe het precies zit weet waarschijnlijk alleen de programmeur die de software gemaakt heeft.
Reputatie 7
Dan gaan we het gooien op de onderbreking in Utrecht van meer als 35 minuten.

Hoe dan ook, het is niet toegestaan, het antwoord is nee.
Reputatie 6
Badge +2

''Dan'' suggereert dat je het met een van mijn argumenten eens bent, maar het is me niet duidelijk waar je het precies wel mee eens bent, en waarmee niet, en waarom niet.

De overstap in Utrecht als argument is ook erg vaag, het lijkt, met alle respect, een slag in de lucht. Je lijkt te refereren aan een regel die te maken heeft met de duur van een overstap, maar zo'n regel ken ik niet. Er staat niet dat in Ut wordt uit- en ingecheckt. bijdragevandennis

Okee maar als je dan om 3.24 aankomt in utrecht en om 4.11 weer vertrekt (ervan uit gaan dat alles volgens dienstregeling rijd is dat inderdaad een overstap van meer dan een half uur ) loop je dus even langs de poortjes net voor 4.00 uur op Utrecht centraal check je dus uit om 3.58.45 en weer in om 3.59.00. Reis je nog steeds op weekendvrij. en heb je geen overstappen meer van meer dan een half uur.
Reputatie 7
En dan gaat de andere dag in. Op dat moment reis je zwart als je nog ingecheckt bent met je weekend vrij en dan wordt je bekeurd.
Je kan toch niet zwartrijden als je ingecheckt bent, dat is gewoon krom.
Reputatie 7
Natuurlijk kan dat wel. Op heel veel verschillende manieren. Denk maar aan samenreiskorting en alleen reizen.

Als iets kan, wil nog niet zeggen dat iets mag. Ik kan ook door rood rijden met mijn auto. Niets wat me fysiek tegenhoudt of controleert.
Dat is heel wat anders.
Reputatie 6
Badge +2
De volgende regel zou dus gelden (of kunnen worden ingevoerd):

Met een check-in met Weekend Vrij tussen 0 en 4 uur op een dag na een zon- of feestdag, die zelf geen zon- of feestdag is, mag niet langer gereisd worden dan tot 4 uur.

Naar analogie zou kunnen gelden:

Met een check-in met een OV-chipkaart met daarop een dagkaart, tussen 0 en 4 uur na de dag van geldigheid, mag niet langer gereisd worden dan tot 4 uur.

Zonder abonnement of met elk ander abonnement geldt wèl dat je nooit zwart rijdt met een ingecheckte OV-chipkaart (van jezelf als het een persoonlijke is) op een reis van minder dan 6 uur, op een toegestane reisroute, als je in de juiste klasse zit en geen Samenreiskorting hebt geladen. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Het Weekend Vrij abonnement is geldig tot 04.00 uur de volgende morgen. Kortom, vanmorgen vanaf 04.00 uur waren de reguliere regels met betrekking tot Weekend Vrij weer van toepassing en reis je dus met 40% korting.
Dat kan niet, want als je om 4 uur onderweg bent (in de trein of op een station) weet het systeem niet waar je dan bent.

Het is trouwens een vroege reactie. Het lijkt me goed als iemand van NS de hele discussie bestudeert en vervolgens reageert. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
De volgende regel zou dus gelden (of kunnen worden ingevoerd):

Met een check-in met Weekend Vrij tussen 0 en 4 uur op een dag na een zon- of feestdag, die zelf geen zon- of feestdag is, mag niet langer gereisd worden dan tot 4 uur.

Dit moet zijn:

Met een check-in met Weekend Vrij tussen 0 en 4 uur op een dag na een zon- of feestdag, die zelf geen zaterdag, zondag of feestdag is, mag niet langer gereisd worden dan tot 4 uur.

Of (eventueel aanvullend) zo geformuleerd:

Met Weekend Vrij reist u vrij van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 04:00 uur en op feestdagen de hele dag tot 04:00 uur van de volgende dag. Het is bij vrij reizen met Weekend Vrij niet toegestaan de door ons systeem gehanteerde regel dat het moment van inchecken bepalend is te benutten. De regel geldt wel in uw nadeel (geen vrij reizen bij te vroeg inchecken op vrijdagavond of in de nacht voor een feestdag).bijdragevandennis

Reageer