beantwoord

Mag ik buiten de vrije reisperiode van Weekend Vrij mijn reis gratis afmaken?

• 28 april 2017
  • 65 reacties
  • 1404 Bekeken

Toon eerste bericht

65 reacties

Het Weekend Vrij abonnement is geldig tot 04.00 uur de volgende morgen. Kortom, vanmorgen vanaf 04.00 uur waren de reguliere regels met betrekking tot Weekend Vrij weer van toepassing en reis je dus met 40% korting.
Dat kan niet, want als je om 4 uur onderweg bent (in de trein of op een station) weet het systeem niet waar je dan bent.

Het is trouwens een vroege reactie. Het lijkt me goed als iemand van NS de hele discussie bestudeert en vervolgens reageert.

Ik hoop toch nog, dat er vanuit NS een officiële reactie komt op de vraag, hoe lang je nog gratis mag reizen met NS Weekend Vrij na een CI op maandagochtend 03:59am.
Is dat nog maar één minuut, of mag je de reis (inclusief overstap), afmaken?
Reputatie 6
Badge +2
Ja, het is kwalijk dat NS, alle discussie negerend, een uiterst vaag antwoord als beste markeert en er verder het zwijgen toe doet. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Ja, het is kwalijk dat NS, alle discussie negerend, een uiterst vaag antwoord als beste markeert en er verder het zwijgen toe doet.
Het is eigenlijk helemaal geen antwoord, want de betreffende moderator heeft de vraag niet begrepen. De grens van 4.00 uur was allang bekend. De vraag gaat over het mogen afmaken van de reis na dat tijdstip. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
De praktijk is dat je tot vier uur maandagochtend vrij mag reizen. Verder reizen betekent reizen met veertig procent korting. Voor vier uur uitchecken en dan stopt het vrij reizen. Na vier uur weer inchecken tegen korting. Check je na vier uur uit zonder na dit tijdstip ingecheck te zijn, dan geldt het dat je tien euro kwijt bent.
Wat voor de overgang van vrij naar met korting reizen niet geldt, geldt nu wel weer: Als je na vier uur incheckt, mag je maandagochtend de reis in de spits vanaf half zeven gewoon met korting afmaken uiteraard. De hele constructie van het mogen doorrijden tegen nultarief na vier uur maandagochtend is onzin en vergezocht. De analogie noch de vlieger gaat op. Het systeem reageert ook adequaat door een tientje in rekening te brengen. Naar ik aanneem een uitcheck zonder geldige incheck. Een weinig bevredigende en niet zo nodige discussie, maar goed, dat is dan zo
Reputatie 6
Badge +2
Check je na vier uur uit dan geldt het dat je tien euro kwijt bent.
Dus als je op maandag om 3:00 met Weekend Vrij incheckt, reist tot 3:55 en om 4:05 uitcheckt wordt daarbij een boete van € 10 (dus niet het instaptarief, want dat is € 0) op het saldo ingehouden, zonder dat dat ergens in de voorwaarden staat? bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Ik verwacht dat wel. Het is een stuk goedkoper mijn advies op te volgen. Dan betaal je niets. De incheck tijdens de vrij-reizen periode lijkt niet relevant voor wat er na vieren gebeurt. Er wordt tien euro afgeschreven als je door het poortje gaat vanwege geen incheck. Een gewone incheck kan ook maar die is meteen ongedaan te maken. Dat zou niet handig zijn, dus het lijkt me een uitcheck. Bij een poortje moet dat ook wel zo zijn.
Reputatie 6
Badge +2
De hele constructie van het mogen doorrijden tegen nultarief na vier uur maandagochtend is onzin en vergezocht.
Het is misschien voor NS ongewenst (overdreven voordelig voor de reiziger), maar het is de normale systematiek, dus helemaal niet vergezocht. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Dat zie ik dus anders want de normale systematiek kan hier niet gelden. De periode van vrij reizen is ten einde en er begint een nieuwe dag. Met Dalvrij gaat het wel goed. Hij ziet het als een uitcheck zonder incheck maar dat heeft financieel geen gevolgen, wel bij Weekendvrij.
Je moet dan ook voor half zeven eerst inchecken, wil je gratis met Dalvrij in de daaropvolgende spits blijven reizen. Er wordt dan geen tientje afgeschreven, omdat je met Dalvrij in je periode zit met honderd procent korting na vier uur 's ochtends.
Mijn opvatting is dat de normale gang van zaken tussen dal en spits vv niet opgaat vanwege wat ik hierboven heb genoemd en het systeem werkt ook zo niet. Ik zie ook niet in waarom dat systeem zou moeten gelden als vrij reizen tot het einde van de dag is toegestaan en er dan een nieuwe dag komt. De analogie gaat mijns inziens om die reden al niet op. De redenering is echter ongeldig omdat het niet om een overgang van dal naar spits of andersom gaat. Het zou inderdaad ook op een onredelijke wijze voordelig uitpakken voor de reiziger, maar dat is in principe geen argument.
Even voor mijn beeldvorming, hoe zou het uberhaupt moeten werken met een OVCP als je in een trein zit die over de daggrens gaat. Laten we zeggen, 1413 van Utrecht CS (03.45) naar Rotterdam CS (04.56)?
@Henk, Ik ga het niet uitproberen, dat weet ik wel 🙂
Reputatie 6
Badge +2
De periode van vrij reizen is ten einde en er begint een nieuwe dag.
De dag begint om 0:00, dus we hebben het hier gewoon over een reis op één dag. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Het systeem zou dan zo moeten zijn dat je gewoon kunt inchecken in Utrecht en uit kunt checken in Rotterdam tegen het normale tarief, zolang er geen twee verschillende kortingen gelden. En dat is niet het geval. Het mag ook gewoon want vier uur is hier geen overgang. Dat is het bij Weekendvrij op maandag wel. De dag begint om middernacht, zoals Dennis terecht opmerkt.
@Dennis Datum OVCP-verwerking loopt gelijk aan de daggrens die we hanteren in de planning, namelijk 04.00, dacht ik?

@Nooduitgang Ik ook niet, nachtnet kom ik praktisch nooit, gezien mijn locatie 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Nee de dag begint om 0.00 uur en eindigt om vier uur de dag daarna. Het is een dag van 28 uur. Daar ging Michiel ook al mee de fout in.
Reputatie 6
Badge +2
@Dennis Datum OVCP-verwerking loopt gelijk aan de daggrens die we hanteren in de planning, namelijk 04.00, dacht ik?
In de voorwaarden:
Dag: Een periode van 00.00 uur ’s ochtends tot 04.00 uur de daaropvolgende dag. bijdragevandennis
Het Weekend Vrij abonnement is geldig tot 04.00 uur de volgende morgen. Kortom, vanmorgen vanaf 04.00 uur waren de reguliere regels met betrekking tot Weekend Vrij weer van toepassing en reis je dus met 40% korting.

Dit is een antwoord op een niet gestelde vraag. AUB daarom VERWIJDEREN

Bij inchecken op maandagochtend na 04:00 krijg je uiteraard geen 100% korting.
Maar hoe zit het wanneer je op maandagochtend vóór 04:00 uur incheckt,
en maandagmorgen na 04:00 uur (maar binnen 6 uur na de CI) uitcheckt met Weekend Vrij?

Wordt er dan inderdaad €10 afgeschreven, zoals dat door iemand wordt beweerd?
Of kan ik tot 10 uur 's ochtends kosteloos mijn gestarte reis afmaken?
Reputatie 7
Badge +4
Een beetje lezen kan geen kwaad als je het antwoord wilt weten. Zo gek is het niet. Mogelijk kan NS het nog toelichten als je die moeite niet wilt nemen.

Ik heb nog een mooie Sauvignon staan, het lijkt me een goed moment ;-)

Met uw welnemen.
Ah, mkay. Ik had de daggrens planning in mijn hoofd zitten, dacht dat die gelijk liep.

Geen drank voor mij, maar het laatste stukje stoptreintje naar huis en dan warme douche en warm bed. Klinkt goed, vanmorgen om 10u vertrokken 😳
Probeer het even uit Michiel en laat ons het weten. Het zijn namelijk niet helemaal mijn reistijden. Even een andere vraag tussendoor, zijn de opgelegde beperkingen wat betreft het groepsretour een probleem of niet?
Kan trouwens ook wel een borrel gebruiken....
[quote=Dennis]
In de voorwaarden:
Dag: Een periode van 00.00 uur ’s ochtends tot 04.00 uur de daaropvolgende dag.

Wat gaat vóór als je maandagochtend om 01:00 uur incheckt met Weekend Vrij (100% korting) en vervolgens pas om 05:00 uur 's ochtends uitcheckt (instaptarief = €0)
A: Er wordt €0 afgerekend, want uitchecken heeft binnen 6 uur na inchecken plaats
B: Er wordt €10 instaptarief gerekend, want er geldt een nieuwe NS dag vanaf 04:00 uur.
C: Er wordt ná 04:00 uur géén instaptarief berekend, wanneer direct wordt uitgecheckt.
In de voorwaarden:

Wat gaat vóór als je maandagochtend om 01:00 uur incheckt met Weekend Vrij (100% korting) en vervolgens pas om 05:00 uur 's ochtends uitcheckt (instaptarief = €0)
A: Er wordt €0 afgerekend, want uitchecken heeft binnen 6 uur na inchecken plaats
B: Er wordt €10 instaptarief gerekend, want er geldt een nieuwe NS dag vanaf 04:00 uur.
C: Er wordt ná 04:00 uur géén instaptarief berekend, wanneer direct wordt uitgecheckt.
Reputatie 6
Badge +2
In de voorwaarden:

Slidestops schijnt in https://forum.ns.nl/abonnementen-2/mag-buiten-de-vrije-reisperiode-weekend-vrij-mijn-reis-gratis-afmaken-34695/index1.html#post223583 ook te denken dat om 4 uur de nieuwe dag ingaat. Als zijn bewering over een inhouding van € 10 op deze onjuistheid is gebaseerd staat die op losse schroeven.bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +1
Ik begrijp er ook niets meer van. Het een los kaartje of reguliere reis op de OVCP was het altijd zo dat je je rit na 4:00u nog mocht afmaken. Pas als je de trein verliet (bv bij overstap) was dan de geldigheid van het kaartje voorbij.
Reputatie 6
Badge +1
In het voorbeeld van MIchiel zou je dan al niet meer in Utrecht mogen instappen, omdat dat na 4:00u is.

Reageer