beantwoord

Mag ik buiten de vrije reisperiode van Weekend Vrij mijn reis gratis afmaken?

• 28 april 2017
  • 65 reacties
  • 1404 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Kan ik bijvoorbeeld in de nacht na Koningsdag bij vertrek om 02:35 uur uit Arnhem (100% korting met NS Weekend Vrij) tot Vlissingen gratis reizen?

Deze reis duurt nu ruim 5 1/2 uur. Stel dat ik onderweg vertraging oploop
óf nog even op station Rotterdam 30 minuten wil ontbijten.
Wat gebeurd er dan in Vlissingen, wanneer ik daar na ruim 6 uur reistijd uit wil checken?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 4 mei 2017, 16:34

Ik heb inmiddels meer duidelijkheid.

De eerste check-in bepaalt de prijs voor de hele reis (Rit naar reis principe), ook als de reis 5,5 uur duurt.

Je checkt in op 28 april om 02.35 uur. Op Koningsdag reis je de hele dag gratis tot 04.00 uur de volgende dag (dus 29 april). Je checkt in met tarief gratis. Op 28 april om 08.09 uur in Vlissingen wordt uitgecheckt. Dan is de reis nog steeds gratis.

Als het zo is dat je op 29 april om 02.35 uur incheckt, dan zou je met 40% korting inchecken.
Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Inderdaad, zelfs met een vervoerbewijs van de vorige dag mag je in sommige gevallen nog na 4 uur reizen (http://www.ns.nl/reisinformatie/bijzondere-trajecten/nachttreinen.html). bijdragevandennis
Hoi allemaal. Ik zie dat dit topic te lang doorloopt zonder uitsluitsel van onze kant. Excuses daarvoor. Ik heb de vraag uitstaan bij onze product owners en kom bij jullie terug.

De eerste check-in bepaalt de prijs voor de hele reis (Rit naar reis principe), ook als de reis 5,5 uur duurt.

Je checkt in op 28 april om 02.35 uur. Op Koningsdag reis je de hele dag gratis tot 04.00 uur de volgende dag (dus 29 april). Je checkt in met tarief gratis. Op 28 april om 08.09 uur in Vlissingen wordt uitgecheckt. Dan is de reis nog steeds gratis.

Als het zo is dat je op 29 april om 02.35 uur incheckt, dan zou je met 40% korting inchecken.
Dank je voor het duidelijke antwoord !!
Waarvoor dank!

Dit snap ik niet. Zou je dat kunnen toelichten?
Met NS Weekend Vrij kun je namelijk op een reisdag die volgt op een feestdag
tot 03:59 uur (bijvoorbeeld de dag ná Koningsdag) gratis inchecken.
Reputatie 6
Badge +2
Op Koningsdag reis je de hele dag gratis tot 04.00 uur de volgende dag (dus 29 april).
27 april is Koningsdag. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Op Koningsdag reis je de hele dag gratis tot 04.00 uur de volgende dag (dus 29 april).
27 april is Koningsdag.

Ik vermoed dus dat wordt bedoeld ''dus 28 april''.

Vertaald naar zondag/maandag (een eenvoudiger en belangrijker geval) wordt het dan:

''De eerste check-in bepaalt de prijs voor de hele reis (Rit naar reis principe), ook als de reis 5,5 uur duurt.

Je checkt in op maandag om 02.35 uur. Op zondag reis je de hele dag gratis tot 04.00 uur de volgende dag (dus maandag). Je checkt in met tarief gratis. Op maandag om 08.09 uur in Vlissingen wordt uitgecheckt. Dan is de reis nog steeds gratis.''

Slidestops zou dus ten onrechte een boete uitdelen en de € 10 inhouding zou een fabel zijn. Alles werkt volgens de normale systematiek, die hier gunstig uitpakt voor de reiziger.

Dit komt overeen met het in het soortgelijke geval https://forum.ns.nl/overige-producten-6/ov-chipkaart-ros-dagkaart-voor-dag-1-reizen-na-400-op-dag-2-23785 door Klaas-Jan NS gegeven antwoord, dat ook in dat geval het moment van inchecken bepalend is.bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat Sivan nog even moet kijken naar de Weekendvrij situatie op maandag. Het Koningsdagverhaal is heel wat anders. Sivan beantwoordde een andere vraag dan die gesteld werd Dat ging over Weekendvrij en inchecken in de gratis periode voor vier uur op maandagochtend en mag je dan gratis doorreizen tot de Uitcheck.
We zullen zien of Sivan ook als antwoord zal geven dat wanneer iemand met Weekendvrij incheckt voor maandagochtend vier uur of die dan nog gratis naar Vlissingen mag reizen als die daar om acht uur aankomt,
Reputatie 6
Badge +2
Door het tegenstrijdige ''Op Koningsdag reis je de hele dag gratis tot 04.00 uur de volgende dag (dus 29 april).'' is inderdaad niet zeker wat Sivan bedoelt. Ik hoop ook dat ze er nog even naar kijkt. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Ik begrijp er ook niets meer van. Het een los kaartje of reguliere reis op de OVCP was het altijd zo dat je je rit na 4:00u nog mocht afmaken. Pas als je de trein verliet (bv bij overstap) was dan de geldigheid van het kaartje voorbij.

Het was wel zo dat het getolereerd werd dat je je reis nog even af mocht maken vanuit de nachttrein als het net na vieren was en je werd nog aangetroffen. Op zich niet onredelijk. Een deel van het nachttreinpubliek vereist ook enige wijsheid.Maar dat was wel in de tijd dat de poortjes nog open stonden.
Reputatie 7
Badge +4
Leuk je weer te zien, Keuzereiziger!
Excuses voor de verwarring, evenals mijn late reactie.

Wat betreft de data: het klopt wat Dennis schrijft. Dit moet 27 en 28 april zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Excuses voor de verwarring, evenals mijn late reactie.

Wat betreft de data: het klopt wat Dennis schrijft. Dit moet 27 en 28 april zijn.

Dus:

''De eerste check-in bepaalt de prijs voor de hele reis (Rit naar reis principe), ook als de reis 5,5 uur duurt.

Je checkt in op 27 april om 02.35 uur. Op Koningsdag reis je de hele dag gratis tot 04.00 uur de volgende dag (dus 28 april). Je checkt in met tarief gratis. Op 27 april om 08.09 uur in Vlissingen wordt uitgecheckt. Dan is de reis nog steeds gratis.

Als het zo is dat je op 28 april om 02.35 uur incheckt, dan zou je met 40% korting inchecken.''

Alleen is nu de laatste zin onbegrijpelijk, omdat op dat moment 100% korting geldt.

Een gecorrigeerde versie plaatsen zou duidelijker zijn dan ''Dit moet 27 en 28 april zijn.''. bijdragevandennis
Badge +3
Helaas, tot 04:00 kun je reizen.
Tot 04:00 kan je beginnen aan je reis en als die toevallig na 4:00 eindigt mag je die afmaken!
Tussentijds (na 4:00) even uitchecken en binnen 35 minuten weer inchecken gaat het niet worden. Dat snapt het systeem totaal niet (maar volgens de regels mag het op zich wel)!

Je hele reis moet dus binnen de begrensde zone (poortjes) blijven zónder uitcheck en dan zou je met een incheck om 2:35 gewoon tot 8:35 mogen aankomen op je bestemming als de reisplanner dat aangeeft. Je mag 6 uur lang reizen na een incheck op een bepaalde dag.

NIET na 4:00 onderweg uitchecken dus, en niet langer dan 35 minuten op Schiphol of Utrecht of zo bivakkeren zonder geldige overstap.

Volg de planner en je zit goed! Bij controle, laat gewoon het reisadvies van de planner zien aan de conducteur (dat is leidend tegenwoordig!).

Maar als er ergens meer dan 35 minuten tussen treinen zit dan mag het dus NIET (zoals Slidestops al zei.
Als je op maandagochtend uiterlijk om 03:59 uur incheckt met je Weekend Vrij kun je er met een uit- en incheck actie binnen 6 uur tot halverwege de middag met een geldige incheck kosteloos kunnen reizen. Tot maximaal 09:58 uur kun je zelfs nog gewoon omchecken.
Na zo'n uit- en incheck zou je dus op maandag tot maximaal 15:57 uur
met een geldige incheck kunnen reizen (mits je uiteraard niet terugreist).

Reageer