beantwoord

Mag ik iemand anders op mijn kortingsabonnement laten reizen?

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik wil graag mijn OV Chipkaart met 40% korting product lening naar andere 2 personnen, die komen me bezoeken vanaf buitenland en ze gaan reizen binnen Nederland. Ik ga niet reizen met ze. Ik heb ook een Meereiskaart voor ze.

Dus wat heb ik gedacht is het volgende: Zelf heb ik een OV kaart. Ze gaan uit dat OV chipkaart een kaartje kopen met 40% korting (ze gaan niet dus mijn OV gebruiken rechtstreeks- niet inchecken maar ze gaan wel mijn de OV meebrengen). En dan kan 1 persoon gratis mee met de meereiskaart. Dus : Ze kopen er 1 kaartje met 40 korting bij, en daar weer een meereiskaart op. Mag dit, zonder rechtstreeks mij OV gebruiken?
icon

Beste antwoord door Thom 19 June 2014, 22:59

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Nee dat mag in geen geval. Een persoonlijke OVchipkaart mag maar door een persoon worden gebruikt. Daar mag niemand anders op reizen. Iemand die een geldig NSvervoersbewijs, dat heeft u als u met uw eigen chipkaart reist, heeft het recht om 1 spoordeelkaartje te gebruiken. Een meereiskaartje mag maar alleen in 1 reis, dus een combinatie ovchipkaart/meereiskaartje is toegestaan. U mag daarnaast wel iemand met 40 procent korting meenemen, dat mag zelfs tot drie personen. Maar trucs met de ovchipkaart terwijl u er niet mee reist mogen niet en uitlenen van ovchipkaarten om daar dan kortingkaartjes bij te kopen, zonder dat u persoonlijk meereist, mag al helemaal niet.
Uw ovchipkaart meenemen of meegeven heeft geen enkele waarde als u niet degene bent die hem gebruikt.

Wat kan is dat u een persoon meeneemt met 40 procent korting en - als de meereiskaart geldig is voor die dag - de andere met de meereiskaart mee laat reizen, waarbij u zelf bij de reis aanwezig bent en reist met uw persoonlijke ov-chipkaart.
Bij controle zal uw OV-chipkaart aan de conducteur moeten worden getoond.
Dan zal (alleen al door de foto) blijken dat de OV-chipkaart niet van die persoon is.
De OV-chipkaart zal dan in beslag worden genomen en ongeldig worden verklaard.
Bovendien zal diegene die uw OV-chipkaart in zijn/haar bezit heeft een proces verbaal krijgen op verdenking van fraude en - omdat het en niet in Nederland woonachtig persoon is - voor nader onderzoek enkele uren op het politiebureau mogen doorbrengen.

Ik denk niet dat u niet het risico wilt lopen dat uw OV-chipkaart ongeldig wordt verklaard en al helemaal niet dat uw gasten op die manier in de problemen komen.

Kortom, het voorstel van Thom is de enige mogelijkheid:
Eén kaartje (vol tarief) aanschaffen en de ander reist mee op zo'n meereiskaartje
Welkom op het forum poste22!

De antwoorden van Thom en Geus zijn correct. Een persoonlijke OV-chipkaart mag alleen door de kaarthouder gebruikt worden. Als je deze uitleent, zal de conducteur fraude constateren en de pas innemen. Het is dus aan te raden om met je gasten mee te reizen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Reputatie 3
Beetje rare vraag.
Iedereen zijn abonnement uit laten lenen.
Dat is net zoiets als je rijbewijs afgeven aan een ander, en dan zeggen dat ie mag rijden.
Beetje rare vraag.
Iedereen zijn abonnement uit laten lenen.
Dat is net zoiets als je rijbewijs afgeven aan een ander, en dan zeggen dat ie mag rijden.

Zijn er rare vragen? En je vergelijking is een beetje vaag.
Heel veel mensen lenen hun ov uit binnen de familie bijvoorbeeld de moeder geeft hem aan het kind.
Ik persoonlijk vind dat dit moet kunnen omdat je familie bent.
Mijn mening.
Ov zou dan een aparte kaar maken voor familie waar wel een abonnement op kan en dat je kunt aantonen dat je familie bent. bijv, met je ID/Paspoort.
De vergelijking is juist perfect, hoe kan je nu een persoonlijke kaart met een persoonlijk abonnement uitlenen aan iemand anders ?

Met een anonieme kaart zonder abonnement kan dat wel ja. Dat veel mensen een abonnement uitlenen komt ws omdat er zo bar weinig controle op is en de chipkaartlezer toch wel goed piept als de kaart ervoor wordt gehouden.

Om maar wat te noemen ik ben na 2005 1x gecontroleerd in de metro en 0x in de bus en ik rij bijna dagelijks met bus en metro.
Je mag wel reizen op andermans kaart. Dat heeft de geschillencommissie bepaald

http://www.ovpro.nl/ov-chipkaart-2/2015/02/06/reizen-met-geleende-ov-chipkaart-is-toegestaan/

De Geschillencommissie heeft gezegd dat de OV-chipkaart gebruikt kan worden voor persoonsgebonden en niet-persoonsgebonden producten. Het is daarom toegestaan dat een ander de rit betaalt. De commissie vond het weliswaar terecht dat de conducteur verifieert of de kaart niet door diefstal is verkregen, of door iemand is kwijtgeraakt. Maar de conclusie dat iemand die met de OV-chipkaart van een ander reist, geen geldig vervoerbewijs heeft, zoals de vervoerder beargumenteerde, ging echter te ver.
Dit is niet correct, Rubbie.

Ik citeer mijzelf uit een ander topic:

NS respecteert uitspraken van de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. De betreffende uitspraak gaat echter niet over de situatie vandaag de dag (het voorval speelde zich af in februari 2014) en gaat ook niet over NS. De uitspraak geeft daarom geen oordeel over het huidige beleid van NS. Dat beleid is als volgt: Het gebruik van andermans P-kaart is zowel bij wet als bij algemene voorwaarden niet toegestaan. De wet (artikel 47 lid 2 sub c Besluit personenvervoer 2000) bepaalt dat een elektronisch vervoerbewijs geldig is indien het elektronisch vervoerbewijs, voor zover het op naam is gesteld, overeenstemt met de identiteit van de houder daarvan. De algemene voorwaarden van NS bepalen in artikel 2.4 onder 5 dat als de reiziger gebruik maakt van een persoonlijke OV-chipkaart, de identiteit van de reiziger overeenstemt met de identiteit die vermeld staat op de persoonlijke OV-chipkaart. Bepaald wordt dat het dus niet is toegestaan de persoonlijke OV-chipkaart van een ander te gebruiken. Maakt de reiziger toch gebruik van andermans P-kaart dan reist hij op dat moment met een ongeldig vervoerbewijs en kan hij hiervoor een boete (Uitstel van Betaling) krijgen en kan de kaart worden ingenomen.
Reputatie 7
Badge +4
Een geschillencommissie gaat over een geschil tussen twee partijen, in dit geval Arriva en een individuele reiziger. Het is geen uitspraak van een rechter en er kan dus geen rechtskracht aan worden ontleend. Met andere woorden: het geldt niet automatisch ook voor u.
Als u er mee reist, kunt u worden bekeurd en heeft u geen poot om op te staan. U mag vinden wat uw u wilt maar u zit volledig fout. NS bekeurt gewoon in dit geval en neemt de kaart in. Er lopen al een aantal draadjes over dit onderwerp hier waarbij mensen deze onzin bij hoog en laag bleven beweren terwijl al lang duidelijk bleek dat het niet juist was.

U kunt gewoon met een anonieme kaart reizen, dan is er geen probleem. Een persoonlijke chipkaart heet niet voor niets persoonlijk. Een bekeuring is 35 euro en u bent de kaart van een ander kwijt, zonde van uw geld ook en vooral van de overlast die uw eventuele 'discussie' veroorzaakt bij uw medereizigers die u daar ongevraagd aan bloot stelt. We hebben wel wat beters te doen dan te luisteren naar iets wat gewoon onjuist is. De eigenaar van de persoonlijke ovchipkaart die wordt ingenomen, is ook niet blij want die moet maar weer een andere zien te krijgen en u veroorzaakt deze overlast moedwilig als u het nu nog doet.

Het reizen op andermans persoonlijke chipkaart, dient geen redelijk doel. Als u geen chipkaart wilt kopen, is er het kaartje uit de automaat of het e-ticket.
Reputatie 7
Badge +4
....

Reageer