beantwoord

Mag ik met een Traject Vrij abonnement op meerdere routes reizen van A naar B?

Vanaf 1 juli heb ik een NS business card met Traject Vrij. Ik had tot dan een Jaartrajectkaart.

Mijn reis is van Leiden Centraal naar Utrecht centraal. De NS reisplanner geeft drie opties:

- Leiden - Utrecht direct
- Leiden - Utrecht via Schiphol
- Leiden - Utrecht via Den Haag

Mag ik met mijn abonnement via alledrie de routes reizen?

Indien dit is toegestaan, mag ik dan ook zonder kosten op alle tussenliggende stations (bijv. Schiphol of Den Haag) op deze routes uitstappen en via datzelfde station terugreizen (dus bijv. Leiden - Schiphol en terug)?
icon

Beste antwoord door Anonymous 30 juni 2014, 13:23

Beste aandewiel, graag verwelkom ik je op ons NS Service Forum! Bedankt voor je vraag. Je mag gewoon reizen via alle trajecten die door onze Reisplanner worden geadviseerd. Ook de reis onderbreken op die trajecten is geen probleem, want dat hele traject is 'afgekocht'.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen' en ik heb de titel van dit topic aangepast om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Bekijk origineel

16 reacties

Bedankt voor de melding, want bij gebrek aan duidelijkheid van de zijde van NS, kunnen anderen hier misschien hun voordeel mee doen voordat ze een Traject Vrij abonnement afsluiten.
Ik was mij daar niet bewust van... kost hetzelfde.

Ik ga dat maar omzetten.... de reis en prijs blijft hetzelfde... het systeem kan er dan wel mee overweg. ( hoop ik)

Bedankt in ieder geval. Nou nog mijn geld terug zien te krijgen.
Groningen - Den Haag via Utrecht is 253 TE, via Lelystad 271 TE. Blijkbaar wordt de eerste route gezien als het afgekochte traject en de kortste route van Lelystad naar dat traject is 57 TE van Lelystad naar Zwolle, dus dat is wat ze je voor Lelystad - Den Haag in rekening brengen.

Ze zijn er inderdaad niet duidelijk over geweest (en dat zijn ze nog steeds niet) en het is raar dat je geen Traject Vrij abonnement kunt bestellen voor de gebruikelijke route van Groningen naar Den Haag met de rechtstreekse trein.

Heb je in dit geval bewust gekozen geen Altijd Vrij abonnement af te sluiten? - Dan mag je voor dezelfde maandprijs overal in Nederland reizen, met als enig nadeel dat je het abonnement niet binnen een jaar kunt 'downgraden' naar een korter traject.
sure.

groningen - den haag, 2 routes: groningen - utrecht - den haag of groningen - lelystad - den haag

ik woon in lelystad en ( heel ) soms moet ik ook richting assen/groningen. ik heb geen vaste route gekregen toen ik het abonnement afsloot. op dit moment zijn er maar 2 reizen die je hebt: rechtstreeks zonder overstappen over lelystad of met een overstap op zwolle: maar OOK over lelystad. ( misschien wordt utrecht niet weergegeven vanwege het onderhoud aan het spoor bij utrecht)

Het systeem doet nu alleen automatisch elke reis lelystad - den haag: gratis en een extra tarief voor zwolle - lelystad en andersom. Waarom is mij niet duidelijk. Ik zie een uitleg over eenheden e.d. , maar dat lijkt mij onhoudbaar.... ik heb de hele reis "afgekocht" en dan wordt er toch nog een deel gefactureerd...
@jasja_v

Kun je voor de begrijpbaarheid aangeven voor welk traject je een Traject Vrij abonnement hebt en voor welke reizen er extra kosten in rekening worden gebracht?
Hoi,

Dit doe ik dus sinds een paar weken en het blijkt dat ik voor elke reis extra kosten in rekening krijg terwijl deze reis inderdaad afgekocht is....

ik ben nog bezig met de klantenservice om dit recht te zetten. De eerste keer begreep de medewerker het echt helemaal niet. Ik probeer het nu nogmaals.:@

1e vraag: ja.

2e vraag: goede vraag, ik heb in https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-nieuw-ns-abonnement-ipv-maand-jaartrajectabonnement-1649/index1.html#post10380 een vermoeden uitgesproken, maar het is nog niet bekend of dit zo is.

Het zou handig zijn als iemand met Traject Vrij die iets dergelijks heeft gedaan laat weten of aanvullende reiskosten in rekening zijn gebracht.

Als het mag zonder extra kosten dan zou men voor reizen tussen Gvc en Ut beter als vast traject Ledn - Ut kunnen nemen (goedkoper en meer mogelijkheden).
Reputatie 6
Badge +2
Voor een aan dit topic verwant topic zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/welke-stations-gratis-uitchecken-traject-vrij-3076.
Reputatie 6
Badge +2
Het staat hier en dan onder "prijzen trajectabonnement 2014".
Daar staan zo te zien alleen de prijzen van de oude trajectabonnementen (zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-1613/index1.html#post9923), maar voor zover ik heb gezien is de prijs van Traject Vrij Jaar gelijk aan die van Traject Vrij zakelijk (de maandprijs is het jaarbedrag in http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/ns-voor-werkgevers/voorwaarden/tarieven-traject-vrij-zakelijk-2014.pdf, gedeeld door 12, afgerond op een veelvoud van € 0,10).

Ook bij deze prijzen zitten er hele rare schommelingen in de extra kosten van een extra tariefeenheid.
Reputatie 6
Badge +2
Een voordeel van Traject Vrij t.o.v. Altijd Vrij is wel dat je het ook in het eerste jaar mag downgraden.
Het staat hier en dan onder "prijzen trajectabonnement 2014". Het maximumtarief wordt bereikt bij 90 tariefeenheden, terwijl de tarieventabel voor enkele reizen doorloopt tot 250 tariefeenheden.

De prijzen voor Traject Vrij Abonnementen houden dus alleen rekening met het aantal tariefeenheden van het traject en totaal niet met hoeveel routes er verder nog toegestaan zijn, terwijl een TVA Leiden C - Utrecht C voordeligere tariefafstanden oplevert voor heel veel bestemmingen die niet aan of in het verlengde van die rechtstreekse lijn van 50 tariefeenheden liggen en bijvoorbeeld een TVA Assen - Meppel (ook 50 tariefeenheden) totaal niet.

Die tarieventabel zelf ziet er ook tamelijk onlogisch uit met grotere en kleinere stappen. Bijvoorbeeld tussen 75 en 76 TE betaal je 40 cent extra, tussen 76 en 77 TE niets extra en tussen 77 en 78 TE 1,70 extra. Ruwweg is het een degressief tariefstelsel, net als de enkele reizen, terwijl bij een TVA juist op langere afstanden vaker voordelen ontstaan in tariefafstanden voor bestemmingen die niet direct aan het basistraject liggen.
Reputatie 3
Badge
Het valt me wel op dat het omslagpunt tussen Traject Vrij en Altijd Vrij op een relatief korte afstand ligt; ergens in de buurt van de 80 tariefeenheden (ik kan nergens een exacte lijst vinden, maar het is bijvoorbeeld de afstand Zwolle-Akkrum).
Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat Traject Vrij meestal gebruikt wordt door forensen, en zoveel mensen zijn er niet die dagelijks meer dan 80 tariefeenheden heen en weer gaan naar hun werk. Heb jarenlang dagelijks Hilversum-Alkmaar en later Hilversum-Zwolle gedaan; ook met een netkaart ipv een trajectabo. Beetje meer betalen, eindeloos gemak. . .
Als je Traject Vrij Heerlen-Den Helder neemt, kun je net zo goed Altijd Vrij nemen; dan mag je altijd en overal reizen. . . Kortom 318 per maand bij jaarabo is het maximum dat je voor Traject Vrij moet betalen. Daarboven neem je Altijd Vrij. En ik zou het persoonlijk ook wel iets onder dat bedrag doen, als je ook regelmatig buiten je vaste traject reist; dan heb je het er al snel uit.

Goed punt!
Dat is trouwens ook nog meer opletten geblazen, want behalve Traject Vrij Abonnementen voor de prijs van een Altijd Vrij Abonnement, zijn er wel degelijk Traject Vrij Abonnementen te koop die duurder zijn dan Altijd Vrij: Traject Vrij Kerkrade Centrum - Eindhoven kost 321,70 (jaarabonnement) of 396,15 per maand, terwijl Altijd Vrij volgens de NS-website ook geldig is bij andere vervoerders, in dit geval Veolia.
Reputatie 3
Badge
Als het mag zonder extra kosten dan zou men voor reizen tussen Gvc en Ut beter als vast traject Ledn - Ut kunnen nemen (goedkoper en meer mogelijkheden).

Kritische aantekening daarbij: Als de dienstregeling een klein beetje verandert, kan het zomaar gebeuren dat Leiden C - Utrecht C via Den Haag C niet langer meer een toegestane reisroute is.

Klopt. Maar ik zie in de voorwaarden voor consumenten-abonnementen dat jeTraject Vrij altijd nog kunt upgraden en downgraden (art 6.1 van de voorwaarden voor abonnementen-consumenten). Ik weet niet of dat ook voor zakelijke gebruikers geldt, maar dat zou dit probleem oplossen.

Puzzelen voor de aanschaf van een Traject Vrij Abonnement is overigens vaker de moeite waard. Als ik de prijsopgave van de NS-reisplanner mag geloven, kost Traject Vrij Heerlen - Eindhoven bijvoorbeeld hetzelfde als Traject Vrij Heerlen - Den Helder (393,=/mnd of 318,=/mnd bij een jaarabonnement), terwijl die laatste natuurlijk wel meer voordeel oplevert als je een keer verder reist dan Eindhoven. Op korte afstanden kan het soms uit om een klein stukje traject van een andere vervoerder mee te nemen: Traject Vrij Hengelo Gezondheidspark - Almelo (via Hengelo) (93,91/mnd of 76,33/mnd bij een jaarabonnement) is bijvoorbeeld goedkoper dan Traject Vrij Hengelo - Almelo (96,30/mnd of 77,40/mnd bij een jaarabonnemont).

Als je Traject Vrij Heerlen-Den Helder neemt, kun je net zo goed Altijd Vrij nemen; dan mag je altijd en overal reizen. . . Kortom 318 per maand bij jaarabo is het maximum dat je voor Traject Vrij moet betalen. Daarboven neem je Altijd Vrij. En ik zou het persoonlijk ook wel iets onder dat bedrag doen, als je ook regelmatig buiten je vaste traject reist; dan heb je het er al snel uit.

Kritische aantekening daarbij: Als de dienstregeling een klein beetje verandert, kan het zomaar gebeuren dat Leiden C - Utrecht C via Den Haag C niet langer meer een toegestane reisroute is. Dan zou je toch weer moeten gaan bijbetalen als je een Traject Vrij Abonnement Leiden C - Utrecht C gebruikt om dagelijks van Den Haag C naar Utrecht C te reizen. Het zou jammer zijn als je dan bijvoorbeeld nog een half jaar vast zit aan een Traject Vrij Jaarabonnement Leiden C - Utrecht C.

Puzzelen voor de aanschaf van een Traject Vrij Abonnement is overigens vaker de moeite waard. Als ik de prijsopgave van de NS-reisplanner mag geloven, kost Traject Vrij Heerlen - Eindhoven bijvoorbeeld hetzelfde als Traject Vrij Heerlen - Den Helder (393,=/mnd of 318,=/mnd bij een jaarabonnement), terwijl die laatste natuurlijk wel meer voordeel oplevert als je een keer verder reist dan Eindhoven. Op korte afstanden kan het soms uit om een klein stukje traject van een andere vervoerder mee te nemen: Traject Vrij Hengelo Gezondheidspark - Almelo (via Hengelo) (93,91/mnd of 76,33/mnd bij een jaarabonnement) is bijvoorbeeld goedkoper dan Traject Vrij Hengelo - Almelo (96,30/mnd of 77,40/mnd bij een jaarabonnemont).
Beste aandewiel, graag verwelkom ik je op ons NS Service Forum! Bedankt voor je vraag. Je mag gewoon reizen via alle trajecten die door onze Reisplanner worden geadviseerd. Ook de reis onderbreken op die trajecten is geen probleem, want dat hele traject is 'afgekocht'.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen' en ik heb de titel van dit topic aangepast om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Reputatie 6
Badge +2
1e vraag: ja.

2e vraag: goede vraag, ik heb in https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-nieuw-ns-abonnement-ipv-maand-jaartrajectabonnement-1649/index1.html#post10380 een vermoeden uitgesproken, maar het is nog niet bekend of dit zo is.

Het zou handig zijn als iemand met Traject Vrij die iets dergelijks heeft gedaan laat weten of aanvullende reiskosten in rekening zijn gebracht.

Reageer