beantwoord

mag ik nu binnen de spits reizen met keuzedag

• 21 maart 2020
  • 20 reacties
  • 428 Bekeken

Mag ik nu  ookbinnen de spits reizen met mijn keuzedag?

icon

Beste antwoord door loklok8 21 maart 2020, 11:20

Tijdens de weekdagen worden de spits- en daluren nog steeds gehanteerd. Juist nu is het belangrijk dat mensen die niet in de spits hoeven te reizen, dan ook niet in de spits gaan reizen, zodat er ruimte gemaakt kan worden voor de reizigers voor wie het noodzakelijk is om in de spits te reizen. Er rijden immers veel minder treinen dan normaal, zo kunnen reizigers beter gespreid worden. 

Tijdens de weekeinden geldt zoals gewoonlijk dat de gehele dag daluren zijn. 

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Uw keuzedag is op doordeweekse dagen vanaf 9 uur geldig en in het weekend de hele dag.

Vanaf 2021 is uw keuzedag alleen in de daluren geldig en niet bij een incheck tussen 6.30 uur - 9 uur en 16 uur- 18.30 uur.

Reputatie 7
Badge +3

Mag ik nu  ookbinnen de spits reizen met mijn keuzedag?

Nee, waarom? 

Omdat er geen spits is

Reputatie 6
Badge +1

Tijdens de weekdagen worden de spits- en daluren nog steeds gehanteerd. Juist nu is het belangrijk dat mensen die niet in de spits hoeven te reizen, dan ook niet in de spits gaan reizen, zodat er ruimte gemaakt kan worden voor de reizigers voor wie het noodzakelijk is om in de spits te reizen. Er rijden immers veel minder treinen dan normaal, zo kunnen reizigers beter gespreid worden. 

Tijdens de weekeinden geldt zoals gewoonlijk dat de gehele dag daluren zijn. 

Goedemorgen riabosheuvel en welkom bij de NS Community!

Zoals door anderen al is aangegeven blijven de spits- en daluren gehanteerd, de spits is namelijk nog steeds drukker dan de daluren.

Badge

Zo en zo is het advies om niet te reizen als dit niet noodzakelijk is.  Extra reizen kan de verspreiding van het virus verergeren en dat is toch wat we juist niet willen op dit moment? 

Anders lopen we steeds meer het risico dat we echt een verbod krijgen de straat op te gaan, laten we nu met zijn allen proberen om dat te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +4

Reizigers met keuzedagen horen per definitie al bij de risicogroepen, en zouden er sowieso beter aan doen in de daluren te reizen - als het echt moet. Voor deze groep is het wijzer niet te reizen met de trein. Het vitale personeel dat nu de trein nog moet nemen, is nog kwetsbaarder ook dan de gemiddelde Nederlander die de social distance wel goed kan aanhouden.

Reputatie 7
Badge +3

Reizigers met keuzedagen horen per definitie al bij de risicogroepen, en zouden er sowieso beter aan doen in de daluren te reizen - als het echt moet. Voor deze groep is het wijzer niet te reizen met de trein. Het vitale personeel dat nu de trein nog moet nemen, is nog kwetsbaarder ook dan de gemiddelde Nederlander die de social distance wel goed kan aanhouden.

De risicogroep qua leeftijd begint bij 70, niet bij 60. 

Reputatie 7
Badge +3

Zo en zo is het advies om niet te reizen als dit niet noodzakelijk is.

Ik kom dat advies zo snel nergens tegen, behalve voor de kwetsbare groepen.

Reputatie 5

Dat laatste klopt wel want er is nog geen harde lock down waar ik niet op zit te wachten maar het lijkt me wel verstandig om niet te reizen indien het niet nodig is of men nu wel of niet tot de risicogroep behoort.

De risicogroep mag dan vanaf 70 zijn maar dat is ook maar een getal hoe dichter hier bij hoe meer risico.    Wat nu belangrijk is om het verstand te gebruiken en daar twijfel ik bij sommigen aan als ik om mij heen kijk.

Ik zelf behoor tot de risicogroep en vermijdt op dit moment het gehele OV en ik heb geen auto dus doe alles wandelend wat ik nog buiten moet doen.

Het is in ieder geval goed voor de conditie.

Ik heb een dalvrij abonnement en de kosten daarvan lopen door en dat verlies neem ik dan maar als mijn bijdrage aan het financiële verlies van heel Nederland, zo dat de NS nog bestaat als er weer gereisd mag worden.

Want dat verlies en het verlies van werk voor vele vindt ik veel erger dan het verliezen van wat voordeeltjes en niet profiteren van abonnement.

Het eigen gezonde verstand is op dit moment heel belangrijk en niet wachten op maatregelen van regering.

Reputatie 7
Badge +3

De risicogroep qua leeftijd begint bij 70, niet bij 60. 

De jongste aan Corona overleden persoon was 63 jaar oud. Er is geen leeftijdsdefinitie door RIVM. Wel heeft AH een boodschappen uurtje voor 70+ voorgesteld/ingesteld.

Kwetsbaar ben jij mijn inziens ook als je in deze tijd met en voor veel (wisselende) mensen werkt, ongeacht leeftijd.

Helaas houden nog teveel mensen zich niet aan 'social distance', maken nog onnodig gebruik van OV ( ik heb toch betaald voor dat abonnement, Kruidvatkaartje, keuzedag) en zien winkelen als (gezins)uitje.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat er geen spits is

De NS klantenservice kan u tegemoet komen als u nu alleen maar wilt reizen omdat uw keuzedag anders verloopt. U kunt deze het beste via chat, Facebook en Twitter benaderen. Neem uw verantwoordelijkheid voor anderen en uzelf en reis niet als het niet noodzakelijk is.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe 

Wie behoort tot de risicogroepen voor corona?

Bij het vaststellen van de risicogroepen, zijn dezelfde indicaties gebruikt als dat het Nationaal Programma Grieppreventie (NPG) hanteert voor de griepprik. 

Er zijn grofweg twee risicogroepen:

• Ouderen vanaf 70 jaar
  • Mensen vanaf 18 jaar met bestaande gezondheidsklachten

Onder deze gezondheidsklachten vallen:

• Afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen
  • Chronische hartaandoeningen
  • Diabetes mellitus
  • Ernstige nieraandoeningen die leiden tot dialyse of niertransplantatie
  • Verminderde weerstand tegen infecties door medicatie voor auto-immuunziekten, na orgaantransplantatie, bij hematologische aandoeningen, bij aangeboren of op latere leeftijd ontstane afweerstoornissen waarvoor behandeling nodig is, of bij chemotherapie en/of bestraling bij kankerpatiënten
  • Hiv Infecties (in overleg met de hiv-behandelaar).

(Bron: RIVM)

Reputatie 5

Maar dat wil niet zeggen dat de niet risicodragende groep alhoewel dat volgens de berichten ook niet waar is dan maar alles mag en daar gaat het eigen gezonde verstand een rol spelen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat wil niet zeggen dat de niet risicodragende groep alhoewel dat volgens de berichten ook niet waar is dan maar alles mag en daar gaat het eigen gezonde verstand een rol spelen.

Dat beweer ik ook niet, maar @Thom stelde dat iedereen met keuzedagen automatisch tot de risicogroep behoort. 

Reputatie 7
Badge +3

@TamzinOnder kwetsbare groepen wordt iedereen verstaan die opgeroepen wordt voor de griepprik. Naast mensen die op grond van gezondheidsklachten worden opgeroepen, krijgt iedereen vanaf 60 jaar een oproep voor de griepprik.

Reputatie 7
Badge +3

@TamzinOnder kwetsbare groepen wordt iedereen verstaan die opgeroepen wordt voor de griepprik. Naast mensen die op grond van gezondheidsklachten worden opgeroepen, krijgt iedereen vanaf 60 jaar een oproep voor de griepprik.

Dat is dus niet waar. De griepprik wordt weliswaar aangeboden vanaf 60 jaar,  maar degenen van 60-70 die verder niets mankeren behoren niet tot de risicogroepen. Het RIVM adviseert in ieder geval de risicogroepen om zich jaarlijks te laten inenten.

Reputatie 5

Vindt ik ook een beetje raar iemand van negenzestig a zeventig die niets mankeert hoort een jaar later dan ineens wel tot de risico groep ook als hij niets mankeert.

In mijn ogen is de schaal meer glijdend en hangt het af van de individuele weerstand en conditie.

Reputatie 5

Zo en zo is het advies om niet te reizen als dit niet noodzakelijk is.

Ik kom dat advies zo snel nergens tegen, behalve voor de kwetsbare groepen.

Dat advies is er zowaar van overheidswege niet. Dat is merkwaardig te noemen. Wel geeft NS iets van een advies, maar dan verpakt in een verzoek tot overweging:

“We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.”

Badge +3

Batho Boer van NS had al een soort prijsvraag voor een goede slogan, met inmiddels veel reacties.

Eén van de betere vind ik “Thuis zit je goed, reis alleen als het moet”

Met alleen in elke betekenis, dus ook niet samen op pad (social distancing).

Edit: Ze hebben er dit van gemaakt

:warning: De trein is even geen uitje :warning:

Laat ook dit weekend de ruimte aan mensen die de trein het hardst nodig hebben. En houd afstand.

Reageer