beantwoord

Mag je met een keuzedag voor een voordeelurenabonnement reizen op een studentenreisproduct?

• 24 april 2014
  • 3 reacties
  • 214 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
mijn kleindochter heeft een studenten-ov kaart voor doordeweeks. Mag ze in het weekend reizen met een papieren treinkaartje van een keuzedag van een voordeeldaluren-abonnement van d'r opa en oma?
icon

Beste antwoord door Anonymous 24 april 2014, 12:16

Hallo Cees,

Kort maar krachtig: dat mag niet. Keuzedagen zijn gekoppeld aan uw abonnement.

Bij een controle zou uw kleindochter de OV-chipkaart moeten kunnen tonen waarop het bijbehorende voordeelurenabonnement staat.
En die OV-chipkaart staat niet op haar naam.

Ze zou dan niet alleen reizen zonder geldig vervoersbewijs (wat een boete van €35 oplevert, maar als ze bijv, de OV-chipkaart van één van u beiden zou tonen om die keuzedag te rechtvaardigen zou ze ook nog eens beticht kunnen worden van fraude. Ze is immers in het bezit van een kaart die niet van haar is.
Bovendien zou uw kaart daarbij in beslag genomen kunnen worden en ongeldig worden gemaakt.

Ik denk dat u, alle goede bedoelingen naar uw kleindochter ten spijt, die risico's toch niet zal willen lopen.
Er zit voor haar in dit geval niets anders op dan keurig met haar eigen Studentenkaart in- en uit te checken (en wie weet heeft ze wel een lieve opa die de reiskosten op haar studentenkaart stort 🙂 ).

Vr. gr.
Hans
Bekijk origineel

3 reacties

Hallo Cees,

Kort maar krachtig: dat mag niet. Keuzedagen zijn gekoppeld aan uw abonnement.

Bij een controle zou uw kleindochter de OV-chipkaart moeten kunnen tonen waarop het bijbehorende voordeelurenabonnement staat.
En die OV-chipkaart staat niet op haar naam.

Ze zou dan niet alleen reizen zonder geldig vervoersbewijs (wat een boete van €35 oplevert, maar als ze bijv, de OV-chipkaart van één van u beiden zou tonen om die keuzedag te rechtvaardigen zou ze ook nog eens beticht kunnen worden van fraude. Ze is immers in het bezit van een kaart die niet van haar is.
Bovendien zou uw kaart daarbij in beslag genomen kunnen worden en ongeldig worden gemaakt.

Ik denk dat u, alle goede bedoelingen naar uw kleindochter ten spijt, die risico's toch niet zal willen lopen.
Er zit voor haar in dit geval niets anders op dan keurig met haar eigen Studentenkaart in- en uit te checken (en wie weet heeft ze wel een lieve opa die de reiskosten op haar studentenkaart stort 🙂 ).

Vr. gr.
Hans
Dank je wel Hans voor het duidelijke antwoord.
Fijne dag
Cees
Beste ceesv, Welkom op het NS Service Forum! Leuk dat je ons hebt gevonden. Het antwoord dat Hans gegeven heeft is juist, dit is inderdaad niet toegestaan. Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Reageer