beantwoord

Mag je met Kidsvrij na 9 juli als kind ook zelfstandig reizen?

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 19125 reacties
Na 9 juli mag een kind met een Railrunnerkaartje zelfstandig reizen. Op dit moment loopt de informatie over het oude en nieuwe systeem nog door elkaar en ik kan niet boven water krijgen of een kind met een Kidsvrij-abonnement na 9 juli ook zelfstandig mag reizen of niet, zonder er een Railrunnerkaartje op te moeten zetten uiteraard.
icon

Beste antwoord door Dennis 23 juni 2014, 14:42

De regeling voor de Railrunner is een vertraagde uitvoering van een onderdeel van http://locov.nl/actueel/publicaties/locov_2012_adviesaanvraag_afschaffen_papieren_vervoerbewijzen.aspx. Hierin staat dat het niet voor Kids Vrij geldt. Misschien omdat het een beetje al te voordelig zou zijn.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Volgens mij niet.
Reputatie 7
Badge +4
Jij zoekt dit soort dingen altijd minutieus uit, dus ik had mijn hoop een beetje op je gevestigd 😉 . Maar ik kan het ook nergens vinden.

Je krijgt dan wel een verwarrende situatie en het lijkt me verstandig dat er helderheid komt. Ik kan me wel goed voorstellen dat NS dit liever niet wil en er is, overigens ook vanuit opvoedkundig oogpunt, wel wat voor te zeggen dat het niet kan. Eigenlijk dat het niet zou moeten kunnen. Dat het mag met een railrunner op de Kidsvrij is helder. De zin dat het een (klein)kind met Kidsvrij gratis mee mag reizen met de abonnementshouder kan ook niet gewijzigd worden. Zoals al eerder opgemerkt is dat strikt genomen ook onjuist want een kind met Kidsvrij mag met iedereen met een geldig kaartje meereizen.

Maar een redenering als met een Railrunner mag je zelfstandig reizen en dus ook met de permanente railrunner wat een Kidsvrij is, dan mag het, is daarmee nog geen volledige onzin, al zou ik het liever niet zien. Het lijkt me pedagogisch gezien ongewenst dat een kind met een Kidsvrij op deze manier weg zou kunnen lopen. Je zou verwachten dat dit ergens uitgesloten is dan wel toegestaan maar ik zie daar niets over.
Reputatie 6
Badge +2
De regeling voor de Railrunner is een vertraagde uitvoering van een onderdeel van http://locov.nl/actueel/publicaties/locov_2012_adviesaanvraag_afschaffen_papieren_vervoerbewijzen.aspx. Hierin staat dat het niet voor Kids Vrij geldt. Misschien omdat het een beetje al te voordelig zou zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb het gevonden, het mag niet:

Reputatie 7
Badge +4
Je had het ook en eerder Dennis, we zijn er uit. Ik heb je bijdrage als beste antwoord gemarkeerd. Wel opvallend hoezeer de invoering is vertraagd.
Reputatie 3
Een goeie, maar een kind heeft een chipkaart met KidsVrij. Hoe kan hij dan gaan reizen als hij alleen weg wil?
Reputatie 7
Badge +4
Een goeie, maar een kind heeft een chipkaart met KidsVrij. Hoe kan hij dan gaan reizen als hij alleen weg wil?

Dat kan dus alleen als hij een Railrunner op zijn ov-chipkaart zet. Ook al is het Kidsvrij. Want ook hij mag met een Railrunnerkaartje alleen reizen en zonder dus niet. Het abonnement kan niet gebruikt worden door alleenreizende kinderen maar de ovchipkaart met Railrunner wel.
Reputatie 3
Ah OK. Ik wist niet dat een Railrunner ook alleen gebruikt mocht worden. Wat zou het aantal alleen reizenden zijn.
Ik verwacht nihil... ik denk toch ook dat je als conducteur ook zon kind in de gaten houdt.
Reputatie 4
Badge
Ah OK. Ik wist niet dat een Railrunner ook alleen gebruikt mocht worden. Wat zou het aantal alleen reizenden zijn.
Ik verwacht nihil... ik denk toch ook dat je als conducteur ook zon kind in de gaten houdt.

Railrunners mogen pas vanaf 9 juli voor alleenreizende kinderen gebruikt worden i.v.m. het verdwijnen van het kaartje met korting.
Reputatie 7
Badge +4
Mijn opening ging over de situatie na 9 juli. Ik vraag me af hoe dit gaat. Het zal wel een opluchting zijn voor de moeder van het elfjarige kind wier dochtertje van 11 naar een (reformatische?) school ging. zij reisde op een kinderkaartje voor negen uur, wat gewoon mag maar veel conducteurs spraken haar daar op aan op een dusdanige wijze dat het kind met enige angst reisde. Beschamend want ze stond in haar recht en hoeveel weerbaarheid mag je van een dergelijk kind verwachten. Ik vond dat erg schrijnend en de conducteurs hadden van deze regel op de hoogte moeten zijn in plaats van een kind ten onrechte ter verantwoording te roepen.

Nu is het duidelijk en ook financieel voor deze moeder geen aderlating meer. Ik denk dat het bij regelmatig reizen vooral kinderen betreft die naar een school voor speciaal onderwijs gaan dan wel naar een school met een bijzondere grondslag, zoals scholen met een reformatorische- of vrijgemaakt gereformeerde identiteit.

De conducteurs zullen alert zijn op alleenreizende kinderen maar ik ben er toch wat huiverig onder. Alleenreizende kinderen vind ik toch wat kwetsbaar, doorgaans.
Dag Thom, goed dat dit topic gestart bent. Het juiste antwoord heb je inmiddels gegeven. De voorwaarden van het Kids Vrij abonnement veranderen inderdaad niet. Hierdoor is het niet toegestaan dat kinderen alleen reizen met hun Kids Vrij na 9 juli 2014. Het alternatief is inderdaad om een Railrunner aan te schaffen voor die reis.
Ik heb de laatste weken een hoop gedoe gehad om de Kidsvrij-abonnementen te krijgen en ik heb ze nog niet. Het schijnt niet aan mijn kortingskaart gekoppeld te kunnen worden, want ik heb een 'ouderwets' abonnement, nl. een Voordeelurenabonnement. Ik ben van het kastje naar de muur gestuurd. Niemand weet precies hoe het zit. Uiteindelijk kreeg ik de tip om maar vast persoonlijke ov-chips te bestellen voor de kinderen. Die heb ik nu. Daarna bleek dus dat ik ze niet kan koppelen aan mijn kaart en moet ik de Kids Vrij los bestellen, maar dan moet ik weer ov-chips kopen voor de kinderen. Ik baal hier een beetje van. We hebben een groot gezin met 7 kinderen, reizen veel met het ov. Maar zo gaan de kosten aardig oplopen.
Reputatie 6
Badge +2
Bij een Voordeelurenabonnement is Kids Vrij inderdaad niet gratis.

De tip om maar vast persoonlijke OV-chipkaarten te bestellen voor de kinderen was inderdaad niet goed, omdat je die erbij krijgt als je Kids Vrij tegen betaling neemt.

Let er wel op dat er per volwassene maximaal 3 kinderen van 4 t/m 11 jaar met Kids Vrij mee mogen reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Francien: het is een afweging maar je zou een dalvoordeelurenabonnement kunnen nemen. Met het oude VDU is er geen Kidsvrij, dat is hier in ieder geval zeker wel bekend geweest en had bij de NSServicedesk in een keer duidelijk moeten zijn. Dat levert al drie keer Kidsvrij op en de chipkaarten heb je al. Ik ken uw gezinssituatie verder niet maar een eventuele partner mag dat ook. Dat zijn al zes kinderen. Die abonnementen kosten geld, 29 euro per stuk maar al met al kan dat snel uit want drie of zes keer Kidsvrij is nu ook niet gratis.
Bedankt voor uw reacties. Ik zal even kijken wat handig is nu. Ik zie trouwens geen dalurenkaart voor €29,- , wel voor €50,-
Reputatie 7
Badge +4
Daar is hij dan:

http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/dal-voordeel-spdwzomer.html

Hij is inderdaad wat verstopt. U moet als het gevraagd wordt actiecode 1408 invullen en dan verschijnt aan het eind 29 euro. Het bedrag is incl. persoonlijke ov-chipkaart. Het is wel een tijdelijke actie.

Bedenk dat een kind met Kidsvrij feitelijk een gratis jaarabonnement heeft als hij met u meereist. Elk reizend kind moet nu eenmaal een chipkaart hebben. Die kosten momenteel bij een actie 2 euro per stuk en dat verschil telt ook aan. Als u en uw partner elk drie kidsvrijabonnementen nemen kunnen zes kinderen een jaar lang gratis met u beiden mee. Het zevende kind reist dan met een railrunnerkaartje voor 2,50. U heeft beiden 40 procent korting in de daluren.

Bedankt!
Reputatie 7
Badge +4
Ik ga er in mijn voorbeeld wel van uit dat uw kinderen maximaal elf jaar zijn, dan wel onder de twaalf. Daarboven reizen ze doorgaans met korting of in een enkel geval zoals nu even tijdens een actie met een meereiskaartje. Een hummel jonger dan vier reist gratis mee.
Volgens Stefanie Jordan (Klantenservice NS) die ik net heb gebeld, kunnen kinderen wel zelfstandig reizen per 9-7-2014 met een KIDS VRIJ. Je kunt volgens de loketmedewerker van de balie in Den Bosch ook geen ander abonnement of een Railrunner erbij zetten.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/kids-vrij-per-9-juli-2014-5270.

Reageer