beantwoord

Maximale stallingsduur Corona

• 16 maart 2020
  • 26 reacties
  • 3469 Bekeken

Hoi! Ik studeer in Utrecht en heb een abonnement voor de fietsenstalling onder het stationsplein. Ik heb begrepen dat de maximale stallingsduur 4 of 5 weken is, maar ik woon zelf niet in Utrecht en kan op het moment wegens het coronavirus ook niet met de trein op en neer om mijn fiets tussendoor te verplaatsen. Ik wil echter niet dat mijn fiets wordt weggesleept. Zijn er nu aangepaste regels over? Want ik zal vast niet de enige student zijn met dit probleem.

icon

Beste antwoord door Mark NS 18 maart 2020, 19:00

Er is inmiddels nieuws te melden.

1. Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan.
  2. Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. 
  3. De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de Klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 

Mocht Denice nog meer informatie ontvangen van regiomanager, dan zal dat uiteraard ook doorgegeven worden. 

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me dat dit soort zaken niet de allerhoogste prioriteit hebben. Maar er moet de komende weken natuurlijk wel iets geregeld worden.

Het zou logisch zijn om de maximum stallingsduur tot nader bericht op te schorten en de abonnementhouders daarvan in kennis te brengen. Zolang deze crisis aanhoudt zal de vraag naar stallingsplaatsen ook nihil zijn. Dan kunnen alle fietsen die er nu al staan gewoon blijven staan.

Badge

Goed dat je dit aankaart, laten we er vanuit gaan dat dit door een moderator wordt opgepakt en dit als punt van aandacht wordt doorgegeven aan de desbetreffende afdeling.

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoop inderdaad dat hiermee soepel wordt omgegaan. Diverse stallingen hanteren een maximale stallingsperiode van 14 dagen, anderen van 28 dagen. Dit natuurlijk om geen plekken voor langere tijd bezet te houden voor anderen die hun fiets willen stallen. Maar met veel minder reizigers (ik las op Twitter 85% minder reizigers dan normaal) heb je ook niet de grote aantallen reizigers die hun fiets willen stallen. Er is mogelijk ook minder personeel in de stalling om hier op toe te zien en te handhaven. Zo lang de afgekondigde maatregelen gelden zou de maximale stallingsperiode niet moeten gelden.

Ik denk trouwens ook dat de depots waar die fietsen normaal heen gaan dit ook niet aan zouden kunnen.  Ik weet dat Delft rond de 7500 plekken heeft, Utrecht heeft geloof ik totaal iets van 10.000 stallingsplekken, en Amsterdam zal ook zo iets hebben of meer. Een periode van drie weken (of mogelijk langer) dat mensen hun fiets niet weg zou kunnen halen zou beteken dat meer dan de helft of drie kwart van al die fietsen zou moeten worden weggehaald. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou ook niet in de lijn van de richtlijnen van het RIVM zijn om mensen eigenlijk te verplichten om een onnodige reis naar een depot te laten maken om daar hun weggehaalde fiets op te halen. 

Het zou ook nog zo kunnen zijn dat binnen afzienbare tijd de depots gesloten worden om te voorkomen dat het personeel in contact komt met het publiek.

Welkom bij de Community, rmeijer.

Een hele goede vraag! Ik ga er intern even achteraan maar verwacht geen moeilijkheden. Ik kom er zo snel mogelijk op terug!

Reputatie 7
Badge +3

Als hier antwoord op is is het wellicht ook handig dit toe te voegen aan het sticky topic zodat er bij verdere vragen naar kan worden verwezen.

@Momo Absoluut!

Ik heb praktisch dezelfde situatie in Leiden.  Weliswaar zonder Abb kan ik max twee weken mijn fiets stallen. Wordt hier nu coulant mee om gegaan?

Denice is dit aan het uitzoeken. Je kan het beste dit topic in de gaten houden.

De vraag staat uit bij de regiomanager(s). Ook die hebben het ontzettend druk, nog even geduld dus!

Kunnen jullie het uiterlijk morgen laten weten, anders moet ik vrijdag nog naar Leiden op en neer om alleen even mijn fiets er uit te halen en er vervolgens weer in te plaatsen. En dan ga ik echt niet met de trein. Niet erg duurzaam toch om 100 km heen en weer te reizen om even een fiets te verplaatsen om te voorkomen dat deze verwijdert wordt. 

Volgens mij wordt de stalling nu zowiezo niet veel gebruikt want iedereen blijft thuis

Denice wacht op antwoord van de betreffende afdeling. Dat betekent dat we van onze kant helaas niet kunnen waarborgen dat je morgen reactie zal hebben. Sorry.

Reputatie 7
Badge +3

@Gigee

Ik woon zelf in Leiden en heb net even via 14071 met de gemeente gebeld en ik kreeg als antwoord dat in ieder geval tot 6 april niet gehandhaafd wordt op het weghalen van te lang gestalde fietsen.

Ik zit met dezelfde vraag.. Voor de fietsenstalling in Leiden. Duidelijkheid wordt gewaardeerd, maar alle begrip dat dit nou niet de hoogste prioriteit heeft.

Reputatie 7
Badge +3

In Leiden is de gemeente degene die normaal fietsen weghaalt uit de stationsstallingen, die gaan dus in ieder geval tot 6 april geen fietsen weghalen is mij verzekerd. 

Op  http://www.fffw-leiden.nl/ is ook te zien dat er geen foto's zijn geplaatst van fietsen die deze week zijn weggehaald. Fietsen staan één dag na inbeslagname op de website en de laatste meldingen zijn van fietsen die vrijdag zijn weggehaald.

Er is inmiddels nieuws te melden.

1. Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan.
  2. Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. 
  3. De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de Klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 

Mocht Denice nog meer informatie ontvangen van regiomanager, dan zal dat uiteraard ook doorgegeven worden. 

Hallo @Mark NS,

Is het nog steeds zo dat fietsen voor de komende tijd niet worden weggehaald? Ik heb sinds begin Maart mijn fiets op station Groningen staan. Het zou jammer zijn als het ergens in Mei word weggehaald.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat zolang studenten niet naar hun onderwijsinstelling mogen reizen er niet gehandhaafd gaat worden bij de fietsenstallingen. Soms wordt er nog logisch nagedacht in dit land.

Zolang de Corona maatregelen nog van kracht zijn zal er inderdaad niet worden gehandhaaft op de maximale stallingsduur, Mister Student.

Reputatie 4

Let er wel op dat niet alle stallingen bij stations van de NS zijn, bij andere stallingen ruimen ze mogelijk wel op. Bijv. bij Den Haag centraal waar ze flink aan het opruimen zijn.

Badge +3

Voor overduidelijke weesfietsen (met kromme wielen, zonder zadel of stuur of zwaar verroest) die al maanden ergens buiten staan is dit natuurlijk het ideale moment om die even te ruimen.

Bij twijfel een sticker er op, of tie-wrap om je spaken… Als die er op bijv 1 januari 2021 er nog steeds staat dan pech!

Zie ook https://twitter.com/Edjkdtj/status/1252298611427287044 (Abcoude, puinhoop)

@Stijn NS vanaf 1 juni wordt de normale dienstregeling weer hervat correct? Betekend dit dan ook dat de maatregels niet meer van kracht zijn en je dan snel je fiets moet ophalen? Dit wordt wel lastig aangezien je momenteel niet met je fiets in de trein mag. Voor mij en ik denk meerdere is het dan niet mogelijk om je fiets thuis neer te zetten. 

Goedemorgen GreetjeB. Welkom bij de NS Community.

Vooralsnog is dit niet bekend. Persoonlijk denk ik dat hier per 1 juni nog geen verandering in komt. De maatregelen versoepelen natuurlijk stapsgewijs, maar en zijn nog altijd mensen die de fiets niet op kunnen halen. De tijd zal het echter leren.

Wordt er ondertussen weer gehandhaafd op lang geparkeerde fietsen in de bewaakte ns fietsenstallingen, Ondanks nog steeds de coronamaatregelen van kracht zijn dat nog er nog steeds zo veel mogelijk thuisgewerkt moet worden...?

Reputatie 7
Badge +3

Wordt er ondertussen weer gehandhaafd op lang geparkeerde fietsen in de bewaakte ns fietsenstallingen, Ondanks nog steeds de coronamaatregelen van kracht zijn dat nog er nog steeds zo veel mogelijk thuisgewerkt moet worden...?

Ja, er mag immers weer door iedereen gereisd worden.

Reageer