beantwoord

MBO'r vraagt advies

• 12 mei 2015
  • 4 reacties
  • 202 Bekeken

Wil graag van Amsterdam CS naar Alkmaar CS reizen, 5x per week, ben 16 jaar. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat het goedkoopst kan doen?

Bij voorbaat dank
icon

Beste antwoord door Stephan NS 13 mei 2015, 08:40

Hallo rinolo,

Welkom op het NS Serviceforum. Zoals hier al wordt aangegeven door andere forumleden, is Traject Vrij waarschijnlijk de meest interessante optie voor je. Belangrijk om te weten is of je vaak in of buiten de spits reist, want in dat laatste geval zou Dal Vrij ook nog interessant voor je kunnen zijn. Ik adviseer je in ieder geval even de Abonnementenwijzer door te lopen, daar komt vaak het meest geschikte abonnement uit dat past bij je reisgedrag. Mocht je meer vragen hebben, schroom niet ze hier op het forum te stellen. Succes!

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

4 reacties

Een school dichter bij huis is altijd goedkoper.
Kan de decaan van jouw huidige school of iemand van de school in Alkmaar geen informatie geven over reiskostenvergoeding?
Welke MBO-studierichting heb je in Alkmaar en niet in Amsterdam?
Reputatie 4
Badge
Als je van de 10 reizen (2 x 5 dagen) per week ergens 3 tot 5 keer of meer in de spits moet of wilt inchecken is een Traject Vrij de goedkoopste optie. Als je minder vaak in de spits hoeft in te checken is een Dal Vrij de goedkoopste optie. Je zult goed moeten uitrekenen waar het omslagpunt zit.

Edit: en misschien is Altijd Voordeel nog interessant.

Let verder goed op dat als je een jaar abonnement neemt dat dit voor minimaal 12 maanden is. Als je dus maar een half jaar van de kaart gebruik gaat maken, is het beter om iedere maand een maand abonnement te kopen.
Reputatie 6
Badge +1
Een korte voorbeeldberekening:

Bij 24x in de spits inchecken en 16x in de daluren (ik ga uit van 5 dagen studie, 6x per week inchecken in de spits en 4x in dal, 4 weken in een maand):
Traject Vrij: 1x 189,40
Dal Vrij: 1x 99+24x7,40 = 276,60
Altijd Voordeel: 1x20+24x5,90+16x4,40 = 232 --> Traject Vrij het goedkoopst

Bij 16x in de spits inchecken en 24x in de daluren (2 dagen spits, 3 dagen dal):
Traject Vrij: 1x 189,40
Dal Vrij: 1x 99+16x7,40 = 217,40
Altijd Voordeel: 1x20+16x5,90+24x4,40 = 220 --> Traject Vrij het goedkoopst

Het omslagpunt ligt ongeveer bij maximaal 12x per maand reizen in de spits, dan is Dal Vrij het goedkoopst.

@Kamcon: Altijd voordeel wordt interessanter op langere trajecten, en is volgens mij vooral nuttig als je slechts 2 of 3 dagen per week reist, en dan in de spits incheckt. Gezien de hoge prijzen van Traject Vrij Maand kan Altijd Voordeel Maand voordeliger zijn bij 4 dagen per week.
Hallo rinolo,

Welkom op het NS Serviceforum. Zoals hier al wordt aangegeven door andere forumleden, is Traject Vrij waarschijnlijk de meest interessante optie voor je. Belangrijk om te weten is of je vaak in of buiten de spits reist, want in dat laatste geval zou Dal Vrij ook nog interessant voor je kunnen zijn. Ik adviseer je in ieder geval even de Abonnementenwijzer door te lopen, daar komt vaak het meest geschikte abonnement uit dat past bij je reisgedrag. Mocht je meer vragen hebben, schroom niet ze hier op het forum te stellen. Succes!

Groet,
Stephan

Reageer