beantwoord

Meerdere abonnementen

• 22 juli 2014
  • 9 reacties
  • 569 Bekeken

Binnenkort start ik met een nieuwe baan, waarvoor ik dagelijks van Delft naar Rotterdam Blaak moet reizen. Ook reis ik vaak in de weekenden. Hiervoor wil ik een Traject Vrij (Jaar) abonnement en een Weekend Vrij abonnement afsluiten. Er staat echter ook al een Dal Voordeel abonnement op mijn OV-chipkaart. Is het mogelijk dat deze abonnement op dezelfde OV-chipkaart staan? Naar ik begrepen heb ik het Dal Vrij abonnement sowieso overbodig, aangezien het Traject Vrij abonnement mij dezelfde korting geeft in de daluren. Ik wil deze abonnement in gebruik nemen rond half augustus.
icon

Beste antwoord door Tochjo 22 juli 2014, 12:02

U kunt sowieso Traject Vrij niet op één kaart combineren met andere abonnementen van NS zoals Weekend Vrij. U moet dus twee persoonlijke OV-chipkaarten gebruiken.

Ik denk dat u vrij eenvoudig via Mijn NS uw Dal Voordeel kunt opwaarderen naar ofwel Weekend Vrij ofwel Traject Vrij. Voor het andere abonnement schaft u dan een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart aan. Dit kan gratis als u uw abonnement in de winkel van NS bestelt.
Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3
U kunt sowieso Traject Vrij niet op één kaart combineren met andere abonnementen van NS zoals Weekend Vrij. U moet dus twee persoonlijke OV-chipkaarten gebruiken.

Ik denk dat u vrij eenvoudig via Mijn NS uw Dal Voordeel kunt opwaarderen naar ofwel Weekend Vrij ofwel Traject Vrij. Voor het andere abonnement schaft u dan een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart aan. Dit kan gratis als u uw abonnement in de winkel van NS bestelt.
Beste Ddennis89, Welkom op het NS Serviceforum. Goed om te zien dat je het forum ook gevonden hebt. Het antwoord van Tochjo is juist.

Voor het vaste traject Delft - Rotterdam Blaak kan je het beste een Traject Vrij (jaar) abonnement aanschaffen. Dit zal je per maand €77,40 kosten. Het Dal Voordeel zal inderdaad overbodig worden voor het reizen in de daluren, gezien zowel een Traject Vrij je 40% korting biedt in de daluren, evenals het Weekend Vrij abonnement wat je bij ons zou willen afnemen.

Ik zou er voor kunnen zorgen dat we je Dal Voordeel abonnement gaan upgraden naar een Weekend Vrij abonnement. Als je dit zou willen, kan je ons dat laten weten. Dan nemen we contact met je op in een privébericht. Daarnaast wil ik je adviseren om een Traject Vrij abonnement met nieuwe OV-Chipkaart aan te schaffen in onze webshop, zodat je dit in één keer geregeld hebt. Deze abonnementen kunnen immers niet op dezelfde kaart staan.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen' om de vindbaarheid te vergroten.
Tochjo, bedankt voor je antwoord.

Beste Susan, bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels het Weekend Vrij abonnement aangevraagd met een nieuwe OV-chipkaart. Ook heb ik gekeken naar het omzetten van mijn Dal Voordeel abonnement naar het Traject Vrij abonnement, aangezien ik die OV-chipkaart daarvoor wil gebruiken. Omzetten is mogelijk per 1 september, maar ik zou er graag per augustus al gebruik van maken, is dit mogelijk? Alvast bedankt voor je reactie.
Zou je mij een privebericht kunnen sturen met je NAW-gegevens + kaartnummer, Dennis? Dan ga ik kijken wat er mogelijk is.
Waarom kunnen beide abonnementen eigenlijk niet samen op 1 kaart? Dit lijken me nou typisch abonnementen die nuttig kunnen zijn om te combineren: de trajectkaart voor woon/werk-verkeer, weekend vrij voor privégebruik in het weekend.
Technisch lijkt het me ook geen al te grote uitdaging: de chipkaartlezer hoeft alleen maar te constateren of het weekend is (in dat geval reis je altijd gratis want weekend vrij) of niet (in dat geval reis je volgens de voorwaarden van traject vrij).
Te ingewikkeld voor de OV chipkaart.

1 kaart voor het hele OV......
Als Traject Vrij en Weekend Vrij samen op de OV-chipkaart staan, weet de ov-chippaal/poort niet welk abonnement genomen moet worden. Bovendien reis je met Traject Vrij op rekening en met Weekend Vrij op saldo. Dit ligt derhalve een stuk gecompliceerder dan even de paal/poort laten instellen op welk abonnement de voorkeur geniet op dat moment. 😉 Indien je beide abonnementen wilt, moet je dus altijd 2 ov-chipkaarten hebben. Hier zitten dan verder geen extra kosten aan verbonden, aangezien je bij de aanvraag van Weekend Vrij een gratis persoonlijke ov-chipkaart krijgt en in het weekend ook geen saldo op de kaart nodig hebt (als je met de trein reist).
Als Traject Vrij en Weekend Vrij samen op de OV-chipkaart staan, weet de ov-chippaal/poort niet welk abonnement genomen moet worden. Bovendien reis je met Traject Vrij op rekening en met Weekend Vrij op saldo. Dit ligt derhalve een stuk gecompliceerder dan even de paal/poort laten instellen op welk abonnement de voorkeur geniet op dat moment. 😉 Indien je beide abonnementen wilt, moet je dus altijd 2 ov-chipkaarten hebben. Hier zitten dan verder geen extra kosten aan verbonden, aangezien je bij de aanvraag van Weekend Vrij een gratis persoonlijke ov-chipkaart krijgt en in het weekend ook geen saldo op de kaart nodig hebt (als je met de trein reist).

Dat snap ik dus niet.
Als de conducteur me in de oude situatie om een kaartje vraagt en ik toon hem een trajectkaart, een AH bonuscard, mijn zwemdiploma en een papieren treinkaartje dan is die conducteur eenvoudig in staat om per product af te wegen of dit (op dit moment) een geldig vervoersmiddel is.
Nu laten we de beslissing over aan een computer die alleen maar hoeft te bepalen of ik op dit moment vrij reis met mijn 'Weekend vrij' abonnement (met andere woorden: is het nu weekend?) en die anders altijd de voorkeur geeft aan mijn 'Trjaject vrij' abonnement en dat blijkt al niet mogelijk te zijn?
Badge +3
Als Traject Vrij en Weekend Vrij samen op de OV-chipkaart staan, weet de ov-chippaal/poort niet welk abonnement genomen moet worden.
Dat kan ik hem wel vertellen: als ik incheck tussen vrijdagavond en maandagochtend, als Weekend Vrij mij recht op vrij reizen geeft, dan moet ik gratis kunnen reizen met Weekend Vrij. Op elk ander moment wil ik reizen op Traject Vrij. Dat geeft geen problemen met saldo, want dat wordt op deze manier nooit aangesproken.

Een andere aanpak is dat de houder van Traject Vrij voor een gereduceerde prijs (want hij reist immers in het weekend al met korting) Weekend Vrij kan "bijschrijven" op zijn Traject Vrij. Op de kaart staat dan alleen Traject Vrij en in de backoffice worden dan alle reizen met incheck tussen vrijdagavond en maandagochtend niet in rekening gebracht.

Ik begrijp best dat dit niet direct geregeld is bij de invoering van Traject Vrij en dat NS nog zoekende is naar hoe het allemaal het best kan worden vormgegeven, maar ik zie dus sowieso mogelijkheden.

Reageer