beantwoord

Meerdere abonnementen op 1 OV-Chipkaart

• 19 september 2017
  • 6 reacties
  • 5217 Bekeken

Goedendag,

Ik heb een vraag met betrekking tot meerdere abonnementen op 1 OV-Chipkaart. Momenteel ben ik het bezit van een Weekend Vrij abonnement, waarmee ik van vrijdagavond 18:30 t/m zondagnacht 4:00 onbeperkt gratis kan reizen. Binnenkort begin ik met een nieuwe baan waarvoor ik een traject abbonement nodig ga hebben (Amsterdam Amstel-Utrecht Centraal). Is het mogelijk om deze twee abonnementen tegelijkertijd op 1 OV-Chipkaart te hebben, of moet ik hiervoor meerdere OV-Chipkaarten nemen?

Met vriendelijkr groet,

Jurre Nieuwenstein
icon

Beste antwoord door Thomas NS 19 september 2017, 18:17

Hallo Jurre Nieuwenstein en welkom op het NS Serviceforum.

Ik moet hier het antwoord van Robert B even corrigeren, want helaas gaat het niet goed als een abonnement met 'op saldo reizen' (WeekendVrij) gecombineerd wordt met een abonnement met 'op rekening reizen' (TrajectVrij). Hierbij worden vaak alle reizen buiten jouw traject gezien als reizen die betaald moeten worden, omdat het TrajectVrij abonnement in die zin 'voorrang' krijgt bij het uitlezen van de OV-chipkaart bij een poortje of paaltje. Mijn advies: bestel jouw TrajectVrij abonnement op een nieuwe OV-chipkaart en maak hierbij onderscheid tussen jouw reizen voor werk met de ene kaart en jouw privéreizen met de andere OV-chipkaart.
Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Welkom op het forum Jurre.

Een trajectabonnement en Weekend Vrij zou te combineren moeten zijn. De kaart zal automatisch het juiste abonnement kiezen, afhankelijk van het tijdstip.

Maar als je op vrijdag voor 18.30 incheckt en in het weekend buiten je traject uitcheckt dan betaal je wel extra kosten voor reizen buiten je traject, of je moet uitchecken en 35 minuten wachten buiten de poortjes.
Reputatie 7

Ik moet hier het antwoord van Robert B even corrigeren, want helaas gaat het niet goed als een abonnement met 'op saldo reizen' (WeekendVrij) gecombineerd wordt met een abonnement met 'op rekening reizen' (TrajectVrij). Hierbij worden vaak alle reizen buiten jouw traject gezien als reizen die betaald moeten worden, omdat het TrajectVrij abonnement in die zin 'voorrang' krijgt bij het uitlezen van de OV-chipkaart bij een poortje of paaltje. Mijn advies: bestel jouw TrajectVrij abonnement op een nieuwe OV-chipkaart en maak hierbij onderscheid tussen jouw reizen voor werk met de ene kaart en jouw privéreizen met de andere OV-chipkaart.
Badge +3
I stand corrected :P:$

Hi Thomas, ik heb een soortgelijke situatie: op dit moment een weekend-vrij eerste klas abonnement en ik wil graag een 20% korting tijdens de spits erbij opzetten. Kan dit wel, of moet ik ook een tweede ov-chipkaart aanschaffen? Ik heb thuis nog een ongepersonaliseerde ov-chipkaart, kan ik het abonnement daar op laten zetten?

Met vriendelijke groet,

Sjoerdsje
Welkom op het Serviceforum, sjoerdsje.

Begrijp ik het goed dat je Weekend Vrij en Altijd Voordeel met elkaar wilt combineren? Het Altijd Voordeel maandabonnement kan wel op de kaart gezet worden waar nu je Weekend Vrij al op staat maar... Een maandabonnement heeft een maand lang voorrang op je Weekend Vrij abonnement. Dit betekent dat je in het weekend niet vrij reist maar tegen 40% korting. Dat zal vast je bedoeling niet zijn. In dat geval komt het ook in jouw geval er op neer dat een 2e kaart aanschaffen de enige oplossing is. Een Weekend Vrij combineren met een Altijd Voordeel jaarabonnement op dezelfde kaart is sowieso niet mogelijk. Er kunnen niet 2 jaarabonnementen van NS op 1 kaart staan. Een abonnement is persoonsgebonden en kan alleen worden aangevraagd op/met een persoonlijke OV-chipkaart.
Reputatie 6
Badge +1
Er kunnen wel 2 jaarabonnementen op één kaart staan, maar alleen een beperkt aantal combinaties. Het is aan te bevelen een tweede kaart te gebruiken, behalve als het gaat om een abonnement voor bus/tram/metro, dat moet goed gaan.

Reageer