beantwoord

Meerdere producten op OV-chipkaart

• 9 september 2014
  • 41 reacties
  • 4936 Bekeken

Beste,

Ik heb sinds kort recht op het abonnement 'Studenten Week-vrij', alleen staat er nog een Voordeelurenabonnement op mijn persoonlijke OV-chipkaart.
Kunnen deze twee producten tegelijkertijd op dezelfde OV-chipkaart blijven staan en wordt er automatisch zowel door de NS als ook alle andere vervoerders voor het 'Studenten Week-vrij' abonnement gekozen bij het inchecken?

Bij voorbaat dank voor uw reactie!
icon

Beste antwoord door Sivan NS 24 juli 2015, 13:24

Ik heb even navraag gedaan.

De mogelijkheden omtrent meerdere producten op een kaart worden bij ons steeds groter. Sinds 2014 zijn onze poortjes en paaltjes steeds slimmer, waardoor er automatisch wordt beoordeeld welk product op dat moment het voordeligst is. Daarnaast is het zo dat wanneer je een bestelling doet met een bestaande kaart, de webshop twee validaties uitvoert. Enerzijds wordt er gekeken naar de technische mogelijkheden (zo is Reizen op Rekening niet te combineren met een ander product), anderzijds beschermen we de klant (een maandabonnement kan wel gecombineerd worden met een doorlopend abonnement, maar twee doorlopende producten gaan niet samen). In die gevallen krijg je tijdens je bestelling dus een foutmelding.

Concreet betekent dit dus dat in feite alle producten samen kunnen, met uitzondering van een doorlopend product met een doorlopend product, en RoR met RoS. Ook een Studentenreisrecht is dus te combineren.

Bij NS ging het in het verleden soms mis, maar dankzij de change gaan de meeste combinaties nu dus goed.

Er zijn wel eens problemen geweest bij Veolia, omdat zij een bepaalde aanpassing nog niet hadden doorgevoerd. Hierover doen wij daarom op dit moment geen uitspraken.

Als iemand merkt dat er met zijn kaart niet met twee producten gereisd kan worden, dan ontvang ik graag via een privebericht het kaartnummer. Onze beheerders gaan er dan mee aan de slag, want dit zou niet fout moeten gaan.
Bekijk origineel

41 reacties

Welkom op het NS serviceforum LauraL! Ik heb je topic naar Abonnementenverplaatst, omdat het daar beter tot zijn recht komt. Deze twee producten kan je wel op één ov-chipkaart hebben staan. Je studentenreisproduct zal bij het in- en uitchecken worden gebruikt. Begrijp ik goed dat je het voordeelurenabonnement wel wil blijven behouden?
Beste Laura,

Ik ben inmiddels bij een servicebalie van de NS geweest en daar werd mij verteld dat ik juist altijd met het Voordeelurenabonnement (het in die zin duurdere product op mijn OV-chipkaart) incheck en het (gratis) reizen met mijn studentenreisproduct op die manier helemaal niet gebruikt wordt.
Op aanraden van de NS, DUO en medewerkers van studentenreisproduct.nl heb ik dus nu een tweede persoonlijke OV-chipkaart aangevraagd om zowel gebruik te kunnen maken van het studentenreisproduct op de ene kaart als ook het oude Voordeelurenabonnement (dat inmiddels niet meer in deze vorm verkrijgbaar is) op de andere kaart alsnog te behouden voor na mijn studie.
Nu lees ik dat er twee verschillende antwoorden van NS zijn. Wat is het dan nu juiste antwoord?

Die antwoorden zijn:
LauraL zei: "Op aanraden van de NS, DUO en medewerkers van studentenreisproduct.nl heb ik dus nu een tweede persoonlijke OV-chipkaart aangevraagd om zowel gebruik te kunnen maken van het studentenreisproduct op de ene kaart als ook het oude Voordeelurenabonnement (dat inmiddels niet meer in deze vorm verkrijgbaar is) op de andere kaart alsnog te behouden voor na mijn studie."

De NS's medewerker van dit forum met dezelfde naam Laura zei: "Deze twee producten kan je wel op één ov-chipkaart hebben staan. Je studentenreisproduct zal bij het in- en uitchecken worden gebruikt."

Welke antwoord is juist?

Ik heb een dezelfde vraag als LauraL. Alleen komt de studentenreisproduct binnenkort op mijn persoonlijke ov-chipkaart. Op die ov-chipkaart staat al een voordeelurenabonnement. Ik wil graag de voordeelurenabonnement behouden.
Het Voordeelurenabonnement kan niet samen met een studentenreisproduct gecombineerd worden op 1 kaart, deze botsen veelvuldig met elkaar. Het enige abo wat wel samen kan is het weekend vrij in combi met een week ov.
Voor zover ik weet zijn er geen veranderingen geweest en zou dit zelf niet uitproberen, maar dat is persoonlijk, ik ben dit soort combinaties nog niet eerder tegengekomen.
Helder, dank. Dan neem ik hetzelfde als LauraL, voordeelurenabonnement op ene ov-chipkaart en studentenreisproduct op de andere ov-chipkaart.
Het probleem ligt hem in het feit dat er niet met zekerheid gezegd kan worden hoe het uitpakt.

Dat wekt de indruk dat er geen specificaties zijn over hoe het systeem geacht wordt te werken, maar dat men tegen de verantwoordelijke programmeur heeft gezegd "Dat hebben we nog niet uitgewerkt, kies zelf maar wat en documenteer het vooral niet" (analoog aan de wijze waarop men de bepaling van niet-afgekochte reiskosten bij Traject Vrij lijkt te hebben aangepakt).
Dat is wat kort door de bocht. In feite weten we precies wat wel en niet werkt, maar dit sluit een uitzondering niet uit.
Als je PRECIES weet wat wel en niet werkt, sluit dat een uitzondering natuurlijk wel degelijk uit. Dat kun je pietluttig vinden, maar aangezien het hier wel gaat om geldbedragen die automatisch in rekening worden gebracht, lijkt enige pietluttigheid me hier op zijn plaats.
Het is toch logisch dat NS een oplossing voor een combinatie met een product dat men wil uitfaseren niet gaat faciliteren?
Het is een commercieel bedrijf en wil gewoon van de Voordeelurenkaart af. Er komt hiervoor dus geen oplossing. Gelijk hebben ze bij NS! In dat geval gebruik je maar twee kaarten en gaan we het studentenproduct niet maken tot een soort NS business card.
ErikVD, of NS echt een commercieel bedrijf is valt te betwisten. Uit de Fyra-enquete is gebleken dat de NS wanneer het haar uitkomt verre van een commercieel bedrijf is.
Bovendien is het feit dat de Voordeelurenkaart wordt uitgefaseerd hier helemaal niet relevant. Waar het hier om gaat is dat de NS de indruk wekt niet te kunnen garanderen welk bedrag in rekening wordt gebracht bij een combinatie van verschillende reisproducten. Ze geven daarmee in feite dus aan niet te weten hoe hun eigen CiCo's zijn geprogrammeerd. Ik neem aan dat je zelf de onwenselijkheid daarvan ook wel inziet?
Het ergerlijke is dat NS (Sivan) dat ook niet gewoon toegeeft.

NS had dit uitgebreid kunnen testen, maar dat is niet gebeurd en daarom weet NS het ook niet zeker of het kan en wordt het afgeraden, terwijl ze wel zeker weten dat het zou moeten werken....

Als je dat zeker weet, is het dus geen enkel probleem om deze producten te combineren.
Heren, waarom zou je deze twee producten willen combineren op één OV-chipkaart? Leg ons dat eens uit. Toch alleen om de Voordeelurenkaart voordelen (korting tijdens de avondspits)niet te verliezen? Dáár wil NS juist van af. Logisch dat ze het dan niet willen faciliteren toch? Niet alles wat mogelijk is hoeft mogelijk gemaakt te worden.
Je leest verkeerd, volgens NS is het wel mogelijk, dat weten ze zeker, maar toch raden ze het af.

Waarbij de ene NS medewerker A zegt, de tweede B en de derde geeft ze allebei gelijk..

En waarom iemand dat zou willen ? Om met 1 chipkaart te reizen ipv meerdere (die 7,50 per stuk kosten)
Ik heb even navraag gedaan.

De mogelijkheden omtrent meerdere producten op een kaart worden bij ons steeds groter. Sinds 2014 zijn onze poortjes en paaltjes steeds slimmer, waardoor er automatisch wordt beoordeeld welk product op dat moment het voordeligst is. Daarnaast is het zo dat wanneer je een bestelling doet met een bestaande kaart, de webshop twee validaties uitvoert. Enerzijds wordt er gekeken naar de technische mogelijkheden (zo is Reizen op Rekening niet te combineren met een ander product), anderzijds beschermen we de klant (een maandabonnement kan wel gecombineerd worden met een doorlopend abonnement, maar twee doorlopende producten gaan niet samen). In die gevallen krijg je tijdens je bestelling dus een foutmelding.

Concreet betekent dit dus dat in feite alle producten samen kunnen, met uitzondering van een doorlopend product met een doorlopend product, en RoR met RoS. Ook een Studentenreisrecht is dus te combineren.

Bij NS ging het in het verleden soms mis, maar dankzij de change gaan de meeste combinaties nu dus goed.

Er zijn wel eens problemen geweest bij Veolia, omdat zij een bepaalde aanpassing nog niet hadden doorgevoerd. Hierover doen wij daarom op dit moment geen uitspraken.

Als iemand merkt dat er met zijn kaart niet met twee producten gereisd kan worden, dan ontvang ik graag via een privebericht het kaartnummer. Onze beheerders gaan er dan mee aan de slag, want dit zou niet fout moeten gaan.
Enerzijds wordt er gekeken naar de technische mogelijkheden (zo is Reizen op Rekening niet te combineren met een ander product)

Het zou erg wenselijk zijn om dit alsnog te gaan ondersteunen (technisch zijn er ook diverse oplossingen denkbaar om dit op het oog eenvoudig te realiseren), omdat juist abonnementen als Traject Vrij en Weekend Vrij elkaar goed kunnen aanvullen.

anderzijds beschermen we de klant (een maandabonnement kan wel gecombineerd worden met een doorlopend abonnement, maar twee doorlopende producten gaan niet samen). In die gevallen krijg je tijdens je bestelling dus een foutmelding.

Waartegen beschermen jullie een klant die Altijd Voordeel en Weekend Vrij wil combineren dan precies?

Concreet betekent dit dus dat in feite alle producten samen kunnen, met uitzondering van een doorlopend product met een doorlopend product, en RoR met RoS.

Door zo veel combinaties uit te sluiten is de bewering dat "in feite alle producten samen kunnen" tamelijk lachwekkend.
Even concreet :

Wat is een doorlopend product met een doorlopend product ?
Elk abonnement met elk abonnement m.u.v. de maandabonnementen ?
Dat zijn er nogal wat, dan is de uitspraak van in feite alle producten inderdaad lachwekkend.

En jammer dat je eerdere berichten uit de discussie van jou verwijdert trouwens,
Reputatie 6
Badge +2
Sinds 2014 zijn onze poortjes en paaltjes steeds slimmer, waardoor er automatisch wordt beoordeeld welk product op dat moment het voordeligst is. (..) beschermen we de klant (een maandabonnement kan wel gecombineerd worden met een doorlopend abonnement, maar twee doorlopende producten gaan niet samen).
Vreemd. Afhankelijk van het moment van inchecken beoordelen welk product op dat moment het voordeligst is, zou bij twee doorlopende abonnementen op hetzelfde neerkomen als bij andere combinaties.
Een altijd voordeel met een weekend vrij kan inderdaad wenselijk zijn, maar de meeste combinaties zijn dit niet. Om op voorhand te voorkomen dat dit gebeurt, is deze validatie ingevoerd. Wil men alsnog een uitzonderlijke combinatie, dan kan dit middels een tweede OV kaart.

Overigens is mijn antwoord vooral bedoeld als toelichting. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige reizigers alsnog wordt ervaren als veel uitzonderingen, maar in de praktijk blijkt dit niet het geval.
Overigens is mijn antwoord vooral bedoeld als toelichting. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige reizigers alsnog wordt ervaren als veel uitzonderingen, maar in de praktijk blijkt dit niet het geval.

Waaruit blijkt dat dan? De vraag om Traject Vrij met Weekend Vrij te kunnen combineren is alleen op dit forum al regelmatig langsgekomen.
Ik lees dat een maandabonnement wel te combineren is met bijvoorbeeld studenten OV. Betekent dit dan dat ik dus ook het '3-maanden weekend vrij' kan combineren met het weekabonnement van het studentenreisproduct of valt dat weekend vrij dan juist weer onder doorlopend?
Reputatie 7
Badge +4
Het tijdelijke maandabonnement, zoals Weekendvrij maand of Dalvrij maand, zal je studentenabo overrulen. Zodra dit abonnement niet meer geldig is, gaat je studentenabonnement weer automatisch werken en daar hoef je niks voor te doen. Overigens waarschuwt het systeem bij een onmogelijke bestelling. Bedenk dat een jaarabonnement dat je per maand betaalt, geen maandabonnement is.
Reputatie 6
Badge +2
Het tijdelijke maandabonnement, zoals Weekendvrij maand of Dalvrij maand, zal je studentenabo overrulen. Zodra dit abonnement niet meer geldig is, gaat je studentenabonnement weer automatisch werken en daar hoef je niks voor te doen.
Dat is heel anders dan volgens Sivan: "De mogelijkheden omtrent meerdere producten op een kaart worden bij ons steeds groter. Sinds 2014 zijn onze poortjes en paaltjes steeds slimmer, waardoor er automatisch wordt beoordeeld welk product op dat moment het voordeligst is. (..) Concreet betekent dit dus dat in feite alle producten samen kunnen, met uitzondering van een doorlopend product met een doorlopend product, en RoR met RoS. Ook een Studentenreisrecht is dus te combineren."

Ik ben dus wel benieuwd wie gelijk heeft. Dat het ene abo prioriteit heeft op het andere (het overrulet) gedurende de overlap in looptijd past wel bij het vreemde "een maandabonnement kan wel gecombineerd worden met een doorlopend abonnement, maar twee doorlopende producten gaan niet samen".
Ook de maandvarianten Weekend Vrij en Dal Vrij kunnen gecombineerd worden met het Studentenreisrecht Week.
Sivan, kun je nog reageren op de vraag die Dennis stelt in reactie 22?
Dennis vraagt in feite wat nu klopt. Hetgeen klopt, is wat ik zojuist beschreef: een maandabonnement samen met een doorlopend abonnement.

Welke vraag bedoel jij, Theofiel?

Reageer