Meereiskorting activeren | NS Community
beantwoord

Meereiskorting activeren

  • 25 August 2021
  • 14 reacties
  • 1088 Bekeken

Ik heb een studenten ov en wil mijn meereiskorting activeren op mijn ns account maar er staat nergens waar dit kan. Hoe kan ik dit activeren? 

De knop die hiervoor bedoeld is staat er niet bij mij.

icon

Beste antwoord door Momo 25 August 2021, 22:32

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Samenreiskorting kan alleen via MijnNS worden aangezet als je NS Flex hebt. Bij reizen op saldo moet je dit bij een kaartautomaat doen.

Zie voor meer informatie:

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Samenreiskorting kan alleen via MijnNS worden aangezet als je NS Flex hebt. Bij reizen op saldo moet je dit bij een kaartautomaat doen.

Ah dus de studenten OV staat voor reizen op saldo. Oftewel bij de kaartautomaat activeren. Dit was onduidelijk, bedankt. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, met Studentenreisproduct reis je op saldo, op de momenten dat je niet vrij reist moet je zorgen dat je saldo op je kaart hebt.

Maar Samenreiskorting kun je ook alleen laden wanneer je niet zelf al vrij reizen hebt of met 40% korting reist, heeft ook geen enkele zin dan. 

Reputatie 7
Badge +1

Het heeft enkel zin om samenreiskorting aan te zetten als je een studenten weekendabonnement hebt en de incheck tussen 04:00 - 06:30 van dinsdag t/m vrijdag is. 

Badge +3

Het heeft enkel zin om samenreiskorting aan te zetten als je een studenten weekendabonnement hebt en de incheck tussen 04:00 - 06:30 van dinsdag t/m vrijdag is. 

Voor nieuwe hbo/wo studenten gaat het studentenreisproduct pas per 1 september in. Tot die tijd kan je dus bij een kaartautomaat (of supermarkt) terecht om Samenreiskorting te laden.

Samenreiskorting wordt vervolgens aangesproken (geldig op die dag tot 04:00 de volgende ochtend) bij een incheck buiten de spits, maar vervalt 35 minuten na een uitcheck. Voor een volgende reis zul je het dan opnieuw moeten laden bij een automaat.

Leuk dat in dit topic staat dat je het op de automaat moet activeren, maar op de automaat in Gilze-Rijen zit GEEN samenreiskorting in het menu. Dit is al de tweede keer dat ik hier tegen aan loop.

hoe dit wel te activeren? 

Reputatie 6
Badge +2

Leuk dat in dit topic staat dat je het op de automaat moet activeren, maar op de automaat in Gilze-Rijen zit GEEN samenreiskorting in het menu. Dit is al de tweede keer dat ik hier tegen aan loop.

hoe dit wel te activeren? 

Vreemd dat je deze optie niet krijgt! Sta je wel bij de automaat van NS? En houd je ook eerste de OV-chipkaart voor de automaat? Wanneer je dit hebt gedaan, zou je deze optie moeten zien. Mocht je het niet direct zien, dan staat dit onder ‘Laden overige producten’.

Reputatie 7
Badge +3

Heeft u dan misschien NS Flex? Bij Flex moet de Samenreiskorting via MijnNS worden aangezet, dit kan niet bij een NS kaartautomaat. 

Leuk dat in dit topic staat dat je het op de automaat moet activeren, maar op de automaat in Gilze-Rijen zit GEEN samenreiskorting in het menu. Dit is al de tweede keer dat ik hier tegen aan loop.

hoe dit wel te activeren? 

Vreemd dat je deze optie niet krijgt! Sta je wel bij de automaat van NS? En houd je ook eerste de OV-chipkaart voor de automaat? Wanneer je dit hebt gedaan, zou je deze optie moeten zien. Mocht je het niet direct zien, dan staat dit onder ‘Laden overige producten’.

De meest voorkomende reden is inderdaad dat mensen niet eerst de kaart voor de automaat houden.

Badge +3

En als goede tweede dat iemand met een actief Studentenreisproduct (of NS Flex) helemaal niets te zoeken heeft bij een automaat om Samenreiskorting te laden.

Want een student krijgt al 40% korting buiten de vrij reizen periode, en bij NS Flex kan je het via Mijn NS (website of NS app) regelen.

En als derde ‘Wat moet ik doen om anderen met Samenreiskorting mee te laten reizen?’ Nou helemaal niets dus behalve dat jij zelf op je abonnement reist, en de rest moeten je medereizigers zelf regelen.

Zie www.ns.nl/samenreiskorting voor wat voor jou van toepassing is. Die pagina is een tijdje terug geheel herschreven, met de nodige input vanuit de NS Community.

Reputatie 7
Badge +1

Klopt-om het te testen heb ik het ooit ook geprobeerd met kaart met saldo en VDU erop-dan wordt het niet getoond, want zinloos.Enne-hoewel je het dus in principe kan activeren is het dus wel noodzakelijk dat je MET iemand reist die wel een of ander soort NS-abo/korting heeft!

Badge +3

Klopt-om het te testen heb ik het ooit ook geprobeerd met kaart met saldo en VDU erop-dan wordt het niet getoond, want zinloos.Enne-hoewel je het dus in principe kan activeren is het dus wel noodzakelijk dat je MET iemand reist die wel een of ander soort NS-abo/korting heeft!

Genau Herr oder Frau(lein) bahnrider :grinning:

Samenreiskorting regel je zonder abonnement (bijv. anonieme kaart) als medereiziger bij een automaat. @Lorena NS gaf de hint al, via Laden overige producten als het niet in het beginscherm staat.

Bij NS Flex (of student of Kids Vrij) heb je niets te zoeken bij een automaat, behalve voor een fiets- of hondenkaartje of een Railrunner voor een kind 4-11 jaar.

Heb je (jij als medereiziger) NS Flex Basis of Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder doordeweekse dalkorting?

Dan zet je Samenreiskorting aan via Mijn NS (website of app) om met iemand mee te kunnen reizen, met een incheck buiten de spits.

Mijn vrouw en ik hebben twee NS-reiskaarten en ik wil weten hoe ik de samenreizen kan gebruiken.  Activeert de klant deze pas in de aanvraag voor de twee kaarten voordat hij op reis gaat.  Of is er een andere procedure?

Reputatie 7
Badge +3

Wat bedoelt u met NS-reiskaarten? Is dat een los vervoersbewijs (e-ticket?), een OV-chipkaart met NS logo of een NS abonnment (en dan Flex of op saldo)? 

Alleen als 1 persoon een NS abonnement heeft (geen NS Flex Basis) kan de 2e persoon met Samenreiskorting reizen. Heeft die 2e die met Samenreiskorting reist een OV-chipkaart op saldo dan moet voor inchecken de Samenreiskorting aangezet worden op de kaartautomaat. Heeft die persoon NS Flex Basis (of NS Flex Weekend Voordeel en is de reis op een doordeweekse dag) dan moet de Samenreiskorting worden aangezet in het MijnNS account. Hebben jullie allebei een NS abonnement waarmee je korting krijgt dan is de Samenreiskorting niet nodig.

Zie voor een meer uitgebreide uitleg hoe de Samenreiskorting aan te zetten:  https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Reageer