beantwoord

meereizen met dalurenkaart-houder

• 1 februari 2017
  • 6 reacties
  • 1015 Bekeken

Ik heb een daluren-abonnement. Hoe kan een vriend bij aankoop e-ticket aangeven dat hij met korting met mij meereist?
icon

Beste antwoord door Slidestops 2 februari 2017, 11:41

Dank voor je reactie, ja eigenlijk best raar. Er zijn nou eenmaal mensen die niet zo vaak met ov reizen en zelfs geen ov-chipkaart hebben... En dan wil je ze met korting juist daartoe verleiden en dan loop je hier tegenaan. Dit zijn precies de dingen waardoor veel mensen zich helemaal afkeren van het ov. Jammer.
De goeden lijden in dit geval onder de kwaden. Hier werd zo ontzettend veel misbruik van gemaakt, ik heb het verschil daadwerkelijk gezien en het is enorm gedaald sinds dit alleen nog op de ov-chipkaart kan. De ov-chipkaart zorgt er automatisch voor dat er een spitsbeperking komt, wat een papieren kaartje niet kan.

Als tip wil ik toch meegeven dat er vaak hele leuke acties zijn, zoals die van de Kruidvat nu bijvoorbeeld voor het weekend. Acties kun je hier bijvoorbeeld bijhouden.

Dan is het altijd nog te overwegen een ov-chipkaart aan te schaffen. Een anonieme koop je uit de automaat voor €7,50 , een persoonlijke krijg je thuis gestuurd (zelfde bedrag). Ze zijn 5 jaar geldig, dus die gebruik je ongetwijfeld nog wel meer als 1x 😉
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 2
Helaas, samenreiskorting is niet online verkrijgbaar maar kan alleen bij de kaartautomaten en servicebalies op een OV-chipcard gezet worden. E-tickets met samenreiskorting zijn er dus niet. Op zich best vreemd...
Dank voor je reactie, ja eigenlijk best raar. Er zijn nou eenmaal mensen die niet zo vaak met ov reizen en zelfs geen ov-chipkaart hebben... En dan wil je ze met korting juist daartoe verleiden en dan loop je hier tegenaan. Dit zijn precies de dingen waardoor veel mensen zich helemaal afkeren van het ov. Jammer.
Voor geïnteresseerden: zie 'samenreiskorting'
Reputatie 7
De goeden lijden in dit geval onder de kwaden. Hier werd zo ontzettend veel misbruik van gemaakt, ik heb het verschil daadwerkelijk gezien en het is enorm gedaald sinds dit alleen nog op de ov-chipkaart kan. De ov-chipkaart zorgt er automatisch voor dat er een spitsbeperking komt, wat een papieren kaartje niet kan.

Als tip wil ik toch meegeven dat er vaak hele leuke acties zijn, zoals die van de Kruidvat nu bijvoorbeeld voor het weekend. Acties kun je hier bijvoorbeeld bijhouden.

Dan is het altijd nog te overwegen een ov-chipkaart aan te schaffen. Een anonieme koop je uit de automaat voor €7,50 , een persoonlijke krijg je thuis gestuurd (zelfde bedrag). Ze zijn 5 jaar geldig, dus die gebruik je ongetwijfeld nog wel meer als 1x 😉
Dank voor je reactie. Toch zou in de code van zo'n e-ticket ook een beveiliging kunnen zitten dat bijv. het poortje niet opent tijdens spitsuren o.i.d. En ook met de korting op een ov-chipkaart kan toch gefraudeerd worden? Je zou ook bijv online ergens kunnen aangeven met welke ov-pashouder je meereist...
Reputatie 7
Dank voor je reactie. Toch zou in de code van zo'n e-ticket ook een beveiliging kunnen zitten dat bijv. het poortje niet opent tijdens spitsuren o.i.d.
Ja, dat klopt helemaal, maar op stations zonder poortjes gebeurt dat dus niet, daar hoef je immers geen e-ticket in te checken. Ongeveer 1/5 stations heeft poortjes, dus dan is de pakkans nog niet erg groot.
En ook met de korting op een ov-chipkaart kan toch gefraudeerd worden? Je zou ook bijv online ergens kunnen aangeven met welke ov-pashouder je meereist...
Ja klopt, alleen het is direct zichtbaar. Iemand die alleen reist met samenreiskorting, dat val heel erg op, die kun je direct beboeten. Iemand die incheckt in de spitsuren, daar rekent de kaart ook automatisch spitstarief voor (geen korting) en kan dus wel reizen maar niet met korting. Iemand die niet incheckt is ook direct zichtbaar en wordt beboet. Andere vormen van creatief omgaan met samenreiskorting is ook direct te zien in de check-in en uit historie, dus de pakkans is vele malen hoger ;)

Er is dus wel goed over nagedacht!

Reageer