beantwoord

Meereizende Hond.

• 19 april 2014
  • 4 reacties
  • 795 Bekeken

Hallo dan, Ik ga een NS daluren kortingskaart aanschaffen.
Daarbij hoort ook een Kids gratis meereis mogelijkheid. Als ik nu voor mijn hond die altijd met me meereist een persoonlijke OVkaart aanschaf mag Laika dan gratis meereizen? Krijgt ze in ieder geval 40% meereiskorting?
icon

Beste antwoord door Thom 19 april 2014, 23:55

U kunt nog tot en met 20 april 2014 een Dalvoordeelkaart aanschaffen voor 29 euro, daarna is hij weer 50 euro, dus als ik u was, zou ik het snel doen. Het kan via het Internet.

Voor het reizen met een hond zijn er twee mogelijkheden: Als u Laika in een tas of mand mee kunt nemen en ze daar gedurende de reis in blijft, telt ze als handbagage en die mag gratis mee. Lukt dat niet, veelal vanwege de grootte van het dier, dan moet u, afgezien van een geleidehond, een kaartje voor Laika aanschaffen. U gaat daarvoor naar een automaat van de NS, houdt uw dalvoordeelkaart voor de lezer en dan kunt u bij laden overige produkten kiezen voor een dagkaart hond. Die betaalt u (drie euro) en vervolgens wordt u gevraagd de ov-chipkaart weer voor de lezer te houden. De dagkaart hond staat dan op uw kaart en nu mag het beestje met u meereizen.

Hoe belangrijk uw hond ook voor u kan zijn, het is geen mens, dus ook geen kind en een persoonlijke ov-chipkaart zit er voor haar derhalve niet in. Juridisch is er een verschil tussen een mens en een hond. U bent voor Laika 3 euro kwijt, het is een dagkaart hond en ze kan dan een dag met u meereizen.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt nog tot en met 20 april 2014 een Dalvoordeelkaart aanschaffen voor 29 euro, daarna is hij weer 50 euro, dus als ik u was, zou ik het snel doen. Het kan via het Internet.

Voor het reizen met een hond zijn er twee mogelijkheden: Als u Laika in een tas of mand mee kunt nemen en ze daar gedurende de reis in blijft, telt ze als handbagage en die mag gratis mee. Lukt dat niet, veelal vanwege de grootte van het dier, dan moet u, afgezien van een geleidehond, een kaartje voor Laika aanschaffen. U gaat daarvoor naar een automaat van de NS, houdt uw dalvoordeelkaart voor de lezer en dan kunt u bij laden overige produkten kiezen voor een dagkaart hond. Die betaalt u (drie euro) en vervolgens wordt u gevraagd de ov-chipkaart weer voor de lezer te houden. De dagkaart hond staat dan op uw kaart en nu mag het beestje met u meereizen.

Hoe belangrijk uw hond ook voor u kan zijn, het is geen mens, dus ook geen kind en een persoonlijke ov-chipkaart zit er voor haar derhalve niet in. Juridisch is er een verschil tussen een mens en een hond. U bent voor Laika 3 euro kwijt, het is een dagkaart hond en ze kan dan een dag met u meereizen.
Reputatie 6
Badge +2
Vaak een (grote) hond meenemen is dus helaas veel duurder dan vaak een kind onder de 12 jaar meenemen. Er zijn geen abonnementen of kortingsmogelijkheden. De enige uitzondering is dat je bij een OV-Jaarabonnement een hond zonder extra kosten mag meenemen.

Een reden is misschien onder meer dat NS van een kind hoopt dat het vertrouwd raakt met de trein en later ook met de trein blijft reizen.
Hoi Meks040,

Een aanvulling nog even, hulphonden en blindegeleidenhonden mogen wel gratis mee de trein in, zolang ze hun tuig maar aanhebben. Verder staan alle antwoorden volgens mij wel beschreven en ik hoop dat u er verder uitkomt.

Badge
Dag Meks040, welkom op het forum. Heb je het abonnement nog aan kunnen vragen voor € 29,00? Reactie van Tom is al heel duidelijk. Past Laika in een tas of mand dan mag je hond gedurende reis gratis mee. En anders dien je inderdaad een dagkaart hond te kopen (3 euro). Helaas is het niet mogelijk om een kids vrij abonnement aan te vragen voor een hond. Dank voor jullie reactie! Groet, Leny

Reageer