beantwoord

Meerwaarde 1e klas abonnement

• 21 april 2019
  • 49 reacties
  • 1331 Bekeken

Reputatie 3
Er staan op dit forum al vele berichten over drukke en volle 1e klas en ook dat mensen met een 1e klas abonnement niet eens kunnen zitten. En nu met Treinpakkers lente 2019 heeft NS weer heel veel gratis upgrades weggegeven zodat de 1e klas vol zit. Wat is dan nog de meerwaarde van een 1e klas abonnement?

Graag hoor ik jullie mening hierover.
icon

Beste antwoord door Tamzin 22 april 2019, 10:39

@Pieter-jan1974
Het is natuurlijk niet zo dat NS de lengte van de treinen zo plant dat ze in de daluren standaard halfleeg zijn. De bedoeling is de treinen ook in de stillere zoveel mogelijk vol te krijgen.
Bekijk origineel

49 reacties

Badge
De gratis 1e klas upgrades die nu worden verstrekt zijn geldig in de daluren en in deze uren is de eerste klas niet vol bezet maar de 2e klas in de trein is dan wel vaak erg druk. Het toepassen van de gratis 1e klas kaartjes is dus om mensen te verleiden ook in de daluren meer gebruik te maken van de 1e klas en om wat meer ruimte te creëren in de 2e klas en de stoelen in de 1e klas niet onbenut te laten in de daluren.
Reputatie 3
Ik zie dat de treinen van en naar de grote steden in de randstad 1e en 2e klas steeds voller worden. Maar ze worden bijna niet verlengd. Ik ben juist over gestapt naar de 1e klas omdat ik niet tegen die drukte kan. Ik zie de laatste jaren helemaal geen daluren meer, als ik al eens door de week in de zogenaamde daluren met de trein reis zit de trein zitten er heel veel studenten in de treinen. En in weekend zitten de treinen ook al vol.
Reputatie 7
Badge +3
@Pieter-jan1974
Het is natuurlijk niet zo dat NS de lengte van de treinen zo plant dat ze in de daluren standaard halfleeg zijn. De bedoeling is de treinen ook in de stillere zoveel mogelijk vol te krijgen.
Reputatie 3
Ik reis dus vaak in het weekend, maar dan zitten de meeste intercity's van en naar de randstad 2e klas vol, en de 1e klas word ook voller en voller. En daarom zeg ik deze volle treinen verlengen. Ik denk vaak wanneer zijn die dal uren? Ik zie zie dat niet meer zo vaak. Ik weet nog heel goed de tijd dat ik met 40% korting naar Amsterdam ging was er volop plek in de trein, die was ook 10 a 12 treindelen lang, en daluren waren echt daluren. Maar nu worden in deze treinen die veel korter zijn met veel minder zitplaatsen zoveel mogelijk mensen in gepropt. En natuurlijk zijn er ook treinen die wel rustig zijn die hoeven niet verlengt te worden.
Reputatie 7
Badge +3
Zolang iedereen in de daluren kan zitten zal er geen sprake zijn van verlenging. Wat U in feite probeert te eisen is dat NS de treinen in de daluren halfleeg moet laten rijden. Zoiets doet geen enkel bedrijf, de Jumbo doet op de stille uren ook niet vijf kassa's open als twee kassa's genoeg zijn.
Reputatie 3
Half lege treinen hoeft nou ook weer niet , maar in plaats van 4 trein delen mogen het er wel 6 trein delen zijn. Dat dus mensen moeten staan in 3 of 4 treindelen kan echt niet.
Badge
Vaak zijn er in de daluren wel vrije plaatsen in de trein maar mensen kijken slechts naar het gedeelte waar ze instappen en niet verder in de trein. Daarnaast zijn er mensen die niet plaatsnemen naast een andere treinreiziger, of bewust blijven staan bij de deuren van de trein.

De NS zal geen langere treinen inzetten dan noodzakelijk omdat al deze extra kilometers van het materieel slijtage geven aan het materieel en dat kost dan extra geldt, daarnaast moeten deze treinstellen dan ook weer schoongemaakt worden wat ook weer geldt kost. De NS moet zelf zijn broek ophouden en daardoor dus op de centen letten, daarom wordt de capaciteit van de treinen afgestemd op het normale reizigersaantal welke op verschillende manieren wordt bepaalt. Zijn er evenementen bekend dan wordt er indien mogelijk langer gereden dan normaal en nu bijvoorbeeld richting Zandvoort wordt er omgeschakeld van materieel of een extra trein ingelegd omdat het warm is en er dus meer drukte op die lijn is en de standaard trein niet voldoet met het warme weer.

Het is juist goed als de trein goed gevuld met voor iedereen nog een zit plek rijdt i.p.v. halfleeg.
Reputatie 6
Wat is dan nog de meerwaarde van een 1e klas abonnement?

De meerwaarde is de grotere kans in het algemeen op een zitplaats en wat meer rust. Maar het verandert nu eenmaal in Nederland waardoor die kans langzamerhand kleiner wordt. Ik ervaar ook dat de daluren niet meer zo zijn als vroeger.
  • De vraag naar vervoer wordt groter en groter, mensen willen steeds meer reizen
  • 1e klas reizen is met abonnement naar verhouding goedkoper dan vroeger.
  • Traditionele patronen, beroepen en werktijden veranderen.
  • Er is een feest- / evenementen- / festivalcultuur ontstaan.
  • NS wil treinen zo efficiënt mogelijk inzetten
  • De bevolking gaat richting 18 en later 19 miljoen.
  • Studenten en scholieren met sterk versnipperde lestijden.
Rust kan je nog vinden in stiltecoupés - als men zich daaraan dan houdt tenminste en dat is meestal niet het geval. Ik ben ook niet van de drukte en lawaai, maar soms ontkom je er niet aan als je wilt reizen in Nederland helaas.
Reputatie 7
Badge +3
Ik merk de laatste tijd toch echt veel te vaak té volle treinen in de daluren. Niet omdat er zoveel reizigers zijn, maar omdat er minimaal materiaal ingezet wordt. Dan heb ik het over lange intercity-trajecten (Eindhoven - Utrecht bv.), waarbij mensen niet meer kunnen zitten. Een VIRM-6 ipv -4 zou dan al een heel stuk schelen.
Er is altijd wel ergens een evenement, voetbalwedstrijd, concert of de verjaardag van tante Truus. Hou daar gewoon rekening mee 🙂
Badge
@mrfreeze, Eindhoven - Utrecht heeft vaak 1 trein welke dan erg vol is en de trein die 10 minuten later komt die is bijna leeg. Zelf wacht ik gerust 10 minuten als ik op deze lijn reis in mijn vrije tijd en heb dan geen drukke trein maar een zit plek.

Al snap ik dat je als je verder reist de juiste trein wilt hebben zodat je makkelijker/sneller op je eindstation uitkomt zonder een keer extra te moeten overstappen.
Badge +3
Het is op Eindhoven - Utrecht een afweging tussen materieel en frequentie denk ik.

Je kunt op een willekeurige vrijdagmiddag om 16:07 (begin spits) zomaar een hele 1e klas coupé in een VIRM-4 voor jezelf hebben (Brammetje doen).

Dat die op Goede Vrijdag wel wat langer had mogen zijn is lastig te voorspellen denk ik.
Reputatie 7
Badge +3
Ik stap vaak in Helmond al in, dan lukt het meestal nog wel een plekje te vinden achterin. Dan is het ook weer wat overdreven om er in Eindhoven uit te gaan en een trein van 10 minuten later te pakken :)
Maar ook op andere trajecten (Utrecht - Amersfoort en verder) is het in de daluren vaak erg vol met minimaal materieel (ICM-3 of -4).
Reputatie 7
Er staan op dit forum al vele berichten over drukke en volle 1e klas en ook dat mensen met een 1e klas abonnement niet eens kunnen zitten. En nu met Treinpakkers lente 2019 heeft NS weer heel veel gratis upgrades weggegeven zodat de 1e klas vol zit. Wat is dan nog de meerwaarde van een 1e klas abonnement?

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Die vervloekte upgrades zijn wel zo vervelend en irritant. Daardoor word de 1e klas hartstikke gevuld met vervelende mensen.
Reputatie 7
Zolang iedereen in de daluren kan zitten zal er geen sprake zijn van verlenging. Wat U in feite probeert te eisen is dat NS de treinen in de daluren halfleeg moet laten rijden. Zoiets doet geen enkel bedrijf, de Jumbo doet op de stille uren ook niet vijf kassa's open als twee kassa's genoeg zijn.

NS deed het vroeger anders wel.
Badge

Toen de NS nog onderdeel was van de staat en elk tekort gewoon aangevuld werd.
Reputatie 7
Toen de NS nog onderdeel was van de staat en elk tekort gewoon aangevuld werd.

Neen, ik heb het over de jaren 90 en begin jaren 2000.
Badge

Toen de NS nog onderdeel was van de staat en elk tekort gewoon aangevuld werd.Neen, ik heb het over de jaren 90 en begin jaren 2000.

Dan heeft het er wellicht mee te maken dat in 2002 de infra van eigenaar veranderde en de NS moest gaan betalen voor elke trein en wagon die over het spoor rijdt.
Reputatie 7

Dan heeft het er wellicht mee te maken dat in 2002 de infra van eigenaar veranderde en de NS moest gaan betalen voor elke trein en wagon die over het spoor rijdt.

Hmmm werkelijk?
Reputatie 7
Badge +2
Die vervloekte upgrades zijn wel zo vervelend en irritant. Daardoor word de 1e klas hartstikke gevuld met vervelende mensen.
Wat een vooroordeel weer zeg.

Van die altijd maar klagende 1e klas reizigers, die zijn pas vervelend.😁
Reputatie 7
Van die altijd maar klagende 1e klas reizigers, die zijn pas vervelend.😁

Waarom zijn ze vervelend dan?
Ik zelf ben niet vervelend hoor. Ik gedraag mij gewoon prima in de 1e klas. Zo als het hoort. 😌
Badge +3
Hmmm werkelijk?
Jazeker! https://www.prorail.nl/vervoerders/kosten-voor-het-gebruik-van-het-spoor

De vastgestelde tariefdragers per dienst staan in tabel 8.0.1.

1 treinpad aantal treinkilometers 2 bovenleiding aantal kWh 3 transfer aantal halteringen 4 opstellen aantal meter opstelspoor
Reputatie 7
Jazeker! https://www.prorail.nl/vervoerders/kosten-voor-het-gebruik-van-het-spoor

Heel erg dankjewel Robert. Heb ik weer even wat leesvoer.
Badge +3
Heeft verder weinig met zitplaatsen 1e klas te maken, maar voor elke 'bak' van een trein moeten de NS dus wél betalen.

Zolang wij 'reizigers' niet als goederenvervoer worden gezien, maar ook daar komt in 2019 een eind aan, of juist niet?

Begin 2019 zal door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook een subsidieregeling voor goederenvervoerders worden geïntroduceerd in het kader van het Maatregelenpakket Spoorgoederenvervoer. Aan de realisatie hiervan wordt momenteel nog gewerkt.
We wachten dus maar geduldig af... totdat de NS alles veel beter gaat maken, zoals binnen 5 uur naar Berlijn en zo vanuit Amsterdam of Utrecht. 😂
Reputatie 7
Badge +3
Ja, toen betaalde de belastingbetaler nog alle financiële tekorten bij.
Reputatie 7
Badge +2

Van die altijd maar klagende 1e klas reizigers, die zijn pas vervelend.😁Waarom zijn ze vervelend dan?
Ik zelf ben niet vervelend hoor. Ik gedraag mij gewoon prima in de 1e klas. Zo als het hoort. 😌

Maar dat constante geklaag. Oervervelend. Nu weer over een upgrade. Get a life.

Reageer