beantwoord

Meest geschikte abbonement?

• 23 april 2019
  • 3 reacties
  • 149 Bekeken

Hallo allemaal!

Op dit moment krijgt mijn moeder vanuit haar werkgever een abonnement. Dit gaat echter veranderen. Binnenkort zal zij een bepaald bedrag als reiskostenvergoeding krijgen, en zal zij daar zelf een abonnement voor moeten aanschaffen. Deze vergoeding bedraagt ongeveer 280 euro per maand.

Wij zijn nu opzoek naar het meest geschikte (lees: goedkoopste) abonnement. Maar door het enorme aantal verschillende abonnementen komen we er eigenlijk niet helemaal uit. Dus ik vroeg me af of een van jullie ons op weg kan helpen.

Ik zal de situatie kort uitleggen: mijn moeder werkt 4 keer in de week. Ze reist in totaal dus 8 keer per week heen en weer tussen Apeldoorn en Amersfoort. Hiervan reist zij 6 keer in de spits en 2 keer in de daluren. Ze heeft in het jaar 39 vakantiedagen waarop ze dus niet zal reizen.

Ik snap dat dit lijkt op een wiskunde vraag van een middelbare-school-toets lijkt en dat niemand zin heeft om dit exact na te gaan, maar iemand die ons op weg kan helpen of een advies kan geven?

Ik zie de reacties graag tegemoet, alvast bedankt! 😊

Groet
icon

Beste antwoord door Thom 23 april 2019, 18:14

Uw moeder is 226 per maand kwijt voor een TrajectVrijkaart, als ze een abonnement neemt voor een jaar. Ze mag dan onbeperkt heen en weer reizen tussen Apeldoorn en Amersfoort, zo vaak als ze wil. Buiten dit traject heeft ze 40 procent korting. Altijd Voordeel is een alternatief, zie hieronder even een snelle berekening, ik ga er van uit dat uw moeder een dag per jaar ziek is ;-)

Bij een AltijdVoordeel heeft uw moeder 20 procent korting in de spits en 40 procent korting in de daluren. Het moment van inchecken is bepalend voor de korting.

https://www.ns.nl/abonnementen/traject-vrij.html

U kunt dit bedrag opzoeken door de route Apeldoorn Amersfoort in te vullen en dan de prijs opvragen. Rechts kunt u dan kiezen voor een trajectabonnement.

Altijd voordeel kost 24 euro per maand, per rit kost het 8,70. In de spits is het met dit abonnement €6,96 in de daluren 5,22. 208-39 is 169 werkdagen. Daarvan reist ze de helft twee keer in de spits en de helft een keer in de spits en een keer in het dal. De dagen dat ze in de spits reist kosten 2 x6,96 = 13,92 en de andere dagen 6,96 + 5,22 is 12,18. Ik reken voor het gemak even 170 dagen, dan wordt dat (85 x 13,92) + (85x12,18) + (12 x 24) voor het abonnement Dat is 2218 + 276 is 2494. Trajectvrij kost 226 x 12 = 2712

Het scheelt 218 euro in uw voordeel als uw moeder Altijd Voordeel neemt. Ze heeft dan echter niet het voordeel van onbeperkt heen en weer kunnen reizen van en naar Amersfoort. Het is wel van belang of u verder nog met de trein reist, dat kan veel uitmaken.

Zie verder de nuttige overwegingen van Robert B hieronder. Ik heb me puur aan uw vraag gehouden, zal het nog even narekenen maar ga nu eerst eten.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Uw moeder is 226 per maand kwijt voor een TrajectVrijkaart, als ze een abonnement neemt voor een jaar. Ze mag dan onbeperkt heen en weer reizen tussen Apeldoorn en Amersfoort, zo vaak als ze wil. Buiten dit traject heeft ze 40 procent korting. Altijd Voordeel is een alternatief, zie hieronder even een snelle berekening, ik ga er van uit dat uw moeder een dag per jaar ziek is ;-)

Bij een AltijdVoordeel heeft uw moeder 20 procent korting in de spits en 40 procent korting in de daluren. Het moment van inchecken is bepalend voor de korting.

U kunt dit bedrag opzoeken door de route Apeldoorn Amersfoort in te vullen en dan de prijs opvragen. Rechts kunt u dan kiezen voor een trajectabonnement.

Altijd voordeel kost 24 euro per maand, per rit kost het 8,70. In de spits is het met dit abonnement €6,96 in de daluren 5,22. 208-39 is 169 werkdagen. Daarvan reist ze de helft twee keer in de spits en de helft een keer in de spits en een keer in het dal. De dagen dat ze in de spits reist kosten 2 x6,96 = 13,92 en de andere dagen 6,96 + 5,22 is 12,18. Ik reken voor het gemak even 170 dagen, dan wordt dat (85 x 13,92) + (85x12,18) + (12 x 24) voor het abonnement Dat is 2218 + 276 is 2494. Trajectvrij kost 226 x 12 = 2712

Het scheelt 218 euro in uw voordeel als uw moeder Altijd Voordeel neemt. Ze heeft dan echter niet het voordeel van onbeperkt heen en weer kunnen reizen van en naar Amersfoort. Het is wel van belang of u verder nog met de trein reist, dat kan veel uitmaken.

Zie verder de nuttige overwegingen van Robert B hieronder. Ik heb me puur aan uw vraag gehouden, zal het nog even narekenen maar ga nu eerst eten.
Badge +3
Gezien het grote aandeel reizen in de spits is een Traject Vrij abonnement wel aan te raden voor die afstand (Apeldoorn - Amersfoort).

Maar als er ook vrij regelmatig buiten dat traject gereisd wordt (dagjes weg in vakantie of weekenden e.d.) dan zou je nog kunnen kijken naar NS Flex Altijd Vrij.

Dat kost dan wel € 347,- per maand, maar kan je eenvoudig onderbreken in vakanties (als die langer dan een maand zijn). Bovendien zit je er dan niet minimaal een jaar aan vast, zoals bij de jaarvariant van Traject Vrij.

Maar voor dat (nogal grote) verschil kan je voor het weekend net zo goed een extra kaart met Flex Weekend Vrij nemen, voor € 32,- per maand (1e klas € 6,- extra).

Altijd voordeel kost 24 euro per maand, per rit kost het 8,70. In de spits is het met dit abonnement €6,96 in de daluren 5,22. 208-39 is 169 werkdagen. Daarvan reist ze de helft twee keer in de spits en de helft een keer in de spits en een keer in het dal. De dagen dat ze in de spits reist kosten 2 x6,96 = 13,92 en de andere dagen 6,96 + 5,22 is 12,18. Ik reken voor het gemak even 170 dageb dan wordt dat (85 x 13,92) + (85x12,18) + (12 x 24) voor het abonnement Dat is 2218 + 276 is 2494. Trajectvrij kost 226 x 12 = 2712

Het scheelt 216 euro in uw voordeel als uw moeder Altijd Voordeel neemt. Ze heet dan echter niet het voordeel van onbeperkt heen en weer kunnen reizen van en naar Amersfoort. Het is wel van belang of u verder nog met de trein reist, dat kan veel uitmaken.

Gezien het grote aandeel reizen in de spits is een Traject Vrij abonnement wel aan te raden voor die afstand (Apeldoorn - Amersfoort).

Maar als er ook vrij regelmatig buiten dat traject gereisd wordt (dagjes weg in vakantie of weekenden e.d.) dan zou je nog kunnen kijken naar NS Flex Altijd Vrij.

Dat kost dan wel € 347,- per maand, maar kan je eenvoudig onderbreken in vakanties (als die langer dan een maand zijn). Bovendien zit je er dan niet minimaal een jaar aan vast, zoals bij de jaarvariant van Traject Vrij.

Maar voor dat (nogal grote) verschil kan je voor het weekend net zo goed een extra kaart met Flex Weekend Vrij nemen, voor € 32,- per maand (1e klas € 6,- extra).

Bedankt voor jullie reacties en moeite! Buiten haar werkdagen reist ze zelden met de trein, niet perse iets om rekening mee te houden bij het aanschaffen van het abonnement. Het NS Flex Altijd Vrij abonnement wat Robert noemde gaat hem sowieso niet worden. Ik zal me nog even verdiepen in de andere genoemde opties, thanks!

Reageer