beantwoord

Met 40% korting buiten het vaste traject reizen met een Jaartrajectkaart

• 19 oktober 2014
  • 4 reacties
  • 305 Bekeken

Ik heb een jaar trajectkaartje en reis normaal van almere poort naar duivendrecht
Gisteren zijn we naar Groningen gereisd vanaf almere poort het geld word gewoon afgeschreven . Maar van groningen naar almere poort niet (terugreis) . Waarom niet . Is het omdat almere poort in mijn jaartraject valt en daardoor niet word afgeschreven ? Of die kaart gewonn niet weet waar ik ben in gecheckt . Wat niet kann omdat ik het bij mijn ns ja zie ..en het is ook bij ov kaart vermeldt. Of is het een foutje waarbij ns heel veel geld misloopt .
Dus in plaats van 48 euro heb ik 24 euro betaalt en ben heen en terug reist.
icon

Beste antwoord door Tochjo 19 oktober 2014, 08:29

Als u een jaartrajectabonnement hebt (een OV-chipkaart waarop uw traject gedrukt staat), dan kunt u niet op saldo reizen bij NS. U moet dan bij een kaartautomaat voor uw reis een reisproduct op uw kaart laden, of vooraf een e-ticket aanschaffen voor het deel buiten uw traject. Uw jaartrajectabonnement functioneert dan alleen als sleutel om eventueel gesloten poortjes te openen, ook al verschijnt wel "ingecheckt" en "uitgecheckt" op het scherm.

Als u Traject Vrij hebt, dan worden reizen buiten uw traject achteraf per automatisch incasso in rekening gebracht. De prijs van de reizen buiten uw traject worden pas na enkele dagen in uw reishistorie in Mijn NS getoond.

Ik ben wel benieuwd hoe u gezien hebt dat u 24 euro betaald hebt. Dat is ongeveer de prijs die hoort bij reizen tegen vol tarief. U had met uw abonnement gisteren echter recht op korting.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3
Als u een jaartrajectabonnement hebt (een OV-chipkaart waarop uw traject gedrukt staat), dan kunt u niet op saldo reizen bij NS. U moet dan bij een kaartautomaat voor uw reis een reisproduct op uw kaart laden, of vooraf een e-ticket aanschaffen voor het deel buiten uw traject. Uw jaartrajectabonnement functioneert dan alleen als sleutel om eventueel gesloten poortjes te openen, ook al verschijnt wel "ingecheckt" en "uitgecheckt" op het scherm.

Als u Traject Vrij hebt, dan worden reizen buiten uw traject achteraf per automatisch incasso in rekening gebracht. De prijs van de reizen buiten uw traject worden pas na enkele dagen in uw reishistorie in Mijn NS getoond.

Ik ben wel benieuwd hoe u gezien hebt dat u 24 euro betaald hebt. Dat is ongeveer de prijs die hoort bij reizen tegen vol tarief. U had met uw abonnement gisteren echter recht op korting.
Okay de heenreis heb ik nog met mijn oude ov kaart gedaan... maar het verbaasd mij waarom de contocteur niet naar een kaartje heeft gevraagd en alleen mijn ov kaart heeft controleert ... Misschien omdat een saldo op staat. .
Reputatie 3
Badge
Okay de heenreis heb ik nog met mijn oude ov kaart gedaan... maar het verbaasd mij waarom de contocteur niet naar een kaartje heeft gevraagd en alleen mijn ov kaart heeft controleert ... Misschien omdat een saldo op staat. .

Ik denk omdat HC conducteur ervan uitgaat dat Jaarabonnementhouders wel te goeder trouw zijn.
Ik reis nu sinds 9 juli zeer regelmatig buiten mijn traject op de bovengeschetste manier, en er is werkelijk nog nooit een HC geweest die ernaar gekeken heeft. Op een reis van Groningen naar Zwolle met Jaartraject Haarlem-Den Haag zouden ze daar toch alle aanleiding voor hebben. Overigens ook niet naar een Toeslag 2-1 als ik die toch echt nodig had.

Daarentegen wordt mijn kaart wel steeds vaker gescand als ik normaal op mijn vaste traject reis.

Niettemin blijft het verplicht om een aanvullend kaartje te laden als u buiten uw traject reist, dus ik zou er niet op gokken dat er nooit gecontroleerd wordt. . .
Welkom op het forum gusk!

Het antwoord van Tochjo is correct. Het is niet mogelijk om met je Jaartrajectkaart op saldo te reizen. Voor reizen buiten het vaste traject kun je een enkele reis of retour met 40% korting op je kaart laden bij de kaartautomaat of gebruikmaken van een e-ticket Jaartraject/Grensabo.

P.s. Ik heb de titel van je topic aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Reageer