beantwoord

Met OV-studentenkaart naar Glanerbrug (Nederland, DB-trein)

• 22 februari 2017
  • 11 reacties
  • 1285 Bekeken

Geachte L.S.,

Als Nederlandse student zal ik vanaf april een aantal maanden in Münster gaan studeren. Nu krijg ik van de Duitse universiteit aldaar een NRW Semesterticket, waarmee ik vanaf Münster tot aan Gronau kan reizen. Het stukje Gronau-Enschede zit er helaas niet bij.

Nu behoud ik voor die paar maanden wel mijn Nederlandse OV-chipkaart, zodat ik in Nederland ook gratis kan blijven reizen. Geldt mijn studenten-OV dan ook op het traject Enschede-Glanerbrug? Deze vraag stel ik in verband met antwoorden op andere fora, waarin geschreven wordt dat de stations De Eschmarke en Glanerbrug niet over in- en uitcheckpalen beschikken.

Kortom: is mijn reisproduct ook in de Deutsche Bahn van Enschede naar Glanerbrug geldig en hoe om te gaan met al dan niet inchecken in Enschede (want ik kan niet uitchecken in Glanerbrug als ik op doorreis ben naar Münster).

Hartelijke groet,

Niels
icon

Beste antwoord door GroeneRuiter 22 februari 2017, 11:45

@N.H. Volgens mij is uw semesterticket gewoon geldig op Enschede-Gronau, net als de andere abonnementen/producten van de Deutsche Bahn/Muensterland-Tarif. Verder hebben De Eschmarke en Glanerbrug NS-Paaltjes. Bijvoorbeeld zou u met een BahnCard 100 ook tot Enschede mogen reizen en geldt het Verbundtarif en het NRW-Tarif ook vanaf Enschede.
Om een lang verhaal kort te maken, uw semesterticket is gewoon geldig op Enschede-Gronau.
Deze link bevestigd mijn uitspraak: http://busse-und-bahnen.nrw.de/index.php?id=368/&type=275
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 5
Badge
@N.H. Ik had daar overheen gelezen. Excuus.
Tevens zou de evt. Uitcheckhandeling op Glanerbrug snel plaats moeten vinden daar de trein maar kort halteert. U kan beter de bus naar Glanerbrug nemen en vervolgens een Monatsticket (evt. Auszubildene variant, afhankelijk of u een klantenkaart van het Muensterland tarief heeft en waarschijnlijk leeftijd) met Preisstufe 1, dit dekt het traject naar Gronau.
Dank voor de snelle reacties.

Ik ga het eens een keer uitproberen en vragen aan de conducteurs wat zij ervan vinden. Zij zullen wel ervaring hebben met studenten die over de grens gaan. Het gaat mij erom wat bij conducteurs de regel is. Of dit nu de regel van het Saxion en AstA is (geldigheid tot en met Enschede) of die van het kaartje (tot en met Gronau) zal blijken. Ik hoop hier in de loop der tijd op terug te komen.
Reputatie 6
Badge
Is het geen optie om een stukje te lopen/fietsen vanaf het laatste station bij de grens?
Reputatie 7
Badge +4
Bedankt voor de reacties.

landrsthrn, dat heb ik uiteraard zo niet bedoeld. Ik ging er een beetje vanuit dat men vond dat de zaak zo wel afgedaan zou zijn, namelijk: het Semesterticket zou tot en met Enschede geldig zijn. Dit klopt dus niet. Daarom heb ik dus een extra zin geformuleerd: dat mijn antwoord er dus nog niet bijzit.

Daarnaast heb ik in NSInternational nagekeken en daar blijkt dat ik niet een kaartje tot en met de grens kan kopen (lijkt me ook vreemd, aangezien je daar niet uit kunt stappen), maar tussen Gronau en Glanerbrug per se een kaartje moet hebben.

U veronderstelt dat u kaartjes tot de grens kunt kopen maar dat is al lang niet meer het geval Het werkt hooguit zo in de constructie die ik aangaf, waarbij u 100 procent korting heeft. Dat werkt wel tot of vanaf de grens, U mag veronderstellen wat u wilt en dat us uw goed recht maar we hebben te maken met het vinden van een oplossing die in de praktijk werkt en legaal is.
Reputatie 7
Badge +3
@N.H.
Het semesticket is geldig tot het laatste station voor de grens en niet op het grenstraject.
Bedankt voor de reacties.

landrsthrn, dat heb ik uiteraard zo niet bedoeld. Ik ging er een beetje vanuit dat men vond dat de zaak zo wel afgedaan zou zijn, namelijk: het Semesterticket zou tot en met Enschede geldig zijn. Dit klopt dus niet. Daarom heb ik dus een extra zin geformuleerd: dat mijn antwoord er dus nog niet bijzit. Kortom: iedereen denkt er anders over. Kijk maar eens naar de website van het Saxion (https://www.saxion.de/site/studieren-an-der-saxion/infos-zum-studium/nrw-semesterticket/): hier zou het Semesterticket wel geldig zijn tot Enschede, maar de kaart van GroeneRuiter laat wat anders zien. Daarnaast vind ik het vreemd dat er blijkbaar geen consensus is tussen Duitse en Nederlandse vervoerders en/of instellingen over het bereik van Semestertickets en OV-studentenkaarten.

Tot slot heb ik in NSInternational nagekeken en daar blijkt dat ik niet een kaartje tot en met de grens kan kopen (lijkt me ook vreemd, aangezien je daar niet uit kunt stappen), maar tussen Gronau en Glanerbrug per se een kaartje moet hebben.
Reputatie 6
Badge
Je vraag staat er net een uur op. Is het niet een beetje onterecht om nu al te spreken van ''nog altijd geen antwoord''?
Reputatie 7
Badge +4
Het is niet discutabel als u voor het gedeelte Gronau naar Glanerbrug-Grens geen kaartje heeft. Ik begrijp dat u liever niet betaalt en welk antwoord u bevredigt, daarover gaan we hier uiteraard niet. Ik zou toch nog eens naar het eersta antwoord kijken. Het werkt zo.

Bahncard 100 en NRW-tickets zijn in uw geval niet relevant als u een semesterticket heeft.
Dank voor de reacties.

Echter, GroeneRuiter, de link bevestigt jouw uitspraak helemaal niet (de link ontkent juist jouw redenatie). Op de kaart staat dat het stukje Gronau-Enschede een "Streckenabschnitt OHNE Gültigkeit des SemesterTickets" is, dus zonder geldigheid van het Semesterticket. Of het dan gaat tot Gronau of de grens van Duitsland, dat is mij onbekend.

Als ik eventueel van Münster naar Enschede zou reizen, dan zou ik dus alleen voor het stukje Gronau-Glanerbrug een kaartje moeten kopen? Dat lijkt mij toch hoogstens discutabel, aangezien ik zowel een studentenreisproduct op Nederlandse bodem heb en een Semesterticket in geheel Noordrijn-Westfalen.

Er is dus nog altijd geen antwoord dat mij bevredigt. Het lijkt wel alsof iedereen er anders over denkt...

Misschien zijn er nog mensen die mij kunnen helpen.

Hartelijke groet,

Niels
Reputatie 5
Badge
@N.H. Volgens mij is uw semesterticket gewoon geldig op Enschede-Gronau, net als de andere abonnementen/producten van de Deutsche Bahn/Muensterland-Tarif. Verder hebben De Eschmarke en Glanerbrug NS-Paaltjes. Bijvoorbeeld zou u met een BahnCard 100 ook tot Enschede mogen reizen en geldt het Verbundtarif en het NRW-Tarif ook vanaf Enschede.
Om een lang verhaal kort te maken, uw semesterticket is gewoon geldig op Enschede-Gronau.
Deze link bevestigd mijn uitspraak: http://busse-und-bahnen.nrw.de/index.php?id=368/&type=275
Reputatie 7
Badge +4
Uw Nederlandse reisproduct is geldig tot en met Glanerbrug grens. In Glanerbrug is in ieder geval en paaltje aanwezig. Het is alleen niet zo relevant. Het gedeelte Glanerbrug grens- Gronau is niet gedekt. Weet u zeker dat uw Duitse kaartje tot Gronau gaat of is het tot Gronau-grens?
Anders zit u aan de aankoop van het stukje Gronau-Grens tot Gronau vast. U kunt dat kopen bij NSInternational en dan 100 procent korting aangeven voor het Nederlandse traject. U moet dan als reis uw vertrekplaats opgeven en als aankomststation Gronau. Of andersom. Uw studenten-ov dient dan als bewijs voor de korting in Nederland. Daarmee checkt u dan niet in. U opent een poortje met de vierkante code op het e-ticket. Een
mobiele ticket mag ook in dit geval. Terug doet u dan het omgekeerde en in- of uitchecken is niet nodig.

Reageer