beantwoord

Met weekend vrij op vrijdag na 18.30 en op doordeweekse feestdagen 1e klas reizen

• 3 september 2019
  • 7 reacties
  • 179 Bekeken

Reputatie 4
Wanneer ik op vrijdag na 18.30 of op een doordeweekse feestdag 1e klas wil reizen, moet ik aangeven via de kaartautomaat dat ik vandaag 1e klas wil reizen.

Nu het na 18.30 en op een doordeweekse dag gratis is om 2e klas te reizen ben ik benieuwd wat er gebeurt als ik aangeef dat ik 1e klas wil reizen. Wordt de meerpreis voor de 1e klas dan afgeschreven?

Voorbeeld:

Ik maak een reis die met korting 2e klas 15,90 kost en 1e klas 26,24. Een verschil van 10,34 is dat dus tussen de 2e en 1e klas.

Wordt dit bedrag dan afgeschreven?

In het weekend kan ik een toeslag erop laden voor 5 euro. Ik zag gisteren dat dit doordeweeks niet mogelijk is om dit erop te zetten. Kan dit in het weekend wel?
icon

Beste antwoord door Robert B 3 september 2019, 13:50

Als je op vrijdag na 18:30 vrij mag reizen en in het weekend voor €5 een 1e klas upgrade kunt laden dan gaat dit om een klassiek Weekend Vrij (jaar)abonnement.

Op vrijdag is alleen de daluren upgrade van €9 beschikbaar, dit geldt voor alle klassieke 'vrij' abonnementen (en studentenreisproduct in de vrij reizen periode).

Voor jouw gevoel (heel begrijpelijk) begint vrijdag om 18:30 het weekend (en voor studenten met een weekend-ov zelfs al om 12:00), maar dat is dus niet zo.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Badge
Volgens mij kan dit niet zomaar, en moet je echt een specifiek klassenwisselproduct bij de automaat ophalen voor een vast bedrag, en dus geen klassekeuze maken (1e of 2e).
Althans dat was voorheen zo.

Nu heb ik standaard al 1e klas als abonnement dus ik weet het niet zeker.
Reputatie 4
Volgens mij kan dit niet zomaar, en moet je echt een specifiek klassenwisselproduct bij de automaat ophalen voor een vast bedrag, en dus geen klassekeuze maken (1e of 2e).
Althans dat was voorheen zo.

Nu heb ik standaard al 1e klas als abonnement dus ik weet het niet zeker.

Ik weet dat als je met een studentenreisproduct vrij reizen had, je een daluren toeslag en een weekend toeslag kon kopen.

De kaartautomaat geeft alleen aan dat ik mijn klasse kan wijzigen. Ik weet niet of het ook mogelijk is om een daluren of weekend toeslag erop kan laden.
Dat is afhankelijk van het product dat je hebt. Als je een regulier (Dal Vrij?) abonnement hebt waarmee je na 18:30 uur gratis reist, dan kan je de toeslag voor 9,- euro kopen. Met NS Flex is dit een percentage van de ritprijs voor het tweede klas tarief.
Badge +3
Als je op vrijdag na 18:30 vrij mag reizen en in het weekend voor €5 een 1e klas upgrade kunt laden dan gaat dit om een klassiek Weekend Vrij (jaar)abonnement.

Op vrijdag is alleen de daluren upgrade van €9 beschikbaar, dit geldt voor alle klassieke 'vrij' abonnementen (en studentenreisproduct in de vrij reizen periode).

Voor jouw gevoel (heel begrijpelijk) begint vrijdag om 18:30 het weekend (en voor studenten met een weekend-ov zelfs al om 12:00), maar dat is dus niet zo.
Reputatie 4
Als je op vrijdag na 18:30 vrij mag reizen en in het weekend voor €5 een 1e klas upgrade kunt laden dan gaat dit om een klassiek Weekend Vrij abonnement.

Ja ik wist dat de weekend toeslag pas in het weekend geldt😀. Heb een klassiek weekend vrij abonnement.

Wanneer ik op vrijdag na 18.30 eerste klas wil reizen en ook op een feestdag die doordeweeks is, kan ik dan via de NS Kaart- en oplaadautomaat kiezen voor een daluren toeslag.

Deze kan ik als het goed is laden via 'overige producten'.
Reputatie 4
Wanneer ik op vrijdag na 18.30 eerste klas wil reizen en ook op een feestdag die doordeweeks is, kan ik dan via de NS Kaart- en oplaadautomaat kiezen voor een daluren toeslag?
Badge +3
Ja, op dezelfde wijze als de €5 upgrade op zaterdag/zondag/feestdagen.

Reageer