beantwoord

Met weekend-vrij over 04:00 uur grens

Reputatie 1
Is het toegestaan om met een weekend vrij abonnement op 28 april as om 03:45 te reizen naar Maastricht. Deze reis komt pas om circa 08:00 uur op Maastricht aan, maar staat dus wel in de NS reisplanner als ik een directe reis van ASD naar MT plan.
Ik ging er van uit dat het kon, omdat het incheckmoment binnen het geldigheidsmoment van 27 april en dus gratis reizen zou moeten liggen. Maar een HC vertelde mij dat dit waarschijnlijk niet zou kunnen omdat de incheck om 04:00 uur beëindigd zou worden. Heeft iemand hier zekerheid over van mij?
icon

Beste antwoord door Loes 26 april 2016, 19:03

De nachtnettrein kunt u wel reizen op uw weekend vrij abonnement, maar de trein in Rotterdam Centraal is geen nachtnet trein meer en dan is de nieuwe dienstregeling gestart. Dan is de checkin niet meer in orde en kan u niet doorreizen naar Maastricht zonder opnieuw in te checken. De dag bij NS geldt t/m 04.00 uur en daar worden nachtnettreinen nog mee gedoogd, maar niet meer als de nieuwe dienstregeling voor de volgende dag is begonnen.
Bekijk origineel

17 reacties

De nachtnettrein kunt u wel reizen op uw weekend vrij abonnement, maar de trein in Rotterdam Centraal is geen nachtnet trein meer en dan is de nieuwe dienstregeling gestart. Dan is de checkin niet meer in orde en kan u niet doorreizen naar Maastricht zonder opnieuw in te checken. De dag bij NS geldt t/m 04.00 uur en daar worden nachtnettreinen nog mee gedoogd, maar niet meer als de nieuwe dienstregeling voor de volgende dag is begonnen.
Reputatie 1
De nachtnettrein kunt u wel reizen op uw weekend vrij abonnement, maar de trein in Rotterdam Centraal is geen nachtnet trein meer en dan is de nieuwe dienstregeling gestart. Dan is de checkin niet meer in orde en kan u niet doorreizen naar Maastricht zonder opnieuw in te checken. De dag bij NS geldt t/m 04.00 uur en daar worden nachtnettreinen nog mee gedoogd, maar niet meer als de nieuwe dienstregeling voor de volgende dag is begonnen.dus hiermee zou ook dat de NS reisplanner deze reis met een Weekend Vrij abonnement als 0,00euro aanduid een fout in het systeem zijn?
Reputatie 4
Badge
dubbele reactie
Reputatie 4
Badge
dus hiermee zou ook dat de NS reisplanner deze reis met een Weekend Vrij abonnement als 0,00euro aanduid een fout in het systeem zijn?

Dat klopt inderdaad niet.
Ik ga mee met John, de reisplanner hoort dat niet aan te geven.
Reputatie 1
misschien een suggestie voor een ticket bij de juiste ns-desk dan 😉
dus hiermee zou ook dat de NS reisplanner deze reis met een Weekend Vrij abonnement als 0,00euro aanduid een fout in het systeem zijn?
Over welke NS Reisplanner heb je het precies?
Zou je een een plaatje met de prijs van €0 hier in dit forum kunnen posten?
Reputatie 7
Badge +4
We zijn even lekker aan het theoretiseren maar als het zo is dat wanneer je voor vier uur bent ingecheckt, en je je reis zou mogen afmaken, dan zou je onderstaande verbinding mogen nemen.

Het zal zo zijn dat je de reis in de nachttrein mag afmaken, vrees ik 😉 De ritprijs is bepaald niet 0,00. Maar er is geen sprake van een weekendabonnement ;-)

Maar ik zou wel kunnen inchecken tegen het nultarief in dit geval. Ik ga in geen geval mijn bed uit om het uit te proberen maar ben wel benieuwd. Al vraag ik me af of de stappende Groninger in Amsterdam hier blij mee is. Het kan wel handig zijn vanaf Schiphol als je er midden in de nacht aankomt. Het zou niet onlogisch zijn dat het mocht.

De vraag is dus wel als je incheckt voor 04.00 met afgekocht reisrecht of je dan je reis naar elke bestemming af mag maken zonder verdere kosten. Er is in dit geval geen overstap die lang duurt en de reisplanner geeft het aan als een geldige route.

De abonnement-afhankelijke prijsaanduiding in de NS-app is een vrij dom ding: Het kijkt alleen naar het eerste incheckmoment. Als je na een dal-spitsovergang volgens het gegeven reisadvies moet overstappen naar een andere vervoerder, wordt het doorbreken van de lange-afstandskorting ook niet meegerekend.
Reputatie 6
Badge +2
De dag bij NS geldt t/m 04.00 uur en daar worden nachtnettreinen nog mee gedoogd, maar niet meer als de nieuwe dienstregeling voor de volgende dag is begonnen.
Dit geldt volgens mij bij inchecken vóór middernacht, en bij een los kaartje dat gedateerd is op de vorige dag, en mogelijk ook bij een dagkaart op de OV-chipkaart die gedateerd is op de vorige dag.

03:45 en 08:00 zijn gewoon op dezelfde dag. Verder is bij Weekend Vrij het moment van inchecken bepalend voor de korting. Het zou dus inderdaad in zo'n geval als dit gunstig zijn in het overlappende deel van de twee NS-dagen in te checken.

Ik vraag me nu wel af hoe het zit met bij een dagkaart op de OV-chipkaart die gedateerd is op de vorige dag. Als je op die OV-chipkaart ook ROS heb staan mag je die reis sowieso maken, lijkt mij; het laden van een dagkaart kan de prijs van de reis beïnvloeden, maar niet de geldigheid van de OV-chipkaart als vervoerbewijs verminderen, zou ik zeggen. Of moet je eerst de dagkaart van de OV-chipkaart verwijderen voor je incheckt? En kan dat?

Als de reis niet gratis gemaakt kan worden zou de software speciaal zo geprogrammeerd moeten zijn dat bij uitchecken na 4:00 met terugwerkende kracht een incheck met ROS i.p.v. met de dagkaart wordt gerekend.

En analoog met bijv. Dal Voordeel i.p.v. ROS. Er staat op https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/dagkaart: ''U kunt een Dagkaart combineren met een Dal Voordeel, Dal Vrij, Altijd Voordeel, Weekend Vrij of Voordeelurenabonnement op de OV-chipkaart.'' Dat betekent dat je de genoemde reis mag maken, het is dus niet zo dat je vanaf 4:00 (of na overstappen van de nachttrein op een gewone trein) geen geldig vervoerbewijs meer hebt.
Toch interessant vraagstuk. Ik ben ms ook wat kort door de bocht geweest, want er wordt ingecheckt op een "nieuwe dag". Er staat ergens dat je binnen 30 min moet reizen en ik word subtiel erop gewezen dat dit toch zou moeten kunnen op 1 checkin. Als je een enkeltje koopt kan je dit ook uithalen. Nu ik alles teruglees stel ik mijn mening bij, het is toch ok. Probleem kan alleen zijn als er gewacht moet worden op een station dat sluit en gesloten poortjes heeft gaat dit dus niet lukken.

Als ik die tijd tijdens controle tegenkom zou ik wel ff gek staan te kijken.
Reputatie 6
Badge +2
Probleem kan alleen zijn als er gewacht moet worden op een station dat sluit en gesloten poortjes heeft gaat dit dus niet lukken.
Een oplossing zou zijn de poortjes bij sluiten en openen van het station een poosje open te laten staan, eventueel met een controleur erbij. Voor het sluiten en openen van het station is toch al personeel nodig, althans voor het ontruimen van het gebied binnen de poortjes.
Reputatie 1
Even kijkend naar bijvoorbeeld Dal Vrij:
Als je incheckt om 15:00 uur en de reis tot 18:00 uur duurt, is deze gewoon gratis. Immers, voor het systeem maar ook volgens uitspraken van de NS klantenservice (waaronder op twitter) geldt het incheckmoment. Maar wel zolang de reis gestart wordt binnen een half uur na incheck en de reisroute als zodanig direct in de reisplanner terug te vinden is.

In een nacht van geldigheid, tussen 00:00 uur en 04:00, op de volgende dag buiten geldigheid is zowel Dal Vrij als Weekend Vrij gewoon geldig en check je daarmee in als "gratis". Zodoende zou je zeggen dat wanneer je om 03:40 incheckt en de reismogelijkheid in de reisplanner van 03:45 vanaf ASD gewoon binnen de geldigheid zou vallen. Er wordt immers binnen de geldigheidsperiode ingecheckt, reis ook gestart en de reis ASD-MT wordt zo uit de reisplanner gegeven.

Technisch zou ik dus zeggen dat het toegestaan zou zijn, mede ook omdat de overstaptijd nergens groot is en poortjes in de reis zou brengen.

De reden dat ik het vraag overigens Loes, is omdat morgenavond mn vriendin en ik na de oranjefeesten terug naar huis moeten. Ik heb Altijd Vrij, maar m'n vriendin Weekend Vrij en reist dus enkel morgen vrij. Daarom is een dagje Amsterdam wel eens te doen zo met de nieuwe geldigheidsdagen. Eventjes langer doorgaan zou dus financieel tot de mogelijkheden behoren als de reis toegestaan was. Vandaar dat deze toch aparte reis in een avond die voor HC's toch elk jaar wel gekke dingen meebrengt denk ik zo 😉
Reputatie 6
Badge +2
Ook elke maandagmorgen kan je met Weekend Vrij zo'n gratis reis maken.
@Seravee

Klopt helemaal. Dit gaat gekke dingen met zich meebrengen en je zag dat ik het ook ff bij het verkeerde eind had. Zoveel regels en uitzonderingen en dan ben ik blij met dit forum dat ik daar weer op gewezen wordt. Dat een HC vreemd op kan kijken, ja, zou ikzelf ook hebben.
Veel plezier vanavond.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vraag me nu wel af hoe het zit met bij een dagkaart op de OV-chipkaart die gedateerd is op de vorige dag. Als je op die OV-chipkaart ook ROS heb staan mag je die reis sowieso maken, lijkt mij; het laden van een dagkaart kan de prijs van de reis beïnvloeden, maar niet de geldigheid van de OV-chipkaart als vervoerbewijs verminderen, zou ik zeggen. Of moet je eerst de dagkaart van de OV-chipkaart verwijderen voor je incheckt? En kan dat?

Als de reis niet gratis gemaakt kan worden zou de software speciaal zo geprogrammeerd moeten zijn dat bij uitchecken na 4:00 met terugwerkende kracht een incheck met ROS i.p.v. met de dagkaart wordt gerekend.

Ik heb hier een apart topic van gemaakt: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/ov-chipkaart-ros-dagkaart-voor-dag-1-reizen-na-400-op-dag-2-23785.
Dit gaat gekke dingen met zich meebrengen en je zag dat ik het ook ff bij het verkeerde eind had. Zoveel regels en uitzonderingen en dan ben ik blij met dit forum dat ik daar weer op gewezen wordt. Dat een HC vreemd op kan kijken, ja, zou ikzelf ook hebben.
In principe blijft een Checkin van de nieuwe abonnementen (op papier) 6 uur geldig, dus als je om 03:59 am incheckt, kun je nog uitchecken tot 09:58 am 😉

Reageer