beantwoord

Mijn abbonementskosten van mijn NSflex abbonement zijn gewijzigd naar 0 euro. Ik reis vanwege covid-19 nooit meer met het OV. Toch wordt er steeds 34 euro afgeschreven.

• 9 december 2020
  • 28 reacties
  • 951 Bekeken

Ik heb dus al maanden niet met de trein gereisd. Daarom ging ik er vanuit dat mijn abonnement uit was gezet. Toen ik een paar maanden geleden inlogde op mijn NS stond er dat de kosten van mijn NS flex abonnement 0 euro waren. Als er nog kosten waren, had ik natuurlijk gelijk mijn abonnement omgezet naar de kosteloze variant. Nu zie ik echter dat in november toch 34 euro is afgeschreven, en dat dit deze maand weer zal gebeuren. Ik heb de betaling van november terug laten boeken, maar krijg nu ook een verzoek om dit weer binnen 5 dagen te betalen. Hoe kan dit? 

Terwijl mijn abonnementskosten 0 euro zijn? 

Deze foto is van begin november, hier is duidelijk te zien dat er aangegeven werd dat mijn abonnementskosten 0 euro zouden moeten zijn. 

icon

Beste antwoord door Denice NS 9 december 2020, 10:15

Welkom bij de Community, katinka999.

Vreemd dat er op je account € 0 per maand staat. Het kan zijn dat dit komt doordat de koppeling tussen je Mijn NS-account en je abonnement gegevens niet goed is. Een abonnement is uiteraard niet gratis. Zo is NS Flex Weekend Vrij + 40% korting in de daluren € 34 per maand. Via je Mijn NS account kan je via de button ‘wijzigen’ het abonnement aanpassen naar NS Flex zonder abonnement. Vanaf dat moment heb je geen abonnementskosten en geen abonnement meer. Ik wil je adviseren om even contact op te nemen met onze Klantenservice om even te kunnen kijken naar de koppeling tussen je abonnement en je Mijn NS-account. Ook wil ik je aanraden openstaande kosten wel te voldoen. Indien deze niet worden voldaan binnen het gestelde termijn zal de vordering worden overgedragen aan het incassobureau. Ook zal het abonnement dan worden beëindigd. Tevens kan je dan niet opnieuw weer NS Flex afsluiten omdat je op dat moment niet door de kredietcheck heen komt. 

Bekijk origineel

28 reacties

Welkom bij de Community, katinka999.

Vreemd dat er op je account € 0 per maand staat. Het kan zijn dat dit komt doordat de koppeling tussen je Mijn NS-account en je abonnement gegevens niet goed is. Een abonnement is uiteraard niet gratis. Zo is NS Flex Weekend Vrij + 40% korting in de daluren € 34 per maand. Via je Mijn NS account kan je via de button ‘wijzigen’ het abonnement aanpassen naar NS Flex zonder abonnement. Vanaf dat moment heb je geen abonnementskosten en geen abonnement meer. Ik wil je adviseren om even contact op te nemen met onze Klantenservice om even te kunnen kijken naar de koppeling tussen je abonnement en je Mijn NS-account. Ook wil ik je aanraden openstaande kosten wel te voldoen. Indien deze niet worden voldaan binnen het gestelde termijn zal de vordering worden overgedragen aan het incassobureau. Ook zal het abonnement dan worden beëindigd. Tevens kan je dan niet opnieuw weer NS Flex afsluiten omdat je op dat moment niet door de kredietcheck heen komt. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar er staat ook dat u NS Flex Weekend Vrij heeft. U zegt dat u al maanden niet met de trein en er daarom vanuit gaat dat uw abonnement uit is gezet. Zoiets gaat niet automatisch, u moet zelf in uw MijnNS account uw NS Flex wijzigen van Weekend Vrij naar Zonder abonnement. Dat er staat dat u Flex Weekend Vrij heeft met een bedrag van €0 kan een fout van NS zijn, er waren al eerder topics van klanten waarbij er stond NS Flex Dal Voordeel met €0 per maand. 

Mocht u wel zelf hebben gewijzigd naar Flex zonder abonnement en er staat nog steeds Weekend Vrij dan is er mogelijk iets niet goed gegaan.

Als er staat dat mijn abonnementskosten 0 euro zijn, dat is het toch niet zo vreemd dat ik er vanuit ga dat dit gewoon zo is? 

Reputatie 7
Badge +3

Dat zou inderdaad niet vreemd zijn maar er staat ook dat u Flex Weekend Vrij heeft en daar moet wel abonnementsgeld voor worden betaald. Een abonnement kan alleen wijzigen als u dat zelf wijzigt, dat wijzigt niet vanzelf wanneer u een aantal maanden niet reist. Wanneer u niet zelf heeft gewijzigd van Flex Weekend Vrij naar Flex zonder abonnement heeft u gewoon nog uw Weekend Vrij abonnement en zult u er ook voor moeten betalen. Advies is om dan nu wel zo snel mogelijk te wijzigen naar Flex zonder abonnement.

En NS zal er toch echt eens naar moeten kijken hoe het kan dat er bij meerdere klanten staat dat de prijs €0 per maand terwijl er wel aangegeven is dat een Flex abonnement actief is. Dit is gewoon weer één van de vele fouten/storingen die er de laatste tijd zijn. Hiermee worden klanten op het verkeerde been gezet.

Reputatie 7
Badge +3

Heb je jouw facturen bekeken? Daar zal wel €34 staan.

Badge +3

Heel vreemd inderdaad dat er meerdere personen zijn met Flex abonnementen die volgens de klant al lang omgezet zouden moeten zijn naar Basis (zonder abonnement), maar vervolgens nog gewoon actief zijn en dus gefactureerd worden.

Dat er € 0,00 staat voor Weekend Vrij is een cosmetische fout, waar je geen rechten aan kunt ontlenen. Zelfde als het tellertje Kosten huidige periode op je Mijn NS startpagina.

Reputatie 7
Badge +3

Heel vreemd inderdaad dat er meerdere personen zijn met Flex abonnementen die volgens de klant al lang omgezet zouden moeten zijn naar Basis (zonder abonnement), maar vervolgens nog gewoon actief zijn en dus gefactureerd worden.

Dat er € 0,00 staat voor Weekend Vrij is een cosmetische fout, waar je geen rechten aan kunt ontlenen. Zelfde als het tellertje Kosten huidige periode op je Mijn NS startpagina.

@katinka999 heeft haar abonnement niet gewijzigd, maar gaat er vanuit dat zij geen abonnementskosten hoeft te betalen omdat er €0 staat en ze de afgelopen maanden niet gereisd heeft. In haar facturen moet het juiste abonnementsbedrag staan.

Ik vind de redenatie van de klant nog niet zo raar. Je gebruikt je abonnement niet en gaat na of de NS zelf al de abonnementen stopt of niet en je ziet op de site dat het abonnementsgeld aangepast is naar 0 euro. Dan denk je toch dat de NS meedenken is geweest en niet dat het wel een storing zou zijn.

Tuurlijk juridisch zal de NS gelijk hebben omdat ze alles dicht getimmerd hebben dat je nergens rechten aan kan ontleden. Maar enige coulance lijkt mij hier op z'n plaatst. Zeker voor 1 maand (want daarna krijg je gewoon je factuur en zie je wel dat je moet betalen)

Badge +3

Bij NS Flex is het heel simpel. Je kunt wijzigen naar Basis (zonder abonnement) via Mijn NS of via de klantenservice.

Daar krijg je altijd een bevestigingsmail van (per datum X tijdstip Y reist u op abonnement Z, en dat kost u per maand zoveel).

Dat is je bewijs dat je vanaf dat moment geen kosten meer hebt bij Flex Basis. Als er in Mijn NS blijft staan dat je een Flex Dal Voordeel of Weekend Vrij hebt (terwijl in je bevestigingsmail heel iets anders staat), dan is er iets fout gegaan en sta je in je recht voor restitutie.

Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat NS gaat zeggen “je hebt niet gereisd dus je krijgt je abonnementskosten terug”, of “je hoeft niets te betalen” zoals de Producten pagina in Mijn NS (onterecht) doet vermoeden.

Verder zijn er natuurlijk (veel) mensen die dachten dat ze na een overstap naar NS Flex wel klaar waren, maar waarbij ze vergaten de overstap binnen een maand te bevestigen bij een oplaadpunt.

Maar goed, die zullen dan ook nooit NS Flex bij Mijn Producten zien staan zoals in dit geval. Dat wordt pas getoond ná het ‘ophalen’ namelijk (als het goed is en voor zover ik weet).

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind de redenatie van de klant nog niet zo raar. Je gebruikt je abonnement niet en gaat na of de NS zelf al de abonnementen stopt of niet en je ziet op de site dat het abonnementsgeld aangepast is naar 0 euro. Dan denk je toch dat de NS meedenken is geweest en niet dat het wel een storing zou zijn.

Maar je ziet bij inloggen 2 dingen staan, dat er NS Flex Weekend Vrij op de kaart staat en een prijs van €0. Die combinatie is vreemd en kan niet, plus je hebt er geen bericht van ontvangen, dan moet er toch een belletje gaan rinkelen. Je kunt misschien wel denken dat NS het abonnementsgeld zomaar zelf heeft aangepast, maar je kunt ook navragen of het klopt dat dit aangepast is. 

NS is verantwoordelijk voor de prijs die op haar website wordt aangegeven en als er 0 euro staat per maand dan heeft katinka999 in principe ook gewoon recht op een tarief van 0 euro per maand.

Had de klant redelijkerwijs kunnen vermoeden dat het hier om een fout ging? Lastig, vast staat wel dat ze het niet heeft geweten. Ze heeft daarna geen actie ondernomen om het abonnement stop te zetten en ze heeft geen enkel voordeel gehaald uit het door laten lopen van het abonnement. Ze had dit vrij eenvoudig naar basis om kunnen zetten en weer naar Weekend Vrij als ze weer zou gaan reizen.

Komt nog bij dat dit probleem al langer speelt en NS geen enkele urgentie heeft getoond om dit op te lossen en klanten op geen enkele manier hiervoor waarschuwt of heeft gewaarschuwd. Van NS mag ook bepaalde zorgvuldigheid verwacht worden. Ik denk dat je in een geschil heel sterk staat en je kunt een klacht indienen en dit bij een slechte uitkomst aan de geschillencommissie voorleggen. Je zou ook de rekeningen niet kunnen betalen en het aan NS overlaten om naar de rechter te gaan, dat heeft echter wel als nadeel dat NS je abonnement stop zal zetten .

Ik heb geen ervaringen met de geschillencommisse OV, maar ik kan iedereen hier verzekeren dat rechters heel wat minder mild voor bedrijven zijn in het geval van verkeerde prijsaanduidingen dan de leden van de community. Zeker als het gaat om bekende fouten die niet gecorrigeerd worden.

Bij het afsluiten of wijzigen naar een NS Flex abonnement dien je akkoord te gaan met de voorwaarden. In deze voorwaarden staat uitgelegd dat je in het bezit bent van een doorlopend abonnement en indien je deze wilt laten beëindigen je hiervoor actie dient te ondernemen. Het abonnement zal nooit ui zichzelf worden omgezet naar een gratis variant of worden beëindigd omdat ons systeem het idee heeft dat je hier geen gebruik van maakt.

Het argument: ‘staat in de voorwaarden’ blijft niet zo makkelijk staan bij een verkeerde prijsaanduiding, maar @Erryt NS zal hier vast wel een aantal voorbeelden van kunnen geven. Ik kan namelijk genoeg voorbeelden aandragen waarbij dit niet het geval is.

Het kan altijd zijn dat een rechter oordeelt dat consument had moeten weten dat het om een fout ging of bijvoorbeeld niet aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan door geen contact met NS op te nemen. Ik denk dat het hier niet zo is, maar dat is een mening. Vooral gebaseerd op het feit dat ze geen enkel voordeel heeft behaald uit het doorlopen. 

Het is in ieder geval jammer dat je denkt dat een bedrijf, op wat voor manier dan ook, in voorwaarden verantwoordelijkheid voor foute prijsaanduidingen kan uitsluiten. Dit is gelukkig niet zo en ik probeer mensen dat uit te leggen. :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

@masdde enige actie die is ondernomen is in november een stornering terwijl er blijkbaar maanden geleden al geconstateerd werd dat er €0 stond. Blijkbaar is er of in de maanden voor november niets afgeschreven, of wel elke maand maar is er nooit naar facturen gekeken of eerder aan de bel getrokken. Je kunt niet stellen dat je niet hoeft te betalen als er €0 staat als over deze wijziging in bedrag geen afspraken bestaan. 

Badge +3

Ik krijg zomaar het idee dat er bij iedereen met Flex € 0,00 staat op die Mijn Producten pagina.

Zal ik het eens testen? Laat ik het vanavond of morgen hier weten.

Eerste mail over wijzigingsverzoek na enkele seconden, binnen een uur komt de tweede (bevestiging) als het goed is.

Reputatie 7
Badge +3

Niet bij iedereen :wink:

Badge +3

Check! Bevestigingsmail kwam 13 minuten na de eerste, maar het stond al goed in Mijn NS.

Werk aan de winkel dus voor mensen die dachten gewisseld te hebben naar Flex Basis (of ander abonnement) maar nog steeds hun oude abonnement zien staan en daarvoor gewoon gefactureerd worden!

Badge +3

Te Interessant om niet te delen.

Vandaag de (tussentijdse) factuur voor het gisterenavond gewisselde abonnement naar Flex Weekend Voordeel (doorlooptijd van aanvraag tot bevestiging een kwartiertje dus prima)

Weekend Vrij 10-12-2020 t/m 08-01-2021 zegt de factuur

Mooi zo (30/31 × 2 = 1,94) maar in Mijn NS Startpagina/Dashboard staat

Ook goed, komt overeen met wat er altijd staat (8e van de maand volgende factuur)

Maar nu wordt het leuk! Dit was een test en als ik dus helemaal geen Weekend Vrij wilde en vandaag wil wijzigen kan ik dat gewoon terug draaien!

Kijk eens, nieuwe opties! Let op de datum, ingangsdatum was 10-12 de wijziging natuurlijk 11-12

Voordat ik het daadwerkelijk wijzig/herroep wacht ik even tot ná “Het door u te betalen bedrag van € 1,94 wordt omstreeks 14 december 2020 via automatische incasso afgeschreven van uw rekening NL87….NS lijkt voorkeur te hebben om op een maandag te incasseren?  Kan ook toeval zijn.

Dit is natuurliijk de ‘normale’ tussentijdse factuur/incasso bij een abonnementswissel in een lopende maand, Staat nog niet zichtbaar als 'Aankomend’ bij bank (omschrijving in het overzicht bij mijn bank is dan ‘geagendeerd’).

Maar wat gebeurt er als ik morgen een test treinreisje maak (40% korting) en de herroeping direct daarna doe? We gaan het zien! :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Te Interessant om niet te delen.

Vandaag een factuur voor het gisterenavond gewisselde abonnement naar Flex Weekend Vrij (doorlooptijd van aanvraag tot bevestiging een kwartiertje)

Weekend Vrij 10-12-2020 t/m 08-01-2021 zegt de factuur

Mooi zo (30/31 × 2 = 1,94) maar in Mijn NS Startpagina/Dashboard staat

Ook goed, komt overeen met wat er altijd staat (8e van de maand volgende factuur)

Maar nu wordt het leuk! Dit was een test en als ik dus helemaal geen Weekend Vrij wilde en vandaag wil wijzigen kan ik dat gewoon terug draaien!

Kijk eens, nieuwe opties! Let op de datum, ingangsdatum was 10-12 de wijziging natuurlijk 11-12

Voordat ik het daadwerkelijk wijzig/herroep wacht ik even tot ná “Het door u te betalen bedrag van € 1,94 wordt omstreeks 14 december 2020 via automatische incasso afgeschreven van uw rekening NL87….NS lijkt voorkeur te hebben om op een maandag te incasseren? Kan ook toeval zijn.

Dat is de ‘normale’ tussentijdse factuur/incasso bij een abonnementswissel in een lopende maand natuurlijk. Staat nog niet zichtbaar als 'Aankomend’ bij bank (omschrijving in het overzicht is dan ‘geagendeerd’).

Maar wat gebeurt er als ik morgen een test treinreisje maak (40% korting) en de herroeping direct daarna doe? We gaan het zien! :wink:

Weekend vrij voor €2 ?? Volgens mij had je het abonnement omgezet naar weekend voordeel.

Ik denk dat als jij morgen gaat reizen, je daarna niets meer kunt herroepen.

Badge +3

NS is verantwoordelijk voor de prijs die op haar website wordt aangegeven en als er 0 euro staat per maand dan heeft katinka999 in principe ook gewoon recht op een tarief van 0 euro per maand.

Nee, zo werkt het niet.

Aan ‘tellertjes’ of andere dingen die je op de Mijn NS website of in de NS app ziet kan je echt geen rechten ontlenen.

In de app kan je zelfs bij Instellingen elk abonnement kiezen, Die instelling heeft alleen invloed op de prijs en mogelijke route voor reisadviezen die je met dat abonnement krijgt!

Het begint pas bij een (Flex) factuur die ‘niet klopt’, en na contact met de klantenservice na hooguit een maand gecorrigeerd wordt.

Off topic, iemand al de gemiste €6 korting terug voor oktober/november, voor een in september besteld/gewisseld Weekend Vrij naar €25 per maand (plus meerkosten voor dalkorting of 1e klas)?

Dus 2× €6 korting op de volgende factuur, als je niet nadien gewisseld hebt?

Badge +3

Weekend vrij voor €2 ?? Volgens mij had je het abonnement omgezet naar weekend voordeel.

Ik denk dat als jij morgen gaat reizen, je daarna niets meer kunt herroepen.

Foutje, Weekend Voordeel inderdaad dus 40% korting op weekend treinreizen.

Ik ga morgen iets testen (Weekend Voordeel zal wel werken) maar ik heb het nog niet geherroept hè? Bevalt me niet, geld terug!

Dat dus later… (ook als test, die €2 als ‘onkosten’ dan maar).

Ik heb nu dus tot kerst voor https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/bedenktijd.html

Dit is ook redelijk nieuw, want openbaar vervoer stond eerst bij alles als uitzondering van bedenking/herroepingsrecht. Dat is dus ‘leuk’ nieuws!

Het herroepingsrecht geldt voor alle abonnementen van NS die je online of telefonisch via NS Klantenservice hebt afgesloten, met uitzondering van de zakelijke abonnementen.

Maar niet bij een Tickets & Service balie, voor zover die nog open zijn of zullen blijven bestaan, ander topic! :sleeping:

Heb je je abonnement aan een NS-servicebalie afgesloten, dan kun je geen gebruik maken van het herroepingsrecht. Het herroepingsrecht geldt namelijk alleen voor overeenkomsten die je op afstand of buiten een winkel hebt afgesloten.

Je moet dat alles dus maar weten… Test ON! (voor zover ik morgen tijd en zin heb).

Robert, als je je herroepingsrecht gebruikt nadat je hebt gereisd, dan wordt dat met elkaar verrekend. Als de korting van je reis meer is dan het Weekend Voordeel abonnement dan ben je dus meer geld kwijt. Dit staat op de site die je deelde: “Wel verrekenen we de korting die je in die periode voor je treinkaartje hebt gekregen”. Zie ook het rekenvoorbeeld. 

Badge +3

Robert, als je je herroepingsrecht gebruikt nadat je hebt gereisd, dan wordt dat met elkaar verrekend. Als de korting van je reis meer is dan het Weekend Voordeel abonnement dan ben je dus meer geld kwijt. Dit staat op de site die je deelde: “Wel verrekenen we de korting die je in die periode voor je treinkaartje hebt gekregen”. Zie ook het rekenvoorbeeld. 

Duidelijk, dat van mij was een test wegens een ander topic, en zou me € 2,40 kosten zonder korting (nog niet gedaan, want ik moest onverwacht werken).

Maar hoe dan ook, als je herroept omdat je helemaal geen abonnement wilt (Dal Voordeel of duurder) dan krijgt iemand die nog helemaal geen NS klant was wel een nieuwe ov-chipkaart dus... Gratis!

Heb het ook niet bedacht… :sweat_smile:

Badge +3

Update: Heb op 06-02 (als test) een kaart die op Flex Basis stond gewijzigd naar Weekend Voordeel.

Maar zag tijdens het wijzigen en later nergens (in de bevestigingsmail of Mijn NS) de optie voor 14 dagen bedenktijd/herroepingsrecht meer. Jammer, want dan moet je alsnog de Chat, DM of telefoon molen in :disappointed_relieved:

Volgens mij krijg je dat ook alleen te zien bij de eerste order van NS Flex. Dit recht hoort namelijk bij de voorwaarden die ook niet worden vermeld bij een wijziging binnen NS Flex. Als het goed is krijg je of vandaag of volgende week een nieuwsbrief van ons toegestuurd met daarin een link zodat je onze klantenservice hoeft te benaderen. Ik ben nog wel in twijfel of je ook gebruik kan maken van het herroepingsrecht bij een wijziging binnen NS Flex.

Reageer