beantwoord

Mijn toekomstige Traject vrij abonement is duurder dan mijn huidige maand abonement

Reputatie 1
Hoe kan het dat mijn toekomstige OV Traject Vrij abonement duurder is dan mijn huidige papieren abonement?
icon

Beste antwoord door Tom NS 12 mei 2014, 10:14

Zoals Tochjo en Robby al aangeven, is de waarde van het abonnement gegroeid door een aantal extra services die geboden worden. De verklaring voor de totale prijsverhoging ligt echter iets genuanceerder. Onlangs zijn de eigen prijzen van regionale vervoerders opgenomen in de prijzen van vervoerbewijzen. De prijzen zijn hierdoor op trajecten waar je (deels) met een andere vervoerder reist, veranderd. Op jouw traject is dat ook het geval. Arriva en Breng exploiteren het lijnstuk Arnhem-Didam. Zij hanteren daar een hogere tariefstelling dan NS voorheen deed. Deze hogere tariefstelling van Arriva/Breng verklaart het grootste deel van de prijsstijging op je traject. Afhankelijk van je reisgedrag kunnen ook andere abonnementen een voordelige keuze zijn: Traject Vrij Jaar, Altijd Voordeel (maand), Altijd Vrij (maand), Dal Vrij. Check het eens met de Abonnementenwijzer.
Bekijk origineel

22 reacties

Badge +3
NS heeft in haar adviesaanvraag aangegeven een prijsverhoging gerechtvaardigd te vinden, omdat de klant ook "concrete zaken [krijgt] die ook een waarde vertegenwoordigen": alleen in- en uitchecken is voldoende, saldo laden is niet nodig voor treinreizen, drempelloos doorreizen buiten het traject en achteraf één factuur met alle reizen. Verder geeft NS aan dat de kosten die worden gemaakt voor het "betalen achteraf" aan de klant worden doorberekend.
Reputatie 1
ik ga 100 euro meer betalen op jaarbasis voor die onzin, is toch wel veel
Reputatie 1
Bovendien, hoef ik nu niet in en uit te checken met een papieren abonement
Reputatie 6
Badge +2
Het kan ook aan een andere treinvervoerder liggen. Welk traject?
Reputatie 1
Wijchen Didam, betaal nu 264 euro gaat naar 273 euro, lijkt me sterk dat het aan de andere vervoerder ligt, ritje van 20 minuten.
Je krijgt met Traject Vrij Maand nu wel 40% korting op reizen buiten je traject in de daluren. Dat is wel een groot voordeel. En natuurlijk het gemak dat je ervaart met doorreizen zonder losse kaartjes te hoeven kopen.
Reputatie 1
Daar gaat het niet om, ik betaal 10 euro meer wil graag als consument weten hoe en wat, Wat u zegt lijkt op een koppelverkoop, hoop op een reactie van de NS met een prijsonderbouwing...dan kan ik het meschien begrijpen.. maar tot nu toe is deze uitgebleven.
Beste Ruud,

Een trajectvrijabonnement is inderdaad wat duurder dan je oude papieren maandtrajectkaart. Daar staat tegenover dat je een groot aantal extra services geniet met dit abonnement. Je krijgt buiten je traject 40% korting op je treinreizen, dit was eerst niet zo. Je kan drempelloos reizen met je OV-chipkaart; je hoeft alleen maar in te checken op je beginbestemming en uit te checken op je eindbestemming. De reizen die je buiten je traject maakt krijg je netjes en overzichtelijk op een factuur opgestuurd. Dit heeft administratief ook meer omhanden.
Vriendelijke groet, Robby
Reputatie 1
Beste Robby,

Maar ik vraag toch helemaal niet om extra services,deze worden als Gratis bestempeld maar kosten dus wel degelijk geld, dit is dus koppelverkoop.Ik wil gewoon same price same service.
Reputatie 1
Beste Ruud,

Een trajectvrijabonnement is inderdaad wat duurder dan je oude papieren maandtrajectkaart. Daar staat tegenover dat je een groot aantal extra services geniet met dit abonnement. Je krijgt buiten je traject 40% korting op je treinreizen, dit was eerst niet zo. Je kan drempelloos reizen met je OV-chipkaart; je hoeft alleen maar in te checken op je beginbestemming en uit te checken op je eindbestemming. De reizen die je buiten je traject maakt krijg je netjes en overzichtelijk op een factuur opgestuurd. Dit heeft administratief ook meer omhanden.
Vriendelijke groet, Robby

100 euro op jaarbasis?? wel erg veel duurder
Reputatie 2
Zoals Tochjo en Robby al aangeven, is de waarde van het abonnement gegroeid door een aantal extra services die geboden worden. De verklaring voor de totale prijsverhoging ligt echter iets genuanceerder. Onlangs zijn de eigen prijzen van regionale vervoerders opgenomen in de prijzen van vervoerbewijzen. De prijzen zijn hierdoor op trajecten waar je (deels) met een andere vervoerder reist, veranderd. Op jouw traject is dat ook het geval. Arriva en Breng exploiteren het lijnstuk Arnhem-Didam. Zij hanteren daar een hogere tariefstelling dan NS voorheen deed. Deze hogere tariefstelling van Arriva/Breng verklaart het grootste deel van de prijsstijging op je traject. Afhankelijk van je reisgedrag kunnen ook andere abonnementen een voordelige keuze zijn: Traject Vrij Jaar, Altijd Voordeel (maand), Altijd Vrij (maand), Dal Vrij. Check het eens met de Abonnementenwijzer.
Reputatie 1

Ik reis alleen op dat traject iedere dag, maandag tm vrijdag(Gem 19 dagen per maand), betaal nu 263 euro, kun u aangeven wat dan het voordeligste is? en wat het meer, of liever minder kost. Wil niet vast zitten aan een jaarabonement ivm tijdelijk werk contract. Alvast bedankt
alvast bedankt.
Reputatie 6
Badge +2
Bij altijd reizen in de spits, bij beide vervoerders, wordt het met Altijd Voordeel 17.45*19*.8 + 20 = 285, dus dat is duurder.
Reputatie 2
Als je niet altijd aan de spits gebonden bent, kan het een stuk voordeliger uitpakken om een Altijd Voordeel abonnement te nemen. Even uitgaande van jouw gemiddelde van 19 reizen per maand: Als je van die 19 keer 7 keer in de dalperiode reist, ben je al voordeliger uit dan je nu bent. Je reist dan 12 keer in de spits voor 167,50 en 7 keer in het dal voor 73,30, daarnaast betaal je 20 euro voor je abonnement. Dit maakt een totaal van 260,80 per maand. Al gelang je vaker in het dal kan reizen, ben je nog voordeliger uit.
Je zou ook nog eens naar de abonnementen van de andere vervoerders kunnen kijken. Afhankelijk van je reisgedrag is dat wellicht ook nog een optie voor je. Hoe dan ook veel succes met je keuze!
Je krijgt met Traject Vrij Maand nu wel 40% korting op reizen buiten je traject in de daluren. Dat is wel een groot voordeel. En natuurlijk het gemak dat je ervaart met doorreizen zonder losse kaartjes te hoeven kopen.

Als je alleen met de trein reist als middelbaar scholier op een vast traject heb je niks aan de 40% daluren korting e.d. . Alleen in de ochtend reis je dan in de spits 5 dagen per week. Daarnaast was er dit jaar al een prijs verhoging van 2,5 euro en nu dus weer 2 euro. Dat is buitensporig. In december 2013 was een maandkaart rond de 72 euro en nu dus 76,20. voor ongewenste service. Ik noem dat inderdaad koppelverkoop.
Reputatie 1
Als je niet altijd aan de spits gebonden bent, kan het een stuk voordeliger uitpakken om een Altijd Voordeel abonnement te nemen. Even uitgaande van jouw gemiddelde van 19 reizen per maand: Als je van die 19 keer 7 keer in de dalperiode reist, ben je al voordeliger uit dan je nu bent. Je reist dan 12 keer in de spits voor 167,50 en 7 keer in het dal voor 73,30, daarnaast betaal je 20 euro voor je abonnement. Dit maakt een totaal van 260,80 per maand. Al gelang je vaker in het dal kan reizen, ben je nog voordeliger uit.
Je zou ook nog eens naar de abonnementen van de andere vervoerders kunnen kijken. Afhankelijk van je reisgedrag is dat wellicht ook nog een optie voor je. Hoe dan ook veel succes met je keuze!

Helaas ik reis nu ook met mijn mooie papieren maandkaart in de spits.. dus vertel wat is het goedkoopste alternatief?.. 10 euro per maand meer,... is 120 euro op jaarbasis
Reputatie 1

Kunt u aangeven hoe de prijs is opgebouwd? hoe ingewikkeld het ook is
Reputatie 1
Hellaas nog geen geen reactie mogen ontvangen, heb ook maar inmiddels besloten een auto aan te schaffen => probleem opgelost
Reputatie 1
Gelukkig zijn er nu meer mensen wakker geworden, klachten bundelen via consumenten bond, al moet ik zeggen beetje laat... you never know
Meldpunt consumentenbond: http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2014/Meldpunt-treinkaartje-overspoeld-met-klachten/
Reputatie 2
Wellicht een traject Vrij Jaar afsluiten?
Mijn maandtrajectkaart voor Duiven-Arnhem was vorig jaar nog 66,70 en het nieuwe traject vrij abonnement is inmiddels 75,90. Dat is dus een stijging van 14% en naar mijn mening buiten alle proporties! Vervolgens moet ik in Arnhem overstappen van vervoeder, dus dat gewoon doorreizen zonder opnieuw uit- en in te checken kan ik vast ook wel vergeten. Wel moet ik nu als cadeautje elke dag in- en uitchecken bij die enkele overvolle paal op het regionaal station. Wat een waardeloze ballenzooi!

Reageer