beantwoord

moet ik via vast traject naar Amsterdam lelylaan er zijn verschillende routes

• 22 oktober 2014
  • 23 reacties
  • 809 Bekeken

Ik woon in Hilversum en werk in Amsterdam..
Tot vorige week was ik wel blij met het Dalvrij abonnement, vooral omdat ik zo naast 1 x gratis reizen per dag ook uitstapjes kon maken in het weekend, maar nu zijn opeens mij werktijden verandert en nu kost het mij 2x vol tarief. Op zoek dus naar een ander abonnement,

Ik twijfel of trajectvrij wel een goed idee is, wat zijn de verborgen kosten? Ik lees en hoor hier regelmatig over!!! Ik reis van Hilversum naar Amsterdam Lelylaan meestal via Schiphol om 7,23 neem ik de trein. maar er zijn verschillende routes om naar mijn werk te komen, als ik die via centraal station Schiphol neem ben ik net iets te laat. mag en ik zelf bepalen welke route ik neem..dus via Schiphol? Wat als er 1 trein uitvalt en ik een andere route moet nemen?

Daarnaast woont mijn zoon in Amsterdam zuid dat ligt dan toch op mijn route? of gaat het mij geld kosten als ik in/uit check op Amsterdam Zuid,

Wat gebeurd er als ik op Schiphol in/uit check om met mijn vriendin, die daar werk, koffie ga drinken, betaal ik dan voor Amsterdam lelylaan naar Schiphol? of hoort dit bij mij traject?

Ik heb nu 2 maanden een dalvrij abonnement maar mijn werktijden zijn verandert en nu reis heen/terug in de spits, kan ik mijn dalvrij omruilen voor een trajectvrij abonnement?

Veel vragen ik hoop dat ik er antwoord op kan krijgen.
Alvast bedankt!!
icon

Beste antwoord door Thijs NS 25 oktober 2014, 14:41

Excuses, ik heb me toch verkeken op je vraag. Hessel heeft in dit topic een sluitend antwoord gegeven op deze vraag:
"De prijs van Traject Vrij op jouw NS-Business Card is gebaseerd op het kortst mogelijk NS-traject. Dat is in het geval van jouw traject een reis over Alphen. Daarnaast mag je ook nog gebruik maken van de andere reisadviezen, over Schiphol of Den Haag. Deze reizen zijn echter qua afstand een stuk langer. Wanneer je gewoon op vertrek- en eindstation incheckt is dat geen probleem. Wanneer je echter op een tussengelegen station incheckt (Schiphol in dit geval), dan worden daarvoor extra kosten berekend. Weer technisch, maar de vuistregel daarin is dat de reis voor dezelfde prijs niet meer dan 10 tariefeenheden af mag wijken van de kortst mogelijke NS-reis."
Bekijk origineel

23 reacties

Hallo Jacky!

Met Traject Vrij mag je op een vast (afgekocht) net zo vaak op en neer reizen als je wilt. Om te zien via welke routes je mag reizen is een blik in de Reisplanner de oplossing. Je mag namelijk reizen via de snelste danwel makkelijkste route en de reisplanner laat je deze zien. Dit is in jouw geval dus rechtstreeks met de Sprinter of met een overstap in Schiphol (Intercity+Sprinter).

Voor alle routes die buiten je vaste (toegestane) traject liggen reis je op rekening en ontvang je achteraf een factuur. Amsterdam Zuid ligt op route dus ik neem aan dat je voor het hier uitchecken geen rekening achteraf krijgt. Maar wacht voor de zekerheid nog even het officiële antwoord van NS af 😉
Via de zoekfunctie kun je diverse topics vinden over de geldigheid van traject vrij (zoals deze en deze), met als grootste gemene deler dat NS geen eenduidige antwoorden geeft op de vragen die daarover bestaan.

Dus met een grote slag om de arm: De kortste route van Hilversum naar Lelylaan is die via Amsterdam Centraal. De andere toegestane reisroute via Schiphol is meer dan 10 Tariefeenheden langer. Dat zou betekenen dat je zonder bijkomende kosten de route via Amsterdam Centraal ook gedeeltelijk mag afleggen (dus op een tussenstation in- of uitchecken), maar de route via Schiphol alleen geheel. Voor een reis naar Schiphol zou dan een rit van 12 tariefeenheden extra in rekening worden gebracht (de afstand Lelylaan - Schiphol, ook al volg je die route vanaf Hilversum niet), dus 2,80 vol tarief of 1,70 kortingstarief voor tweede klas. Voor een reis naar Amsterdam Zuid zou dan een rit van 8 tariefeenheden extra in rekening worden gebracht (de afstand Muiderpoort - Amsterdam Zuid), dus 2,10 vol tarief of 1,30 kortingstarief voor tweede klas.

Dal Vrij omwisselen voor Traject Vrij Hilversum - Amsterdam Lelylaan zou moeten kunnen, als je dit jaar nog niet eerder voortijdig van abonnement bent gewisseld, omdat Traject Vrij in dit geval duurder is qua vaste maandelijkse kosten.
Dank je wel duidelijk antwoord maar Inderdaad een beetje onduidelijk verhaal vanuit de NS

Het is dus nadelig dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn om naar Amsterdam te komen!!

Ik reis eigenlijk altijd via Schiphol omdat ik alleen zo op tijd op mijn werk kan komen.
Toch gebeurd het regelmatig dat er treinen uitvallen of er vertaging is dan ga ik via zuid en neem de metro,
Van Hilversum naar Zuid is een stuk dichterbij en korter en toch moet ik dan in dat geval nog eens extra treinkaartje betalen!!!!!! Hier was ik van het begin al bang voor en heb toen voor dalvrij gekozen. Na mijn werk had ik 'gratis' keuze om bij zoon te gaan eten of lekker de stad in te gaan. Hoewel ik hier uiteindelijk ook gewoon voor betaal 22x 7,80 ( enkele reis)= 170 euro plus het dalvrij abonnement.
Misschien moet eens aan gaan denken om toch met trein tot Zuid te gaan en dan Metro te nemen...of toch met de auto? ,,zo wordt OV in elk geval niet gestimuleerd :-(

Via de zoekfunctie kun je diverse topics vinden over de geldigheid van traject vrij (zoals deze en deze), met als grootste gemene deler dat NS geen eenduidige antwoorden geeft op de vragen die daarover bestaan.

Dus met een grote slag om de arm: De kortste route van Hilversum naar Lelylaan is die via Amsterdam Centraal. De andere toegestane reisroute via Schiphol is meer dan 10 Tariefeenheden langer. Dat zou betekenen dat je zonder bijkomende kosten de route via Amsterdam Centraal ook gedeeltelijk mag afleggen (dus op een tussenstation in- of uitchecken), maar de route via Schiphol alleen geheel. Voor een reis naar Schiphol zou dan een rit van 12 tariefeenheden extra in rekening worden gebracht (de afstand Lelylaan - Schiphol, ook al volg je die route vanaf Hilversum niet), dus 2,80 vol tarief of 1,70 kortingstarief voor tweede klas. Voor een reis naar Amsterdam Zuid zou dan een rit van 8 tariefeenheden extra in rekening worden gebracht (de afstand Muiderpoort - Amsterdam Zuid), dus 2,10 vol tarief of 1,30 kortingstarief voor tweede klas.

Dal Vrij omwisselen voor Traject Vrij Hilversum - Amsterdam Lelylaan zou moeten kunnen, als je dit jaar nog niet eerder voortijdig van abonnement bent gewisseld, omdat Traject Vrij in dit geval duurder is qua vaste maandelijkse kosten.
Hallo Jacky!

Met Traject Vrij mag je op een vast (afgekocht) net zo vaak op en neer reizen als je wilt. Om te zien via welke routes je mag reizen is een blik in de Reisplanner de oplossing. Je mag namelijk reizen via de snelste danwel makkelijkste route en de reisplanner laat je deze zien. Dit is in jouw geval dus rechtstreeks met de Sprinter of met een overstap in Schiphol (Intercity+Sprinter).

Voor alle routes die buiten je vaste (toegestane) traject liggen reis je op rekening en ontvang je achteraf een factuur. Amsterdam Zuid ligt op route dus ik neem aan dat je voor het hier uitchecken geen rekening achteraf krijgt. Maar wacht voor de zekerheid nog even het officiële antwoord van NS af ;-)

Hoi Pe-pe
Dank voor je antwoord... het zal inderdaad logisch zijn dat reizen naar zuid gratis is.

Ik hoop op een duidelijk antwoord van NS en liefst een positief antwoord dat ik mijn ideeeen over het abonnement Trajectvrij kan bijstellen.

Maar ook ik ben bang dat NS van de kortste route uit gaat,via CS Amsterdam en dat Zuid dan niet op de route ligt. Vanaf dag 1 voorzag ik al "verborgen kosten" bij het nieuwe trajectvrij abonnement.

Jammer ik vind reizen met de trein best relaxt. maar het is niet goedkoop zeker niet als je bedenkt dat het regelmatig voor komt dat ik weer eens de hele weg moet staan of er weer eens een trein uitvalt en te laat op t werk kom 🙂... toch serieus aan het overwegen om met de auto te gaan of een combinatie te maken met de metro ..Jammer, dit kan niet de bedoeling van NS zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Het is dus nadelig dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn om naar Amsterdam te komen!!
Hoezo? Het bestaan van meerdere routes lijkt me nooit ongunstiger dan wanneer er maar één is, het voordeel ervan heeft alleen beperkingen.

Als er alleen maar een spoorlijn van Hilversum naar Amsterdam Lelylaan via Schiphol zou zijn zou het abonnement duurder zijn.
@Dennis

Als de route via Amsterdam Centraal niet zou bestaan, zou het wel mogelijk zijn om een Traject Vrij abonnement Hilversum - Amsterdam Lelylaan aan te schaffen waarmee zonder bijkomende kosten op Schiphol of Amsterdam Zuid uitgecheckt kan worden. Als je dat vaak wilt doen, weegt dat op tegen de hogere abonnementskosten wegens de langere kortste route tussen Hilversum en Amsterdam Lelylaan.
Inderdaad... dat bedoel ik te zeggen, 1 route zou in dit geval voordeliger zijn,
Vanuit Weesp naar Amsterdam Lelylaan heb ik 2 verschillende reis advies aan de ene keer geeft hij aan dat ik de rechtstreekse trein via Amsterdam CS kan reizen of via Schiphol over de Amsterdam se Zuidas. Ik zou er geen probleem van maken het is net hoe dat uit komt. Dat zou vanuit Hilversum ook zo zijn! In het ergste geval kan je ook de metro lijn 50 pakken die gaat wel rechtstreeks van Zuid naar Lelylaan. Maar daar zitten wel kosten van het GVB aan vast.
Reputatie 6
Badge +2
Hoezo? Het bestaan van meerdere routes lijkt me nooit ongunstiger dan wanneer er maar één is, het voordeel ervan heeft alleen beperkingen.

Als er alleen maar een spoorlijn van Hilversum naar Amsterdam Lelylaan via Schiphol zou zijn zou het abonnement duurder zijn.

@Dennis

Als de route via Amsterdam Centraal niet zou bestaan, zou het wel mogelijk zijn om een Traject Vrij abonnement Hilversum - Amsterdam Lelylaan aan te schaffen waarmee zonder bijkomende kosten op Schiphol of Amsterdam Zuid uitgecheckt kan worden. Als je dat vaak wilt doen, weegt dat op tegen de hogere abonnementskosten wegens de langere kortste route tussen Hilversum en Amsterdam Lelylaan.

Ok, het zou wel een veel duurder abo zijn (51 TE i.p.v. 36), maar het zou kunnen dat dat toch aantrekkelijker is voor iemand.
Jacky, welkom op het forum. Met het traject vrij abonnement mag je alle routes nemen tussen Hilversum en Lelylaan die in de reisplanner staan.
Hoeveel waarde kunnen we hechten aan je bericht, Thijs NS? - Hebben de moderators die eerder in andere topics het tegendeel hebben beweerd het dan mis? - Dan graag een rectificatie daarvan!
Ja Thijs lul je daar maar eens uit!
Geen reactie van NS met betrekking tot de tegenstrijdige antwoorden over dit onderwerp. Zo gaat dat in alle draadjes over de geldigheid van Traject Vrij. 😠
Reputatie 4
Badge
Ik sluit me aan bij Pe_pe.

Hierbij nog even wat links naar de antwoorden over de omreis routes en extra kosten:
Reactie Ramon: Link
Reactie Hessel: Link

De route Hilversum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Amsterdam Lelylaan (36 TE) is meer dan 10 TE langer dan Hilversum - Amsterdam Centraal - Amsterdam Lelylaan (51 TE). Met traject vrij Hilversum - Amsterdam Lelylaan kun je volgens deze redenatie niet zonder extra kosten in Amsterdam Zuid of Schiphol uitchecken. Wel mag je direct zonder kosten van Hilversum naar Amsterdam Lelylaan reizen via Schiphol, als je maar niet onderweg uit- en incheckt.

Een hele andere optie zou zijn om een traject vrij Hilversum - Schiphol aan te schaffen. Het korte traject is dan Hilversum - Amsterdam Zuid - Schiphol (39 TE). Het traject Hilversum - Amsterdam Centraal - Amsterdam Lelylaan - Schiphol (48 TE) is minder dan 10 TE langer. Het zou dus kunnen zijn dat je op basis daarvan ook Hilversum - Amsterdam Lelylaan kunt reizen zonder extra kosten. Dit is echter geen route die via de reisplanner wordt geadviseerd en op basis daarvan eigenlijk volgens de voorwaarden niet toegestaan. Misschien worden er daarom toch extra kosten berekend, ook al valt het binnen de 10 TE regel. Het is daarom op basis van de informatie die ik ken onduidelijk of dit voor Jacky een goede optie is.

Dit geval toont duidelijk aan dat klanten behoefte hebben aan duidelijke voorwaarden over de extra kosten die in rekening worden gebracht bij een traject vrij. Daarom zou er op de website eigenlijk een calculatie module moeten komen die op basis van het afgekochte traject en de daadwerkelijke reis toont wat de extra kosten zijn en op basis van welk traject dat in rekening wordt gebracht.
Jacky, welkom op het forum. Met het traject vrij abonnement mag je alle routes nemen tussen Hilversum en Lelylaan die in de reisplanner staan. Ook kun je met dit abonnement zonder extra kosten van Hilversum naar Amsterdam Zuid reizen.

@Thijs NS Dus geen extra kosten van Hilversum naar Zuid? das fijn om te horen, daar hou ik je aan!!!!
En wat als ik van Lelylaan ( na mijn werk) naar Zuid ga om gezellig met mijn zoon te eten?
kopje koffie met mijn vriendin op Schiphol??

@Pe-pe Goede avond, zou het een oplossing zijn al ik een duurder abonnement tot Schiphol neem?
Zit Zuid en lelylaan er dan wel in?

Het gaat mij vooral om een oplossing, ik wil nl geen rekeningen achteraf!!!

Het zou wel fijn zijn als NS gewoon eerlijk antwoord geeft op vragen. ..niemand heeft er iets aan als we achteraf komen met klachten.

Wens iedereen een fijne avond!!
Ik sluit me aan bij Pe_pe.

Hierbij nog even wat links naar de antwoorden over de omreis routes en extra kosten:
Reactie Ramon: Link

Hey Camcon, jou berichtje stond er nog niet toen ik begon met schrijven ..ik had t in elk geval nog niet gezien,
Wel gelijk antwoord op mijn vraag.. Deze optie bedacht ik nl zelf vanmiddag ook :-)

Bedankt voor het meedenken/ mee praten.

Reactie Hessel: Link

De route Hilversum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Amsterdam Lelylaan (36 TE) is meer dan 10 TE langer dan Hilversum - Amsterdam Centraal - Amsterdam Lelylaan (51 TE). Met traject vrij Hilversum - Amsterdam Lelylaan kun je volgens deze redenatie niet zonder extra kosten in Amsterdam Zuid of Schiphol uitchecken. Wel mag je direct zonder kosten van Hilversum naar Amsterdam Lelylaan reizen via Schiphol, als je maar niet onderweg uit- en incheckt.

Een hele andere optie zou zijn om een traject vrij Hilversum - Schiphol aan te schaffen. Het korte traject is dan Hilversum - Amsterdam Zuid - Schiphol (39 TE). Het traject Hilversum - Amsterdam Centraal - Amsterdam Lelylaan - Schiphol (48 TE) is minder dan 10 TE langer. Het zou dus kunnen zijn dat je op basis daarvan ook Hilversum - Amsterdam Lelylaan kunt reizen zonder extra kosten. Dit is echter geen route die via de reisplanner wordt geadviseerd en op basis daarvan eigenlijk volgens de voorwaarden niet toegestaan. Misschien worden er daarom toch extra kosten berekend, ook al valt het binnen de 10 TE regel. Het is daarom op basis van de informatie die ik ken onduidelijk of dit voor Jacky een goede optie is.

Dit geval toont duidelijk aan dat klanten behoefte hebben aan duidelijke voorwaarden over de extra kosten die in rekening worden gebracht bij een traject vrij. Daarom zou er op de website eigenlijk een calculatie module moeten komen die op basis van het afgekochte traject en de daadwerkelijke reis toont wat de extra kosten zijn en op basis van welk traject dat in rekening wordt gebracht.

@Pe-pe Goede avond, zou het een oplossing zijn al ik een duurder abonnement tot Schiphol neem?
Zit Zuid en lelylaan er dan wel in?

Het lijkt me dat daar Lelylaan niet in zit, omdat Hilversum - Schiphol via Amsterdam Lelylaan geen toegestane reisroute is. Zuid zit daar waarschijnlijk weer wel in, hoewel moderators dat in sommige vergelijkbare gevallen ook weer ontkennen: Zie bijvoorbeeld dit antwoord waarin wordt aangegeven dat er bij een Traject Vrij abonnement Leiden C- Amsterdam Amstel extra kosten in rekening worden gebracht als halverwege op station RAI wordt uitgecheckt.

Het gaat mij vooral om een oplossing, ik wil nl geen rekeningen achteraf!!!

Het zou wel fijn zijn als NS gewoon eerlijk antwoord geeft op vragen. ..niemand heeft er iets aan als we achteraf komen met klachten.

Ik heb nog geen klachten voorbij zien komen hier van mensen die daadwerkelijk meer bleken te moeten betalen na aanschaf van Traject Vrij dan ze vooraf verwacht hadden. Dat kan betekenen dat de berekening zo ondoorzichtig is, dat niemand er erg in heeft als het gebeurt (maar: iets moeten betalen in plaats van niets moeten betalen, zou op moeten vallen), of het betekent dat er in praktijk voor alle toegestane reisroutes geen extra kosten in rekening worden gebracht bij tussentijds uitchecken, maar dat NS aan "security by obscurity" doet: door het vaag te houden proberen te voorkomen dat mensen die mogelijkheid gaan uitbuiten.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb nog geen klachten voorbij zien komen hier van mensen die daadwerkelijk meer bleken te moeten betalen na aanschaf van Traject Vrij dan ze vooraf verwacht hadden. Dat kan betekenen dat de berekening zo ondoorzichtig is, dat niemand er erg in heeft als het gebeurt (maar: iets moeten betalen in plaats van niets moeten betalen, zou op moeten vallen), of het betekent dat er in praktijk voor alle toegestane reisroutes geen extra kosten in rekening worden gebracht bij tussentijds uitchecken, maar dat NS aan "security by obscurity" doet: door het vaag te houden proberen te voorkomen dat mensen die mogelijkheid gaan uitbuiten.
Over onverwacht iets moeten betalen in plaats van niets is al meermalen op het forum gerapporteerd.
Thijs NS, geef eens opheldering!

Geven jij, Robby NS, Susan NS en Leny NS valse informatie,

of liegen Hessel NS (meermaals), Ramon NS en Inge NS?
Excuses, ik heb me toch verkeken op je vraag. Hessel heeft in dit topic een sluitend antwoord gegeven op deze vraag:
"De prijs van Traject Vrij op jouw NS-Business Card is gebaseerd op het kortst mogelijk NS-traject. Dat is in het geval van jouw traject een reis over Alphen. Daarnaast mag je ook nog gebruik maken van de andere reisadviezen, over Schiphol of Den Haag. Deze reizen zijn echter qua afstand een stuk langer. Wanneer je gewoon op vertrek- en eindstation incheckt is dat geen probleem. Wanneer je echter op een tussengelegen station incheckt (Schiphol in dit geval), dan worden daarvoor extra kosten berekend. Weer technisch, maar de vuistregel daarin is dat de reis voor dezelfde prijs niet meer dan 10 tariefeenheden af mag wijken van de kortst mogelijke NS-reis."
Gaat er dan nu eindelijk op zeer korte termijn de mogelijkheid komen om vooraf zelf de kosten te kunnen berekenen, want als zelfs diverse NS-medewerkers er niet uitkomen is het natuurlijk volstrekt irreëel om te verwachten dat de reiziger (die bij het aangaan van het abonnement wordt gedwongen een blanco cheque te ondertekenen) er nog wel ene jota van kan volgen..
Die zorgen snap ik goed, het is een zeer technisch verhaal. Ik ga je verzoek hier onder de aandacht brengen.
Dank voor deze correctie Thijs NS, jammer dat je daarbij je eerdere antwoord (#10 in dit topic) op zo'n manier hebt veranderd dat daar niet zichtbaar is wat er aanvankelijk stond. De reacties daaronder slaan immers op je oorspronkelijke antwoord. Een nette manier van corrigeren zou zijn om het oorspronkelijke antwoord doorgehaald weer te geven en het nieuwe antwoord eronder te schrijven met vermelding van de datum en tijd waarop dat is gebeurd.

Ik neem aan dat als Jacky inmiddels een abonnement heeft besteld op basis van je oorspronkelijke antwoord, dat desgewenst kosteloos geannuleerd kan worden?

Reageer