beantwoord

Mogelijkheden Dal Vrij NS Flex (3 mnd)

• 8 april 2019
  • 7 reacties
  • 206 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
heb al veel info gezocht en gebeld. Tot heden lijkt het onmogelijk dat n studente uit Frankrijk die hier 3 maanden komt wonen zelf een daluren vrij flex abonnement aanschaft. Is er echt niets anders mogelijk dan dat ik deze kaart via mijn bankrekening bestel? De info geeft namelijk aan dat het een Nederlandse bankpas moet zijn. Verder lijkt me (in het geval daarbij voorschiet) automatisch saldo laden niet gewenst omdat ik niet nog meer wil voorschieten als zij in piektijden reist. Is er echt geen optie dat zij alles zelf kan aanvragen? Alvast dank!
icon

Beste antwoord door bahnrider 8 april 2019, 15:11

Heel ingewikkeld en naar wat ik heb begrepen niet al in maand 1. U moet het echt wel voor haar aanvragen met UW bankrek. en dan kan zijn daarna NS bellen en het vervolgens laten overzetten op haar Franse IBAN. Deze vraag was hier pas op dit forum en werd oen wat uitgebreider beantwoord-zoeken dus!
De reden is natuurlijk doodsimpel: NS zal niet achter wanbetalers in verre landen met succes kunnen najagen.
En verder is mij gebleken dat her en der in la France vele OV-bedrijven (die in feite allemaal door de Franse staat worden geëxploiteerd) ook zeer kieskeurig kunnen zijn in welke EU-IBAN banken ze wel betalingen van wensen te ontvangen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Badge
Heel ingewikkeld en naar wat ik heb begrepen niet al in maand 1. U moet het echt wel voor haar aanvragen met UW bankrek. en dan kan zijn daarna NS bellen en het vervolgens laten overzetten op haar Franse IBAN. Deze vraag was hier pas op dit forum en werd oen wat uitgebreider beantwoord-zoeken dus!
De reden is natuurlijk doodsimpel: NS zal niet achter wanbetalers in verre landen met succes kunnen najagen.
En verder is mij gebleken dat her en der in la France vele OV-bedrijven (die in feite allemaal door de Franse staat worden geëxploiteerd) ook zeer kieskeurig kunnen zijn in welke EU-IBAN banken ze wel betalingen van wensen te ontvangen.
Reputatie 7
Badge +3
Flex moet door de gebruiker zelf aangevraagd worden met een Nederlandse bankrekening. De bankrekening hoeft niet van de gebruiker zelf zijn, maar de kosten van Flex zullen wel automatisch van die Nederlandse rekening geincasseerd worden.
Alvast dank voor de reacties. Ik zal t zelf voorschieten maar wil dan niet voor automatisch saldo opladen kiezen om niet voor extra kosten te komen staan als ze in piekuren reist. Is dat mogelijk?
Reputatie 5
Badge
Alvast dank voor de reacties. Ik zal t zelf voorschieten maar wil dan niet voor automatisch saldo opladen kiezen om niet voor extra kosten te komen staan als ze in piekuren reist. Is dat mogelijk?

Dat is volgens mij niet mogelijk met NS Flex. Overigens kunt u zich verdiepen in het meldpunt IBAN discriminatie van De Nederlandse Bank en of het meldpunt hierop van toepassing is.

Zie ook dit dit en dit topic op het forum.
@apie,
Woont de Franse studente al in Nederland? Of wil ze dit allemaal vanuit Frankrijk regelen?

Als ze al in Nederland is, gaat het inderdaad het snelst als de eerste maand met je iDeal betaalt wordt. Neem direct na bevestiging van het abonnement contact op met de klantenservice NS om het rekeningnummer te wijzigen naar haar IBAN-rekening. Dit duurt ongeveer 10 dagen. Je moet dan enkel de eerste maand abonnement voor haar voorschieten.

Als ze pas over enkele weken naar Nederland komt, stel ik het volgende voor.

Bestel bij TLS een persoonlijke OV-chipkaart met haar gegevens. Betaal deze kaart voor haar met je iDeal. Laat de kaart leveren op haar Nederlandse verblijfplaats.

TLS wil geen persoonlijke chipkaarten naar Frankrijk sturen. Als ze in België, Duitsland of Luxemburg woonde, had ze dit wel met een eigen creditcard en PayPal-account kunnen regelen.

Laat haar van zodra je het kaartnummer kent contact opnemen met de NS klantenservice voor een klassiek Dal Vrij-abonnement. Dit lukt ook met een Franse IBAN-rekeningnummer. Het klassieke abonnement kan dan 10 dagen later ingaan.

Koppel het abonnement aan een Mijn NS-account. Wijzig dan het klassieke Dal Vrij-abonnement vanuit het Mijn NS-account in een Flex-abonnement. Dit kan ook in het eerste jaar.

Het zou net iets makkelijker zijn als ze zelf een iDeal-rekening bij bv. Bunq opent. Ik heb begrepen dat dit snel kan geregeld worden. Dan moet je zelf niets voorschieten. ☺️
Dank je! Ze komt van juni tm augustus. Waarom eerst n klassiek abonnement en wat zijn de kosten daarvan? Daluur flex vrij is 105 per maand.
Een klassiek Dal Vrij-abonnement kost 105 euro per maand. Het voordeel van een klassiek abonnement is dat je geen iDeal nodig hebt. De NS heeft geen weet van je eigen rekening en kan dus niet bij jou komen aankloppen voor betalingen.

Met een klassiek Dal Vrij kan ze al op saldo beginnen reizen. Van de kosten van inchecken in de spits merk je zelf niets.

Een Dal Vrij Flex kost 106 euro per maand. Voor een online bestelling heb je wel iDeal nodig.

Aangezien ze het abonnement nog niet direct nodig heeft, zou ze ook een OV-Fiets abonnement voor 0,01 euro kunnen bestellen. De klantenservice doet dan een check op haar Franse rekening met een incasso voor die ene cent. 10 dagen later kan ze beginnen fietsen.

Na de check op haar rekening en het koppelen van de kaart aan haar account kan ze dan op elk gewenst moment via haar account een Dal Vrij kopen. Dit kan zowel een klassiek als een Flex-abonnement zijn. Hou er rekening mee dat ze deze bestelling nog wel aan een NS-automaat moet ophalen.

Een Flex abonnement gaat direct in. Voor een klassiek abonnement kan ze zelf een ingangsdatum kiezen. Hou hier rekening mee als je een abonnement bestelt.

Als je je iDeal niet wil gebruiken voor de aankoop van de persoonlijke OV-kaart dan is dat ook mogelijk. Op een NS-servicecenter kan je een enveloppe met een papieren aanvraagformulier afhalen. De aankoop is dan wel duurder (ik dacht 13 euro), duurt langer (3 weken), maar de kaart kan dan wel naar Frankrijk verstuurd worden.

@moderatoren en forumleden,

De info rond het koppelen van een kaart aan een account is nogal beperkt. Moet je hiervoor fysiek voor naar een NS-automaat? Of kan dit ook met een brief met code naar Frankrijk geregeld worden?

Reageer