beantwoord

Mogen kinderen zelfstandig reizen?

• 30 december 2017
  • 23 reacties
  • 4816 Bekeken

Mag mijn dochter van 11 alleen reizen? Of moet er altijd een volwassene bij zijn?
icon

Beste antwoord door Thom 30 december 2017, 23:18

Uw dochter mag alleen reizen. Er hoeft geen volwassene bij te zijn. Het is aan u te bepalen wat verantwoord is. Ze kan het beste een railrunnerkaartje kopen. Dat kost €2,50 voor een hele dag onbeperkt reizen.
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Uw dochter mag alleen reizen. Er hoeft geen volwassene bij te zijn. Het is aan u te bepalen wat verantwoord is. Ze kan het beste een railrunnerkaartje kopen. Dat kost €2,50 voor een hele dag onbeperkt reizen.
Wel een tip om iets van identiteitsbewijs mee te geven, als uw dochter nl ouder wordt geschat, kan dat bij controle gevraagd worden.
Ik mag het officieel niet zeggen, maar een foto of kopie van het identiteisbewijs is al iets als er twijfel is.
Wel een tip om iets van identiteitsbewijs mee te geven, als uw dochter nl ouder wordt geschat, kan dat bij controle gevraagd worden.
Ik mag het officieel niet zeggen, maar een foto of kopie van het identiteisbewijs is al iets als er twijfel is.

Want anders?
Reputatie 2
Flauw.
We komen nog wel eens kinderen tegen die ik zowat 14 schat en op een Railrunner reizen. Die blijken dan 11 te zijn, maar andersom is het ook. Iemand van 12 die op een Railrunner reist. Het is gewoon om zeker te zijn dat de reis zonder problemen zal verlopen.

Flauw, nee, helaas noodzakelijk kwaad. Hier handelen collega's gewoon anders. Better safe than sorry.
Reputatie 7
Wat dat dan in het allerergste geval kan betekenen is dat iemand alsnog staande wordt gehouden voor het reizen zonder geldig vervoersbewijs, zijn ID wordt gevorderd en die persoon hem niet bij heeft. Dit betekent dan voor ons doorpakken, eventueel fouilleren en als laatst politie-assistentie. In het meest extreme geval wordt die persoon dan aangehouden en meegenomen en 9 uur opgehouden ter vaststelling van de identiteit.

Het moge duidelijk zijn dat wij hier absoluut niet op uit zijn en deze situatie altijd zoveel mogelijk willen vermijden. Het heeft voor iemand een behoorlijke impact, zeker voor een jongere. 99,9% van de keren kunnen we het op een andere, veel minder ingrijpende manier afdoen.

Vandaar de goede tip van Loes, door even een kopietje mee te geven. Foto op telefoon of iets anders waar de naam op staat met foto en geboortedatum is ook al prima in deze situaties. Dan weet je zeker dat je altijd goed zit:)
Reputatie 7
Badge +4
Met een origineel zit je zeker goed 😉 Het is een beetje een lancune in de wetgeving. Ik snap het pragmatische standpunt van Loes verder zeker. Dat werkt naar beide kanten prima.
Ik doe niet flauw hoor. Het zal zelden voorkomen, maar kan me voorstellen dat als je kind van 11 meegenomen wordt omdat hij of zij geen legitimatie bij zich heeft, en ook nog gefouilleerd wordt, je zo'n kind en de ouders nogal wat aandoet. Ook een kopie is niet verplicht en ik begrijp Loes zeker, maar accepteer je die kopie ook als iemand ouder is dan 11?
Ik persoonlijk accepteer ze tot ze 14 jaar zijn. Dan is men gewoon verplicht een ID te kunnen tonen.

Ooit heeft een kind van 12 jaar geprobeerd met een Railrunner te reizen. De collega herkende dit kind van een eerdere poging en wilde daarom ID zien. Het is uiteindelijk met een sisser afgelopen (kind van 12 ging gelukkig meewerken).
Reputatie 7
Vanaf 12 jaar ben je in het openbaar vervoer verplicht een ID-bewijs te kunnen tonen, vanaf dat moment accepteer ik de kopie dan niet meer.
Mag mijn dochter van 11 alleen reizen? Of moet er altijd een volwassene bij zijn?

Ofwel, uw dochter mag zonder legitimatie alleen met de trein. Mocht er twijfel zijn over de leeftijd en uw kind slaat dicht door de stress, dan kan het zijn dat wat bonkige mannen uw dochter fouilleren en er de politie bijhalen. .....
Reputatie 2
Sorry, Loes. Ik was niet duidelijk 'Flauw' was geen reactie op jouw bericht, maar op Nooduitgang. Maar hij begreep het al, geloof ik - al was hij het er niet mee eens.
(Ik kan in de mobiele modus een vorig bericht helaas niet quoten)
Dan had ik het niet goed begrepen. Bedankt voor de verduidelijking Cassanda 🙂.
@Cassandra,
Ik doe niet flauw en zeker niet in dit geval. Maak je geen zorgen over wat ik wel of niet begrijp, maar flauw? Nee. In #11 geef ik aan wat er in een grensgeval kan gebeuren op de reacties van Loes en Slidestops. Natuurlijk is het advies van Loes prima, al zie je ook dat Slidestops anders omgaat met de leeftijd. Maar licht dan even toe wat je er zo flauw aan vindt.
Badge +3
Ik had eigenlijk voordat ik de (inmiddels uitgebreide) uitleg van Loes las over kopietje legitimatie las de vraag "waarom, want anders?" dus daar is niets flauws aan lijkt me...

Vanaf welke leeftijd mag een kind wettelijk alleen reizen?

Reputatie 5

Vanaf welke leeftijd mag een kind wettelijk alleen reizen?

Vanaf een jaar of 4? https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/railrunner

Vanaf 4 jaar is een railrunner kaartje nodig in de trein. Bij een railrunner is het niet verplicht een begeleider te hebben, dus inderdaad vanaf 4 jaar heeft een kind met een railrunner (zonder begeleiding) een geldig vervoersbewijs. 

Er is echter geen enkele wettelijke regeling dit bepaald vanaf welke leeftijd een kind alleen mag reizen, net zoals dat er ook niet vanaf welke leeftijd een kind alleen naar school mag lopen, naar opa en oma mag fietsen of in de speeltuin mag spelen.  Dat is puur aan de ouder/opvoeders :)

Badge +3

Er is echter geen enkele wettelijke regeling dit bepaald vanaf welke leeftijd een kind alleen mag reizen, net zoals dat er ook niet vanaf welke leeftijd een kind alleen naar school mag lopen, naar opa en oma mag fietsen of in de speeltuin mag spelen.  Dat is puur aan de ouder/opvoeders :)

Juist… en dan niet de trein uit bij een foute incheck natuurlijk. Gaan met die banaan! :rofl:

Ergens in 2009 of zo… 

Wst het zoontje van mijn vriendin (hij was toen 4 of 5 en had een Railrunner, Kids Vrij kwam pas in april 2015) sneller een hc/mcn te vinden dan dat zijn moeder een CiCo paaltje wist te vinden… 

En mocht toen in de cabine mee van Baarn naar Utrecht (op dat traject werd het toen nog oogluikend toegelaten, soms). Wel van alle knopjes af blijven Jesse! Ja meester… :laughing:

Badge +3

Deze lijkt me nog wat te jong voor zonder begeleiding… maar vermoed zomaar dat de NS zal vragen om die foto te mogen gebruiken.
https://twitter.com/Kel_stra/status/1418848203110240257

Onze kanjer voor het eerst met de trein! Wat zit ze te genieten

Badge +3

Semi off-topic  Het bestellen van (gratis) Kids Vrij is dus kapot.

Want https://www.ns.nl/abonnementen/webshop/bestellen?product=ROSKVR (reizen op saldo voor kids) doet het niet meer.

Gratis OV-fiets (deur tot deur) hetzelfde.. https://www.ns.nl/abonnementen/webshop/bestellen?product=D2DOVF

Via https://www.ns.nl/webshop/wicket en dan nog iets in die link erbij kan ik eventueel nog jaarabonnementen Dal Voordeel, Traject Vrij of een Grensabonnement bestellen.

Bravo! Probleem is bekend maar hoe lang dat nog duurt durft niemand te voorspellen natuurlijk… :rolling_eyes:

Bij gebrek aan Kids Vrij, stuur oNS maar even een berichtje, en dan maken we een aantekening dat gekochte Railrunner kaartjes vergoed zullen worden…

Even contact opnemen omdat Kids Vrij niet lukte, en dus € 2,50 restitutie per kid met Railrunner voor 25 juli 2021.

Dat alleen voor kids die al een persoonlijke kaart met foto hadden, of vandaag besteld en binnen een week (ingangsdatum) nog niet binnen.

Vanaf 4 jaar is een railrunner kaartje nodig in de trein. Bij een railrunner is het niet verplicht een begeleider te hebben, dus inderdaad vanaf 4 jaar heeft een kind met een railrunner (zonder begeleiding) een geldig vervoersbewijs. 

Bedankt voor de reactie mar87Ik kan er wat mee!

Reageer