Naar Eijsden met Weekend Vrij abonnement | NS Community
beantwoord

Naar Eijsden met Weekend Vrij abonnement

  • 3 October 2015
  • 8 reacties
  • 1442 Bekeken

Ik wil in het weekend van Eindhoven naar Eijsden. Met m'n Weekend Vrij kom ik in elk geval gratis tot aan Maastricht, daarna kan ik met NMBS het laatste stukje naar Eijsden doen. De vraag is alleen: hoe?

Scenario 1: Inchecken bij NS in Eindhoven, uitchecken bij NS in Maastricht, opnieuw inchecken bij NS in Maastricht, opnieuw uitchecken in Eijsden. Klinkt in eerste instantie logisch omdat het een andere vervoerder is, maar voor zover ik weet zijn er geen aparte incheckpalen voor ritten met NMBS binnen Nederland. Dat betekent dus uitchecken bij NS-paal in Maastricht, weer inchecken bij diezelfde NS-paal, en dan in Eijsden ook weer bij NS uitchecken.

Scenario 2: Inchecken in Eindhoven en pas weer uitchecken in Eijsden, daar het toch allemaal binnen Nederland is en er geen NMBS-palen zijn. Maar betaal ik dan de volle mep voor het traject Eindhoven–Eijsden (dat wordt duur 'gratis reizen'), betaal ik alleen voor Maastricht–Eijsden, of reis ik dan toch gewoon het hele traject gratis?

Ik ben uren bezig geweest om een antwoord te vinden, maar heb zoveel tegenstrijdige antwoorden gevonden dat Maastricht–Eijsden waarschijnlijk het meest verwarrende traject in Limburg is...
icon

Beste antwoord door John de Jong 4 October 2015, 10:22

Bekijk origineel

8 reacties

U checkt in in Eindhoven bij vertrek en u checkt uit in Eijsden bij aankomst. Hoewel de NMBS de rit uitvoert betreft dit voor u een rit met de NS. in Eijsden zijn NS ov chippalen omdat de vervoerder hier de NS is waarbij NMBS de rit uitvoerd. De reis is voor u dus gratis
Reputatie 1
Badge
In DIT geval maakt het dus niet uit wie de treintjes rijdt, want het is NL-grondgebied en verantwoording van NS-zoals in het verleden ELKE INTernationale trein precies van/tot de grens onder verantwoording van dat land viel-maakt niet uit hoeveel en welke treinen/rijtuigen er in zitten.
Dito voor vergelijkbare eindjes van Enschede ri. DE, Heerlen ri. DE-en ARRIVA biedt zelfs de extra service tot tot Leer/DE geheel met NL-kaarten kan worden gereisd.
Klinkt logisch, OgreRail, maar volgens de tabel op de site van NS is m'n Weekend Vrij abonnement niet geldig op het traject Maastricht–Eijsden omdat het een internationale trein is. Dat zou dan toch betekenen dat ik in Maastricht moet uitchecken en opnieuw moet inchecken zodat ik voor het laatste stukje gewoon betaal.

http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/voorwaarden-en-folders/geldigheid-van-vervoerbewijzen.html
Reputatie 7
Badge +4
Ogrerail heeft volkomen gelijk. Het feit dat de NMBS deze lijn rijdt, maakt niet uit. U checkt gewoon uit in Eijsden en dat gaat zonder problemen. Waarom de denkt u dat NS daar een paaltje heeft staan 😉? NS vermeldt de NMBS niet omdat je dan weer types krijgt die 'denken' dat je er ook in België met de NMBS treinen mogen rijden als ze in het bezit zijn van een abonnement als het uwe, dan wel een dagkaart.

Maar met de NMBS trein naar Eijsden v.v. mag gewoon met Weekendvrij net als naar Glanerbrug met DB. Bedenk dat inwoners van Eijsden ook dezelfde rechten moeten hebben om in Nederland te kunnen reizen.

Ik reis het regelmatig om daar te gaan wandelen, het is absoluut geen probleem. NS heeft het hier op het forum ook bevestigd. U mag naar elk station in Nederland. En Eijsden ligt toch echt in ons land. Reist u verder dan moet u vanaf de grens naar Visé en verder wel betalen.
Reputatie 4
Badge
Die tabel klopt niet. Er zou moeten staan Eijsden - Nederlandse grens (en niet Maastricht - Nederlandse grens). Misschien kan dit aangepast worden?

Ook het station Maastricht Randwyck dat ook tussen Maastricht en de grens ligt, kun je gewoon met de Nederlandse vervoersbewijzen bereiken.
Op Eijsden staan paaltjes van NS waar u kunt uitchecken.

zie ook:
https://forum.ns.nl/de-trein-11/maastricht-naar-maastricht-randwyck-belgische-nmbs-trein-ov-chipkaart-10177

Zelfs als u met Weekend vrij in Maastricht zou uitchecken bij NS, en vervolgens weer in Maastricht zou inchecken (bij NS) en uitchecken (bij NS) in Eijsden, dan reist u nog steeds gratis. Het is met uw abonnement (gedurende het weekeinde) niet eens mogelijk om te betalen voor dat traject.
Reputatie 1

Ik wil met mijn weekend-vrij abo van Nijmegen-goffert naar Eijsden.

Als je deze reis in de App zoekt krijg je toch echt te zien dat je in Maastricht moet uitchecken bij NS en bij de NMBS moet inchecken.…

Is de App dan fout? 

Nu is de forum post al 5 jaar oud, dus wie weet aangepast.

NS HELP?!? 

Reputatie 7
Badge +4

Het is een fout in de aanduiding. De computer geeft automatisch aan dat er omgecheckt moet worden bij het wisselen van vervoerder. Het hoeft echter helemaal niet. U checkt in Goffert in en in Eijsden uit. 

 

Het is volslagen onzin dat u in Maastricht moet uit- en inchecken, ook al staat het er. Op Eijsden staan gewoon NS-paaltjes, de dienst wordt echter gereden door een andere vervoerder dan NS, namelijk door de NMBS, de Belgische spoorwegen. 

 

U checkt in Goffert bij NS en in Eijsden ook uit bij NS, niks aan de hand. U hoeft ook niet extra te betalen met Weekendvrij in deze Belgische trein. Het is een Nederlands traject.

 

Ja, het staat fout in de app en dat al heel lang. Zie verder mijn posting hierboven van vijf jaar oud.  Prettige reis!

Reputatie 1

Ok Thom, bedankt voor de bevestiging/verduidelijking. 

 

 

Reageer