beantwoord

nadeel flex tov klassiek altijd vrij?

• 15 september 2020
  • 12 reacties
  • 149 Bekeken

Kan iemand mij vertellen wat het nadeel is als je wisselt van het klassieke altijd vrij naar het flex altijd vrij abonnement? Kreeg net bericht dat mijn klassieke abonnement per 1 november ook 351 euro gaat kosten. Of is dat omdat ik verplicht naar flex wordt overgeheveld en daarmee meer ga betalen dan de 346 nu?

icon

Beste antwoord door Denice NS 15 september 2020, 11:33

Qua gebruik is het NS Flex Altijd Vrij hetzelfde. Je reist nog steeds vrij wanneer je met de trein reist. Wanneer je met de bus, tram en metro gaat reizen dan heb je, wanneer je NS Flex gebruikt, geen saldo meer nodig op je kaart. Die ritten worden achteraf berekend en van je rekening afgeschreven. Als je een regionaal kortingsabonnement hebt, voor bijvoorbeeld het reizen met de bus, dan is het belangrijk dat je via onze Klantenservice het Bus/Tram/Metro-gedeelte van NS Flex laat uitzetten. NS Flex heeft op de kaart namelijk voorrang op regionale abonnementen. Heb je verder geen regionaal abonnement op de kaart, dan kan je dus met NS Flex Altijd Vrij vrij reizen in de trein en reis je op rekening in de bus, tram en metro. Na een looptijd van minimaal een maand kan je het NS Flex Altijd Vrij op elk gewenst moment wijzigen/opzeggen :smile:

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik weet is het enige nadeel dat je omgerekend per maand €5 meer betaalt voor het abonnement. Daar staat tegenover dat je per maand kunt opzeggen/wijzigen.

Dankjewel iMark Koploper !

Weet je waarom mijn klassieke abonnement ook 5 euro omhoog gaat? Dan kan ik dus beter het flex abonnement nemen. Wat kennelijk niet automatisch gaat.

Abonnement:

Altijd Vrij, 2e klas

Informatie over uw doorlopende NS-abonnement 
Voor het komende jaar (van 1 november 2020 tot en met 31 oktober 2021) gelden voor u de volgende tarieven en voorwaarden:

Betaalwijze:

Maandelijks via automatische incasso

Prijs hoofdabonnement:

€ 351,00 per maand

De prijzen van de abonnementen stijgen, tot nu toe, elk jaar. De tarieven wijzigen op 1 januari van elk jaar en zijn op jouw abonnement van toepassing op het moment dat deze verlengd zal worden. In jouw geval passen we dus de tariefwijziging die op 1 januari 2020 is ingevoerd toe vanaf 1 november, de verlengdatum. Dan betaal je dus tot 1 november 2021 € 351 per maand. Op 1 januari 2021 zal er opnieuw een tariefwijziging zijn en betaal je vanaf 1 november 2021 dus weer een ander tarief betalen voor je abonnement. 

Dankjewel Denise. Wordt mijn abonnement nu per 1/11 automatisch flex altijd vrij?

Denice, sorry.

Je blijft je abonnement in de huidige vorm houden :smile: . Als je toch wilt overstappen naar NS Flex kan dit via onze website.

Dat is dan, als ik het goed begrijp, een switch zonder dat er ook maar 1 nadeel aan vastzit. Klopt dat?

Qua gebruik is het NS Flex Altijd Vrij hetzelfde. Je reist nog steeds vrij wanneer je met de trein reist. Wanneer je met de bus, tram en metro gaat reizen dan heb je, wanneer je NS Flex gebruikt, geen saldo meer nodig op je kaart. Die ritten worden achteraf berekend en van je rekening afgeschreven. Als je een regionaal kortingsabonnement hebt, voor bijvoorbeeld het reizen met de bus, dan is het belangrijk dat je via onze Klantenservice het Bus/Tram/Metro-gedeelte van NS Flex laat uitzetten. NS Flex heeft op de kaart namelijk voorrang op regionale abonnementen. Heb je verder geen regionaal abonnement op de kaart, dan kan je dus met NS Flex Altijd Vrij vrij reizen in de trein en reis je op rekening in de bus, tram en metro. Na een looptijd van minimaal een maand kan je het NS Flex Altijd Vrij op elk gewenst moment wijzigen/opzeggen :smile:

Badge +3

Er zijn nog wel wat subtiele verschillen. Zo is het bij het klassieke Altijd Vrij-abonnement mogelijk om tegen een vast bedrag eerste klas te mogen reizen, bijvoorbeeld 5 euro in het weekend. Bij NS Flex Altijd Vrij betaalt u altijd een vast percentage van de ritprijs daarvoor. Als u regelmatig upgradet naar de eerste klas, dan kan dat een belangrijke factor zijn om rekening mee te houden.

Ook zijn bijabonnementen niet mogelijk bij NS Flex.

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste zou ik geen subtiel verschil noemen maar een heel groot verschil. Zeker voor forensen de van het OV gebruik maken voor voor- en/of natransport. Ik was dit vergeten te noemen in mijn eerste reactie in dit topic.

Reputatie 7
Badge +3

Momenteel zijn bijabonnementen inderdaad niet mogelijk. NS heeft wel aangegeven dat er andere voordelige mogelijkheden komen. Of dat wordt in ieder geval onderzocht. De huidige bijabonnementen worden per januari 2021 afgeschaft dus daar is nog maar beperkte tijd gebruik van te maken. 

Het besluit wijziging abonnementen zegt er dit over:

Wat me hier in opvalt is dat er wordt gesproken over jonge gezinsleden. Gaat het dan niet voor een partner gelden?

Badge +3

Er zijn voordelen en nadelen aan Flex. De 1e klas upgrade voor een dag is al genoemd, en sommige kortingsabonnementen voor bus/tram/metro en regionale treinen gaan niet goed samen met Flex (Arriva Noord/Oost bijvoorbeeld, waar je ook in de middagspits korting krijgt in de trein). Dan moet je al snel met 2 kaarten gaan werken, of de BTM component van Flex laten verwijderen zodat je voor bus/tram/metro weer saldo nodig hebt.

Het grote voordeel van Flex bij Altijd Vrij is dat je een boel geld kunt besparen tijdens vakanties. Dan zet je je abonnement gewoon op Flex Basis (of iets anders, bijv. Weekend Vrij) en zodra je weer aan het werk gaat zet je Altijd Vrij weer aan.

De prijs van €351 is gewoon de prijs bij een verlenging/overstap in 2020, dat heeft niets met Flex te maken. Per 2021 gaat iedereen met Altijd Vrij over naar Flex dus in principe hoef je niets te doen, tenzij je nog herfstvakantie of kerstvakantie hebt, dan is het handig om op dat moment over te stappen naar Flex, bespaart je zomaar tot €80 per week dat je Altijd Vrij niet nodig hebt.

Een overstap naar Flex Basis is kosteloos, ook al wordt er soms vermeld dat er €10 administratie/inschrijfkosten zijn. Die zijn er niet want je bent al klant.

Reageer