beantwoord

negatieve kredietcheck

Hallo ,

Ik had een ns flex abonnement gekocht maar door een probleem dat ik heb gekregen had ik betaalachterstandingen.

Ik heb alles terugbetaald, heb maar facturen gekregen van ns en van bos incasso en toen heb ik na een kleine periode alles terugbetaald. Toen heb ik contact opgenomen met ns flex hulpdesk en ze hebben aan mij gezegd dat na een periode van zes maanden konde ik een nieuwe abonnement hebben maar dan op een nieuwe ov chipkaart.

Toen heb ik na zes maanden geprobeerd maar krijg ik een melding van dat ik een negatieve kredietcheck heb ,

Ik heb contact opgenomen met ns en ze hebben gezegd dat ik contact moet opnemen met focum.

Maar ik snap dit helemaal niet omdat, ik wil me gegevens verwijderden vanuit het systeem van focum en een nieuwe ns flex abonnement hebben. Graag hulp? Iemand? 

Bedankt

icon

Beste antwoord door Thom 24 mei 2021, 21:49

Het is hier een reizigersforum en we kunnen niet bij welke administratieve gegevens dan ook. U zult inderdaad met Focum contact op moeten nemen. NS geeft geen Flexabonnement, waarbij u in zekere zin reist op krediet, af als de klant volgens Focum niet kredietwaardig is.

Wij kunnen daar vanaf dit forum niets aan veranderen.

Mogelijk bent u geholpen met een Dalvoordeelabonnement. Dat krijgt u altijd, u betaalt dan de 60 euro vooruit voor een jaar en reist op saldo. Dan heeft u in ieder geval nog korting tijdens de daluren. U kunt dan nog reizen zonder altijd het normale of volle tarief te moeten betalen.

Mocht het zo zijn dat u voor de tweede keer een Flexabonnement is opgezegd wegens wanbetaling, dan wordt een nieuw abonnement met betaling achteraf niet meer verstrekt. Het is niet automatisch zo dat er geen negatieve kredietcheck meer zal kunnen zijn als een eerdere achterstand betaald is. Verder kunnen  te late betalingen elders een rol spelen.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is hier een reizigersforum en we kunnen niet bij welke administratieve gegevens dan ook. U zult inderdaad met Focum contact op moeten nemen. NS geeft geen Flexabonnement, waarbij u in zekere zin reist op krediet, af als de klant volgens Focum niet kredietwaardig is.

Wij kunnen daar vanaf dit forum niets aan veranderen.

Mogelijk bent u geholpen met een Dalvoordeelabonnement. Dat krijgt u altijd, u betaalt dan de 60 euro vooruit voor een jaar en reist op saldo. Dan heeft u in ieder geval nog korting tijdens de daluren. U kunt dan nog reizen zonder altijd het normale of volle tarief te moeten betalen.

Mocht het zo zijn dat u voor de tweede keer een Flexabonnement is opgezegd wegens wanbetaling, dan wordt een nieuw abonnement met betaling achteraf niet meer verstrekt. Het is niet automatisch zo dat er geen negatieve kredietcheck meer zal kunnen zijn als een eerdere achterstand betaald is. Verder kunnen  te late betalingen elders een rol spelen.

Erg vervelend dat het afsluiten van een nieuw abonnement niet lukt, Zainabh.

Wanneer je niet door de kredietcheck heen komt dien je contact op te nemen met Focum. Zolang er bij Focum een betaalachterstand bij NS (of ergens anders) bekend staat, zal je niet door de kredietcheck heenkomen ben ik bang.

Hallo! 

Nu heb ik zelf ook een vraag over een NS flex abonnement. 3 weken geleden heb ik geprobeerd een NS Flex abonnement af te sluiten, maar helaas kom ik niet in aanmerking i.v.m. de kredietcheck die hiervoor plaats vindt. Inmiddels heb ik al contact gehad met Focum via de mail. Waarin is vertelt dat er geen gegevens over mij te vinden is. Vandaag om 22:00 ( net dus ) heb ik weer geprobeerd om een NS Flex abonnement aan te vragen en het kan nog steeds niet.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Met vriendelijke groet,

Lisa Ardjoen

Reputatie 7
Badge +4

Zoals hier boven al staat: wij kunnen op het reizigersforum niets voor u oplossen. Als NS weigert, dan is dat op basis van gegevens die niet toegankelijk zijn voor ons. U kunt zich hooguit afvragen waardoor die negatieve kredietscheck is ontstaan en de enige die daar een antwoord op kan geven bent u.

Achterstallige betalingen of schulden zijn meestal de boosdoener. Ook de mobiele telefoonabonnementen  leveren nog wel eens negatieve beoordelingen op. Maar nogmaals, dat is aan u om te bepalen wat het zou kunnen zijn en hoe het met deze crediteuren op te lossen is.

Wij kunnen niets voor u betekenen. Mogelijk is een abonnement op saldo een optie, dat is echter alleen Dalvoordeel in de praktijk.

Badge +3

Dat je na een betalingsachterstand bij de NS zelf vervolgens zes maanden geen abonnement op krediet kunt krijgen is op zich wel logisch.

Maar dat de NS je kredietwaardigheid nog steeds in eerste instantie door vage/discutabele clubjes zoals Focum laat bepalen (via een snelle online check) is te gek voor woorden.

Je zult maar een huisgenoot (zelfde adres dus) hebben die ooit een betalingsachterstand heeft gehad, of juist verhuisd zijn naar een adres waarvan Focum weet dat daar ooit betalingsproblemen waren.

Dat jij als persoon helemaal niet bij ze bekend bent maakt niet uit, het ‘systeem’ van de NS zegt NEE en zoek het maar uit (of geef een ander woonadres op, daar wordt niet op gecontroleerd verder).

Om je gegevens bij Focum in te kunnen zien (en laten verwijderen, daar heb je gewoon recht op!) moet je door allerlei hoepels, ook al heb je nooit echte schulden/betalingsachterstanden hebt gehad maar wellicht ooit een incassobureau achter je aan gehad voor een incasso van 4 euro voor een receptje van je apotheek of zo (eigen ervaring), waarvan je dacht dat het wel vergoed zou worden door je zorgverzekeraar maar de herinneringsmailtjes van de apotheek gestuurd werden naar een adres dat ik al heel lang niet meer gebruikte…

Dat wordt dan (ineens weten ze je wel te vinden!) graag 4+40 euro incassokosten. Oke, excuses mijn fout, en (onder protest) hier heb je je geld en daarmee klaar? Nee, Focum ‘weet’ vervolgens blijkbaar (hoe dan?) dat die situatie ooit bestaan heeft en zet een vinkje bij je naam/adres. Schimmig gedoe, al dat doorverkopen van informatie die vaak onjuist is of totaal nergens op slaat (dat was ik niet maar een huisgenoot).

Zodra je dan NS Flex zou willen (als nieuwe klant) heb je een probleem… dat ene vinkje!

NS: “Hoi Focum, is Robert B geboren datum X wonende te Eindhoven adres Y wel kredietwaardig?” “Nee beste ‘partner’ NS, volgens onze basis-info niet (en waarom precies niet vertellen we jullie tegen betaling!), maar enorm bedankt dat we nu ook een geboortedatum van die Robert hebben!” En heeft die gozer toevallig ooit te laat bij jullie betaald? Laat maar weten dan zetten we dat in zijn dossier erbij en krijgen jullie weer wat geld van ons als dank voor de info (of zoiets)...

Beter zou het zijn als de NS zich gewoon houdt aan registraties van het BKR en eventueel je NAW gegevens (waar woon je echt?) controleert. Maar dat zal dan wel weer niet mogen, want je BSN hoeven ze natuurljk niet te weten dus waar je echt woont zal altijd een gok blijven.

Zie ook hier… hoe je die suffe Focum kredietcheck eventueel (totaal legaal, niet over community huisregels beginnen dus) zou kunnen omzeilen. :sleeping:

Badge +3

Speciaal uitgelicht uit het topic dat ik in mijn vorige reactie noemde, https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst (kwartiertje leesvoer).

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B

Je kunt bedrijven moeilijk kwalijk nemen dat ze niet op krediet willen leveren aan mensen die in het verleden al elders schulden hebben gemaakt en die vaak ook nooit meer afbetaald hebben (schuldsanering, categorisch weigeren te betalen, zzp'er die zich failliet laat verklaren, etc). 

Maatwerk is daarbij sinds de privacywetgeving niet meer mogelijk omdat bedrijven niet mogen nagaan of ze van doen hebben met iemand die één keer vergeten is te betalen of met een calculerende, notoire  wanbetaler. En dan is het dus maar het zekere voor het onzekere. 

Reputatie 6

Maar je mag ook niet het slachtoffer worden van waar je woont de buurt of de woning.

En dat is wat deze bedrijven ook in calculeren BKR kan ik begrijpen ook van de NS maar Focum is wat anders die combineert zaken die niet te combineren zijn.

Het wordt hoog tijd dat de de controlerende instantie van de overheid bij deze bedrijven ingrijpt en helemaal niet dat de NS van zulke bedrijven gebruik maakt als door de overheid gesubsidieerd bedrijf

Maar ja de overheid gaat zelf in de fout zie wat er de laatste tijd boven water komt.

Reputatie 7
Badge +3

Maar je mag ook niet het slachtoffer worden van waar je woont de buurt of de woning.

Vaak wordt er onder een hoedje gespeeld door mensen op hetzelfde adres. Als de een geen krediet meer kan krijgen wordt het op de naam van een ander aangevraagd. De vindingrijkheid van fraudeurs is veel groter dan u denkt, ik vermoed dat u niet snapt hoe zaken in dat soort kringen werken.

Het wordt hoog tijd dat de de controlerende instantie van de overheid bij deze bedrijven ingrijpt en helemaal niet dat de NS van zulke bedrijven gebruik maakt als door de overheid gesubsidieerd bedrijf

En wat is uw alternatief? Iedereen weer vooraf betalen? Of moet de belastingbetaler maar voor de stroppen opdraaien.

Reputatie 6

De NS verandert de spelregels en gaat over tot flexibel en die moet zich dan ook flexibel  gedragen en dan maar abonnementen waar je kan kiezen vooraf of achteraf betalen en dat voor alle abonnementen.

Willen ze dat niet dan moeten ze zelf het risico dragen.

De belastingbetaler draait voor al op voor fouten van de laatste kabinetten.

Reputatie 7
Badge +3

De NS verandert de spelregels en gaat over tot flexibel en die moet zich dan ook flexibel  gedragen en dan maar abonnementen waar je kan kiezen vooraf of achteraf betalen en dat voor alle abonnementen.

Willen ze dat niet dan moeten ze zelf het risico dragen.

NS moet niets en mag net als ieder ander bedrijf zelf bepalen hoe ze met kredietrisico's omgaan. Bedrijven zijn immers niet verplicht zich te laten beroven. Als NS na wanbetaling iemand geen krediet meer wil verstrekken zijn ze daar juridisch volledig vrij in.

Overigens is reizen op krediet afgedwongen door de reizigersclubs en de politiek. Het was niet het idee van de vervoerders.

Reputatie 6

Maar alleen wordt dit op voorhand bepaald en zit je al in het verdachten bankje konden wij dat maar met Rutte cs. 

Buiten dat de NS kan beiden doen met keuzemogelijkheid dan hebben ze de vrijheid iemand met risico te weigeren voor flexibel.

En de keuze de meeste abonnementen aleen flexibel te maken is een keuze van de NS en sluit dus mensen uit

Badge +3

Vaak wordt er onder een hoedje gespeeld door mensen op hetzelfde adres. Als de een geen krediet meer kan krijgen wordt het op de naam van een ander aangevraagd. De vindingrijkheid van fraudeurs is veel groter dan u denkt, ik vermoed dat u niet snapt hoe zaken in dat soort kringen werken.

Dus jij vindt het terecht dat je NEE krijgt als je op een adres woont waar iemand anders dan jij ooit een betalingsachterstand heeft gehad (als die info toevallig bij Focum beland is), maar waarbij Focum jou als persoon helemaal niet ‘kent’? Op naam van een ander aanvragen is bij een NS abonnement trouwens niet aan de orde, tenzij het voor een minderjarige is.

Wat mij zo steekt (ook al is het allemaal niet op mij van toepassing) is hoe terecht het dan is dat als je met een historie die een NEE zou moeten opleveren uit arren moede maar een ander adres opgeeft (van je ouders of je werk of zo), en je vervolgens fluitend door de kredietcheck komt?

Want ja, dat adres is ‘schoon’ en Robert kennen we verder helemaal niet. Dan ben je ook klaar, heb je je Flex abonnement en wijzigt daarna je adres naar het juiste.

Met de beste bedoelingen lukt het dus soms niet, maar als je een beetje creatief bent (dat mag je fraude noemen) gaat het prima. Of inderdaad een abonnement op saldo bestellen en dat vervolgens zonder Focum kredietcheck kunnen verflexen, voor zover daar nog geen stokje voor gestoken is. Bij mijn weten wordt daarvoor namelijk alleen een interne check gedaan (die zes maanden na een betalingstraject dat uit handen gegeven is aan een incassobureau), maar goed bij een nieuwe aanvraag incl. nieuwe ov-chipkaart zal Focum wel weer in beeld komen? :thinking:

Controle oke, maar heel die willekeur en schimmigheid moet stoppen. Dus ga als respectabel bedrijf graag alleen in zee met betrouwbare partijen zoals het BKR (en eventueel GBA voor je adres, als dat een optie is voor een ‘kredietverstrekker' zoals de NS).

Ik ga het niet proberen (heb al genoeg accounts), maar goede kans dat een postbusnummer ook als adres wordt geaccepteerd.

Reputatie 7
Badge +3

Maar het is toch vreemd dat de persoon die hier gister een reactie over geplaatst heeft contact heeft gehad met Focum en van Focum te horen kreeg dat zij geen gegevens over haar hadden. Aan de hand van welke gegevens besluit NS dan dat deze persoon niet door de kredietcheck komt? Mogelijk niet die van Focum, want die hebben geen gegevens.

Badge +3

Ik heb ooit uit nieuwsgierigheid geprobeerd om te achterhalen wat Focum allemaal van mij weet, en natuurlijk hoe ze daar aan gekomen zijn.

Dan moet je een kopie van een ID opsturen, en daar stopte het voor mij want ik vertrouw ze voor geen meter.

Maar goed, het kan dus best zijn dat Focum via mail of telefoon wél basis-informatie geeft (een simpele ja of nee) als je ze -eventueel tegen betaling of als betalende klant- vraagt of persoon X (adres Y, geboortedatum Z eventueel) bij hen bekend is. Dat zou ik nog schandaliger vinden.

Kom je bij een ‘nee, jou kennen we niet’ inderaad uit bij een andere check die de NS doet, bijvoorbeeld een intern bestand met adressen waar ooit een betaling overgedragen is aan een incassobureau (en dus 6 maanden geen Flex voor jou)… :rolling_eyes:  Niet zo vreemd natuurlijk als de NS daarvoor naar Focum verwijst, want die info zou natuurlijk door de NS al lang aan Focum ‘verkocht' moeten zijn… 

Op jouw verzoek zou een club als Focum alle aan jou gerelateerde gegevens direct moeten verwijderen volgens mij (AVG/GDPR). Je bent ten eerste geen klant van ze en ze hebben geen vordering op jou waarvoor jouw gegevens 45 maanden bewaard zouden moeten worden.

Reputatie 6

Dat wordt goed uitgelegd in het artikel van de groene waar Robert B. De link van plaatste gisteren.

Badge +3

Dat wordt goed uitgelegd in het artikel van de groene waar Robert B. De link van plaatste gisteren.

Tja, uit dat artikel:

Voor overtreding van de informatieplicht kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen tot 820.000 euro per geval. Databedrijf Experian gaat niet in op vragen over hun schending van de privacywet. Volgens Focum en EDR wordt de informatieplicht aan burgers in haar contracten verschoven naar de koper van de data.

Dan is het dus de (informatie)plicht van de NS om jou die gegevens te verstrekken (ongevraagd zelfs, maar zeker op verzoek!)…

Maar zij zeggen vrolijk “Wij hebben geen flauw idee, neem maar contact op met Focum!”

Kastje, muur, snel mee stoppen! :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +4

Het wordt tijd dat er wat duidelijkheid wordt verstrekt over de werkwijze van Focum en het aandeel van NS daarin. Zeker als blijkt dat de informatie niet correct en volledig is. En daar lijkt het al met al wel eens op.

Aan de andere kant zien we helaas dat mensen het betalen van rekeningen toch wel erg makkelijk opvatten en dan is een negatieve kredietcheck een logisch gevolg. Dat is natuurliujk altijd de schuld van een ander. Het is niet verstandig geld te lenen aan mensen die slecht zijn van betalen. Daar draaien uiteindelijk de betalende reizigers voor op. Het geld moet ergens vandaan komen en dat is niet bij de wanbetaler,

Reageer