beantwoord

Niet inchecken en wel inchecken met trajectkaart

In de mail vandaag werd mij gezegd:
'U heeft echter een Jaartrajectkaart waarmee u niet dient in en uit te checken bij NS en de andere treinvervoerders om te voorkomen dat er onterecht saldo wordt afgeschreven.'
Maar ook:
'Mocht u tijdens uw reis een in werking gesteld poortje van NS tegenkomen, dan kunt u uw Jaartrajectkaart gebruiken als ‘sleutel’ om het poortje te openen. Er wordt geen saldo afgeschreven. '
Wordt er nu wel of geen saldo afgeschreven bij het in-en uitchecken bij poortjes?
En wat als ik moet inchecken vanwege een poortje op het startstation, maar er geen poortje staat op het eindstation?
icon

Beste antwoord door Hendrik 20 juni 2014, 11:47

Met een Jaartrajectkaart (een 'oud' abonnement dus) hoef je niet elke reis op het beginstation in te checken en op het eindstation uit te checken. Mocht je echter (hetzij op het beginstation, hetzij op het eindstation) te maken hebben met gesloten poortjes, dan kun je de Jaartrajectkaart gebruiken om de poortjes te openen. Als er poortjes op het beginstation staan, maar niet op het eindstation, hoef je alleen op het beginstation je Jaartrajectkaart voor de kaartlezer te houden. Er wordt GEEN saldo afgeschreven.
Bekijk origineel

10 reacties

Badge
Met een Jaartrajectkaart (een 'oud' abonnement dus) hoef je niet elke reis op het beginstation in te checken en op het eindstation uit te checken. Mocht je echter (hetzij op het beginstation, hetzij op het eindstation) te maken hebben met gesloten poortjes, dan kun je de Jaartrajectkaart gebruiken om de poortjes te openen. Als er poortjes op het beginstation staan, maar niet op het eindstation, hoef je alleen op het beginstation je Jaartrajectkaart voor de kaartlezer te houden. Er wordt GEEN saldo afgeschreven.
Hoi cspook, welkom op het NS Serviceforum. Met de "oude" jaartrajectkaart hoef je inderdaad niet in en uit te checken. Er zijn echter een aantal stations die alleen toegankelijk zijn door de ov-chipkaart voor de lezer bij een poortje te houden (klik hier), hier moet je wel even inchecken. Zoals Hendrik al aangeeft, hoef je dan op station van aankomst niet uit te checken als hier geen poortjes zijn. Er wordt per slot van rekening geen saldo afgeschreven. Hopelijk heb ik je hiermee kunnen helpen. 🙂 Je topic is verplaatst naar "Abonnementen", zodat ook anderen je topic beter kunnen terugvinden.

Groet,
Stephan
Reputatie 2
Onderstaand namelijk wat er gebeurd, ik mag het niet zeggen, maar doe het toch:

Als je met je JTK IN- en UIT-checked buiten je traject, zegt de Chippaal:
"Check-IN: OK: Fijne Reis" en [i]Check-OUT: OK: kosten €0,00 euro"[i]

Ik heb een aantal keer zo gereisd, en niets gehoord. Het mag eigenlijk niet, maar ja, met Automatisch Opladen die je ook gebruikt voor Bus/Tram/Metro heb je dat niet in de gaten en geen conducteur die er wat van zei, totdat ik zelf merkte dat er iets niet klopte.

Ik had nooit een schrijven ontvangen, tot 2 maanden geleden.

De JTK fungeert bij NS als sleutelkaart bij gesloten poortjes. De rest van de Chipkaart doet het dus gewoon wel, bij de rest van de vervoerders.
Lekker slim....
Reputatie 1
het klopt inderdaad incidenteel ben ik ze hier(aan de balie) ook tegengekomen.
Op onverklaarbare wijze kan er,buiten het afgekochte traject, in- en uitgeckeckd worden..
Reputatie 1
Het is me duidelijk dat het openen van de poortjes niets doet met het saldo. Het was echter ook altijd zo dat inchecken zonder uit te checken na een aantal maal (10x?) leidde to een blokkering van de kaart.

Op mijn traject gaan aan 1 kant (Rotterdam) nu langzaamaan de poortjes dicht, terwijl aan de andere kant voor mij helemaal geen poortjes zijn. Ik ga nu dus vaker inchecken (Poortje openen) zonder uitchecken na die reis.
Weet iemand of ik dit straffeloos kan blijven doen zonder blokkade van mijn kaart?
Badge
Dat kunt u gewoon blijven doen. Een 'oude' jaartrajectkaart wordt niet geblokkeerd als u een bepaald aantal keer wel incheckt, maar niet uitcheckt.
Reputatie 3
Badge
Het poortje openen met uw trajectkaart is niet 'inchecken' (en vereist dus ook geen uitchecken). En dus kunt u dat inderdaad onbeperkt blijven doen, zolang uw kaart geldig is. . .
Reputatie 3
Badge
Dat kunt u gewoon blijven doen. Een 'oude' jaartrajectkaart wordt niet geblokkeerd als u een bepaald aantal keer wel incheckt, maar niet uitcheckt.

Meer precies: u KUNT met uw trajectkaart niet inchecken (en dus kunt u ook niet 'vergeten' uit te checken) bij NS. Het poortje openen is geen incheck, dus van blokkeren is geen sprake.
Dag duinsel, de gegeven antwoorden door de andere gebruikers op jouw vraag zijn juist. Als je je jaartrajectkaart gebruikt om het poortje te openen, geldt dit niet als "inchecken" maar meer als een soort toegangspas. Uitchecken is niet nodig als een station geen gesloten poortjes heeft, en je kaart zal niet na verloop van tijd geblokkeerd worden.
Badge

Meer precies: u KUNT met uw trajectkaart niet inchecken (en dus kunt u ook niet 'vergeten' uit te checken) bij NS. Het poortje openen is geen incheck, dus van blokkeren is geen sprake.

Dank voor deze precisering! Ik omschreef het inderdaad niet zo nauwkeurig...

Reageer