beantwoord

Niet inchecken met Dal Voordeel door saldo

• 4 April 2014
  • 5 reacties
  • 387 Bekeken

Ik heb een dal uren abonnement op mijn ov chip kaart gezet. Nu is het geval zo dat ik onderbewindvoering sta en daardoor niet kan inchecken met mijn chipkaart omdat dit voor mij niet te betalen is en de bewindvoerder het ook niet wil betalen. Nu koop ik dus losse kaartjes, maar volgens de controleurs is dit niet volgens de regels. Ik moet een soort van bewijs hebben dat ik mijn ov chip kaart niet kan opladen anders kunnen ze me een boete geven. Wat voor bewijs moet dit dan wel niet zijn?
icon

Beste antwoord door Bart NS 4 April 2014, 11:52

Bekijk origineel

5 reacties

Beste tedruk1984,

Leuk dat je je vraag stelt via ons Serviceforum. Ik heb je topic verplaatst naar 'abonnementen', zodat je vraag goed te vinden is. Om die reden heb ik ook de titel aangepast. Met het Dal Voordeel abonnement is het inderdaad nodig, dat je in- en uitcheckt. Zonder dit checken, kan je niet met korting reizen. Ik begrijp dat het voor jou niet altijd mogelijk zal zijn om saldo te laden. Het bewijs waar je om vraagt, is bij mij niet bekend. Wellicht kan het rijdend personeel op ons forum daar iets over zeggen. Ik heb wellicht wel een alternatief voor je. De Klantenservice OV-chipkaart biedt diverse opties om saldo op de kaart te hebben, zonder fysiek bij een automaat te betalen.

1) Je bewindvoerder zou via Ideal online saldo kunnen bestellen, die je vervolgens bij een automaat op je OV-chipkaart kan laden. Meer informatie daarover kan je hier vinden.

2) Je bewindvoerder zou een machtiging kunnen geven voor automatisch opladen. Op die manier wordt je OV-chipkaart standaard met een bepaald bedrag opgeladen, indien je saldo onder de € 5,00 komt. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een standaardbedrag van € 10,00, zodat je altijd kan inchecken. Informatie over automatisch opladen, vind je hier.

Ik hoop dat je met deze opties uit de voeten kan.
Groet, Bart
Er bestaan verschillende abonnementen waarmee je in de daluren met korting kunt reizen, zoals Dal Voordeel, Dal Vrij.

Helaas mag je met deze abonnementen niet in combinatie met papieren vervoersbewijzen reizen.
U bent bij die abonnementen verplicht om altijd in- en uit te checken.
De conducteurs hebben u dus wel het juiste verhaal verteld.

Totdat u een conducteur tegen komt die strikt volgens de regels werkt, dan zou het u een boete kunnen opleveren van €35,00.

En of u die reis nou maakt met een papieren kaartje (wat dus niet mag) of met de OV-chipkaart, de prijs blijft hetzelfde.

Ik denk dat die conducteur een verklaring bedoelde waaruit blijkt dat u daadwerkelijk onder het bewind staat. Maar of dat op zich voldoende is, durf ik niet te zeggen.
Hopelijk reageert vandaag ook nog een conducteur, zodat daarover meer duidelijkheid ontstaat.

Intussen zou ik de situatie toch nog eens met uw bewindvoerder bespreken.
Want u stelt dat u reizen op de OV-chipkaart voor u niet te betalen is, maar u bent wel in staat losse kaartjes te kopen. Dat klinkt voor mij ietwat tegenstrijdig.
Akkoord, van tijd tot tijd zal het saldo op uw OV-chipkaart aangevuld moeten worden, maar u zal van de bewindvoerder toch ook regelmatig geld moeten krijgen om te kunnen reizen.

Ik denk dat de beste oplossing is dat als de bewindvoerder er ook van overtuigd is dat u met de trein mee moet kunnen hij desnoods zelf het geld wat hij u handje contantje verstrekt voor het reizen, nu op de OV-chipkaart wordt gestort.
Als hij dan ook nog een account aanmaakt bij ov-chipkaart.nl kan de bewindvoerder precies nagaan welke ritten u hebt gemaakt.
Maar loopt u ook niet het risico tegen een boete op te lopen.

Overigens verdwijnen binnen afzienbare tijd de papieren kaartjes, dus moet u wel met de OV=chipkaart gaan reizen om poortjes op de diverse stations te kunnen openen.
Tenzij u (en de bewindvoerder) bereid bent tegen een hoger tarief een speciaal kaartje uit de automaat te kopen.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar overstappen op reizen met de OV-chipkaart, waarbij u in de daarvoor geldende uren gewoon met korting kunt reizen en niet het risico loopt een conducteur te treffen die strikt volgens de regeltje te werk gaat.

Maar wellicht dat onze "forum - conductrice" daar nog wat aan kan toevoegen, zeker wat een evnetuele verklaring betreft.

Vr.gr.
Hans

Hoi tedruk1984,

Vervelend om allemaal te lezen. Zoals al eerder gezegd ben je verplicht om in- en uit te checken met het Dal Voordeel abonnement. Op de vraag of je er met een verklaring van je bewindsvoerder uit kan komen dat je met losse kaartjes mag reizen is voor mij twijfelachtig. Ik kan natuurlijk niet voor al mijn collega's spreken, maar dan zou het een officiële verklaring op zijn minst moeten zijn, waar de echtheid van te controleren valt en zal je het van te voren aan me kenbaar moeten maken.

Wat ik wel vrij zeker weet is dat de meeste collega's in de spits zullen gaan handhaven. Stel dat je namelijk in de avondspits terecht komt met je kortingskaartje, dan is de kans zeer groot dat de conducteur zal gaan handhaven, aangezien er officieel moet worden ingecheckt en er gereisd wordt in de spits. Het voordeel van de voorwaarden van het Dal Voordeelabonnement is dat wij alleen maar hoeven te controleren of er sprake is van een geldige check-in en of er niet terug gereisd wordt naar het incheckstation. Op dat moment maakt het voor ons weinig uit of het spits is.
Wordt ons een kortingskaartje aangeboden met de korting voor Dal Voordeel, zal dat door de meeste collega's worden afgekeurd en zal er een Uitstel van Betaling met de wettelijke verhoging erbij worden geschreven, wij gaan namelijk niet na wanneer je bent ingestapt met het kortingskaartje.

Het lijkt me dan ook het handigste wat Hans al aangeeft om iets te regelen met de bewindsvoerder dat je voldoende geld krijgt om met je OV-chipkaart te reizen. Een andere optie is om met een schrijven je van te voren bij de betreffende conducteur te melden en daar je verhaal tegen te doen. Het vervelende is, dat je dat dan elke keer moet gaan doen en toestemming vraagt of je met een kortingskaartje mag reizen. Als je een lang traject hebt, wil het treinpersoneel nog eens wisselen en wordt deze overdracht van informatie wel eens vergeten te doen door hectiek en dan is het wederom de vraag hoe beoordeeld de volgende collega dat.

Het is dus elke keer een flinke tocht met veel hopen of je van de collega's mee mag op deze manier. Daarom kan ik alleen voor mezelf praten.

Ik hoop je toch nog wat meer aanvullende informatie te hebben kunnen geven. Mocht je nog aanvullende vragen hebben, hoor ik dat graag van je. Ik wens je in ieder geval veel succes.
Het klinkt inderdaad tegenstrijdig dat ik wel losse kaartjes kan betalen, maar ik kies ervoor om dit uit mijn 50 euro week budget te doen en hierdoor minder geld voor eten te hebben. Ook is het zo om met de trein te reizen er minstens 20 euro op de kaart geladen moet zijn zo ver ik weet, dit is ineens wel een hele hap uit mijn butget.
Het klinkt inderdaad tegenstrijdig dat ik wel losse kaartjes kan betalen, maar ik kies ervoor om dit uit mijn 50 euro week budget te doen en hierdoor minder geld voor eten te hebben. Ook is het zo om met de trein te reizen er minstens 20 euro op de kaart geladen moet zijn zo ver ik weet, dit is ineens wel een hele hap uit mijn butget.

Voor een abonnement hoef je maar 10 euro op de OV-chipkaart hebben staan om in te kunnen checken, dus het scheelt al iets.

Reageer