beantwoord

Niet kunnen reizen met Voordeelurenabonement

De regering wil dat we alleen van de trein gebruik maken als het hoogst noodzakelijk is.

Ik heb een voordeelurenabonnement. Is het niet normaal dat de NS een terugbetaling doet vanaf half mei totdat we weer vrij mogen reizen? De vrij reizen dagen worden wel verlengd maar ik vind dat niet voldoende. Klopt mijn verhaal? Ik weet dat je abonnement op kan zeggen maar deze abonnementsvorm komt niet meer terug als je besluit hem opnieuw aan te vragen. Graag jullie reacties.

icon

Beste antwoord door Denice NS 16 juni 2020, 13:53

Welkom bij de Community, Annemarie.

Het klopt inderdaad dat we abonnementskosten niet vergoeden. We zien graag dat men alleen reist met de trein als dit echt noodzakelijk is en men niet anders kan. En uiteraard zich houdt aan de genomen maatregelen in de trein. Echter, het reizen met het OV is niet verboden en je kan je abonnement dan ook gewoon gebruiken wanneer je in de daluren reist. Keuzedagen die na 18 mei zijn uitgegeven zijn automatisch verlengd tot en met 31 december 2020. Je kan er voor kiezen je abonnement op te zeggen of om over te stappen naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement kan je dan niet opnieuw afsluiten echter worden de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement per 1 januari 2021 gelijk getrokken met de voorwaarden van het Dal Voordeel abonnement.

Bekijk origineel

13 reacties

Welkom bij de Community, Annemarie.

Het klopt inderdaad dat we abonnementskosten niet vergoeden. We zien graag dat men alleen reist met de trein als dit echt noodzakelijk is en men niet anders kan. En uiteraard zich houdt aan de genomen maatregelen in de trein. Echter, het reizen met het OV is niet verboden en je kan je abonnement dan ook gewoon gebruiken wanneer je in de daluren reist. Keuzedagen die na 18 mei zijn uitgegeven zijn automatisch verlengd tot en met 31 december 2020. Je kan er voor kiezen je abonnement op te zeggen of om over te stappen naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement kan je dan niet opnieuw afsluiten echter worden de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement per 1 januari 2021 gelijk getrokken met de voorwaarden van het Dal Voordeel abonnement.

Dank voor uw antwoord. Ik begrijp alleen deze zin niet:

Het Voordeelurenabonnement kan je dan niet opnieuw afsluiten echter worden de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement per 1 januari 2021 gelijk getrokken met de voorwaarden van het Dal Voordeel abonnement.

En stel dat ik een Flex abonnement wil nemen, blijven mijn vrij reizen dagen dan wel geldig?

Hier kan je lezen wat er precies gaat veranderen aan het gebruik van het Voordeelurenabonnement per 1 januari 2021.

Wanneer je overstapt naar NS Flex vervallen ook je Keuzedagen. NS Flex kent momenteel geen Keuzedagen. We werken hard aan ‘Flexdagen'. Wanneer deze precies geïntroduceerd worden is echter nog niet bekend. Zodra de Flexdagen beschikbaar zijn kan je voor € 39 drie Flexdagen aanschaffen. Je hoeft dan niet perse een abonnement te hebben om Flexdagen te kunnen afsluiten. (zoals je nu wel je Voordeelurenabonnement moet hebben om deze te kunnen uitbreiden met Keuzedagen).

Nog even: mijn abonnement loopt tot 17 mei 2021. Kan ik de vrij reizen dagen die ik nog heb tot 2021 wel opmaken? Ook die in het jaar 2021?

Reputatie 5
Badge

Dat is nogal ingewikkeld.

De keuzedagen die al verlopen zijn en die wegens corona NIET kon gebruiken: hiervoor kan je een code bij het servicecentrum aanvragen, en daarmee tot 31/12 later deze omwisselen. Als je er dan bvb in dec.mee reist hoef je GEEN ondersteunend abo te hebben.

Keuzedagen die NA 18/5 zijn uitgegeven blijven geldig tot 31/12 zonder dat je daar wat voor hoeft te doen. NS vindt het overigens totaal niet nodig om dit duidelijk te melden in hun mails-het zal ze wel 12 commissies en ontelbare inspraakrondes kosten om zoiets snel te kunnen regelen.

Het is tot heden volstrekt geheel onduidelijk hoe NS het gaat hanteren voor vanaf 1/1/21. Of hoe het gaat lopen als dat coronagedoe nog aanhoudt tot in het nwe jaar.

Overigens: al die senioren piepen allemaal over de nodeloze uitgaaf van rond de 5/6 eur/mnd. Kijk eens naar die studenten die in principe rond de 80 eur/mnd betalen en ook niet/amper kunnen reizen, incl. bustram. Meer als de helft van de senioren gebruikt dat ABO enkel en alleen vanwege die keuzedaagjes-omgerekend kosten dus die nieuwe ongeveer even duur als de 7 van nu + ABO. EN je hoeft ze niet meer te spreiden, al zijn ze dan niet meer geldig in de avondspits. Ik hoor zelf trouwens ook tot die categorie.

Om je wat jaloerser te maken; zowel in BE als DE worden ABO-houders wel gecompenseerd, in DE zelfs behoorlijk ruim. De belgen kunnen een geheel gratis 10-ritten treinkaart aanvragen en ook nog de velo gratis en voor niks meenemen in het zomerverlof.

Zolang je deze niet opzegt kan dat zeker! :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Blijft het raar vinden dat VDU-houders afgeraden wordt om te zetten of op te zeggen, maar er geen enkele vorm.van compensatie komt voor hen die zich netjes houden aan de regel alleen met OV te reizen als het niet anders kan.

Flex-keuzedagen gaan €39 per 3 kosten voor mensen vanaf 65 jaar. Ben je jonger dan 65 betaal je er €45 voor 3 stuks. Dan ben je duurder uit dan VDU + Keuzedagen waar je nu per stuk €13,29 voor betaalt en in 2021 €12,29 .

Reputatie 2

Volkomen terecht dat NS het afraadt om je VDU op te zeggen. Het abonnement kost niet veel en als je moet reizen dan krijg je 40% korting in de middagspits. Als je het VDU aanhoudt heb je ook rechten op 31-12-2020. Bijzonder grappig wordt het als je op 31-12-2020 nog steeds niet voor een "dagje uit" mocht reizen. Wat gaat NS doen? De couponcodes en Keuzedagen laten vervallen? Dan kunnen we in de geschiedenisboekjes een bejaardenopstand in 2021 optekenen met de bestorming van het NS Hoofdkantoor. 

Het is mid juni. De corona-maatregelen gelden sinds eind maart. 31 december is over 6,5 maand. Alles op zijn tijd. 

Reputatie 6

Blijft het raar vinden dat VDU-houders afgeraden wordt om te zetten of op te zeggen, maar er geen enkele vorm.van compensatie komt voor hen die zich netjes houden aan de regel alleen met OV te reizen als het niet anders kan.

Flex-keuzedagen gaan €39 per 3 kosten voor mensen vanaf 65 jaar. Ben je jonger dan 65 betaal je er €45 voor 3 stuks. Dan ben je duurder uit dan VDU + Keuzedagen waar je nu per stuk €13,29 voor betaalt en in 2021 €12,29 .

Eens. Want wat is het voordeel van het VDU waarvan dit jaar nog genoten kan worden? Korting voor 9 uur in zomermaanden én standaard in middagspits. En er wordt al maanden afgeraden te reizen en reis indien nodig buiten de spits.. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is mid juni. De corona-maatregelen gelden sinds eind maart. 31 december is over 6,5 maand. Alles op zijn tijd. 

Niet alles op zijn tijd. Er moet nu iets geregeld worden. Iedere maand zijn er mensen die moeten beslissen of ze hun (op dit moment waardeloze) Voordeelurenabonnement willen verlengen of niet. Daarbij moeten ze ook in het achterhoofd houden dat het abonnement ernstig versoberd wordt per 1-1-2021.

Het zou al heel wat zijn wanneer wanneer NS zou aangeven dat de middagspitsbeperkingen drie of misschien zes maanden worden uitgesteld. 

Niet alles op zijn tijd. Er moet nu iets geregeld worden. Iedere maand zijn er mensen die moeten beslissen of ze hun (op dit moment waardeloze) Voordeelurenabonnement willen verlengen of niet. Daarbij moeten ze ook in het achterhoofd houden dat het abonnement ernstig versoberd wordt per 1-1-2021.

Het zou al heel wat zijn wanneer wanneer NS zou aangeven dat de middagspitsbeperkingen drie of misschien zes maanden worden uitgesteld. 

Er zal niet nú iets in het leven worden geroepen voor het geval dat de Keuzedagen met verlengde geldigheid to 31.12.2020 niet gebruikt kunnen worden. Een vergoeding specifiek voor Voordeelurenabonnementshouders staat niet op de planning. Dit geldt ook voor het verschuiven van de vervaldatum van het VDU. We zetten de signalen van deze groep abonnementshouders gestaag door maar er is vooralsnog niets bekend over aanvullende maatregelen. 

Reputatie 7
Badge +3

Helaas ga je niet in op de kwestie dat er iedere maand mensen zijn die moeten beslissen of ze hun VDU moeten verlengen of niet. NS heeft nog niets geregeld voor deze groep klanten. 

Ik heb alle begrip voor de onverwachte situatie waarin we met elkaar verzeild zijn geraakt. Maar NS heeft nu toch al meer dan twee maanden kunnen nadenken over het oplossen van de problemen van de VDU-abonnementhouders, zeker in relatie met de verslechtering van de voorwaarden die ingaat op 1-1-2021.

Reageer