beantwoord

Niet mogelijk om nieuw abonnement OV-chipkaart te zetten. Hoe moet mijn zoon naar school?

• 6 januari 2019
  • 13 reacties
  • 401 Bekeken

Beste NS,

Ik was gisteren en vandaag vele uren bezig om een Traject Vrij abonnement voor mijn zoon te kopen.

Mijn zoon gaat met de trein naar school en is op 4 januari 12 jaar oud geworden. Toen ik gisteren boven genoemd abonnement met ingang van 7 januari via ns.nl wou aanschaffen kreeg ik de foutmelding: “U kunt het product niet combineren met de andere producten op uw OV-chipkaart”. Ik kon de bestelling dan ook niet plaatsen.

Ik belde met de NS klantenservice die mij vertelde dat de Kids Vrij nog wel op de kaart zou staan waardoor ik er geen ander abonnement op kon zetten en dat ik dit bij een NS automaat door middel van “Ophalen bestelling” kon verhelpen. Bij het station bleek dat de automaat via “Ophalen bestelling” echter niets kon vinden.

Ik belde nog eens met de klantenservice die mij vertelde dat de Kids Vrij nog niet verlopen was ondanks de automaat onder “tonen alle producten op kaart” aangaf: “Product: Kids Vrij, Geldig: 16-01-2016 t/m 04-01-2019, Verlopen/verbtuikt” (en ondanks ik reeds op 12 december een mail van de NS ontving waarin stond dat het Kids Vrij abonnement van mijn zoon met zijn verjaardag automatisch afloopt). De medewerkster van de klantenservice zei dat de Kids Vrij in het interne systeem van de NS nog niet verlopen was maar dat zij dit nu bij uitzondering met terugwerkende kracht (16 december 2018) alsnog handmatig doet. Gisteren om 16:46 uur bevestigde zij dit ook per e-mail. Ze zei dat ik dan over ongeveer een half uur de Kids Vrij alsnog via de automaat door middel van “ophalen bestelling” van de kaart zou kunnen verwijderen. Dit werkte echter niet.

Ook toen ik ’s avonds om 23:00 uur nog eens naar de automaat ging werkte dit nog niet. Terug thuis belde ik weer met de klantenservice. Mij werd verteld dat de Kids Vrij die op de kaart staat, de Traject Vrij helemaal niet in de weg zou staan en dit dus niet de reden voor het probleem was. Ik werd gevraag om nog eens terug naar de automaat te gaan en dan weer te bellen zodat een medewerker de automaat kon besturen.

Ik fietste voor de derde keer naar het station. De medewerker kon de automaat wel besturen maar vond geen oplossing voor het probleem. Hij vroeg me om vandaag nog eens te proberen om het abonnement alsnog via de website af te sluiten, misschien dat de foutmelding dan niet meer zou verschijnen. En als dat niet lukt weer te bellen zodat er een ICT-melding kon worden aangemaakt om te kijken wat het probleem is, want de ICT-afdeling is na 23:00 uur gesloten.

Vandaag toonde de website weer dezelfde foutmelding en belde ik dus weer met de NS. Een ICT-melding aanmaken had volgens de medewerker die ik straks sprak niet veel zin omdat er ongeveer zes weken overheen zouden gaan tot dit tot een oplossing zou leiden. Mijn zoon heeft het Traject Vrij abonnement immers morgen al nodig. Er is besproken dat ik bij het afsluiten van het Traject Vrij abonnement een nieuwe OV-chipkaart voor mijn zoon aanschaf. Voor de dagen daarvóór heb ik twee couponcodes per mail ontvangen. Gezien de levertijd voor de nieuwe kaart een week is en deze naar verwachting dinsdag 14 januari in de middag binnen zal komen (want op maandag bezorgd de post niet), heeft mijn zoon echter zeven schooldagen geen abonnement. Maar volgens de medewerker kan ze mij alleen twee couponcodes sturen.

Mag mijn zoon de andere vijf dagen dan niet naar school???
icon

Beste antwoord door Jouke NS 15 januari 2019, 21:59

Inmiddels hebben we via een privéconversatie afgesproken dat ik de kosten die zijn zoon tijdens het wachten op de nieuwe kaart van mij vergoed krijgt.

Voor de meelezers: Wanneer je de kaart bent verloren of deze geblokkeerd is kun je het beste een anonieme kaart aanschaffen om daar het abonnement tijdelijk op te zetten. Let wel, dit kan alleen bij klassieke jaarabonnementen. Voor maandabonnementen en NS Flex is dit nog niet mogelijk.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 3
@mabam,

Boor de overige dagen zou je een eticket retour kunnen aanschaffen en die uitprinten (op a4 en in protret modus) en hem mee laten nemen voor die dag, Of je koopt het retour via ns reisplanner app en laad het eticket in de app. Vergeet ook niet om hem een id (paspoort of id kaart) mee te laten nemen.
Dat weet ik zelf ook wel. Maar dan ben ik onder de streep duurder uit dan met het maandabonnement. Ik ben niet bereid om voor de kosten op te draaien die resulteren uit een foutief systeem van de NS. Los van alle uren die ik er al heb ingestopt (en de dingen die daardoor hier zijn blijven liggen).

Het is nu echt aan de NS!
Reputatie 3
Heb je het nu nog eens geprobeerd om het erop te krijgen? Het kan eventueel ook een nieuw account aanmaken op zijn naam en dan zijn persoonlijke kaart eraan toevoegen. Dan kun je het ook proberen. Het kan ook account gerelateerd zijn omdat de gegevens niet overeen komen.
Daar is het te laat voor want ik heb he nu al met een nieuwe kaart besteld en betaald.
Reputatie 3
Bij alle nieuwe abonnementen i.c.m. een nieuwe kaart gaat het abonnement 7 dagen later in. I.v.m. productie en levering van de kaart. Over het algemeen heb je binnen 3 werkdagen je kaart al binnen. Maar hij kan dan pas gebruik maken vanaf de ingangsdatum van het abonnement.

Je zou het bij de klantenservice nog kunnen proberen om iets te regelen, maar ik acht de kans klein dat er iets uit komt. Je kunt altijd nog etickets aanschaffen.
Als de nieuwe kaart echt zo snel binnen is zijn er natuurlijk minder dagen waarvoor mijn zoon nog een ticket nodig heeft. Dan ben ik onder de streep natuurlijk niet duurder dan ik met het abonnement was geweest. Maar dat wacht ik nog even af.
Reputatie 3
Heb je het vandaag aangevraagd? Zo ja dan gaat het abonnement in op 13 januari. Eerder kun je niet van het abonnement gebruik maken (ook al is de kaart er eerder). Je zei al dat je 2 coupons had gekregen. Die kun je al gebruiken. Dan blijven er ook al weer minder dagen over? Zijn het 2 enkele reizen of 2 retours?
Klopt, hij gaat 13 januari in. Het zijn twee retours. Desnoods worden het daarna gewoon railrunners, de controlleurs kijken toch niet of de gebortedatum klopt. Ik vind het een beetje brutaal om dit te doen. Maar vele malen minder brutaal dan wat de NS met haar klanten uithaalt.

Ik heb nu maandenlang elke dag een railrunner moeten kopen omdat de NS geen goede oplossing biedt voor kinderen onder de 12 jaar die met de trein naar school gaan. En dit terwijl b.v. dit forum vol staat met reacties van ouders die met hetzelfde probleem zitten. De NS is hier al jaren van op de hoogte! Nu nog het gedoe met het Traject Vrij abonnement erbij. Niemand bij de NS weet goed wat er aan de hand is en niemand is ergens voor verantwoordelijk. De enige voor wie het door de digitalisering echt makkelijker wordt is de NS, niet de klant! Ik heb er geen zin meer in.
Ik wil hier graag voor je naar kijken, mabam. De collega's die je hebt gesproken spreken elkaar tegen waardoor ik me begin af te vragen wat er precies aan de hand is. Kun je me een privébericht sturen met je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en kaartnummer? Dan ga ik kijken wat ik kan vinden. Je stuurt me een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor "Stuur Bericht".
Ik heb het bericht net verstuurd.
Inmiddels heb ik contact via een privébericht met mabam. Ik heb afgesproken dat wij de kosten die hij extra maakt vanwege deze onjuiste informatie van ons vergoed krijgt. Zodra alles is afgehandeld laat ik dat hier weten.
Ik zit nog te wachten op een reactie in onze privé conversatie van mabam. Zodra ik die heb kan ik hier meer laten weten over hoe we het hebben opgelost.
Inmiddels hebben we via een privéconversatie afgesproken dat ik de kosten die zijn zoon tijdens het wachten op de nieuwe kaart van mij vergoed krijgt.

Voor de meelezers: Wanneer je de kaart bent verloren of deze geblokkeerd is kun je het beste een anonieme kaart aanschaffen om daar het abonnement tijdelijk op te zetten. Let wel, dit kan alleen bij klassieke jaarabonnementen. Voor maandabonnementen en NS Flex is dit nog niet mogelijk.

Reageer