Niet reizen, wel betalen

Het zal ongetwijfeld al eerder gemeld zijn, maar ik heb tot dusver geen oplossing voorbij zien komen. NS meldt dat mijn VDU abonnement verloopt  en dat € 67,00 van mijn rekening zal worden afgeschreven. Maar reizen mag ik voorlopig niet met dat abonnement, want: “Op dit moment is treinreizen geen uitje, dus reis je alleen als dat strikt noodzakelijk is.” Ik heb nu al twee maanden abonnement betaald zonder te mogen reizen, wie weet hoe lang dat nog zal doorgaan. De geboden oplossingen zijn alleen voordelig voor NS, die al lang van VDU af wil en het ook per januari a.s. laat vervallen. Voor alle abonnementen is een oplossing gemaakt, maar voor VDU niet, dat is opzeggen of blijven betalen voor iets wat je niet krijgt. Het wordt dan zoiets als omgekeerd zwart rijden en zwart rijden is verboden. Wordt het financiële nadeel dat NS heeft afgewenteld op klanten die NS al vele jaren trouw zijn? Ik zie graag deze oplossing: NS stort het maandbedrag over de maanden waarin niet gereisd mag worden terug.  (Sorry, foutje in titel die niet te wijzigen is, reisen=reizen)

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit in precies dezelfde situatie. Een VDU voor een jaar maar ik heb in februari mijn laatste treinreis gemaakt. 

Ik vind het zuur dat ik geen gebruik kan maken van mijn VDU maar ik heb ook geen reiskosten gemaakt. Ik beschouw de situatieals overmacht waar geen enkele partij iets aan kan doen. Mijn VDU loopt tot en met 31 oktober. Ik ben benieuwd of ik er nog mee ga reizen. Maar ik reken nergens op. Ik ben veel te blij dat ik geen ziekteverschijnselen heb en dat wil ik graag zo houden. Dus voorlopig geen reizen met het OV.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt de keuze in VDU houden en doorbetalen, VDU opzeggen (en nooit meer kunnen aanvragen), VDU omzetten in Flex zonder abonnement (geen kosten).

Ik ben ook blij dat ik geen ziekteverschijnselen heb, maar waarom moet ik NS daarvoor betalen? Ik betaal voor een abonnement om te kunnen reizen, als ik niet mag reizen zou ik dat abonnement tijdelijk moeten kunnen stoppen. Dat kan met de andere abonnementen wel, maar met VDU niet, want dat krijg je dan niet meer terug. Ik moet nu 91 euro betalen incl. keuzedagen en reizen mag ik niet.  Het geld groeit me echt niet op de rug met AOW die nooit meer verhoogd wordt en geen huur- of zorgtoeslag omdat ik 47 jaar premies  betaald heb, waardoor mijn netto inkomen lager uitkomt dan wanneer ik nooit gewerkt zou hebben. Ik denk dat mijn keuze zal moeten worden VDU opzeggen en geen nieuw abonnement. Een steeds groter deel van de bevolking ziet ouderen als dor hout dat maar beter dood kan zijn en NS profiteert daar van.

Reputatie 5
Badge

Daantje, nu heb ik zelf sinds 4 jaar AOW en dat is in die tijd voor mij als alleenstaande ruim 100 eur verhoogd per maand. Netto. Mijn pensioen, van het ABP als ex-ambtenaar, is daarentegen iets minder als toen. Kunnen al die altijd zeurende AOWers nu eens gewoon naar de feiten kijken? Of bvb informeren wat iemand in onze naastliggende landen in dezelfde situatie als altersrente ontvangt? Of elkaar de tent uitvechten bij partij 50+.

Je hoeft die NS helemaal niet te betalen maar dat heeft de konsekwentie dat je dan niet met korting kan reiizen en die keuzedagen ook NU niet echt kan benutten, later dit jaar hopelijk wel. Kwestie van kiezen of delen.

Overigens lijkt het me dat die 100.000en studenten die de hele week vrij reizen hebben/hadden heel wat meer verlies leiden aan die boze NS en meestal ook nog over veel lagere inkomens beschikken.

Ik heb 5 jaar AOW, maar echt geen 100 euro netto erbij gekregen, ook het vakantiegeld is  minder dan vorig jaar. Misschien is het voor ambtenaren anders, die betaalden vroeger ook geen premie voor de AOW. Ik weet niet of dat nog steeds zo is. Een vergelijking met andere landen heeft geen zin zonder daar allerlei andere zaken bij te betrekken. En “altijd zeurende AOW’ers” vind ik een nogal domme, generaliserende uitspraak waar je helemaal niet mee verder komt. Misschien heeft u genoeg inkomen om het uit te geven aan gebakken lucht, ik heb dat niet en ik ben zeker niet de enige.

Reputatie 7
Badge +3

@Daantje 

Je hebt de keuze tussen opzeggen of doorbetalen. Lijkt me redelijk.

Badge +3

Ik snap niet goed waarom mensen zo’n enorme waarde hechten aan keuzedagen, ze kosten pakweg € 3,70 per stuk, maar je hebt er wel een abonnement van €56 of €67 bij nodig.

Zonder de cijfers te kennen zullen er normaal gesproken ook genoeg mensen zijn die ze soms laten verlopen omdat ze tijdens de 2 maanden geldigheid niet per se ergens heen hoeven/willen/moeten. Maar nu ze gewoon allemaal tot eind 2020 geldig zijn (automatisch of in de vorm van een couponcode) is het ook niet goed?

Als je ze voor die tijd niet kunt/wilt gebruiken dan zeg je abonnement op en krijg per ongebruikte keuzedag die € 3,70 terug (plus de reeds betaalde maanden van je abonnement!).

Bestel dan (indien gewenst) in december gewoon een Dal Voordeel met een setje keuzedagen voor gedurende 2021.

Als er dan nog beperkende maatregelen gelden waardoor je niet wilt of kunt reizen dan wordt het ietsje anders. Vanaf 2021 zijn keuzedagen bij een abonnement namelijk niet meer te verkrijgen, maar zijn er losse setjes van drie keuzedagen te koop voor € 39,00 (bij nog geen 60 jaar € 45,00). Een abonnement is daar niet meer voor nodig!

Het reismotief voor keuzedagen “om af en toe een dagje goedkoop door NL te kunnen treinen” gaat dus niet echt op, want als je € 67,00 betaalt voor een VDU plus € 26,00 voor 7 keuzedagen zit je op €93 en dat is dus ook € 13,85 per stuk.

Badge +3

Zonder de cijfers te kennen zullen er normaal gesproken ook genoeg mensen zijn die ze soms laten verlopen

Ongeveer veertig procent van de Keuzedagen-reizigers gebruikt drie of minder Keuzedagen per jaar (...) circa zeventig procent reist alleen op Keuzedagen en nooit met het kortingsabonnement.

(bron: Adviesaanvraag wijziging NS-abonnementen, pagina 6)

Badge +3

Zonder de cijfers te kennen zullen er normaal gesproken ook genoeg mensen zijn die ze soms laten verlopen

Ongeveer veertig procent van de Keuzedagen-reizigers gebruikt drie of minder Keuzedagen per jaar (...) circa zeventig procent reist alleen op Keuzedagen en nooit met het kortingsabonnement.

Dank je, die 70% exact wat ik in de laatste alinea van mijn (aangepaste) reactie omschrijf.

Ik zie daar trouwens 65 jaar staan, waar het nu 60 is?

Ik weet niet hoe die cijfers zijn vastgesteld, in een al dan niet wetenschappelijk onderzoek kun je elk resultaat krijgen dat je wil. Ik weet wel dat veel ouderen een VDU abonnement gebruiken om met 40% korting te reizen, de keuzedagen waren vroeger voor 60+ gratis daaraan gekoppeld, maar toen men daaraan gewend raakte moest ervoor betaald worden, elk jaar wat meer. Toch is het VDU met keuzedagen voor veel ouderen de enige manier om dagtrips te maken, want reizen met de trein is zonder korting niet meer te betalen.

Maar voor wie de kern van mijn verhaal niet begrepen heeft, het gaat hierom: ik heb er bezwaar tegen dat de overeenkomst door NS eenzijdig wordt gewijzigd. Ik moet nu blijven betalen voor een abonnement waarmee ik niet mag reizen en als ik dat abonnement opzeg, kan ik het niet meer kopen als er later wel mee gereisd mag worden. Een overeenkomst tussen twee partijen geeft rechten en plichten voor beide partijen, maar kennelijk niet als een van de partijen NS is. Tel daarbij dat NS al lang van het VDU af wil en het is wel duidelijk wat hier speelt.

Reputatie 7
Badge +3

Dank je, die 70% exact wat ik in de laatste alinea van mijn (aangepaste) reactie omschrijf.

Ik zie daar trouwens 65 jaar staan, waar het nu 60 is?

Dat klopt. Het advies is 3 Flexdagen 65+ voor €39 en voor 65- een proef van 3 Flexdagen voor €45.

Waarschijnlijk omdat 65+ meer past bij de andere ouderen kortingen in het OV.

Reputatie 7
Badge +3

@Daantjereizen is niet verboden dus het abonnement is niet eenzijdig gewijzigd. Er wordt alleen gevraagd om de trein te gebruiken voor noodzakelijke reizen. Niemand houdt u tegen als u nu met uw keuzedag in de trein stapt.

Keuzedagen zijn niet de enige mogelijkheid om goedkoop te reizen. Al heel lang werden er goedkope treinkaartjes verkocht door o.a. Kruidvat, Blokker, HEMA, Spoordeelwinkel en zelfs NS bood soms goedkope kaartjes aan.

Badge +3

Met een (redelijk duur als je het puur voor de keuzedagen had) VDU waren en zijn er nog wat voordelen tot 2021.

Toen kwam de coronacrisis, en zijn er dwingende adviezen. Laat je keuzedagen lekker verlopen als je niet met de trein hoeft, je krijgt er nieuwe (geldig tot later in 2020) voor in de plaats!

Wat is dan het probleem? Tja, dan zitten we (met zijn tweeën) met misschien wel 10 keuzedagen die in december op moeten?

Zeg dan NU alles op (restitutie voor betaalde maanden én keuzedagen), en neem in december desnoods allebei een klassiek Dal Voordeel met een nieuw setje keuzedagen voor 2021 (die gedurende dat jaar dan per 2 maanden geldig zijn nog?).

Vertrouw je er niet op dat je nog vrij kunt reizen in 2020, dan hoef je per 2021 alleen maar een gratis Flex Basis te hebben om setjes keuzedagen te kunnen bestellen.

Dat de grens naar 65 jaar gaat maakt niet uit. Mensen onder de 65 kunnen ze voor een kleine meerprijs ook kopen.

Het verhaal over na 10 jaar uiteindelijk toch maar willen afschaffen van het VDU door de NS was vorig jaar al bekend. Daar heeft de coronacrisis niets mee te maken.

Het uitkleden van actiekaartjes (en de geldigheid daarvan in de middagspits) speelt ook al een paar jaar.

Wijzigingen in de voorwaarden mag NS minimaal 3 maanden van tevoren aankondigen. Voor het VDU stond daar 1 jaar voor (in overleg met de reizigersorganisaties en zo). Dat keuzedagen nu ineens tot bijv. 1 juno 2021 geldig zouden moeten blijven is daar geen onderdeel van.

Reputatie 7
Badge +3

Zeg dan NU alles op (restitutie voor betaalde maanden én keuzedagen), en neem in december desnoods allebei een klassiek Dal Voordeel met een nieuw setje keuzedagen voor 2021 (die gedurende dat jaar dan per 2 maanden geldig zijn nog?).

Hou er wel rekening mee dat in het besluit wijziging NS abonnementen is aangegeven dat de verkoop van Dal Vrij aan nieuwe klanten stopt medio 2020. Een moderator kon eerder nog geen exacte datum geven. 

Reputatie 7
Badge +3

Hou er wel rekening mee dat in het besluit wijziging NS abonnementen is aangegeven dat de verkoop van Dal Vrij aan nieuwe klanten stopt medio 2020. Een moderator kon eerder nog geen exacte datum geven. 

Maar dal voordeel met reizen op saldo blijft wel te koop.

Reputatie 7
Badge +3

Ah ja, ging om Dal Voordeel. Ik moet ook niet met meerdere dingen tegelijk bezig zijn.:smile:

Reputatie 2

Leuk stuk! Blad 6 vergeet m.i. te vermelden dat de groep vooral bestaat uit 65+'s, die snel ziek zijn of bij een slechte herfst/winter liever thuis zitten en om die redenen dagen laten vervallen. Het is niet zo dat wij niet willen. Als straks de geldigheid voor een Keuzedag 1 jaar wordt dan zal het percentage opgenomen Keuzedagen fors stijgen. Ook het percentage reizigers dat alleen gebruik maakt van Keuzedagen zal fors stijgen.
 De door Robert al berekende ritprijs van 13,74 vind ik dan ook een koopje en met geen enkel ander abonnement te halen. Voorwaarde is wel dat wij bejaarden meters moeten maken om een zo hoog mogelijk rendement te hebben.

Badge +3

Blad 6 en zo is 2019.. Andere tijden nu natuurlijk

Dank voor je bevestiging @JimiHx en hoe moeten ze noemen? 

Senioren, bejaarden… :joy:

Reputatie 2

Blad 6 en zo is 2019.. Andere tijden nu natuurlijk

Dank voor je bevestiging @JimiHx en hoe woeten ze noemen? 

Senioren, bejaarden… :joy:

Oudjes!! Ik hoop dat het door de censuur komt.

Reageer