beantwoord

Niet te combineren abonnementen en (nog) niet ontvangen OV-chipkaart

• 15 september 2017
  • 3 reacties
  • 186 Bekeken

Vanaf 4 september jongstleden ben ik begonnen met een stage in Leiden. Elke dag reis ik hiervoor met de trein vanaf station Amsterdam Zuid naar station Leiden Centraal. Ik had van te voren goed uitgezocht wat het beste abonnement voor mij zou zijn (niet al te lange afstand, wel elke dag tijdens de spits etc.) en kwam daardoor uit op een traject abonnement. Nu duurt mijn stage maar een half jaar, wat er op neer komt dat ik elke maand een nieuw abonnement moet afsluiten, wat al vrij onhandig is, maar met het oog op een abonnementsdienst redelijk begrijpelijk.

Nu ging het voor mij mis bij het aanvragen van mijn trajectabonnement. Ik reis al jaren veelvuldig met de trein en ben dan ook in het bezit van een persoonlijke OV-chipkaart. Ik reis vaak in het weekend en heb daarom een weekendvrij abonnement op deze OV-chipkaart staan. Nu wilde ik de dag voordat mijn stage begon een trajectabonnement toevoegen aan deze kaart, maar toen bleek dat deze twee abonnementen niet op 1 kaart te combineren zijn?! Dit omdat de kaart in het weekend soms incheckt op het trajectabonnement en je daarom opeens wel geld betaald terwijl je eigenlijk vrij kan reizen. Hoe kan het dat anno 2017 de NS geen systeem heeft waarbij een OV-chipkaart herkent dat het soms doordeweeks is, en op andere dagen weekend, en op basis daarvan het goede abonnement selecteert? Daarnaast wordt nergens op de site vermeld dat deze abonnementen niet te koppelen zijn, zodat je er pas achter komt bij de laatste stap van de bestelling.

Voor het aanvragen van het trajectabonnement heb ik dus een nieuwe kaart moeten aanvragen (a 7,50, terwijl ik dus al een kaart heb) en daarbij werd vermeld dat het een week duurt voordat deze kaart wordt bezorgd, en het abonnement werd dus een week later pas actief. Maar nu twee weken later is de kaart nog steeds niet bezorgd, terwijl het trajectabonnement al een paar dagen is ingegaan. De eerste twee weken van mijn stage heb ik dus alsnog elke dag een 'kaartje' gekocht a 15 euro per dag. Ik neem aan dat ik dit geld, in ieder geval voor de dagen dat het abonnement actief was, kan terugvragen? Waarschijnlijk met een omslachtig formulier dat ik eerst moet downloaden en uitprinten en daarna op de post moet doen?

Samenvattend:
- Hoe kan ik er achter komen wanneer mijn nieuwe kaart binnen komt?
- Hoe kan ik het geld terugvragen voor de dagen dat mijn trajectabonnement wel actief was, maar ik de nieuwe kaart nog niet in mijn bezit had?
- Is er een mogelijkheid dat er iets van het andere geld (nieuwe kaart, overige dagen dat ik met de trein heb gereisd) wordt vergoed?

Daarnaast een aantal tips:
- Vermeld op de (verder erg duidelijke!) NS site bij de betreffende abonnementen dat ze niet te combineren zijn op 1 kaart (en niet pas bij de laatste stap van het betalen).
- Houd klanten op de hoogte van de status van de bestelde kaart.
- Besteed mijn extra uitgegeven geld (al mijn treinen reden tot nu op tijd, dus daar is het niet voor nodig!) aan het aannemen van een extra IT-er die het systeem zodanig update dat meerdere abonnementen tegelijk op 1 kaart kunnen worden gezet en gebruikt. En als die toch bezig is kan ie ook meteen de geld-terugvraag formulieren digitaliseren.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 15 september 2017, 19:20

Hallo leon123, welkom op ons Serviceforum!

Jammer om te lezen dat de aanvraag niet helemaal goed is verlopen. Het klopt inderdaad dat de combinatie van deze twee abonnementen op één OV-Chipkaart niet werkt, dit is een technisch gezien niet mogelijk. Wij geven altijd het advies mee het andere abonnement dan op een andere OV-Chipkaart te zetten. Dit staat inderdaad niet duidelijk weergegeven op onze website en is zeker een punt van verbetering.

Ik kijk graag even of ik iets meer inzicht heb in de stand van zaken met betrekking tot de kaart en uiteraard ook de extra kosten die je hebt gemaakt. Je hoeft hier geen formulier voor in te vullen en op te sturen, maar mag mij even een privébericht sturen. Je kunt mij een bericht sturen door te klikken op mijn naam en vervolgens op 'Stuur bericht'. Ik ontvang dan graag de volgende gegevens van je:

- Voornaam + achternaam
- Volledige adres
- Geboortedatum
- IBAN-rekeningnummer
Bekijk origineel

3 reacties

UPDATE: Ik heb een privébericht van Leon ontvangen en zal de extra gemaakte kosten vergoeden.

Voor de meelezers: Neem in zo'n geval altijd even contact op met onze Klantenservice. Wij kunnen in de reisgegeven de extra kosten nagaan en deze eventueel vergoeden. Reis je met losse tickets, bewaar deze dan goed.
Reputatie 6
Badge +1
Helaas heb ik geen antwoord op je vragen (ik ben slechts een medereiziger), maar ik weet wel dat het niet gaat lukken om Weekend Vrij en Traject Vrij op één kaart te krijgen. Bij Weekend Vrij reis je namelijk op saldo, terwijl je bij Traject Vrij op rekening reist (achteraf betalen). Dat is een essentieel verschil, wat maakt dat combineren niet mogelijk is helaas.
Hallo leon123, welkom op ons Serviceforum!

Jammer om te lezen dat de aanvraag niet helemaal goed is verlopen. Het klopt inderdaad dat de combinatie van deze twee abonnementen op één OV-Chipkaart niet werkt, dit is een technisch gezien niet mogelijk. Wij geven altijd het advies mee het andere abonnement dan op een andere OV-Chipkaart te zetten. Dit staat inderdaad niet duidelijk weergegeven op onze website en is zeker een punt van verbetering.

Ik kijk graag even of ik iets meer inzicht heb in de stand van zaken met betrekking tot de kaart en uiteraard ook de extra kosten die je hebt gemaakt. Je hoeft hier geen formulier voor in te vullen en op te sturen, maar mag mij even een privébericht sturen. Je kunt mij een bericht sturen door te klikken op mijn naam en vervolgens op 'Stuur bericht'. Ik ontvang dan graag de volgende gegevens van je:

- Voornaam + achternaam
- Volledige adres
- Geboortedatum
- IBAN-rekeningnummer

Reageer