Nieuw abonnement i.c.m. vernieuwen ov chipkaart (via NS)

• 20 augustus 2019
  • 3 reacties
  • 85 Bekeken

Reputatie 5
Over een aantal weken verloopt mijn ov-chipkaart. Al enkele weken geleden kreeg ik daarom van NS de vraag een pasfoto te uploaden, zodat NS voor mij als abonnementhouder een nieuwe ov chipkaart aan kon vragen. Deze week heb ik vervolgens, via MijnNS, een nieuw maandabonnement besteld ('verlengd').

Toen ik dit nieuwe product met mijn ov chipkaart wilde ophalen bij een automaat, bleek er geen bestelling klaar te staan. Een check van de bevestiging van de bestelling, wees uit dat deze was gedaan voor een ov chipkaart met een nummer waarvan ik de weergegeven laatste vier cijfers niet herkende. Met wat verder zoeken zag ik in MijnNS een tweede ov chipkaart geregistreerd staan, die ik daar niet heb toegevoegd, met een nummer dat correspondeerde met de bevestigingsmail van de bestelling van mijn nieuwe abonnement. Vermoedelijk is dit de nieuwe ov chipkaart die NS voor mij heeft besteld. Het probleem is alleen dat ik deze kaart nog niet heb.

Na contact met de klantenservice krijg ik een vergoeding voor de kosten van een reis die ik nu zonder abonnement heb gemaakt terwijl mijn abonnement die wel dekt en heb ik coupon codes voor e tickets gekregen voor mijn reizen tot en met vandaag, de verwachtte bezorgdatum van mijn nieuwe ov chipkaart. Voor mij worden de gevolgen van dit probleem dus wel weer verholpen, maar de vraag blijft wat hier in het systeem mis gaat en of dit niet beter kan, aangezien ongetwijfeld meer mensen hier last van hebben.

Waarom worden abonnementen die besteld worden na aanvraag van een nieuwe ov chipkaart al voor de nieuwe kaart gedaan als die nog niet geleverd is? Kan dit niet pas vanaf het moment dat de kaart daadwerkelijk in gebruik genomen is gebeuren? Of kan het niet aan de gebruiker worden gevraagd? Of - nog beter - kan het niet voor beide kaarten?

3 reacties

Wat een vreemde situatie zeg. Eigenlijk zou dit helemaal niet moeten kunnen gebeuren. Wij helpen bij de kaartvernieuwing niet bij reizigers die enkel een Traject Vrij maandabonnement hebben. Tenzij je ook een Dal Voordeel abonnement of zoiets hebt, snap ik niet hoe wij een kaart voor je hebben besteld. Normaal gesproken, wanneer je een doorlopend abonnement hebt, krijg je de nieuwe kaart voordat de oude is verlopen en staat je product tijdelijk op beide kaarten. In dat geval is het product natuurlijk al geactiveerd op de oude kaart. Er is pas een nieuw kaartnummer bekend als er al een nieuwe kaart is gemaakt. Dit doet me verwachten dat je die nieuwe kaart vandaag of morgen zal ontvangen. Als je vorige Traject Vrij maandabonnement al op de nieuwe (en oude) kaart stond, dan snap ik dat je bij het verlengen van het abonnement in je Mijn NS-account al het nieuwe kaartnummer stond. Verder zal je nu waarschijnlijk een foutmelding krijgen als je op je oude kaart iets wil bestellen, omdat een kaart nog minstens 8 weken geldig moet zijn. Gelukkig is er een oplossing gevonden met onze klantenservice 🙂!
Reputatie 5
Dan zou het probleem zoals ik dacht dat het was, inderdaad niet vaker voor mogen komen. Dat is mooi. Dan is het alleen nog een raadsel waarom ik kaartvernieuwing aangeboden kreeg, want er staat echt alleen een (traject vrij inderdaad) maanabonnement op mijn kaart (en reizen op saldo en ov fiets, maar dat zou er al helemaal niets mee te maken moeten hebben).
Ja, daarop heb ik dan helaas geen antwoord. Dat zal een fout zijn geweest in het systeem.

Reageer