beantwoord

Nieuwe abonnementsvormen

• 7 oktober 2020
  • 22 reacties
  • 752 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

In augustus heeft NS een persbericht de wereld ingeslingerd dat er in het najaar nieuwe abonnementsvormen zouden komen. Is daar al iets over bekend?

icon

Beste antwoord door Laura NS 9 oktober 2020, 14:50

Bedankt voor jullie geduld! Ik heb inmiddels vernomen van de mensen die hieraan werken dat ze het nog aan het ontwikkelen zijn. Er is wel een idee wanneer dit op de markt komt, maar omdat dit nog onzeker is laten ze daar liever nog niets over los. Het zal niet heel raar lang meer duren, in ieder geval. Wel fijn dat je de vraag stelt, iMark! Zijn we zelf ook gelijk weer in de loop! ;)

Bekijk origineel

22 reacties

Bedoel je dat we aan abonnementsvormen werken die beter passen bij thuiswerkers en de Corona situatie? Daar heb ik verder nog niets over gehoord. Ik gooi de vraag even intern neer!

Reputatie 7
Badge +3

Dat is inderdaad de vraag. Bedankt alvast voor het doorzetten van die vraag.

Reputatie 7
Badge +3

Toen NS dit bekend maakte ging men er vanuit dat alle beperkingen van overheidswege langzamerhand zouden worden opgeheven. Nu eerder het tegendeel waar is zullen de plannen wel even in de diepvriezer liggen.

Reputatie 7
Badge +3

Dergelijke abonnementsvormen zijn juist actueler dan ooit. Voor sommigen kan het noodzakelijk zijn om één of enkele dagen per week naar de werkplek te komen. Flexibeler abonnementen kunnen voorzien in een enorme behoefte.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark 

Dat snap ik maar NS Marketing zal eerst een nieuwe schatting willen maken van de financiële consequenties nu corona een blijvertje is gebleken. Het verhaal van 1 september op 70%, op 1 januari op 80% en dan in 2025 weer op 100% is inmiddels volledig achterhaald. Pas als ze beter zicht hebben op de wat langere termijn zullen ze het tarievenhuis inclusief de hoogte van de tarieven eventueel aanpassen.  

Reputatie 7
Badge +3

Dat begrijp ik. Maar wanneer nu allerlei maandabonnementen worden stopgezet kan het interessant zijn om nog in ieder geval een gedeelte van de inkomsten binnen te halen. Bovendien kun je dan al vooruitkijken naar een situatie waarin mensen nog maar een enkele dag of een paar dagen per week naar het werk gaan.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark

Natuurlijk kun je de maandtrajectkaart snel vervangen door een een flexibele vorm waarbij je bijv. een vast bedrag plus een bedrag per rit betaalt dus iets als een trajectkortingkaart.

Het probleem zit natuurlijk bij de vraag hoe duur je zoiets moet introduceren. Als er bijv. een permanente forse verschuiving van spits naar dal komt zal NS gedwongen zijn om de tarieven in de daluren structureel te verhogen om het inkomstenverlies door die verschuiving te compenseren. Daar zal iemand met een wiskunde achtergrond toch eerst even aan moeten rekenen. 

Daar komt bij dat vele politieke partijen in hun verkiezingsprogramma lijken voor te sorteren op afschaffing van OV studentenkaart ten gunste van een nieuwe basisbeurs. En dat zeker nu voor het studentenvervoer op dit moment gezien het geringe gebruik een absurde prijs wordt betaald. Zo'n afschaffing zal echter enorme consequenties krijgen voor de OV-bedrijven zowel qua reizigersvraag als qua financiën. 

Het grote probleem bij dit alles is ook nog dat NS niet flexibel kan opereren. Er is veel materieel in bestelling (SNG, ICNG) dat straks bij binnenkomst qua capaciteit wellicht volkomen overbodig zal blijken te zijn maar dat wel betaald moet worden. Daarnaast zit NS bij blijvende inkrimpingen met veel te veel personeel dat maar eindeloos doorbetaald moet worden omdat het niet ontslagen kan worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat zicht hebben op de wat langere termijn was er eerder ook nog niet maar wel deed Roger de uitspraak dat er na de zomer nieuwe abonnementen zouden komen.

Dit najaar zetten we alles op alles om er weer voor meer reizigers te zijn op een manier die in Coronatijden logisch en verantwoord is. Na de zomer komen er nieuwe abonnementen die aantrekkelijk zijn voor forensen die door Corona voorlopig vaker thuiswerken.

Doe dan die uitspraak niet of kom nu met een bericht dat dieaangekondigde nieuwe abonnementen er door de almaar oplopende besmettingscijfers (voorlopig) niet komen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zicht hebben op de wat langere termijn was er eerder ook nog niet maar wel deed Roger de uitspraak dat er na de zomer nieuwe abonnementen zouden komen.

Dit najaar zetten we alles op alles om er weer voor meer reizigers te zijn op een manier die in Coronatijden logisch en verantwoord is. Na de zomer komen er nieuwe abonnementen die aantrekkelijk zijn voor forensen die door Corona voorlopig vaker thuiswerken.

Doe dan die uitspraak niet of kom nu met een bericht dat dieaangekondigde nieuwe abonnementen er door de almaar oplopende besmettingscijfers (voorlopig) niet komen.

Van Boxtel en die marketing man (ben zijn naam vergeten) gingen.uit van het bovengenoemde 70-80-100 scenario en dat is achteraf gezien gewoon naïef geweest. Het zou NS wel sieren als ze nu inderdaad zouden vertellen dat ze het voorlopig ook even niet meer weten in plaats van onder te duiken. 

Badge

…..

Daarnaast zit NS bij blijvende inkrimpingen met veel te veel personeel dat maar eindeloos doorbetaald moet worden omdat het niet ontslagen kan worden. 

Hoezo kan de NS de medewerkers niet ontslaan die overtallig zijn?  Dat is voor elk bedrijf mogelijk als ze daar de wegen voor gebruiken die daar bedoelt voor zijn.  Alleen kost ook dat flinke afkoopsommen en dat geld moet dan ook op tafel komen.  Er zijn binnen de NS genoeg mensen te vinden die met een leuke afvloeingsregeling eerder met pensioen willen of de NS willen verlaten om andere redenen. (net als bij elk ander bedrijf overigens).

Maar ben nu erg benieuwd welke regeling er is bij de NS waardoor mensen niet ontslagen kunnen worden.

Een paar weken geleden kreeg ik een enquete waarin vragen werden gesteld over hoe je dacht over een kilometerbundel die je per maand kon kopen en wel of niet meenemen van niet gebruikte kilometers naar de volgende maand. Soortgelijke vragen over een vast aantal reisdagen die je per maand zou kunnen kopen. Er wordt dus wel over nagedacht maar verder niets meer over gehoord.

Bedankt voor jullie geduld! Ik heb inmiddels vernomen van de mensen die hieraan werken dat ze het nog aan het ontwikkelen zijn. Er is wel een idee wanneer dit op de markt komt, maar omdat dit nog onzeker is laten ze daar liever nog niets over los. Het zal niet heel raar lang meer duren, in ieder geval. Wel fijn dat je de vraag stelt, iMark! Zijn we zelf ook gelijk weer in de loop! ;)

Reputatie 7
Badge +3

Het is allemaal eigenbelang. :grinning:

Ik moet een paar in de week gaan reizen en dan is het handig om te weten of er voordelige mogelijkheden zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag ontving ik een mail van NS Panel waarin staat dat ze op zoek zijn naar naar klanten die een NS abonnement hebben of hebben gehad. En dat NS in kaart wil brengen in hoeverre de huidige abonnementen nog steeds aansluiten bij de wensen en behoeften.

Dat maakt de eerdere uitspraak Na de zomer komen er nieuwe abonnementen die aantrekkelijk zijn voor forensen die door Corona voorlopig vaker thuiswerken  wel erg voorbarig. Dat leek te suggeren dat het al in kaart gebracht was.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Zonder concrete voorstellen blijft het een zielig hoopje marketinggewauwel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb niet het idee dat we op korte termijn iets kunnen verwachten op het gebied van nieuwe abonnementsvormen. 

Dit staat vandaag te lezen in een e-mail aan de leden van het NS Panel:

Meer aanwijzingen dat er Van Boxtel maar wat vage marketingquatsch heeft zitten spuien. 

Reputatie 7
Badge +3

En NS is nog steeds bezig met het in kaart brengen in hoeverre de huidige abonnementen nog steeds aansluiten bij uw wensen en behoeften. Vandaag deze mail van NS Panel:

Beste mevrouw  ***,

Graag nodigen wij u - als lid van het NS Panel - uit voor een groepsgesprek over het veranderen van abonnementen.

Wat gaan we doen?
Zoals u weet is het reisgedrag van treinreizigers de afgelopen maanden aanzienlijk veranderd. De verwachting is dat mensen ná corona nog steeds anders reizen dan dat ze vóór corona deden. NS wil in kaart brengen in hoeverre de huidige abonnementen nog steeds aansluiten bij uw wensen en behoeften. Daarom nodigen we u graag uit voor een groepsgesprek.

Wie willen we graag spreken?
We zijn op zoek naar klanten die met name met de trein reizen voor het werk. 

Op deze manier komen de nieuwe abonnementen er wel na de zomer ……… van 2021. 

Reputatie 7
Badge +3

NS zit blijkbaar te springen om klanten die mee willen denken over veranderen van abonnementen. De NS Panel uitnodiging voor een groepsgesprek heb ik afgelopen week 2 maal mogen ontvangen en vandaag kwam er een herinnering, hoewel ik bij een vorig online onderzoek al had aangegeven al meer dan een jaar niet te reizen waardoor ik buiten de doelgroep viel. 

Mocht je niet willen deelnemen, dan hoeft dat niet. Je mag de uitnodiging dan negeren. Natuurlijk staat de uitnodiging alsnog open, want ook als je niet reist, kun je meedenken. :)

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk kan ik de uitnodiging negeren, dat doe ik dan ook, maar vind het het wel een beetje vervelend hier meerdere keren mail over te krijgen, één keer vind ik wel genoeg.  In de mail staat o.a. “We zijn op zoek naar klanten die met name met de trein reizen voor het werk“ en aangezien ik dat nu niet doe voel ik me niet aangesproken om mee te doen.

Ook staat er “Zoals u weet is het reisgedrag van treinreizigers de afgelopen maanden aanzienlijk veranderd. De verwachting is dat mensen ná corona nog steeds anders reizen dan dat ze vóór corona deden. NS wil in kaart brengen in hoeverre de huidige abonnementen nog steeds aansluiten bij uw wensen en behoeften. “  Ik heb geen abonnement meer door andere redenen dan Corona en kan niet voor andere reizigers gaan bedenken welke veranderingen van abonnement gewenst zijn.

De bedoeling van mijn eerdere bericht was meer om aan te geven dat het met het in kaart brengen van de wensen qua verandering nou niet zo denderend gaat. Misschien moeten klanten met het oude VDU maar massaal aanmelden voor dit onderzoek en de wensen kenbaar maken dat ze in middagspits met korting willen blijven reizen. Niet dat ik enige hoop heb dat NS dat dan zal uitvoeren.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk kan ik de uitnodiging negeren, dat doe ik dan ook, maar vind het het wel een beetje vervelend hier meerdere keren mail over te krijgen, één keer vind ik wel genoeg.  In de mail staat o.a. “We zijn op zoek naar klanten die met name met de trein reizen voor het werk“ en aangezien ik dat nu niet doe voel ik me niet aangesproken om mee te doen.

Ook staat er “Zoals u weet is het reisgedrag van treinreizigers de afgelopen maanden aanzienlijk veranderd. De verwachting is dat mensen ná corona nog steeds anders reizen dan dat ze vóór corona deden. NS wil in kaart brengen in hoeverre de huidige abonnementen nog steeds aansluiten bij uw wensen en behoeften. “  Ik heb geen abonnement meer door andere redenen dan Corona en kan niet voor andere reizigers gaan bedenken welke veranderingen van abonnement gewenst zijn.

De bedoeling van mijn eerdere bericht was meer om aan te geven dat het met het in kaart brengen van de wensen qua verandering nou niet zo denderend gaat. Misschien moeten klanten met het oude VDU maar massaal aanmelden voor dit onderzoek en de wensen kenbaar maken dat ze in middagspits met korting willen blijven reizen. Niet dat ik enige hoop heb dat NS dat dan zal uitvoeren.

Ik ben (nog) VDU klant en lid van panel maar geen uitnodiging gehad.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal wel niet de bedoeling zijn, maar misschien kun je mijn uitnodiging gebruiken als ik hem door stuur aan je.

Reageer