beantwoord

Nieuwe tariefstructuur

• 7 oktober 2016
  • 14 reacties
  • 381 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Lekker handig die nieuwe tariefstructuur. Check ik in in de spits, check uit na de spits en wordt ik alsnog gedwongen te betalen voor het vervolg van mijn reis met een weekend vrij abonnement. Dus dubbel tarief! Belachelijk geregeld. Waarom kan ik mijn geld niet gewoon terugvragen?
icon

Beste antwoord door Slidestops 7 oktober 2016, 19:57

Omdat geen fout is. Het systeem werkt nu tegenwoordig (helaas voor sommige, gelukkig voor vele) eenmaal zo.
Een work-around is om met een andere OV-chipkaart in te checken in de spits, en de weekend vrij kaart na de spits te gebruiken. Of eventueel een e-ticket kopen tot het eerste station waarmee u uw weekend vrij kaart kunt gebruiken.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Omdat geen fout is. Het systeem werkt nu tegenwoordig (helaas voor sommige, gelukkig voor vele) eenmaal zo.
Een work-around is om met een andere OV-chipkaart in te checken in de spits, en de weekend vrij kaart na de spits te gebruiken. Of eventueel een e-ticket kopen tot het eerste station waarmee u uw weekend vrij kaart kunt gebruiken.
Reputatie 4
Eens. Als u uw abonnement op wil zeggen dan zou dat moeten kunnen aangezien u hier niet voor getekent heeft.

gelukkig voor vele
Leg eens uit, ik zie het gelukkige niet.
Reputatie 7

gelukkig voor vele
Leg eens uit, ik zie het gelukkige niet.

Zodat mensen niet benadeeld worden door de indeling van een station, met andere woorden, door poortjes heen móeten om van perron te kunnen wisselen, daardoor noodgedwongen in een ander tarief komen. En zodat ze even naar buiten kunnen voor het toilet of winkels.
Mijn nadeel is dat ik dubbel moet betalen. Alternatief een extra ov kaart. Ik heb er al 2! Een business kaart en persoonlijke. Moet er nog een bij? Of 35 minuten wachten om dan weer in te checken? Of een los kaartje kopen? Echt raar en zeer klantonvriendelijk. Ik begrijp de achtergrond van de wijziging. Maar geef mij dan de mogelijkheid om mijn teveel betaalde geld terug te vragen! Dat moet te regelen zijn.
Reputatie 7
Ik denk niet dat het gaat lukken, maar je kan het natuurlijk altijd proberen.
De reden dat ik zo denk ; is omdat als je een e-ticket koopt voor het deel in de spits en je na de spits incheckt met je weekendvrij abonnement, je sowieso al geen extra kosten maakt..
Maar.. ik laat me verrassen door het antwoord van een moderator 😉
Reputatie 2
Het is op zijn minst een vreemde maatregel. Het gevolg is nl. dat er meer tegen daltarief in spitstijd en tegen spitstarief in daltijd gereisd zal worden en dat zal toch niet de bedoeling zijn...
Los van alle meningen hierover lijkt het mij redelijk dat de NS de eerste keer voor iedereen dat dit optreed de kosten vergoed aangezien de NS gekozen heeft ondanks adviezen van reizigersorganisaties en het forum, om de wijziging niet te communiceren aan de abonnement houders die hierdoor meer gaan betalen voor hun reis.
Reputatie 4
Het is op zijn minst een vreemde maatregel. Het gevolg is nl. dat er meer tegen daltarief in spitstijd en tegen spitstarief in daltijd gereisd zal worden en dat zal toch niet de bedoeling zijn...
Precies. Het "gelukkige" is dat mensen tegen dal tarief in de spits reizen, een spits die al overbelast is. Hoezo is dat gelukkig? Het buitengewoon ongelukkige is dat mensen spitstarief in de daluren betalen.

Ik snap niet dat dit als "oplossing" in is gevoerd, want het is niet doordacht.
Reputatie 6
Badge +2
Het gelukkige is dat het vaak niet meer uitmaakt voor de reiskosten waar de poortjes precies staan en of de stationsvoorzieningen waar men gebruik van maakt erbinnen of erbuiten liggen, en daarmee ook dat een belemmering om van stationsvoorzieningen gebruik te maken voor een groot deel wordt weggenomen. bijdragevandennis 201609
Reputatie 3
Als het echt een oplossing was voor een probleem, had de NS dit wel gecommuniceerd.

Het is alleen handig voor mensen die bij een station over moeten stappen waarbij ze van perron moeten wisselen waar je alleen kan komen door poortjes door te gaan. Een probleem war sowieso al voorkomen had moeten worden.

Volgens NS is het een voordeel voor 20.000 reizigers. Waar die cijfers op gebaseerd zijn mag Joost weten.

Hoeveel reizigers er benadeeld worden (de meeste mensen zullen hun reis in de spits beginnen) zegt NS niet, maar die cijfers moet je logischerwijs ook hebben als je beweert dat het onderzocht is.
Reputatie 6
Badge +2
Als het echt een oplossing was voor een probleem, had de NS dit wel gecommuniceerd.
Dat hebben ze ook gedaan.

De softwarematige oplossing van het probleem is waarschijnlijk ook veel goedkoper dan fysieke oplossingen met poortjes op andere plaatsen en extra glazen wanden e.d. (als die al mogelijk zijn gezien de beschikbare ruimte) , en bovendien effectiever, want voorzieningen zijn sowieso of aan de ene of aan de andere kant, tenzij ze dubbel aanwezig zijn. bijdragevandennis 201609
Reputatie 4
Oordeel zelf:
Bij consumentenorganisaties en de NS stromen de klachten sindsdien binnen. 'Daarom hebben we op ons klantenforum daar het belangrijkste thema van gemaakt', zegt de NS-woordvoerder. Inderdaad regent het klachten bij reizigersorganisatie Rover, bevestigt beleidsmedewerker Tim Boric. Bij ons ook, meldt plaatsvervangend hoofd Wilma de Jong van het OV Loket, een instantie waar ov-reizigers grieven kwijt kunnen.

http://www.volkskrant.nl/economie/kortingskaart-ns-biedt-plots-geen-korting-meer~a4392343/
Reputatie 2
Als 20.000 reizigers voordeel hebben van het nieuwe systeem, schat ik het aantal reizigers dat nadeel ondervindt even groot.
Reputatie 3
Badge
Ik noem het een van de grootste blunders die de NS begaan heeft:

De echte blunders zijn volgens mij al een jaar of vijftien geleden gemaakt in een tweetal ontwerpkeuzes voor het OV-chipsysteem:

1. Het moment van inchecken is bepalend voor de korting in plaats van het moment van reizen. Het is een beetje of de maximumsnelheid op de snelweg niet afhangt van het moment waarop je erop rijdt, maar van het moment waarop je thuis bent vertrokken.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen tegen daltarief in de spits reizen en omgekeerd, en wat dan per saldo de grootste groep is.

2. De beveiligingsfunctie (poortjes) en de betaalfunctie lopen door elkaar. Daardoor zit je met dat gehannes rond in- en uitchecken als je door een station wilt lopen, of naar de WC wilt die achter een poortje zit, of even een bloemetje wilt kopen bij de bloemenwinkel aan de voorkant van het station.

De combinatie van die twee dingen maakt dat er nu alleen maar gekunstelde oplossingen mogelijk zijn.

Bedenk verder dat NS het 'omchecken' bij de overgang van spits naar dal in ieder geval nooit gestimuleerd heeft, en dat het in veel gevallen praktisch onmogelijk was zonder minstens enige vertraging op te lopen. NS heeft dat altijd als een 'oneigenlijk gebruik' van de kortingsmogelijkheden gezien.

En dat is in zekere zin ook wel weer begrijpelijk tegen het licht van een derde keuze: het invoeren van overgangen van dal naar spits (om 6.30 en 16.00 uur), die er vroeger niet waren. Je kunt niet van reizigers verwachten dat ze 'omchecken' bij de overgang van dal naar spits omdat dit in hun nadeel is; en dat is voor NS een reden om niet te promoten dat reizigers wél omchecken bij de overgang van spits naar dal. Het argument is dat je als reiziger net zo vaak nadeel als voordeel hebt van deze regeling. Het nieuwe systeem 'Van rit naar reis' sluit - in de logica van NS - een 'sluiproute' voor de reiziger af om alsnog voordeel te halen.

Ooit, vroeger, toen alles nog beter was, zat je op een bepaald moment met een kaartje in de trein en werd je regelmatig gecontroleerd, en kon de HC op dat moment zien of je recht had op korting of niet. Maar aangezien je nu in de spits hoogstens eens in de veertien dagen gecontroleerd wordt, zal dat niet snel meer terugkomen....

Reageer