Nieuwe tarieven abonnement 2023 | NS Community

Nieuwe tarieven abonnement 2023

  • 16 November 2022
  • 9 reacties
  • 436 Bekeken

Beste NS,

 

Ik ontving zojuist een mail dat jullie tarieven voor de abonnementen gewijzigd waren. Ik ging er vanuit dat de tarieven lager waren aangezien de NS de laatste tijd vaak in het nieuws is gekomen dat er kortere treinen ingezet worden omdat er te weinig personeel is. Hierdoor moet ik, als abonnementhouder, vaker in een overvolle trein staan, wat ten koste gaat van het comfort waar men voor betaald. Echter zag ik dat de prijzen stijgen in plaats van dalen wat ik niet snap. Doordat er een personeelstekort is zijn de kosten voor de NS voor salarissen dus lagen dan voorheen. Doordat er personeelstekort is worden er kortere treinen ingezet, waardoor de vaste lasten ook lager uitvallen voor de ns. Tot slot gaat dit ten koste van het reis comfort van de reiziger. Deze 3 aspecten suggereren dat het geheel in de verwachting is dat de prijs voor reizigers juist omlaag gaat, maar het tegenovergestelde is waar. Graag verneem ik wat de reden van deze prijsverhoging is, aangezien ik geen logische verklaring hiervoor kan vinden.

Tot slot wil ik ook graag een ander punt duidelijk maken dat betrekking heeft op de voorkeur voor het reizen met het openbaar vervoer in plaats van het reizen met eigen vervoer. Voor het reizen met het openbaar vervoer wordt er relatief gezien minder uitstoot gegenereerd in vergelijking met het reizen met eigen vervoer. Als dus meer mensen met het openbaar vervoer reizen is dit beter voor het klimaat, echter is een prijsverhoging niet echt bevorderend om dit te stimuleren. Ik vermoed dat dit een goede reden is om subsidie van de overheid voor te krijgen, echter zal de interesse om te reizen met het openbaar vervoer niet toenemen als de prijs voor de reizigers verhoogd wordt en ze dit zelf moeten betalen. Mogelijkerwijs kunnen jullie dit voordragen aan de overheid, en ik vermoed dat de overheid dit wil steunen aangezien ze wel degelijk om het klimaat geven, zo niet, dan weet ik niet wat de overheid wil bereiken nu het klimaat steeds zwaarder wordt beoordeeld door de rest van de wereld.

 


9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het betreft gewoon de jaarlijkse verhoging en die is er dus elk jaar. Uw argumenten spelen daarbij helaas geen rol, en worden niet vertaald in prijsverlagingen. NS is gewoon een bedrijf en moet de inkomsten en uitgaven (weer) in balans brengen. De overheid grijpt hooguit in door steun aan NS. Door de privatisering heeft de overheid de invloed ook niet om de meeste van uw wensen gehoor te geven. Dan moet er politiek het een en ander veranderen.

De jaarlijkse prijsverhoging gaat gewoon door, en dat gaat altijd in breed overleg. Er is overigens een prijsverlaging voor een aantal duurdere abonnementen om weggelopen passagiers terug te halen.

 

Wij zijn een reizigersforum dat andere reizigers behulpzaam is met uitleg en adviezen en we hebben geen rol bij de overheid.

De logische verklaring is dat door de genoemde besparingen de prijzen minder hard stijgen. Maar ze stijgen dus nog steeds. De lonen zijn laatst flink omhoog gegaan, dat geld moet ergens vandaan komen.

Ik ging er vanuit dat de tarieven lager waren

Zeker de laatste maanden geen kranten gelezen en geen TV gekeken.

 

Doordat er een personeelstekort is zijn de kosten voor de NS voor salarissen dus lagen dan voorheen. 

U vergeet dat NS de lonen met 10% heeft verhoogd.

 

Doordat er personeelstekort is worden er kortere treinen ingezet, waardoor de vaste lasten ook lager uitvallen voor de ns.

Materieel dat stil staat blijft geld kosten.

 

Verder is het aantal reizigers met 20% gedaald en zijn daarbij juist de best betalende reizigers verdwenen. De overblijvende reizigers zullen meer moeten betalen om dat inkomstenverlies (deels) te compenseren.

 

Als dus meer mensen met het openbaar vervoer reizen is dit beter voor het klimaat, echter is een prijsverhoging niet echt bevorderend om dit te stimuleren. Ik vermoed dat dit een goede reden is om subsidie van de overheid voor te krijgen, echter zal de interesse om te reizen met het openbaar vervoer niet toenemen als de prijs voor de reizigers verhoogd wordt en ze dit zelf moeten betalen. Mogelijkerwijs kunnen jullie dit voordragen aan de overheid, en ik vermoed dat de overheid dit wil steunen aangezien ze wel degelijk om het klimaat geven, zo niet, dan weet ik niet wat de overheid wil bereiken nu het klimaat steeds zwaarder wordt beoordeeld door de rest van de wereld.

Subsidie is wettelijk alleen toegestaan als het vervoer is aanbesteed. Omdat NS de concessie zonder aanbesteding heeft gekregen is subsidie voor NS dus niet geoorloofd.

Beste NS,

 

Ik ontving zojuist een mail dat jullie tarieven voor de abonnementen gewijzigd waren. Ik ging er vanuit dat de tarieven lager waren aangezien de NS de laatste tijd vaak in het nieuws is gekomen dat er kortere treinen ingezet worden omdat er te weinig personeel is. Hierdoor moet ik, als abonnementhouder, vaker in een overvolle trein staan, wat ten koste gaat van het comfort waar men voor betaald. Echter zag ik dat de prijzen stijgen in plaats van dalen wat ik niet snap. Doordat er een personeelstekort is zijn de kosten voor de NS voor salarissen dus lagen dan voorheen. Doordat er personeelstekort is worden er kortere treinen ingezet, waardoor de vaste lasten ook lager uitvallen voor de ns. Tot slot gaat dit ten koste van het reis comfort van de reiziger. Deze 3 aspecten suggereren dat het geheel in de verwachting is dat de prijs voor reizigers juist omlaag gaat, maar het tegenovergestelde is waar. Graag verneem ik wat de reden van deze prijsverhoging is, aangezien ik geen logische verklaring hiervoor kan vinden.

Tot slot wil ik ook graag een ander punt duidelijk maken dat betrekking heeft op de voorkeur voor het reizen met het openbaar vervoer in plaats van het reizen met eigen vervoer. Voor het reizen met het openbaar vervoer wordt er relatief gezien minder uitstoot gegenereerd in vergelijking met het reizen met eigen vervoer. Als dus meer mensen met het openbaar vervoer reizen is dit beter voor het klimaat, echter is een prijsverhoging niet echt bevorderend om dit te stimuleren. Ik vermoed dat dit een goede reden is om subsidie van de overheid voor te krijgen, echter zal de interesse om te reizen met het openbaar vervoer niet toenemen als de prijs voor de reizigers verhoogd wordt en ze dit zelf moeten betalen. Mogelijkerwijs kunnen jullie dit voordragen aan de overheid, en ik vermoed dat de overheid dit wil steunen aangezien ze wel degelijk om het klimaat geven, zo niet, dan weet ik niet wat de overheid wil bereiken nu het klimaat steeds zwaarder wordt beoordeeld door de rest van de wereld.

 

Ik lees overal in NS persberichten dat de prijzen voor veelgebruikers omlaag gaan. Helaas dus gewoon een leugen. Alleen bij duurdere abonnementen. Prijsdalingen bij duurdere abonnementen is ook gewoon verlakkerij want als je paar dagen per week thuis werkt koop je toch geen abonnement. Juist het tegenovergestelde : je koopt losse kaartjes en die worden nog duurder. Resultaat : nog minder klanten. Applaus voor de NS prognose professoren. Reken jezelf rijk. lachwekkend 😪

Materieel dat stil staat blijft geld kosten.

Dit snap ik, maar snap niet waarom deze stilstaande coupés dan niet ingezet worden. Afgelopen week dat ik met de trein ging reizen heb ik bijna 40% van de tijd moeten staan omdat de trein te druk is! Als iedereen in het gangpad gaat staan, omdat de treinen te kort zijn, kan er ook gen conducteur langs om te controleren. De uitspraak dat er minder personeel is, waardoor er kortere treinen worden ingezet zodat een conducteur de kortere treinen kan controleren gaat ook niet op, want met overvolle coupés wordt het controleren nog lastiger!

Ik snap dus niet waarom de treinen korter worden, terwijl het materiaal wel aanwezig is en dit het comfort verlaagd van de betaalde reiziger! Als jullie de prijzen verhogen vermoed ik niet dat het comfort omlaag moet gaan, maar blijkbaar wel. Ik vind dit gewoon een heel kwalijke oplossing, en ik snap het heel goed als dit bij anderen de neiging om het OV te nemen verlaagd, en gewoon hun eigen auto nemen waardoor het reizen met het OV nog verder af neemt!

Reputatie 7
Badge +3

Volgens NS hebben ze ook te weinig personeel om treinen te verlengen. Daar zijn planners voor nodig en mensen die zorgen dat het materiaal op de juiste tijd op de juiste plek staat. En vanaf bepaalde lengtes vindt NS dat er een tweede conducteur op de trein moet.

Ik ben het volledig met je eens dat de huidige situatie alleen maar meer mensen wegjaagt uit de trein.

Reputatie 7
Badge +1

Deze dus net op twitter. Medewerker van NS antwoord dus met een kip en het ei verhaal.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Deze dus net op twitter. Medewerker van NS antwoord dus met een kip en het ei verhaal.

 

 

Wat een kul reactie. Conducteur kan ook omroepen dat het niet toegestaan is om met 2e klas kaartje in de 1e klas te zijn.

Reputatie 7

Deze dus net op twitter. Medewerker van NS antwoord dus met een kip en het ei verhaal.

 

 

Wat een dooddoener..... en het niet echt serieus nemen van de klant. Druktemelder... ben ik al lang mee gestopt, heeft geen enkele zin helaas 🙄

En NS doe eindelijk eens iets aan al die scholieren die gewoon 1e klas gaan zitten als de stoelen in de 2e allemaal bezet zijn... zo net ook weer gezien...... het is een blamage, die 1e klas.

Reageer