Nieuwe Tarieven NS 2023 | NS Community

Nieuwe Tarieven NS 2023

  • 3 November 2022
  • 15 reacties
  • 2820 Bekeken

Elk jaar corrigeert NS de tarieven op basis van de verwachte inflatie en de gebruiksvergoeding die aan ProRail wordt betaald. Zo ook in 2023. In dit topic willen we je wat meer informatie geven over wat dit concreet inhoudt.

We willen de prijs van het treinkaartje betaalbaar houden zodat zoveel mogelijk mensen met de trein kunnen (blijven) reizen. De rekening van de coronapandemie waarin NS zware verliezen leed mag daarom niet bij onze reizigers terechtkomen. Echter worden we tegelijk geconfronteerd met een torenhoge inflatie. Voor 2022 en 2023 komt dat uit op een inflatie van bijna 13%. Reizen met de trein stijgt met 6,3%. Voor de brandstofprijs was dat een stijging van 18%.

Voor forenzen willen we de trein juist goedkoper maken. We hopen dat deze groep zo weer vaker met de trein gaat reizen. De tarieven van Altijd Vrij en Traject Vrij dalen met 2,4%. Na de pandemie zijn forenzen meer gaan thuiswerken, terwijl dagjesmensen al in grotere aantallen terug zijn. NS heeft voor de dagjesmensen de afgelopen twee jaar nieuwe kortingstickets ontwikkeld, waardoor je in sommige gevallen tot 60 procent korting met de trein kan reizen. 

De prijswijzigingen voor alle kaartjes en abonnementen voor binnenlandse treinen kan je hier bekijken. 
Voor NS Zakelijk vind je de tarieven hier.
 

Internationaal 

NS verhoogt de internationale tarieven gemiddeld met 5%. Zoals bij eerdere jaren rekent NS hier met een ander inflatiecijfer doordat deze tarieven door internationale regels op een eerder moment vastgesteld moeten worden. 
 

OV-fiets

NS is voornemens om het tarief voor het huren van een OV-fiets te verhogen van € 4,15 naar € 4,45 per 24 uur. Dit heeft NS ter advies voorgelegd aan de reizigersorganisaties. 
 

Btw eraf

We proberen ook op andere manieren het treinkaartje betaalbaar te houden. Op dit moment betaalt elke reiziger 9% BTW, terwijl eind vorig jaar Europese lidstaten de mogelijkheid hebben gekregen om de BTW op het openbaar vervoer naar 0% te verlagen. Onder andere op aandringen van NS doet de overheid nu onderzoek naar het afschaffen van de BTW. Daarnaast is NS in 2020 begonnen met een besparingsprogramma van € 1,4 miljard om kosten te drukken. 


15 reacties

Door de vergoedingen voor essentieel transport met 10% te verhogen, draagt u actief bij aan een hogere inflatie. De kosten van de NS-service zijn al verbazingwekkend hoog voor de onbetrouwbaarheid en desorganisatie die daarmee gepaard gaan. U zou uw prijzen niet zoveel moeten verhogen, en u verdient het zeker niet om meer betaald te krijgen gezien de kwaliteit van de geleverde service.

Reputatie 3

Door de vergoedingen voor essentieel transport met 10% te verhogen, draagt u actief bij aan een hogere inflatie. De kosten van de NS-service zijn al verbazingwekkend hoog voor de onbetrouwbaarheid en desorganisatie die daarmee gepaard gaan. U zou uw prijzen niet zoveel moeten verhogen, en u verdient het zeker niet om meer betaald te krijgen gezien de kwaliteit van de geleverde service.

De mensen bij NS hebben ook recht om meer betaald te krijgen. Zij hebben ook een huis, energiekosten en andere onkosten die voor ons allen duurder wordt. Om dit nou allemaal af te schuiven bij het personeel vind ik ook niet eerlijk. Wel ben ik er mee eens dat de abonnementen goed prijzig zijn geworden. Met al die kortingen en acties wordt het alsmaar minder aantrekkelijk om aan een vast abonnement te zitten..

What I don’t understand is why such a huge price hike (in my case 16%), given that NS keeps reducing the service. I understand the reduction due to staff shortage, etc. is necessary for providing reliable service. But don’t you offset the extra costs by reducing the service already? The claim that you want commuters to use the trains more often is simply false and you shouldn’t be making that. I was commuting using Dal Vrij and my subscription just got 16% more expensive. Commuting does not only mean peak-hour travel.

Door de vergoedingen voor essentieel transport met 10% te verhogen, draagt u actief bij aan een hogere inflatie. De kosten van de NS-service zijn al verbazingwekkend hoog voor de onbetrouwbaarheid en desorganisatie die daarmee gepaard gaan. U zou uw prijzen niet zoveel moeten verhogen, en u verdient het zeker niet om meer betaald te krijgen gezien de kwaliteit van de geleverde service.

De mensen bij NS hebben ook recht om meer betaald te krijgen. Zij hebben ook een huis, energiekosten en andere onkosten die voor ons allen duurder wordt. 

Hoezo recht? Dat jouw privekosten hoger worden betekent nog niet dat jouw baas dan je salaris maar moet verhogen. Lonen dienen afgestemd te zijn op de arbeidsproductiviteit van het personeel (anders ga je als bedrijf op den duur failliet), niet op de prijs van een pot augurken in de supermarkt. 

What I don’t understand is why such a huge price hike (in my case 16%), given that NS keeps reducing the service. I understand the reduction due to staff shortage, etc. is necessary for providing reliable service. But don’t you offset the extra costs by reducing the service already? The claim that you want commuters to use the trains more often is simply false and you shouldn’t be making that. I was commuting using Dal Vrij and my subscription just got 16% more expensive. Commuting does not only mean peak-hour travel.

The average increase is 5,5% which is quite reasonable. For some formulas like DalVrij en WeekendVrij the increase is much higher as these were considered too cheap compared with fares for rushhour. 

Reputatie 7

Wel ben ik er mee eens dat de abonnementen goed prijzig zijn geworden. 

Dat ligt eraan welk abonnement. Dal Vrij is bijvoorbeeld - als je er veel gebruik van maakt en veel km aflegt- nog wel betaalbaar en veelal goedkoper dan met de auto. Maar de grote prijsstijging ten op zichte van het tarief van dit jaar, in combinatie met lagere frequenties, te volle/korte/ vuile treinen, bergen aan werkzaamheden door Prorail, veel defecten aan treinen en infra, lange overstaptijden, personeel dat je nauwelijks ziet etc doet je wenkbrauwen wel fronsen en dan is prijs/prestatie toch wel flink uit balans aan het gaan. Je kan jezelf afvragen of het maandbedrag je dat nog wel waard is. Een persoonlijke keuze.

De mensen bij NS hebben ook recht om meer betaald te krijgen. Zij hebben ook een huis, energiekosten en andere onkosten die voor ons allen duurder wordt. 

Hoezo recht? Dat jouw privekosten hoger worden betekent nog niet dat jouw baas dan je salaris maar moet verhogen. Lonen dienen afgestemd te zijn op de arbeidsproductiviteit van het personeel (anders ga je als bedrijf op den duur failliet), niet op de prijs van een pot augurken in de supermarkt. 

NS moet in de dienstregeling schrappen en de treinen zitten bomvol omdat er niet genoeg personeel is. Dan moeten de salarissen (en de tarieven) dus omhoog, want met wat minder reizigers en meer personeel komt de boel hopelijk weer in evenwicht.

 

 

NS moet in de dienstregeling schrappen en de treinen zitten bomvol omdat er niet genoeg personeel is. Dan moeten de salarissen (en de tarieven) dus omhoog, want met wat minder reizigers en meer personeel komt de boel hopelijk weer in evenwicht.

Nee, NS moet schrappen door onnodige interne regels zoals de bakkennorm en de verplichte conducteurs op sprinters. Als je dat afschaft is er meer dan genoeg personeel. De huidige problemen worden in stand gehouden door onwil om te veranderen.

En steeds minder reizigers en steeds meer personeel is de snelste route naar een faillissement. Want uiteindelijk moeten dan steeds minder reizigers het geld ophoesten voor steeds meer personeel. Een kind kan zien dat dat niet kan.

NS vraagt wat ik van hun mail vind, betreffende de verhoging van de abonnementsprijs,😮 leuk of niet leuk, ddduuhhhh In de trein wordt geadverteerd dat nieuwe klanten de eerste 2 maanden 50% korting krijgen op hun Flex altijd voordeel abonnement, terwijl ik gelijkertijd een mail krijg dat ik als vaste klant meer moet gaan betalen. Voor een trein die van de 4 ritten, 3 keer te laat komt. NS staat bij mij voor No Service. Ook trekken ze zomaar een gehele week de trein in waar jij normaal mee reist, zonder vooraankondiging. De slogan "check kort voor uw vertrek, uw reis, op onze app”, laat me niet lachen. Dat moet je zo kort voor vertrek doen, dat je dan al op het perron staat. Want daar krijg je te zien of dan te horen dat jouw trein opeens 20 minuten vertraging heeft. Mijn afspraken hebben dat niet. Om te voorkomen dat ik te laat kom ga ik al een half uur eerder van huis en nog kom ik ergens te laat. 😡

Goedemorgen, ik reis sinds kort met de gratisouderenreizen OVchipkaart in de provincie Utrecht en kan ik hiermee reizen met de NS met een daluren abonnement op diezelfde OVchipkaart ?

Reputatie 6
Badge +2

Hi GLe,

Je kunt zeker een NS-abonnement op dezelfde OV-chipkaart zetten. Als je kiest voor een Dal Voordeel abonnement op saldo is er geen probleem. Je kunt dan saldo op de OV-chipkaart zetten wanneer je met de trein gaat reizen. Als je kiest voor een NS Flex Dal Voordeel abonnement, is het belangrijk dat je het reizen met de bus, tram en metro uitzet. Anders zullen er alsnog kosten in rekening worden gebracht bij de bus, tram en metro terwijl je daar gratis mee kan reizen.

Badge +3

Als je kiest voor een NS Flex Dal Voordeel abonnement, is het belangrijk dat je het reizen met de bus, tram en metro uitzet. Anders zullen er alsnog kosten in rekening worden gebracht bij de bus, tram en metro terwijl je daar gratis mee kan reizen.

Op zich werken ‘vrij reizen’ abonnementen voor bus/tram/metro prima samen met Flex BTM op dezelfde kaart (in ieder geval Dal Vrij voor de bussen in Eindhoven). Dit voorkomt dat je buiten Utrecht ineens saldo nodig hebt.

Proberen is weten, check in in een bus/tram en kijk wat het apparaat zegt. Staat er Reizen op Rekening NS dan is het mis en zal het BTM deel van Flex uitgezet moeten worden.

Zegt dat apparaat (Utrecht) iets over seniorendalvrij in een bus/tram, dan is het prima.

Reputatie 4

Als je kiest voor een NS Flex Dal Voordeel abonnement, is het belangrijk dat je het reizen met de bus, tram en metro uitzet. Anders zullen er alsnog kosten in rekening worden gebracht bij de bus, tram en metro terwijl je daar gratis mee kan reizen.

Op zich werken ‘vrij reizen’ abonnementen voor bus/tram/metro prima samen met Flex BTM op dezelfde kaart (in ieder geval Dal Vrij voor de bussen in Eindhoven). Dit voorkomt dat je buiten Utrecht ineens saldo nodig hebt.

Proberen is weten, check in in een bus/tram en kijk wat het apparaat zegt. Staat er Reizen op Rekening NS dan is het mis en zal het BTM deel van Flex uitgezet moeten worden.

Zegt dat apparaat (Utrecht) iets over seniorendalvrij in een bus/tram, dan is het prima.

meestal als je buiten je abonnent zone gaat dan over naar op flex reizen ik had is een keer gehad dus werk prima je hoef geen saldo op te laden ik had toen voor de zekerheid automatish 10 maar die pakt niet op en ging gewoon btm flex intrede 

Badge +3

meestal als je buiten je abonnent zone gaat dan over naar op flex reizen ik had is een keer gehad dus werk prima je hoef geen saldo op te laden ik had toen voor de zekerheid automatish 10 maar die pakt niet op en ging gewoon btm flex intrede 

Dat dus. Bijna alle vrij reizen BTM (zone/ster/regio) abonnementen gaan prima samen met Flex BTM op één kaart.

Voor jou was dat een RET abonnement, maar neem gerust een tweede kaart erbij om te voorkomen dat het wél mis gaat!

Bij kortingsabonnementen voor BTM gaat het (vaak) mis.Gewoon proberen dus. Ik weet bijna zeker dat https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/gratis-openbaar-vervoer-voor-utrechtse-ouderen-met-krappe-beurs werkt.

En als dat werkt kan je dus gewoon op rekening reizen met RET/HTM/GVB (bus tram metro) en zo, buiten Utrecht of waar dan ook.

Wel zo handig toch, één kaart...🙄

Heel erg jammer en dit druk ik nog maar zacht uit.

Normaal reageer ik nooit op topics maar dit wilde ik wel even kwijt.

Vind het echt een grote schande dat de NS zo veel van hun klanten vraagt voor de verhoging van het abonnement tja inflatie heel mooi allemaal uitgedrukt.

Ik heb een NS flex dalvrij abonnement dat ook nog eens 1e klasse heeft ik betaalde eerst 136,40 per maand en nu is dat 159,95 gewoon even een snelle extreme verhoging 23,55 euro meer betalen.

Ik reis eerste klas omdat ik een beperking heb met mijn zicht ik zie nog maar 25% in graden en het gaat achteruit ik loop met een tast stok voor blinden.

Vind het prettig als ik ook normaal kan plaats nemen in de trein en daar is 1e klasse perfect voor en rustig.

Maar wat mensen er nog voor moeten betalen tegen een volle trein, laats kon ik niet eens meer zitten in de 1e klasse omdat dat vol was.

Vergeet er nog bij te zeggen dat 1e klasse  ook niet meer is wat het is geweest controle is heel weinig en soms zitten er gewoon varkens in het zo erg dat er zelfs teer op de zetels zit , en dan maar niet te spreken over wat een stank er soms hangt van mayonaise gemengd met friet lucht en zweet bahhh!!!!.

Geen of weinig schoon maak ze komen zelfs schoonmaak personeel te kort .

Mensen die er niet in de 1e klasse horen te zitten worden weggestuurd krijgen geen boete nee het is echt triest !!!

Alles wat nu nog meer moet worden betaald is het niet waard er staat niks tegenover, treinen komen soms niet op tijd laats kon ik een uur wachten op mijn volgende aansluiting.

En dan nog maar niet spreken over dat ik soms nog maar 5 min heb om over te stappen in Utrecht van spoor 1 naar 18 dat is als slecht zien gewoon niet lopen maar rennen met een tast stok voor blinden.

Soms ook in Amsterdam van spoor 7 helemaal naar 1 ook in 7 minuten en al je trein 5 minuten vertraging heeft dan kan ik de overstap helemaal vergeten.

En dan komt er nog bij dat de dienstregeling nog verder achteruit gaat.

NS vraagt nu heel veel van hun klanten voor anderen abonnees wordt het goed koper maar daar heb ik geen voordeel mee want ik reis niet op vaste trajecten dus ja jammer.

NS heeft een hele grote fout gemaakt met zulke verhogingen weet niet hoelang ze het nog gaan vol houden ik zeg nooit nooit maar faillissement kan altijd gebeuren voorlopig brokkelt het alleen maar verder af.

Ik heb momenteel geen andere keus maar daar gaat wel verandering in komen en dan zeg ik mijn abonnement gewoon op en dan neem ik de auto met chauffeur want dit vind ik echt niet kunnen!!!!

Reageer