beantwoord

Nieuwe voorwaarden keuzedagen - wanneer gaan ze werkelijk in?

• 17 november 2020
  • 6 reacties
  • 145 Bekeken

Per 1 januari 2021 gelden de nieuwe voorwaarden voor een keuzedag en mag je niet meer in de spits reizen. In juli jl. las ik op de website van NS het volgende:

Mijn vraag: 
Mijn Keuzedagen worden altijd eind juli verlengd. Houdt dit nu in dat de nieuwe voorwaarden voor mij pas in juli 2021 ingaan? Zo lees ik bovenstaande tekst wel.

Nu heeft de NS het er steeds over dat de nieuwe voorwaarden per 1 januari 2021 ingaan.

Ik vind het eerlijk gezegd nogal verwarrend en weet niet waar ik aan toe ben. Ik heb er ook geen zin in om ‘verrast’ te worden en toch niet in de spits terug te kunnen reizen en het volle pond te moeten betalen.

icon

Beste antwoord door Tochjo 17 november 2020, 17:41

Een moderator (medewerker van NS) schreef hierover eerder in een ander topic het volgende:

Geldigheid
- Keuzedagen uitgegeven voor 30 oktober zijn geldig t/m 31 december 2020.
- Keuzedagen uitgegeven vanaf 30 oktober 2020 zijn 12 maanden geldig.
- Vanaf 30 oktober tot halverwege 2021 sturen we steeds elke 2 maanden een Keuzedag, maar elke Keuzedag is 12 maanden geldig. 
- Bij het verlengen van uw Keuzedagen ná halverwege 2021, krijgen alle Keuzedagen dezelfde geldigheid als de Jaarkeuzedag, en zijn ze dus alle 7 het hele contractjaar geldig. 
- Met de Keuzedagen mag niet meer worden ingecheckt in de middagspits vanaf 1 januari 2021.
- Keuzedagen zijn ook in Q1 en Q2 van 2021 nog nieuw te bestellen (ondanks eerdere berichtgeving).

Bijzonderheden
Het overzicht van de geldigheid voor de Keuzedagen is niet altijd correct op Mijn NS. Abonnementsverlengingen vanaf 1 november 2020 tonen wel het volledige juiste overzicht. Bij abonnementen die nog niet zijn verlengd klopt alleen de geldigheid van de eerstvolgende Keuzedag (bij de andere Keuzedagen staat dat deze een geldigheid hebben van 2 maanden).

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Een moderator (medewerker van NS) schreef hierover eerder in een ander topic het volgende:

Geldigheid
- Keuzedagen uitgegeven voor 30 oktober zijn geldig t/m 31 december 2020.
- Keuzedagen uitgegeven vanaf 30 oktober 2020 zijn 12 maanden geldig.
- Vanaf 30 oktober tot halverwege 2021 sturen we steeds elke 2 maanden een Keuzedag, maar elke Keuzedag is 12 maanden geldig. 
- Bij het verlengen van uw Keuzedagen ná halverwege 2021, krijgen alle Keuzedagen dezelfde geldigheid als de Jaarkeuzedag, en zijn ze dus alle 7 het hele contractjaar geldig. 
- Met de Keuzedagen mag niet meer worden ingecheckt in de middagspits vanaf 1 januari 2021.
- Keuzedagen zijn ook in Q1 en Q2 van 2021 nog nieuw te bestellen (ondanks eerdere berichtgeving).

Bijzonderheden
Het overzicht van de geldigheid voor de Keuzedagen is niet altijd correct op Mijn NS. Abonnementsverlengingen vanaf 1 november 2020 tonen wel het volledige juiste overzicht. Bij abonnementen die nog niet zijn verlengd klopt alleen de geldigheid van de eerstvolgende Keuzedag (bij de andere Keuzedagen staat dat deze een geldigheid hebben van 2 maanden).

Het gaat mij niet over de geldigheid, dat is me wel duidelijk. Het gaat me om de onduidelijkheid over het ingaan van de nieuwe voorwaarden. De ene keer spreekt de NS over ingangsdatum 1 januari 2021, een bericht van juli op de website vermeldt dat de nieuwe voorwaarden ingaan op het moment van verlengen. Dat is i n mijn geval pas per eind juli 2021. 

Dit zou dus inhouden dat ik in bv. maart nog met mijn Keuzedag in de spits kan reizen. Het zou fijn zijn als de informatie duidelijk is en voor één uitleg vatbaar!

Badge +3

Zoals in het bericht dat ik citeerde staat, mag met de Keuzedagen vanaf 1 januari niet meer worden ingecheckt in de middagspits. Merk op dat het tijdstip van inchecken bepalend is voor de geldigheid, dus inchecken vlak voor de spitsuren ingaan en vervolgens in de spitsuren reizen is toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

LadyP. heeft natuurlijk groot gelijk dat ze de tekst op de site zo interpreteert. Zo staat het er namelijk ook gewoon. Weer een mooi staaltje communicatie vanuit NS.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die de tekst zo interpreteert. Daarnaast heb ik hierover telefonisch contact gehad met de klantenservice van NS. Deze medewerker beaamde mijn interpretatie. Voor mij was het toen duidelijk.

De verwarring is bij mij ontstaan toen ik de mail van vandaag van NS ontving. Daar staat namelijk iets anders, en dat staat ook haaks op wat de eigen medewerker heeft gezegd.

Het zou fijn zijn wanneer de NS zelf hier duidelijkheid over geeft.

Reputatie 7
Badge +3

@LadyP. ik vraag al vanaf eind februari 2020 om duidelijkheid. Toen ontdekte ik dat de ingangsdatum van mijn eind december 2019 afgesloten Dal Voordeel +Keuzedagen eenzijdig gewijzigd was naar 1-1-20. Voorheen gingen meestal nieuwe voorwaarden pas in bij verlenging.

Reageer