Nog geen recht op een studentenreisproduct wat nu?

• 18 april 2016
  • 5 reacties
  • 145 Bekeken

Mijn studentenreisproduct gaat pas per 1 oktober in. Mijn studie begint al op 1 september. Hoe kan ik in de eerste maand van mij studie toch zo goedkoop mogelijk reizen? Is daar een bepaalde regeling voor of iets dergelijks?

Hartelijk dank voor uw antwoord.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat is lastig te beantwoorden zonder verdere gegevens. Het traject maakt uit, het aantal dagen dat je reist en ook of het overwegend in de spits- of daluren is.

Heb je op dit moment een abonnement dat langer dan een jaar loopt, dan wel in ieder geval per 1 september een jaar in je bezit is? Dalvoordeelurenabo of zo? En zoja, weet je de vervaldatum per maand?
Traject zevenaar-utrecht, waarschijnlijk 5 dagen in de week en niet in het weekend. Ik kan er niet 100% vanuit gaan dat mn studie binnen daluren gaat vallen dus daar durf ik niet van op aan. Ik heb nu een OV-chipkaart, dat per 1 september al een jaar in mn bezit is. Verder geen extra's. Hopelijk is dit voldoende informatie.
Reputatie 7
Badge +4
Weet u de vervaldatum per maand ook?
Reputatie 7
Badge +4
Als je meestal in de spits reist, is TrajectVrijMaand een mogelijkheid maar dat is niet goedkoop, meer dan 400 euro. Je zou dan beter Altijd Vrij maand kunnen kopen voor 408.

Als je een jaar lang een abonnement hebt en als de vervaldatum rond de eerste van de maand ligt kun je dat upgraden voor een maand naar Dalvrij. Als je dan uiterlijk twee weken voor de vervaldatum weer kunt downgraden dan zou je voor 99 euro in de daluren kunnen reizen. Als je tijdens de daluren incheckt, mag je de reis in de spits afmaken bij dezelfde vervoerder maar bedenk wel dat het kan gebeuren dat je in Arnhem met de wisseling van Arriva en NS kan komen te zitten. Is de vervaldatum van je abo ver van de eerste van de maand verwijderd, dan heeft het geen zin. Het is echter 300 euro goedkoper en daar kun je redelijk wat van op saldo reizen in de spits, of je reisgedrag aanpassen aan de dal- en spitstijden. Je wordt wel behoorlijk getroffen door het gegeven dat je te maken hebt met twee vervoerders.

Je kunt met Dalvrij gratis reizen als je de trein van 6.09 uit Zevenaar neemt.
En uiterlijk 15.13 uit Utrecht, dan wel na half zeven 's avonds.
Als je voor 16.05 incheckt kun je om 16.13 nog naar Arnhem maar dan moet je Arnhem-Zevenaar los kopen.

De bedragen voor TrajectVrij en AltijVrij zijn torenhoog en meestal ondoenlijk.

Maar goed, meer dan luidop nadenken is dit nog niet 😉
@Thom
Brittanyvanbeek geeft aan een OV-chipkaart te hebben zonder extra's, aannemelijk dus zonder abonnement.

In dat geval is Traject Vrij Maand waarschijnlijk de enige optie, met als alternatief Altijd Voordeel Maand als er een paar keer per week tijdens de Daluren gereisd kan worden, inclusief het moment van omchecken in Arnhem. Daarvoor is wel een persoonlijke OV-chipkaart nodig, dus met naam en foto.

Reageer