beantwoord

Nog steeds geen student product op mijn OV kaart kunnen zetten.

• 16 mei 2018
  • 9 reacties
  • 217 Bekeken

Beste NS, DUO en andere maatschappijen,

Na al een week nog geen stap verder te zijn gekomen ga ik het nu toch nog wat serieuzer aanpakken.

Zaterdag 5/5/2018 heb ik ingecheckt met mijn OV kaart om van Hoogkarspel naar Amsterdam te reizen en weer terug. Hiervoor zou ik 40% korting moeten krijgen, want ik heb zelf al sinds 2015 een student week vrij abonnement, met in het weekend 40% korting. Tot mijn verbazing kreeg ik deze 40% korting niet, en ben ik dus voor het volle tarief gaan reizen die dag. Ik heb hierdoor geld op mijn kaart op moeten waarderen. Na contact via Facebook Messenger met de NS te hebben gehad zou ik de restitutie terugkrijgen. Dit is gebeurd, ik heb van de trein die dag restitutie gekregen, van de bus overigens niet, maar dit zag ik door de vingers.

Die maandag 7/5 en dinsdag 8/5 werkte mijn abonnement prima, ik kon gewoon gratis reizen van Hoorn naar Amsterdam en weer terug. Die woensdag moest ik weer opnieuw naar Amsterdam en probeerde ik in te checken. Mijn OV kaart gaf aan dat ik niet genoeg saldo had, en uit het niets was mijn student product eraf. Omdat ik haast had heb ik snel geld opgewaardeerd bij de automaat en ben ik maar weer op vol tarief gaan reizen, met het idee dat ik die restitutie wel terug zou krijgen.
Tijdens mijn reis heb ik gevraagd aan de conducteur wat ik het beste kon doen. Die adviseerde mij om bij de balie op centraal station na te vragen. Na een tijd gewacht te hebben kon ik bij de balie vragen wat er aan de hand zou kunnen zijn met mijn kaart. Zij adviseerde mij om de NS servicelijn te bellen. Na ongeveer 35 minuten in de wachtrij te hebben gestaan kreeg ik iemand aan de lijn. Na mijn uitleg over dat mijn kaart het niet deed, ondanks dat mijn student product wel bij mijn bestellingen op de automaat stond, adviseerde de desbetreffende persoon mij om naar DUO te bellen, omdat die organisatie gaat over mijn student product.

Na opnieuw ongeveer 38 minuten in de wachtrij te hebben gestaan, heb ik een medewerker van DUO aan de lijn gekregen die mij doorverbond naar de technische dienst van DUO. Hierbij werd ik vriendelijk te woord gestaan, en werd er gezegd dat het opgelost zou worden omdat het een technische fout was. Ik kon die avond dat ik terug ging bij de automaat mijn bestelling nu wel ophalen, werd mij verzekerd.
Dit heb ik geprobeerd die avond, opnieuw als ik de bestelling aanklikte, kreeg ik de melding dat het mislukt was deze bestelling op te halen.

Na meerdere telefoontjes heen en weer, en elke keer niet geholpen kunnen worden was ik er wel een beetje klaar mee. Ik was al behoorlijk wat geld kwijt. Drie dagen heen en weer naar Amsterdam, waarna ook nog een stuk met de bus elke dag, een dag naar Leeuwarden heen en weer vanuit Hoorn. Opnieuw nog een dag heen en weer met de trein en bus naar Amsterdam.

In de Facebook Messenger chat met een medewerker van de NS heb ik gevraagd of zij mij het geld, wat ik uit heb moeten geven aan mijn OV-chipkaart, omdat het niet gratis was, konden overmaken. Als antwoord heb ik gekregen dat zij alleen het geld wat ik met de NS gereisd heb terug kon krijgen, en dat ik van alle andere busmaatschappijen apart de restitutie terug moet vragen. En dat terwijl ik met ongeveer 4/5 verschillende maatschappijen gereisd heb, waarvan ik de naam niet eens meer weet. En dit allemaal buiten mijn schuld om, wegens een ‘technische fout in mijn kaart’.

Vandaag, 16 mei, ben ik nog steeds bezig met telefoontjes plegen. Constante wachtrijen van meer dan een half uur, constant de NS bellen moeten terwijl er een 0900 nummer aan verbonden is, wat betekent dat er nog meer kosten zijn gemaakt. Opnieuw heb ik de DUO gebeld, werd ik doorverbonden naar de technische dienst en werd er gezegd dat zij niks voor mij konden betekenen, omdat het iets was wat de NS zou moeten regelen. Die middag zou ik terug gebeld worden, maar dit is niet gebeurd.
Morgen staat weer een reis gepland naar Amsterdam Zuid, vanuit Hoogkarspel, en moet ik dit dus opnieuw bekostigen. Ook komt er dan nog een maatschappij bij waarvan ik mijn geld zou moeten terugvragen, namelijk de metro.

Ik voel mij niet heel erg serieus genomen en het idee dat ik het geld straks terug moet vragen bij maatschappijen waarvan ik geen eens meer weet welke vind ik een beetje krom. Bedenk nogmaals dat dit uit het niets is voorgevallen, volledig buiten mijn schuld om.

Het geld kan ik niet zomaar missen… ik ben, zoals ik al zei, een student. En studenten hebben het niet altijd even breed ;-)

Ik hoop dat iemand die dit nu leest mij te woord zou kunnen staan, en mijn probleem kan oplossen, want het constant ‘van het kastje naar de muur’ gedoe begint mij onderhand een beetje de keel uit te hangen.

Alvast bedankt voor de respons!

Met vriendelijke groet,
Iris de Vries
icon

Beste antwoord door Stijn NS 24 mei 2018, 11:20

Update: Ik heb even een kijkje genomen maar voor zover wij dingen kunnen inzien met betrekking tot het studentenreisproduct kan ik niets raars terugvinden. Ik heb, net als in mijn vorige bericht, IrisdeVriesss geadviseerd om contact op te nemen met TransLink, eventueel via de website voor het studentenreisproduct. De kans is aanzienlijk dat zij hier meer in kunnen betekenen.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Misschien even handig wat dingen op een rijtje te zetten.

De uitgever van jouw ov-chipkaart is TLS.
De uitgever van jouw studenten-abonnement is DUO (de overheid).

Je gebruikt jouw kaart bij vervoerders, zoals NS en de bus maatschappijen.

Bij de NS kun je je kaart gebruiken, maar NS is verder niet verantwoordelijk voor die kaart. Het enige wat NS voor je kan betekenen, is restitutie verlenen op tijdstippen dat je eigenlijk gratis had gereisd. Voor alle andere zaken (restitutie andere vervoerders, correct laden product) is NS niet verantwoordelijk.

Hiervoor zul je contact moeten hebben met TLS of DUO ;)

Duo is te bereiken op 050-599 77 55
Ov-chipkaart via deze kanalen. Het 0900 nummer van ov-chipkaart is normaal tarief.

Klantenservice OV-chipkaart:0900-0980
(gebruikelijke belkosten)

Via ov-chipkaart.nl kun je al jouw reishistorie inzien en dus ook met welke vervoerder je wanneer gereisd hebt. Zo kun je dus in een oogopslag alles zien.

NS heeft overigens geen 0900 nummer, maar 030-7515155
Welkom bij de NS Community, IrisdeVriesss.

Wat een vervelende situatie! Ik sluit me hierin aan bij de reactie van Slidestops. Overigens kan je via deze website geld terugvragen van extra gemaakte kosten buiten jouw schuld om. Hopelijk functioneert je Studenten OV snel weer naar behoren!
Misschien even handig wat dingen op een rijtje te zetten.

De uitgever van jouw ov-chipkaart is TLS.
De uitgever van jouw studenten-abonnement is DUO (de overheid).

Je gebruikt jouw kaart bij vervoerders, zoals NS en de bus maatschappijen.

Bij de NS kun je je kaart gebruiken, maar NS is verder niet verantwoordelijk voor die kaart. Het enige wat NS voor je kan betekenen, is restitutie verlenen op tijdstippen dat je eigenlijk gratis had gereisd. Voor alle andere zaken (restitutie andere vervoerders, correct laden product) is NS niet verantwoordelijk.

Hiervoor zul je contact moeten hebben met TLS of DUO ;)

Duo is te bereiken op 050-599 77 55
Ov-chipkaart via deze kanalen. Het 0900 nummer van ov-chipkaart is normaal tarief.

Klantenservice OV-chipkaart:0900-0980
(gebruikelijke belkosten)
Via ov-chipkaart.nl kun je al jouw reishistorie inzien en dus ook met welke vervoerder je wanneer gereisd hebt. Zo kun je dus in een oogopslag alles zien.

NS heeft overigens geen 0900 nummer, maar 030-7515155

Hallo!
Bedankt voor uw snelle reactie! Ik heb duo meerdere malen gebeld maar die zeggen dat het juist iets is wat de NS moet oplossen, omdat ik het product er wel op heb staan alleen kan ik hem niet ophalen (geeft aan dat het mislukt is)

Dus ik word een beetje van het kastje naar de muur gestuurd al meer dan een week 😉

Bedankt! Ik hoor van u
Welkom bij de NS Community, IrisdeVriesss.

Wat een vervelende situatie! Ik sluit me hierin aan bij de reactie van Slidestops. Overigens kan je via deze website geld terugvragen van extra gemaakte kosten buiten jouw schuld om. Hopelijk functioneert je Studenten OV snel weer naar behoren!

Dank u wel Denice!
Houdt dat in dat ik het terug krijg van alle maatschappijen?

Mvg Iris de Vries
Ik vind het heel raar om te lezen dat je door DUO naar ons wordt doorverwezen, IrisdeVriesss. Het studentenreisproduct is niet van de NS namelijk, waardoor wij ook vrijwel niets kunnen met betrekking tot het product op een kaart zetten. Dit kunnen wij enkel met abonnementen die ook werkelijk door ons worden uitgegeven. Ik wil graag even voor je kijken of er misschien iets raars aan de hand is, maar ik verwacht niet dat ik iets voor je kan oplossen.

Als je het nog niet gedaan hebt overigens, kun je waarschijnlijk beter contact op nemen met TLS hiervoor, de uitgever van de OV-chipkaart. Als er rare dingen aan de hand zijn met het activeren van het studentenreisproduct op je OV-chipkaart, kunnen zij je daar wellicht wel bij helpen.

Als je toch graag wilt dat ik even een kijkje neem, mag je mij een privébericht sturen (klik op mijn naam, knop 'Stuur bericht') met je volledige naam, postcode, huisnummer geboortedatum en OV-chipkaartnummer.

Wat betreft deze vraag:
Houdt dat in dat ik het terug krijg van alle maatschappijen? Als ik de voorwaarden van deze mogelijkheid zo snel doorlees zou dat inderdaad voor alle maatschappijen mogelijk moeten zijn.
Ik vind het heel raar om te lezen dat je door DUO naar ons wordt doorverwezen, IrisdeVriesss. Het studentenreisproduct is niet van de NS namelijk, waardoor wij ook vrijwel niets kunnen met betrekking tot het product op een kaart zetten. Dit kunnen wij enkel met abonnementen die ook werkelijk door ons worden uitgegeven. Ik wil graag even voor je kijken of er misschien iets raars aan de hand is, maar ik verwacht niet dat ik iets voor je kan oplossen.

Als je het nog niet gedaan hebt overigens, kun je waarschijnlijk beter contact op nemen met TLS hiervoor, de uitgever van de OV-chipkaart. Als er rare dingen aan de hand zijn met het activeren van het studentenreisproduct op je OV-chipkaart, kunnen zij je daar wellicht wel bij helpen.

Als je toch graag wilt dat ik even een kijkje neem, mag je mij een privébericht sturen (klik op mijn naam, knop 'Stuur bericht') met je volledige naam, postcode, huisnummer geboortedatum en OV-chipkaartnummer.

Wat betreft deze vraag:

Houdt dat in dat ik het terug krijg van alle maatschappijen?Als ik de voorwaarden van deze mogelijkheid zo snel doorlees zou dat inderdaad voor alle maatschappijen mogelijk moeten zijn.

Hoi Stijn
Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd duo nogmaals te bereiken en ze zouden mij terugbellen, maar dit is niet gebeurd. Zij gaven aan dat het product van hen was, maar omdst ik het niet op kon halen van de kaartautomaat dat het iets is dat jullie zouden moeten regelen. Ik weet het zelf ook niet meer.... ik word echt van het kastje naar de muur gestuurd. Ook mijn gels heb niks nog van gehoord, terwijl ik ndertussen al meer dan 80 euro zelf heb moeten betalen...

Ik zal u een privé bericht sturen.... misschien dat u het weet/toevallig kan uitzoeken

Met vriendelijke groet Iris
Ms een domme vraag van mij uit, maar heeft u het al geprobeerd via een ander ophaalpunt, zoals bv in de supermarkt of boekhandel?

Ik vind het echt vervelend voor u dat er iets goed mis gaat. Ik hoop dat het snel en goed wordt opgelost.
Badge +3
Ik vrees dat je kaart aan het overlijden is, met name omdat hij sowieso maar half werkte... want op 5-5 SRP niet herkend, daarna weer wel en toen ineens heel het product er af! En het dan ook nog eens niet opnieuw kunnen koppelen. Valt nog mee dat saldo laden en in/uitchecken nog wél werkt, maar mijn glazen bol zegt dat ook dat zomaar kan gaan haperen :(

Volg deze stappen voor een nieuwe. Dat gaat je wel € 11,- kosten maar als je nog een anonieme kaart hebt (of kunt lenen van iemand) dan kan je in ieder geval binnen een uur weer reizen. Je kunt ook een hele nieuwe kaart aanvragen, dat kost dan € 7,50 en daar kan je na ontvangst je SRP aan koppelen.

Zoals meerdere malen gezegd is NS geen partij, behalve dat de automaten op de stations van hen zijn. Maar als een automaat niet goed werkt dan zullen andere mensen daar ook last van gehad hebben.

En ook raar dat er bij een servicebalie geen lampje gaat branden als bij controle van je kaart het SRP ineens foetsie blijkt te zijn 🤔
Update: Ik heb even een kijkje genomen maar voor zover wij dingen kunnen inzien met betrekking tot het studentenreisproduct kan ik niets raars terugvinden. Ik heb, net als in mijn vorige bericht, IrisdeVriesss geadviseerd om contact op te nemen met TransLink, eventueel via de website voor het studentenreisproduct. De kans is aanzienlijk dat zij hier meer in kunnen betekenen.

Reageer